Pagina 1 van 2
Inrijden nieuwe motor & Olie temperatuur
Geplaatst: 04.03.2021 - 19:12
door EVO500
Hoi, ben nieuw op dit forum en heb een V60 aangekocht 2 weken terug en zal nog even moeten wachten tot Juni...
Was even aan het zoeken, maar kon het zo niet vlug vinden, maar dient de motor(olie) niet op temperatuur te zijn wanneer je flink van de benzine motor gebruik maakt?
Tenminste als je zoveel mogelijk elektrisch wil rijden, en benzine motor vrijwel niet aanslaat, zal deze niet echt vlug op temperatuur zijn.
Of hebben ze hier iets bedacht bij Volvo, of misschien is het niet meer (echt) nodig?
Volgens garage kan het geen kwaad, maar ben met mijn (oude) auto's gewend dit altijd zeker 15 minuten duurt voordat de olie op temperatuur is en zodoende vaak enige 100K kilometers rijdt zonder veel motorische slijtage.
Ander punt, inrijden van de motor. Is dit (nog) nodig? Lijkt me altijd goed, maar misschien is dit allemaal al gedaan in de fabriek?
Inrijden nieuwe motor & Olie temperatuur
Geplaatst: 04.03.2021 - 20:40
door Gouwe
Of inrijden tegenwoordig nog echt zin heeft weet ik niet.
Wat betreft je vraag over het gebruik van de benzine motor in je nieuwe hybrid: ik zelf gebruik het als volgt: Ik gebruik nooit de hybrid stand omdat dan de motor inderdaad eerder aanslaat ook als ik gewoon door het dorp wil rijden. In mijn beleving levert dit naast onnodige uitstoot en benzine verbruik ook onnodig slijtage op. Ik zelf rijd altijd in Pure modus weg. Rijd ik de autoweg of snelweg op dan rijd ik elektrisch tot aan de kruissnelheid en daarna schakel ik over naar hold. De motor draait dan een 2000-2200 toeren en wordt bij een gelijke snelheid volgens mij nauwelijks mechanisch belast en warmt m.i. zo het snelste op met de minste slijtage.
Gefeliciteerd met de aanschaf trouwens!
Inrijden nieuwe motor & Olie temperatuur
Geplaatst: 04.03.2021 - 21:16
door EVO500
Dank je wel Gouwe,
Het is ook eigenlijk de bedoeling zoveel mogelijk km's "Pure" te rijden.
Ik heb 3 weken terug 2 keer een uur de "demo" meegehad van de dealer om het te testen (XC60 en V60 omdat we er nog niet uit waren welke we zouden nemen) daar ik 90% van de ritten binnen de bebouwde kom maak van circa 32km per dag.
Maar ik houd er ook van, om op de snelweg hier bij de grens België Nederland, even leuk te accelereren als het niet te druk is, vandaar eigenlijk de vraag of de motor niet dan al wel wat opgewarmd moet zijn om er wat langer plezier van te hebben.
Wat betreft inrijden: Ik heb zelf in het verleden o.a. enkele motoren van mijn andere auto's gereviseerd, zoals nieuwe lager schalen en zuigerveren e.d. en er komt altijd een lichte vorm van slijpsel af die je na een korte (1000km) eraf haalt door olie wissel en het magneetje op de olieplug. Belangrijk was ook in deze tijd niet de motor vol uit belasten. Maar misschien dat de marges nu allemaal veel beter zijn als vroeger waardoor dit misschien niet meer nodig is maar ik betwijfel het een beetje als oud hobbyist.
Dus zover ik je antwoord begrijp warm rijden, op de snelweg in "Hybrid" stand de motor op temperatuur laten "draaien" en daarna pas belasten. Zit er een trouwens een olietemperatuurmeter in de Volvo dat je weet?
Inrijden nieuwe motor & Olie temperatuur
Geplaatst: 05.03.2021 - 07:44
door Gouwe
EVO500 schreef: ↑04.03.2021 - 21:16
Dus zover ik je antwoord begrijp warm rijden, op de snelweg in "Hybrid" stand de motor op temperatuur laten "draaien" en daarna pas belasten. Zit er een trouwens een olietemperatuurmeter in de Volvo dat je weet?
Ik gebruik de hybrid stand juist nooit. Ik ga van Pure naar Hold naar Pure enz enz. In Pure naar de 100 en dan overschakelen naar Hold dan wordt de motor zonder zware belasting warm en dan even een keer de powerstand gebruiken om die 400PK de benen te laten strekken.
Voor die temperatuurmeters, hier even zoeken. Zijn nogal wat meningen over. Nee er zit geen enkele temperatuurmeter in, noch voor olie noch voor koelwater. Wanneer e.e.a. warm is moet je dus op gevoel doen.
Inrijden nieuwe motor & Olie temperatuur
Geplaatst: 05.03.2021 - 08:38
door V480-S60
Ik moet je toch even corrigeren Gouwe (no offense). Er zitten wel degelijk temperatuurmeters in jullie auto's. Echter....... de weergave via analoge of digitale dashboard weergevers is er niet meer.
Als de temperatuur te hoog wordt gaat er echt wel een alarm af op het dashboard. En dat kan alleen als er een temperatuur meter aanwezig is.
En ja. Ik vind het een gemis dat deze weergave verdwenen is in het 'dashboard'
Inrijden nieuwe motor & Olie temperatuur
Geplaatst: 05.03.2021 - 09:33
door Gouwe
Dank voor de correctie

Inrijden nieuwe motor & Olie temperatuur
Geplaatst: 05.03.2021 - 10:56
door BraboFrits
Gouwe schreef: ↑05.03.2021 - 07:44
EVO500 schreef: ↑04.03.2021 - 21:16
Dus zover ik je antwoord begrijp warm rijden, op de snelweg in "Hybrid" stand de motor op temperatuur laten "draaien" en daarna pas belasten. Zit er een trouwens een olietemperatuurmeter in de Volvo dat je weet?
Ik gebruik de hybrid stand juist nooit. Ik ga van Pure naar Hold naar Pure enz enz. In Pure naar de 100 en dan overschakelen naar Hold dan wordt de motor zonder zware belasting warm en dan even een keer de powerstand gebruiken om die 400PK de benen te laten strekken.
Voor die temperatuurmeters, hier even zoeken. Zijn nogal wat meningen over. Nee er zit geen enkele temperatuurmeter in, noch voor olie noch voor koelwater. Wanneer e.e.a. warm is moet je dus op gevoel doen.
Zo doe ik het ook ongeveer. Eerst op Pure de stad uit en dan op Hold maar dan wel in Hybrid mode om stroom te sparen voor de terugreis. Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat het in Hold veel uitmaakt of je dan in Pure of Hybrid rijdt.
Als de stroom op is is het in de bebouwde kom toch wel makkelijk dat in Hybrid mode de elektromotor een zetje geeft bij het wegrijden uit stilstand.
Wat me overigens wel verbaast is dat als ik de auto activeer met een volle accu (starten mag het tegenwoordig niet meer heten

) dan geeft 'ie in Hybrid mode zo'n 27 of 29 km aan m.b.t. elektrisch rijden. Schakel ik over naar Pure dan gaat de range naar 33 (beetje afhankelijk van de buitentemperatuur). Ik vraag me af of in Pure dan de elektromotor wellicht wat geknepen wordt om de range te verhogen...
Inrijden nieuwe motor & Olie temperatuur
Geplaatst: 05.03.2021 - 11:13
door Daf88
Mijn ervaring is dat in Pure de accu leger gereden mag worden dan in Hybrid. In Hybrid blijft er daardoor meer electrische push achter de hand voor vlot accelereren.
Als je van "leeg" in Pure schakelt naar Hybrid, springt de benzine motor aan (logisch) EN om te gaat laden om weer een minimum level van batterij te hebben. (het verbruik schiet boven de 10l/100km).
Inrijden nieuwe motor & Olie temperatuur
Geplaatst: 05.03.2021 - 12:53
door Gouwe
FritsieV70 schreef: ↑05.03.2021 - 10:56
Wat me overigens wel verbaast is dat als ik de auto activeer met een volle accu (starten mag het tegenwoordig niet meer heten

) dan geeft 'ie in Hybrid mode zo'n 27 of 29 km aan m.b.t. elektrisch rijden. Schakel ik over naar Pure dan gaat de range naar 33 (beetje afhankelijk van de buitentemperatuur). Ik vraag me af of in Pure dan de elektromotor wellicht wat geknepen wordt om de range te verhogen...
Hier de uitleg:
https://www.volvocars.com/nl/support/to ... win-engine
Voor Hold maakt het inderdaad niet uit in welke stand je rijdt. De accu wordt dan gespaard. Hold gaat alleen niet samen met AWD of Power.
Inrijden nieuwe motor & Olie temperatuur
Geplaatst: 05.03.2021 - 13:15
door Fredhead
Van het rijden met de nieuwe hybride techniek weet ik weinig, maar zit even je lijstje auto's te bekijken daar zitten toch wel een paar leuke tussen

Inrijden nieuwe motor & Olie temperatuur
Geplaatst: 05.03.2021 - 14:54
door EVO500
Conclusie is eigenlijk:
- Temperatuur water en olie is niet af te lezen, waardoor warm rijden van de motor ook niet te bepalen is. Blijf dit overigens wel vreemd vinden, blijft immers een benzine motor.
- Inrijden is niet nodig.
@Fredhead: Kan moeilijk afstand doen van auot's

dus ik heb ze ook nog allemaal in bezit. De Opels zijn nu al even ook oldtimers.
Houdt van 6 cilinder lijn motoren met achterwiel aandrijving, is altijd heerlijk driften met een mooi geluid. Vooral met de Omega, want die heeft ook sper.
Laguna rijdt ook erg fijn, 4 wiel sturing en met tuning nu 472nm koppel best rap, maar doet het uitzonderlijk goed in het bochtenwerk.
Is eigenlijk alleen te stug door sportonderstel. Door ook nog hoog koppel onderin vlug een duw in de rug, waardoor de kinderen vaak misselijk worden in de auto.
Vandaar dat we voor een Volvo zijn gegaan, rijdt toch wat comfortabeler.
Helaas hebben volvo's geen 4 wiel sturing en zal ik wel hierop missen, kortere stuur bewegingen en betere wegligging (is vroeger meen ik wel ooit geweest?)
Wat bochtenwerk rijdt ik dan ook met de Laguna de Volvo dus helemaal zoek, heb ik wel ondervonden.
Maar goed, is nu ook weer niet zo heel belangrijk.
Inrijden nieuwe motor & Olie temperatuur
Geplaatst: 05.03.2021 - 15:24
door Fredhead
Qua comfort zal het niet te vergelijken zijn ga ik vanuit, op de andere vlakken volledig andere auto's natuurlijk.
Beide met hun sterke en minder sterke kanten.
4wielsturing heeft Volvo nooit gehad volgens mij, wel achterwielaandrijving op een aantal ondertussen begeerlijke klassiekers.
Als je de ruimte hebt lekker van het wagenpark genieten zolang het kan

Inrijden nieuwe motor & Olie temperatuur
Geplaatst: 05.03.2021 - 17:48
door Jelmer de Jong
Zet de CC op 100, doe een rondje Ijsselmeer, en het ding is ingereden. Zeker als je in Vaals woont.

Inrijden nieuwe motor & Olie temperatuur
Geplaatst: 05.03.2021 - 18:24
door V70R^2
Jelmer de Jong schreef: ↑05.03.2021 - 17:48
Zet de CC op 100, doe een rondje Ijsselmeer, en het ding is ingereden. Zeker als je in Vaals woont.
No offence maar voordat iemand het daadwerkelijk zo gaat doen, dit is het aller aller aller slechtste advies dat je kan geven, het enige wat je juist niet moet doen met inrijden is met een constante belasting op de CC gaan rijden. Zo is er minimaal contact op een paar hele kleine plekken, die enorm heet worden. lokaal creeer je dan juist oververhitting zonder dat de rest inslijt en contact maakt.
Je moet de motor rustig een paar km warm rijden, en dan lekker in toeren en belasting varieeren, zodat overal contact ontstaat en evenwijdig inslijt. Lekker toeren dus over een mooie dijk is perfect, flink op en neer schakelen en een beetje afremmen dan weer wat gas er op. Zelfs zo nu en dan even lekker vermogen vragen is juist goed en zorgt ervoor dat de motor binnen no-time perfect is ingesleten en optimaal zal presteren.
Inrijden nieuwe motor & Olie temperatuur
Geplaatst: 05.03.2021 - 19:11
door Jelmer de Jong
Wat bedoel je met minimaal contact op kleine plekken?
Inrijden nieuwe motor & Olie temperatuur
Geplaatst: 06.03.2021 - 13:10
door PGV90
EVO500 schreef: ↑05.03.2021 - 14:54
Laguna rijdt ook erg fijn, 4 wiel sturing.....
Helaas hebben volvo's geen 4 wiel sturing en zal ik wel hierop missen, kortere stuur bewegingen en betere wegligging .
Ja, herkenbaar. Ik heb 3 jaar een Laguna GT205 gehad met ook dat 4-control. Heerlijk strak rotondes nemen (contra sturen ) en ook inhalen op snelweg gaat erg mooi (parallel sturen). Stoelen zaten ook heerlijk.
Helaas wel veel andere problemen gehad.
De V70 daarna een verademing maar zeker niet zo sportief.
Nieuwe series Volvo’s vind ik persoonlijk stuk strakker rijden weer.
Inrijden nieuwe motor & Olie temperatuur
Geplaatst: 08.03.2021 - 15:23
door EVO500
@ V70R^2: Ik was van mening dat je inderdaad zo een nieuwe motor inrijdt, zal het het ook zo gaan doen

Lees of hoor er ook nergens iets over vreemd genoeg. Denk dat je er zo de rest van de tijd alleen maar meer plezier aan kunt beleven.
@ PGV90: Rijdt ook lekker de GT205. Ik heb wel enkele problemen gehad maar was meer fout van de garage

, waardoor ik zelfs de tuning tijdelijk heb moeten terug zetten omdat men daar de schuld van gaf. Erg vervelend als men er niet uitkomt, want dan gaat men zomaar op de foutmelding wat vervangen. Nieuwe turbo en roetfilter en een 5 tal bezoeken verder nog niet opgelost. Kosten 2500€. Uiteindelijk zelf ontdekt wat het nu werkelijk was, door eens onder de motorkap te kijken en zag dat er luchtbelletjes in de transparante brandstof leiding zat...bleek dat men de dieselfilter bij de beurt niet goed had gemonteerd waardoor er valse lucht mee de brandstof inging.
Was overigens de reden dat ik voor R-design ging. Leken de stoelen redelijk veel op de laguna en Omega. Ik laat me in ieder geval nog verassen over enkele maanden.
Inrijden nieuwe motor & Olie temperatuur
Geplaatst: 08.03.2021 - 17:18
door hsl
V480-S60 schreef: ↑05.03.2021 - 08:38
Ik moet je toch even corrigeren Gouwe (no offense). Er zitten wel degelijk temperatuurmeters in jullie auto's. Echter....... de weergave via analoge of digitale dashboard weergevers is er niet meer.
Als de temperatuur te hoog wordt gaat er echt wel een alarm af op het dashboard. En dat kan alleen als er een temperatuur meter aanwezig is.
En ja. Ik vind het een gemis dat deze weergave verdwenen is in het 'dashboard'
Via de nieuwe API is 't wel uit te lezen, dus ik ben een appje aan 't maken voor op mijn telefoon die de temperatuur laat zien.

Inrijden nieuwe motor & Olie temperatuur
Geplaatst: 08.03.2021 - 21:33
door EVO500
Dat klinkt goed hsl

Zou helemaal mooi zijn als dit ook op het entertainment screen kunt programmeren , of is zoiets (zomaar) niet mogelijk?
Inrijden nieuwe motor & Olie temperatuur
Geplaatst: 08.03.2021 - 23:22
door hsl
Nee dat is niet mogelijk jammegenoeg.
