Hoi Ron,
Leuk dat je in de markt bent voor een S60! Ik heb er bijna 6 jaar een gehad en die is erg goed bevallen.
Neem bovenstaande tips aub mee. Je zegt erzijn geen “ rotte S60”

maar er zijn genoeg met issues die je dure reparaties voorschotelen!
Dus die aankoopkeuring is echt van belang!
Dat blok lijkt me een juiste keuze hoor, erg betrouwbaar. Wel jaartal of model S60 zoek je eigenlijk? Als je een recente zoekt ben je wel rond de 40K kwijt. Ik vermoed dat je naar een van de eerdere modellen op zoek bent. (2000-2009) Neem dan bv een van na 2005, toen hebben ze een facelift gedaan en een aantal dingen verbeterd. Als de auto inderdaad wat ouder is, let op de motorsteunen (even trekken aan die balk en bekijk de bovenste motorsteun)
Wat kan je zelf doen?
Kijk naar de algemene staat: banden verraden vaak veel, zit er een premium merk op met redelijk profiel dan is er meestal ook niet bezuinigd op de rest van het onderhoud. Kloppen de slijtage-sporen vh interieur met de km stand? Check het kenteken via een apje op je phone.
Maak een lange proefrit en meldt dit ook aan de verkoper. Loop alle electrische of luxe systemen na: Airco op standje ijskoud en daarna kachel op standje heet.Je wilt weten of het spul werkt immers? Test elec ramen/stoelen, radio, cd, aux, usb - geluid uit alle speakers? etc.
Start de motor direct en is de auto niet warmgedraaid van te voren door de verkopende partij?
Hoe loopt de auto stationair? En hoe op toeren?
Is de uitaat gasdicht? neem een oude doek mee en druk daarmee de uitlaat dicht terwijl die loopt. Merk je weinig weerstand dan is die lek/minder gasdicht.
Loop de schokbrekers na. Indrukken maar op elke hoek. Deint de auto na? Dan zijn die (bijna) op en moet je die vervangen. Vaak moeten dan ook de draagarmrubbers dus ben je in 1x vrij veel kwijt. Automaattips zie hierboven.
Kom ik op budget. Als je bv 10K je budget is, reserveer dan aub 1000 euro hiervan voor de eerste reparaties. Ik spreek uit ervaring helaas.

Dus zoek dan auto’s tot 9K. Het is lastig te geloven dat die glanzende auto in de showroom in bovenstaande categorie valt, maar zo is het nu eenmaal. Niet veel Nederlanders willen voor goed onderhoud betalen voor hun auto, dus komt die rekening bij de koper.
Heb je garantie? zo ja wat voor garantie? Bovag? Of op de “draaiende delen” Wat verstaat u onder draaiende delen? En dat zou ik graag schriftelijk vastgesteld zien, etc

Neem een goede zaklantaarn mee en paar oude doeken, kan je ook op zitten tijdens een inspectie.
Maar laat je niet ontmoedigen, neem iemand mee die nuchter blijft bv. Kijk op de ANWB site voor goede tips over onderhandelen en koop een leuke S60 en genieten maar!
DJ
PS. op internet zijn genoeg checklists te vinden voor aankoop occasion waarin bovenstaande veel beter staat beschreven. Ik schud gewoon paar dingen uit de mouw.
(Zelf keek ik niet op als ik een jaar 1000-1500 euro of meer aan onderhoud kwijt was hoor, terwijl mijn S60 als erg betrouwbaar werd gezien. Autorijden brengt nu eenmaal kosten met zich mee.) Ik had ook wel eens een jaar met weinig kosten hoor, maar daar kan je niet vanuit gaan.