Elektrische auto’s hebben veel minder grondstoffen nodig
Geplaatst: 04.03.2021 - 20:59
Elektrische auto’s hebben veel minder grondstoffen nodig dan auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. Dat blijkt uit een analyse van Transport & Environment.
Bron: E-Drivers.com
Het was altijd hét stokpaardje van tegenstanders van elektrische auto's: de grote hoeveelheid grondstoffen die nodig is voor de accu van een elektrische wagen. Inderdaad, daar zijn nogal wat grondstoffen voor nodig. Maar die kunnen bijna allemaal worden hergebruikt. Uiteindelijk blijft er na recycling van een EV-accu slechts zo’n 30 kilo aan grondstoffen over die niet hergebruikt kan worden.
Dat lijkt veel, maar niet als je het vergelijkt met de 17.000 liter benzine die een gemiddelde auto gedurende zijn levensduur verbruikt. Volgens een nieuwe studie van de Europese denktank voor schoner vervoer, is de huidige afhankelijkheid van Europa van ruwe olie veel groter dan de behoefte aan grondstoffen voor accu’s. De kloof zal door de technologische vooruitgang nog groter worden. Want daardoor zal de hoeveelheid lithium die nodig is om een EV-accu te maken in het volgende decennium halveren. De benodigde hoeveelheid kobalt zal zelfs met meer dan driekwart afnemen en die van nikkel met ongeveer een vijfde, aldus T&E.
CO2
Lucien Mathieu, analist vervoer en e-mobiliteit bij T&E, zegt hierover: ,,Als het op grondstoffen aankomt, is er gewoon geen vergelijking mogelijk. Tijdens zijn levensduur verbrandt een gemiddelde auto die op fossiele brandstoffen rijdt, het equivalent van een stapel olievaten van 25 verdiepingen hoog. Bij de recycling van accumaterialen gaat er slechts zo’n 30 kilogram metaal verloren. Dat is ruwweg de grootte van een voetbal.”
Uit de ‘levenscyclusanalyse’ van Transport & Environment blijkt tevens dat elektrische auto’s gedurende hun levensduur ook altijd minder CO2 produceren dan auto's met een verbrandingsmotor. Zelfs in Polen, dat de minst schone elektriciteitsvoorziening van de EU heeft, stoten elektrische auto's 22 procent minder CO2 uit dan benzineauto’s. Ook verbruiken EV’s tijdens hun levensduur 58 procent minder energie dan een benzineauto, aldus T&E.
Bron: E-Drivers.com
Het was altijd hét stokpaardje van tegenstanders van elektrische auto's: de grote hoeveelheid grondstoffen die nodig is voor de accu van een elektrische wagen. Inderdaad, daar zijn nogal wat grondstoffen voor nodig. Maar die kunnen bijna allemaal worden hergebruikt. Uiteindelijk blijft er na recycling van een EV-accu slechts zo’n 30 kilo aan grondstoffen over die niet hergebruikt kan worden.
Dat lijkt veel, maar niet als je het vergelijkt met de 17.000 liter benzine die een gemiddelde auto gedurende zijn levensduur verbruikt. Volgens een nieuwe studie van de Europese denktank voor schoner vervoer, is de huidige afhankelijkheid van Europa van ruwe olie veel groter dan de behoefte aan grondstoffen voor accu’s. De kloof zal door de technologische vooruitgang nog groter worden. Want daardoor zal de hoeveelheid lithium die nodig is om een EV-accu te maken in het volgende decennium halveren. De benodigde hoeveelheid kobalt zal zelfs met meer dan driekwart afnemen en die van nikkel met ongeveer een vijfde, aldus T&E.
CO2
Lucien Mathieu, analist vervoer en e-mobiliteit bij T&E, zegt hierover: ,,Als het op grondstoffen aankomt, is er gewoon geen vergelijking mogelijk. Tijdens zijn levensduur verbrandt een gemiddelde auto die op fossiele brandstoffen rijdt, het equivalent van een stapel olievaten van 25 verdiepingen hoog. Bij de recycling van accumaterialen gaat er slechts zo’n 30 kilogram metaal verloren. Dat is ruwweg de grootte van een voetbal.”
Uit de ‘levenscyclusanalyse’ van Transport & Environment blijkt tevens dat elektrische auto’s gedurende hun levensduur ook altijd minder CO2 produceren dan auto's met een verbrandingsmotor. Zelfs in Polen, dat de minst schone elektriciteitsvoorziening van de EU heeft, stoten elektrische auto's 22 procent minder CO2 uit dan benzineauto’s. Ook verbruiken EV’s tijdens hun levensduur 58 procent minder energie dan een benzineauto, aldus T&E.