V50 D2 (2012) bij ObbeTuning geweest

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wobbut
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 18.11.2018 - 13:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

Heb de V50 D2 Limited Edition (obv Summum uitvoering) nu twee jaar in mijn bezit. Ook tweemaal met volle kampeerbepakking mee op vakantie geweest in het Alpengebied. Heb in NL een lichte rechtervoet, maar merkte in de bergen wat tekortkomingen van de 115pk in een auto van 1290kg. Via een forummeeting kennisgemaakt met Dennis van Vol(vo)service en daar de auto in onderhoud gedaan. Zo ook op het spoor van Obbe gekomen en na twee jaar de stap gezet en de auto weer naar Elst gebracht voor beurt + APK én tuning.

Waar zal ik beginnen? Dit had ik eerder moeten doen! Lijkt wel alsof ik een compleet andere auto heb teruggekregen. Bij km stand 170dkm heeft de tuning plaatsgevonden en heeft Obbe wat paardjes en trekkracht toegevoegd: van 115pk naar 140pk en van 270nm naar 320nm. De D2 heeft nu een betere power to weight ratio dan een standaard V50 D3. Dat rijdt echt heerlijk; veel directere gasrespons en duidelijk waarneembare toename van trekkracht. Hiermee is de D2 weer heerlijk bij de tijd. Nu nog even genieten van dat extra vermogen, straks weer terug naar de lichte rechtervoet. Benieuwd of de beloofde verbruiksreductie dan ook wordt gerealiseerd!
'08 Volvo V70 2.5FT Geartronic (Obbetuning)
'10 Alfa Romeo MiTo 1.4 TCT

Actueel verbruik V70 | Afbeelding

-----
'12 Volvo V50 D2 Limited Edition (Obbetuning)
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Leuk is dat om mee te maken.
Het extra vermogen went snel maar van het fittere karakter blijf je genieten.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Mooie toename, dat merk je wel ja. Enjoy!
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Nu hopen dat het blokje heel blijft, zijn standaard al niet de meest betrouwbare en sterkste motoren.
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

wobbut schreef: 01.02.2021 - 21:06 Heb de V50 D2 Limited Edition (obv Summum uitvoering) nu twee jaar in mijn bezit. Ook tweemaal met volle kampeerbepakking mee op vakantie geweest in het Alpengebied. Heb in NL een lichte rechtervoet, maar merkte in de bergen wat tekortkomingen van de 115pk in een auto van 1290kg. Via een forummeeting kennisgemaakt met Dennis van Vol(vo)service en daar de auto in onderhoud gedaan. Zo ook op het spoor van Obbe gekomen en na twee jaar de stap gezet en de auto weer naar Elst gebracht voor beurt + APK én tuning.

Waar zal ik beginnen? Dit had ik eerder moeten doen! Lijkt wel alsof ik een compleet andere auto heb teruggekregen. Bij km stand 170dkm heeft de tuning plaatsgevonden en heeft Obbe wat paardjes en trekkracht toegevoegd: van 115pk naar 140pk en van 270nm naar 320nm. De D2 heeft nu een betere power to weight ratio dan een standaard V50 D3. Dat rijdt echt heerlijk; veel directere gasrespons en duidelijk waarneembare toename van trekkracht. Hiermee is de D2 weer heerlijk bij de tijd. Nu nog even genieten van dat extra vermogen, straks weer terug naar de lichte rechtervoet. Benieuwd of de beloofde verbruiksreductie dan ook wordt gerealiseerd!
Wat zijn je ervaringen qua verbruik? Is dat omlaag gegaan of heb je teveel last gehad van je rechter voet? 😄
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Gebruikersavatar
wobbut
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 18.11.2018 - 13:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ervaringen zijn nig steeds positief. Het rijdt veel meer ontspannen met wat reserve. Optrekken en tussenacceleraties gaan gewoon veel prettiger. Verbruik is stabiel gebleven. Heb verder een rustige rijstijl en kom in NL meestal niet boven de 100km/u. Sinds tunen relatief weinig km gereden, slechts 25dkm. Verbruik stabiel op (als ik de cijfers uit mijn excelletje goed herinner) 1 op 21,36. Stukken zuiniger dan veel D2'tjes zonder tuning in elk geval. Meeste ligt aan de rijstijl vermoed ik, maar tunen heeft dat nette verbruik in elk geval zeker niet om zeep geholpen.
'08 Volvo V70 2.5FT Geartronic (Obbetuning)
'10 Alfa Romeo MiTo 1.4 TCT

Actueel verbruik V70 | Afbeelding

-----
'12 Volvo V50 D2 Limited Edition (Obbetuning)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Belangrijkste is dat je meer ontspannen rijdt zoals je schrijft. Je rechtervoet bepaalt uiteindelijk hoeveel je verbruik is. IK weet uit ervring dat de auto gewoon net wat soepeler rijdt en dat is veel winst. Inderdaad je hebt meer Volvo voor je geld.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”