Spontaan sportuitlaat geluid, wiellager of haakse overbrenging?
Geplaatst: 03.02.2021 - 17:59
De V70 heeft weer eens een kwaaltje.
Ineens is er een geluid wat van de achterkant weg komt en wat nog het meest lijkt op een sportuitlaat.
Nu weet ik dat er onder de T6 een soort van af fabriek "sport" uitlaat systeem onder zit, maar in de ruim 2 jaar dat we de T6 nu hebben is dat nooit zo duidelijk hoorbaar geweest. Alleen bij koude motor/uitlaat hoor je hem goed (mooi subtiel geluid trouwens) maar warm bijna niet meer.
Wat ik nu hoor lijkt daar op, maar dan harder. Het is een sonoor geluid wat begint bij ongeveer 50/55 km/u en bij 80 km/u klinkt het het duidelijkst.
Zodra ik de pook onder het rijden in N zet is het geluid gelijk weg. Het rare is wel dat het niet zozeer toeren afhankelijk lijkt maar meer snelheids afhankelijk?
Een monteur van de dealer heeft er mee gereden met mij en dacht aan gecupte banden, wiellager of haakse overbrenging. Na aan de banden gevoeld te hebben dacht hij niet dat het de banden zijn. Blijven het wiellager en de haakse overbrenging over...
Hij wil de auto een keer een dagje hebben om te onderzoeken wat het kan zijn. Binnenkort maar eens laten doen.
Weet iemand wat specifieke symptomen zijn van beiden? Is dat bijv. snelheid of toeren afhankelijk en hoe kan ik het eventueel zelf testen.
En wat de kosten zijn van beide reparaties, mocht een van de twee de oorzaak zijn?
gr. Edwin.
Ineens is er een geluid wat van de achterkant weg komt en wat nog het meest lijkt op een sportuitlaat.
Nu weet ik dat er onder de T6 een soort van af fabriek "sport" uitlaat systeem onder zit, maar in de ruim 2 jaar dat we de T6 nu hebben is dat nooit zo duidelijk hoorbaar geweest. Alleen bij koude motor/uitlaat hoor je hem goed (mooi subtiel geluid trouwens) maar warm bijna niet meer.
Wat ik nu hoor lijkt daar op, maar dan harder. Het is een sonoor geluid wat begint bij ongeveer 50/55 km/u en bij 80 km/u klinkt het het duidelijkst.
Zodra ik de pook onder het rijden in N zet is het geluid gelijk weg. Het rare is wel dat het niet zozeer toeren afhankelijk lijkt maar meer snelheids afhankelijk?
Een monteur van de dealer heeft er mee gereden met mij en dacht aan gecupte banden, wiellager of haakse overbrenging. Na aan de banden gevoeld te hebben dacht hij niet dat het de banden zijn. Blijven het wiellager en de haakse overbrenging over...
Hij wil de auto een keer een dagje hebben om te onderzoeken wat het kan zijn. Binnenkort maar eens laten doen.
Weet iemand wat specifieke symptomen zijn van beiden? Is dat bijv. snelheid of toeren afhankelijk en hoe kan ik het eventueel zelf testen.
En wat de kosten zijn van beide reparaties, mocht een van de twee de oorzaak zijn?
gr. Edwin.