Pagina 1 van 2

PH-1 V40 TD - Kop Vlakken? €€€€

Geplaatst: 28.10.2006 - 16:06
door 360Degreez
HoiHoi,

Sinds kort verbruikt mijn karretje koelvloeistof, na een check samen met een grote beurt in de garage blijkt dat er koelvloeistof onder de kop vandaan lekt.

Ik ben er vorige week nog mee naar parijs gereden en terug en daarbij is er een half tankje gebruikt. niet denderend lek dus.

Het kan in dit geval zijn dat de kop-pakking lek is (Kilometerstand 228.000) of de kop krom is.

Wat kost het vlakken van een kop normaliter? ik heb namelijk op internet prijzen gevonden van € 40,- tot € 200 voor het vlakken alleen al.

Dan komen er nog kop bouten bij, een kop pakking, spruitstuk pakking etc.

Mijn garage heeft mij (ex. arbeid) een prijsopgave gedaan van € 345,-
ontdanks dat ik de garage volledig vertrouw in de prijs vraag ik me af of er een voordeligere manier is om dit varkentje te wassen. (en neeeee.. ik ga er geen nieuw blok in hangen ;-) )

Geplaatst: 28.10.2006 - 17:40
door martin2
ongeveer 45 euro heb ik altijd begrepen.
Een ander oplossing is misschien een lekstop middel toevoegen aan je koelwater. Dit werkt goed bij kleine lekkages.

MvG Martin

Geplaatst: 28.10.2006 - 17:47
door marcelg
@martin2; dit werkt maar tijdelijk

Geplaatst: 28.10.2006 - 17:58
door laheije
Een ander oplossing is misschien een lekstop middel toevoegen aan je koelwater. Dit werkt goed bij kleine lekkages.
Daar zou ik nooit aan beginnen, want uiteindelijk ontkom je er toch niet aan om de koppakking te vervangen.
@martin2; dit werkt maar tijdelijk
Marcelg geeft dit al aan.

Tevens een advies, namelijk om de kop altijd te laten vlakken ook al lijkt het misschien overbodig maar dat is het beslist niet.
Dit voorkomt dat je toch weer problemen naderhand krijgt.
Gr. Huub

Geplaatst: 28.10.2006 - 18:38
door marcelg
ik had van de volvo garage gehoord dat je op moet passen met vlakken, volvo kop schijnt hiervoor gevoelig te zijn.

Geplaatst: 28.10.2006 - 18:40
door 360Degreez
Ha Thanks,

Nee ik ben intussen behoorlijk leip van dit karretje geworden (Haat/Liefde verhouding met de Motor) en ga niet meer voor hoekie-ploekie plakband kroonsteentje oplossingen.

Dan gaan we gewoon de boel laten vlakken en de pakking gaan we vervangen. Ik heb ook begrepen dat de kop in de wasmachine gaat zodat alle koolresten etc. weggehaald worden. laten we hopen dat het dan een keertje goed is. Mijn volgende volvo word weer een volvo met een volvo motor ;-)

Geplaatst: 28.10.2006 - 19:59
door laheije
volgende volvo word weer een volvo met een volvo motor
Welke motor ligt er in dan?

Geplaatst: 28.10.2006 - 21:45
door 360Degreez
een Renault 1.9D, de echte oer-diesel met rotatiepomp ;-)

Geplaatst: 29.10.2006 - 00:47
door Hans
Ik heb geen klachten over mijn Renault Diesel Volvo :wink:

Geplaatst: 29.10.2006 - 00:49
door 360Degreez
Duuh...

Phase II Direct ingespoten diesel. staat niet in verhouding natuurlijk. Of wilde je dat juist graag horen? ;-)

Geplaatst: 29.10.2006 - 00:54
door Hans
ja :D

geintje man! Je moet jouw diesel lekker weer helemaal netjes in orde maken. Als ie verder helemaal nog goed is verdiend de wagen het.

Geplaatst: 30.10.2006 - 09:48
door martin2
ik me af of er een voordeligere manier is om dit varkentje te wassen. (en neeeee.. ik ga er geen nieuw blok in hangen )
Nee ik ben intussen behoorlijk leip van dit karretje geworden (Haat/Liefde verhouding met de Motor) en ga niet meer voor hoekie-ploekie plakband kroonsteentje oplossingen.
Ik heb alleen een antwoord gegeven op je vraag. Als je het anders doet dan de juiste wijze (kapotte delen vervangen) zal je altijd inboeten aan kwaliteit. De vraag was echter of er een voordeliger manier was.

MvG martin

Geplaatst: 04.11.2006 - 20:21
door Volmar
Even een waarschuwing en tip (Als je het echt goed wil doen)

Kop zeeeer zeker niet laten vlakken!!!!!
Koppakking laten vervangen, maar meteen je kleppen laten stellen
en distributieriem en zo laten vervangen.
Alles ligt toch los en bij 240000 km moet de riem toch worden vervangen
Winter komt eraan, misschien startproblemen als je kleppen niet goed
staan.

Koppakkingen van de TD gaan er allemaal aan rond de 20000km
Oorzaak? Enkele bouten van de kop beginnen los te laten.
Bij het eraf halen hoef je minder kracht te zetten.
Olie en water kanaal is intern door.
Waarschijnlijk zwarte koelvloeistof?
Leidingen reinigen en motorolie en filter laten vervangen.
Er zit namelijk water bij je olie en da's niet goed.

Tip: De TD loopt geweldig op Shell Helix 0W40. Door de dunne olie
start ie in de winter heel soepel. Wat mensen er ook van zeggen, het
werkt perfect en de auto loopt heel lekker. Ook met K&N filter.

2 jaar geleden was die van mij stuk :cry:

Geplaatst: 14.11.2006 - 19:22
door 360Degreez
Hey Volmar, thanks voor je reactie, ik kreeg geen reminder van je bericht per email :?

De distributie riem hebben we net 2 weken geleden vervangen, samen met een nieuwe spanrolset en de remblokjes voor. (lekker knutseldagje in de oude, vertrouwde overall. bah ik haat mijn kantoorbaan nu........)

Ik heb de auto meteen een grote beurt gegeven, de olie was nog netjes zoals ik hem bij aanschaf heb ververst (begin dit jaar) en ook het oliefilter was nog netjes, zat geen drab in.

Hij verbruikt koelvloeistof, maar gelukkig alleen naar buiten toe, de koelvloeistof is nog netjes groen en schoon en de olie is nog goed, geen mayonaise onder de kap, ik gebruik nu ongeveer een half tankje per 2 weken ong.

Als het goed is krijg ik deze week geld van de verzekering ivm een aanrijding in Frankrijk, en dan laat ik daarvan de kop vlakken (als het niet aan de pakking ligt), kleppen stellen, de achterkant uitdeuken, spuiten en de motorkap opnieuw spuiten. dan kan 'ie er weer tegenaan in de winter.


Enne... open luchtfilter op je Diesel?!!!! ben je doof ofzo?!!! dat geeft toch een klereherrie?

Geplaatst: 14.11.2006 - 20:53
door Volmar
LET OP!!!!! De kop NIET vlakken.

Dat kan zeer ernstige motorschade geven en heb je nog
veel meer geld nodig.
Laat het iemand doen die er veel verstand van heeft.
De kop monteren is een heel ritueel en als je dat fout doet, kun je
helemaal van voren af aan beginnen.

Maar je moet dat absoluut zelf weten

K&N is een vervangingsfilter, ze hebben niet alleen maar open filters.

Geplaatst: 14.11.2006 - 21:51
door laheije
Bedoel je nu te zeggen dat je de kop niet zelf moet vlakken. of helemaal niet vlakken ook niet door een revisiebedrijf?
Gr. Huub

Geplaatst: 15.11.2006 - 11:10
door edraket
Volmar,

Waarom mag de kop niet gevlakt worden?

Ik denk dat ik het antwoord wel kan geven, maar dat is heel wat genuanceerder dan jij stelt.

Bij een kop met bovenliggende nokkenas draait de nokkenas in de kop zelf. Als de kop krom is, en deze wordt gevlakt is de onderkant wel vlak, maar de kop als geheel is nog precies even krom als tevoren. De nokkenassen worden nu een beetje kromgetrokken, en als dat ook nog eens moet draaien worden de nokkenas lagers erg zwaar belast. Meestal lopen de lagers er na een paar duizend km uit. Er zijn richtlijnen voor.
Er is overigens een truukje voor. Als de kop erg krom is wil hij in de oven nog wel eens rechter trekken, waardoor hij weer binnen de toleranties valt.

Wat is er nog meer belangrijk voordat je de kop laat vlakken: laat de kop op lekkage controleren. Als er een klep lekt is dit het moment om er wat aan te doen. Verder kunnen er haarschertjes ontstaan in de kop door de plaatselijke warmte van het lek. Als dat het geval is kan de kop niet meer gebruikt worden. Alles bij elkaar is best wat werk, en daarom kan het vlakken van een kop alleen nooit 50 euro kosten. Reken dus op iets van 200 euro, dan weet je zeker dat het goed is.

Geplaatst: 15.11.2006 - 12:27
door Guestuser
Misschien een domme vraag, maar wat kost een nieuwe kop?

Als je het verschil tussen een nieuwe kop en het vlakken van je "oude" afzet tegen de arbeid, kan je dan niet net zo goed een nieuwe (ruil) kop nemen? Ik weet uit ervaring dat je dan een complete kop krijgt, dus zijn je kleppen ook meteen gesteld (Als je het eerste type 19TD hebt die geen hydr klepstoters heeft).

Geplaatst: 15.11.2006 - 15:25
door Ramon&Ramon
die koppen zijn bijna nooit krom,er zit een ruime tolerantie op.

Geplaatst: 15.11.2006 - 15:38
door Volmar
Volvo nederland zegt zelf al, niet vlakken.
Diverse volvo monteurs hier op het forum hebben het ook al vaker
geroepen. Dus niet zelf OF door een professioneel bedrijf.

Ook altijd een Volvo pakking gebruiken. Die zijn dikker dan bijv.
Renault.
Ik geloof dat de speling tussen zuiger en klep heel kritisch is.
Als je gaat vlakken, kan de klep tegen de zuiger aan komen.

Krom = vervangen. Simpel.
Kop kost ongeveer 950 euro ex btw, geloof ik.
(www.hbase.nl)

Ik heb een lekke koppakking gehad 2 jaar geleden.
Vandaar mijn kennis. Vlakken is niet nodig.
Je zult scheurtjes vinden tussen de klepzittingen.
Dit is normaal. Geeft geen problemen, hebben ze allemaal.
Je zult alleen moeten controleren of de kop krom is.

Verder moet je zelf doen wat jou het beste lijkt.
Ik geef alleen mijn kennis door.
Voor exacte reden, bel een dealer of contacteer Volvo Nederland.