Alle volledig elektrische Volvo modellen standaard voorzien van Recharge banden

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Volvo Cars voorziet vanaf modeljaar 2022 alle volledig elektrische modellen in Noord- en Centraal-Europa van speciale Recharge banden die het hele jaar door gebruikt kunnen worden.



Dankzij één bandenset - die in tegenstelling tot zomer- en winterbanden onder alle weers- en wegomstandigheden veilig te gebruiken is – maakt Volvo het zijn klanten makkelijk. De klant hoeft bijvoorbeeld niet meer twee keer per jaar zijn banden te wisselen en het levert ook een CO2-besparing op.

De Recharge banden zijn de allereerste banden die het hele jaar door te gebruiken zijn en die ook een A-klasse energie-efficiëntie hebben. Deze innovatie ligt in lijn met het streven van Volvo Cars om toonaangevend te zijn in het aanbieden van duurzamere producten.

Bij een volledig elektrische Volvo XC40 kan het gebruik van Recharge banden het energieverbruik tot 8 procent verlagen en de actieradius vergroten.

Wanneer meer klanten het hele jaar door slechts één set wielen gebruiken, kan de productie van lichtmetalen velgen worden teruggeschroefd. Ook dat is weer voordelig voor de invloed op het klimaat.

“Bij elektrische auto’s is een lage rolweerstand van de banden nog belangrijker dan bij traditioneel aangedreven auto’s. Het heeft namelijk een grotere invloed op het verbruik en de actieradius”, zegt Gisela Blomkvist, Head of Volvo Cars Sustainability Centre. “Normaal gesproken hebben alleen zomerbanden een lage rolweerstand, maar met de Recharge banden heb je die eigenschap ook in de wintermaanden. Dat is een groot voordeel voor zowel de klanten als het milieu.”

In grote delen van Europa is het conventionele gebruik van zomer- en winterbanden niet altijd de veiligste optie voor de daadwerkelijke weers- en wegomstandigheden. De veiligheidsexperts van Volvo hebben vastgesteld dat het minder veilig is om traditionele zomer- en winterbanden te gebruiken wanneer het wegdek droog of nat is, met temperaturen rond het vriespunt. Onder deze omstandigheden zijn Recharge banden de veiligste optie.

De Recharge banden zijn speciaal ontwikkeld voor de Recharge productlijn. Ze bieden het hele jaar door de meest uitgebalanceerde veiligheidsprestaties en komen het beste tot hun recht wanneer de weers- en wegomstandigheden regelmatig veranderen.

“In een perfecte wereld zou je elke ochtend naar buiten kijken, het weerbericht luisteren en op basis daarvan de juiste banden onder je auto monteren”, zegt Jan Ivarsson, Senior Safety Expert bij Volvo Cars Safety Centre. “Natuurlijk is dat in de praktijk niet te doen, dus daarom bieden we de Recharge banden aan als het beste alternatief om het hele jaar door veilig onderweg te zijn.”

Toch zijn de Recharge banden wellicht niet voor iedereen de beste optie. Voor klanten in regio’s waar de winters strenger zijn en rijden op sneeuw of ijs vaak voor komt, blijven traditionele winterbanden de veiligste keuze. Daarom blijft Volvo winterbanden gewoon als accessoire leveren.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ben schreef: 09.03.2021 - 09:30 Toch zijn de Recharge banden wellicht niet voor iedereen de beste optie. Voor klanten in regio’s waar de winters strenger zijn en rijden op sneeuw of ijs vaak voor komt, blijven traditionele winterbanden de veiligste keuze. Daarom blijft Volvo winterbanden gewoon als accessoire leveren.
Heel belangrijk, zelf na blijven denken.
En wanneer we sneeuw hebben zoals een paar weken geleden en mensen die thuis werken denken, fu.ck it ik kruip weer achter de billen van man/vrouw/onzijdig/iemand die ik ben vergeten, gaat het vast werken.
Moet er niet aan denken om op iets anders te rijden dan mijn WB in de periode november/maart in Oostenrijk en op de pilot sport4 in de zomer bij +35 in Frankrijk.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Misschien ter bescherming van die mensen die midden in de zomer nog hun winterbanden er onder hebben, of vergeten de winterbanden te monteren.
En noem het gewoon een allseason band i.p.v. een recharge band.
Dit kun je natuurlijk wel aanbieden als standaard optie.
Maar ik vind dat je gewoon de keuze moet bieden voor zomer- en winter. (dus niet alleen allseason en eventueel winter)
Bij goed gebruik is de zomer en winter combinatie altijd beter dan de compromis allseason/ recharge band)
(A-label zegt ook in feite niets, aangezien dit niet onafhankelijk wordt getest/ beoordeeld)
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Straks allemaal nog een onderbroek/bilveter van Hennep met Volvo logo, lekker klimaat neutraal.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

A-label slaat puur op het verbruik.
Vind het geen gekke gedachte om een all-season aan te bieden, hier worden ze al jaren gebruikt en voor het gemiddelde gebruik in Nederland zijn ze meer dan prima.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 841
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Op de site van Volvo staat bij de XC40 Electric nu al dat ze met Recharge banden geleverd worden, niet pas in 2022. Volgens de dealer wordt onze XC40 P8 Recharge nog wel op zomerbanden afgeleverd (verwacht begin mei). Ik heb er daarom winterbanden bij besteld. Bij de aflevering zal ik goed opletten wat er nou in werkelijkheid onder zit. Als het Recharge banden zijn, blijven de winterbanden bij de dealer achter!

(Bron: https://www.volvocars.com/nl/v/cars/xc40-electric, onderaan bij de veelgestelde vragen.)
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

diesel01 schreef: 09.03.2021 - 11:36 Straks allemaal nog een onderbroek/bilveter van Hennep met Volvo logo, lekker klimaat neutraal.
:-D :-D
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

En hoe gaan overheden deze ‘groene banden’ zien? Als wettelijk toegestane vervanger van de verplichte winterband in diverse landen?
Denk het niet......
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27008
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Wat is het verschil met all season banden?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Niet, het zal een all season zijn met de nadruk op zuinigheid.
(Label A, maar de labels zijn eigenlijk nietszeggend, aangezien die niet onafhankelijk getest hoeven te worden)
Volgens mij wordt nog nergens gesproken over een merk, type en maat band. (is er nog keuze in verschillende maten?)
Ze kunnen er ook hele smalle banden en velgen onder doen, als een BMW i3, zuinig en presteert ook goed in de winter.... ;)
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Edgecrusher schreef: 10.03.2021 - 07:55 Niet, het zal een all season zijn met de nadruk op zuinigheid.
(Label A, maar de labels zijn eigenlijk nietszeggend, aangezien die niet onafhankelijk getest hoeven te worden)
Volgens mij wordt nog nergens gesproken over een merk, type en maat band. (is er nog keuze in verschillende maten?)
Ze kunnen er ook hele smalle banden en velgen onder doen, als een BMW i3, zuinig en presteert ook goed in de winter.... ;)
408 pk en 660 nm overbrengen op de weg met smalle bandjes gaat lastig worden
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

mga1600 schreef: 10.03.2021 - 08:29
Edgecrusher schreef: 10.03.2021 - 07:55 Niet, het zal een all season zijn met de nadruk op zuinigheid.
(Label A, maar de labels zijn eigenlijk nietszeggend, aangezien die niet onafhankelijk getest hoeven te worden)
Volgens mij wordt nog nergens gesproken over een merk, type en maat band. (is er nog keuze in verschillende maten?)
Ze kunnen er ook hele smalle banden en velgen onder doen, als een BMW i3, zuinig en presteert ook goed in de winter.... ;)
408 pk en 660 nm overbrengen op de weg met smalle bandjes gaat lastig worden
Heb een beetje vertrouwen in Volvo zeg, als ze zeggen dat het kan wie ben je als berijder dan om daar aan te twijfelen.👊
Heb trouwens ook de advertorial doorgelezen, op basis daarvan en ik lees vaak tussen de regels door, staan een hoop aannames mbt verbruik een reikwijdte.
Op basis van de advertentie kan het niet een hele grote verrassing zijn dat het verbruik en reikwijdte behoorlijk uit de pas loopt met dat wat er staat.
Op basis van deze info had ik nooit een handtekening gezet.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Ik denk dat deze keuze vooral te maken heeft met het feit dat de elektrische modellen vooral op abonnement geleverd gaan worden, waarbij Volvo de de eigenaar dus blijft. Ze willen ook naar meer standaardisatie in de uitvoering ( pre-configurered) en met standaard banden maken ze zichzelf het leven simpeler: geen keuze of je de auto met zomer of winterbanden wilt hebben afgeleverd, geen opslag van de andere set, geen bandenwissel die ze uit moeten voeren etc.
Ik geloof best dat er banden te vinden of te maken zijn die bijna altijd zullen voldoen in ons klimaat, maar ik reageerde op de smalle bandjes zoals bij de i3. De P8 is een stuk zwaarder en heeft 3 x zo veel vermogen.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Voor mensen die naar en van kantoor rijden gaat het vast een goed concept worden.
De tijd door Volvo/de branche gekozen kan niet beter nu we niet op vakantie gaan en dus weinig ritjes van 1000km maken.
Ik hoor in mijn omgeving al mensen die van auto ruilen om op vakantie te kunnen.
Iemand die in NL blijft zal vast goed uit de voeten kunnen met dit concept en bandenverhaal.
De opslag, het wisselen, in de gaten houden van profiel en zelfs de keuze van banden regel ik zelf maar ken in mijn omgeving ook mensen die zeggen ze zijn rond en zwart en verder is er geen verschil.
Die zijn vast gelukkig met het feit dat ze er zelf niet over na hoeven te denken.
Heb ze eens gegoogeld maar kom er niet achter wat het profiel en type band is, iemand een fotootje van een dergelijke band?
Zag laatst een I3 van BMW, die dingen stonden zo op spanning dat er nauwelijks comfort in kan zitten.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

De C40 lijkt op de foto's op Pirelli CINTURATO™ ALL SEASON SF 2 te staan, echter is dat label B volgens Pirelli.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Commercieel slim gedaan band kan je duurder verkopen beetje hetzelfde als die VOL opdruk. Dat het ding recharge heet is voor mij niet te snappen; PIH -> D6 -> Twin Engine -> Recharge -> nu ook All season band met dezelfde what ever, marketing afdeling moet ook wat te doen hebben en voorlopig zijn de verkopen zeer goed.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

“Bij elektrische auto’s is een lage rolweerstand van de banden nog belangrijker dan bij traditioneel aangedreven auto’s. Het heeft namelijk een grotere invloed op het verbruik en de actieradius”, zegt Gisela Blomkvist, Head of Volvo Cars Sustainability Centre.

Dat is uiteraard onzin, bij zowel een ICE een PHEV of een Full electric aandrijflijn heeft de rolweerstand exact dezelfde invloed op het verbruik en actieradius. Bij toename van de rolweerstand neemt de hoeveelheid energie die nodig is om te bewegen met precies dezelfde waarde toe. Bij een BEV is verbruik en als gevolg daarvan actieradius meer een issue dan bij een wagen met een ICE die in alle gevallen al een veel hogere actieradius heeft icm snel kunnen "herladen" lees tanken.
Gebruikersavatar
wiseguy76
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 22.07.2022 - 11:22
Locatie: Uden

allseason banden.... van beide werelden allebei niet de beste kwaliteiten

Leuk als je maar een paar duizend km per jaar maakt en niet buiten Nederland komt, maar als je in de wintermaanden naar Duitsland of Oostenrijk gaat, zijn winterbanden niet alleen "de betere keuze", maar ook gewoon verplicht.... puur commercieel gelul die Recharge banden....
Volvo V60 T8 Inscription Pebble grey (2021)
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

NielsPHEV schreef: 10.03.2021 - 11:37“Bij elektrische auto’s is een lage rolweerstand van de banden nog belangrijker dan bij traditioneel aangedreven auto’s. Het heeft namelijk een grotere invloed op het verbruik en de actieradius”, zegt Gisela Blomkvist, Head of Volvo Cars Sustainability Centre.

Dat is uiteraard onzin, bij zowel een ICE een PHEV of een Full electric aandrijflijn heeft de rolweerstand exact dezelfde invloed op het verbruik en actieradius.
Klopt helemaal maar ik denk dat de woke generatie dat niet meer zelf kan bedenken hoor. Fabrikanten en overheden beslissen alles voor ze. En als er gezegd wordt dat dit de beste auto voor ze is, en deze banden moeten er onder, dan kopen/leasen ze dat.

Onder onze S40 zitten van die all season banden, wat een tering herrie maakt dat. Zodra ze af zijn gaan er lekker 4 Primacy zomerrubbers onder, rust in de keet.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 841
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

wiseguy76 schreef: 06.10.2022 - 08:58 allseason banden.... van beide werelden allebei niet de beste kwaliteiten

Leuk als je maar een paar duizend km per jaar maakt en niet buiten Nederland komt, maar als je in de wintermaanden naar Duitsland of Oostenrijk gaat, zijn winterbanden niet alleen "de betere keuze", maar ook gewoon verplicht.... puur commercieel gelul die Recharge banden....
De ANWB schrijft over de winterbandenplicht in Oostenrijk: "Banden met de aanduiding M+S, M&S, MS of het sneeuwvloksymbool (3PMSF) worden als winterband beschouwd." Als ik me niet vergis voldoen de Recharge All-Season banden hier aan. Het mag dus wel. Zelf kies ik voor aparte zomer- en winterbanden.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”