Pagina 1 van 1

Motorbesturingssysteem - service vereist. HELP!

Geplaatst: 18.02.2021 - 10:53
door Trebor
Beste forumleden,

Na jaren afwezigheid, mede door het plezier en de betrouwbaarheid van mijn V40 XC (2018), moet ik me toch tot jullie - de ervaringsdeskundigen - wenden voor de V50 D2 Sport (2011) van mijn vrouw...

Vanaf de laatste kleine onderhoudsbeurt bij lokaal autobedrijf* (november 2020) toont deze auto steeds: Motorbesturingssysteem Service Vereist.

Wanneer komt specifiek deze melding naar voren? Als je rustig gas geeft (dus auto versnelt rustig) of in cruise-control tegen wind in of heuvel op. Dus altijd bij deellast, nooit stationair of bij hoger vermogen.

*Toevoeging op onderhoudsbeurt: binnen 100km na deze beurt het oliepeil gecontroleerd. Deze zat ongeveer 1cm boven(!) het maximum. Direct gecorrigeerd. Slecht was dit zeker, of dit een effect zou kunnen hebben gehad weet ik niet, maar ik wil graag compleet zijn in dit verhaal.

Diagnoze en behandeling tot nu toe
Laten uitlezen: Storing nokkenassensor en krukassensor.
Krukassensor vervangen - storing leek paar dagen weg, kwam weer terug.
Nokkenassensor vervangen - storing leek paar kilometer weg, kwam weer terug.
Alle elektrische aansluitingen laten controleren, schoonmaken, tapen - storing ruim een week weg (in een droge periode in december)
Vervolgens door de wasstraat.... auto startte niet meer. Dagje laten drogen, start weer, ondertussen vastgesteld dat de benodigde beschermingsplaat onder de motor er niet zat.
Beschermingsplaat gemonteerd, test in wasstraat (door Volvo-dealer): geen meldingen!

Op terugweg van dealer (17km) komt de storing er weer in.

Ik weet het niet meer, dealer weet het niet meer.

Herkent iemand deze situatie? Zijn er specifieke zwakheden in dit type V50 die hieraan gerelateerd zouden kunnen zijn? Inmiddels zijn de kosten aardig opgelopen en zoek ik dit netwerk op om hopelijk gerichter naar de oorzaak te kunnen zoeken.

Motorbesturingssysteem - service vereist. HELP!

Geplaatst: 18.02.2021 - 13:04
door Ferrari
Blijven de storingen van de krukas- en nokkenassensoren terugkomen? Kun je al rijdend deze sensoren uit laten lezen. Wellicht laat dat een beter beeld zien van wat er aan de hand is.

Motorbesturingssysteem - service vereist. HELP!

Geplaatst: 22.02.2021 - 08:14
door jopie123
Soms heb je nog wel dat een niet-officiƫle sensor minder goed werkt dan een originele Volvo sensor, ik weet niet of je van een after market merk hebt laten monteren?

Motorbesturingssysteem - service vereist. HELP!

Geplaatst: 05.03.2021 - 08:59
door Trebor
Goeie tip Ferrari. Ik hoopte natuurlijk dat een forum-genoot dit euvel herkende, want tot nu toe ruim 800 euro verder en de storing is er onverminderd. Maar ik ga dit wel voorstellen.

Jopie, sensoren zijn origineel. Vervanging is bij officiƫle dealer uitgevoerd.

Motorbesturingssysteem - service vereist. HELP!

Geplaatst: 05.03.2021 - 20:36
door jopie123
Vervelend zeg. Misschien ergens een draadbreuk in de buurt van de sensoren?

Motorbesturingssysteem - service vereist. HELP!

Geplaatst: 14.03.2021 - 21:26
door Stoney3K
Een storing die zo af en toe in eens de kop op steekt wijst heel vaak naar een massaprobleem in de bekabeling. Hoeft niet bij de sensor te zijn, kan ook het massapunt verderop in de kabelboom zijn waar de sensoren aan het blok verbonden zitten.

Motorbesturingssysteem - service vereist. HELP!

Geplaatst: 17.03.2021 - 09:37
door Scaniafan
Ik heb met een 2.0D gehad dat de DPF-sensor deze melding veroorzaakte. Vervangen door een aftermarket, exact dezelfde symptomen, zo'n regelmatig terugkerende storing bij rijden op cruise control of rustig gas geven. Storing ging dan weg als je ff goed doortrapte. Aftermarket sensor vervangen door een OEM sensor, probleem opgelost.