Pagina 1 van 1
RICA tuning 2.0D en fluiten
Geplaatst: 28.10.2006 - 21:38
door braky
Hi,
ik heb deze vrijdag een RICA tuning laten plaatsen in mijn S40 2.0D (60.000km) maar nu heb ik in zijn 3de, 4de en 5de een fluittoon als ik vanaf 2000rpm hard op het gaspedaal ga staan...
Is dit normaal bij RICA tuning of moet ik mij zorgen beginnen maken?
Heeft er iemand ervaring hiermee?
grtz
Geplaatst: 28.10.2006 - 21:52
door Taeke
Misschien omdat de turbo nu meer toeren maakt? Wel vreemd dat je die fluittoon dan alleen in die 3 versnellingen hebt. Heb je het via een Volvodealer laten doen? Gewoon bellen.
Ik ben trouwens benieuwd naar de ervaringen van S40/V50-rijders met een RICA-chip in hun 1.6d

Geplaatst: 29.10.2006 - 19:14
door braky
Ervaring tot nu toe :
geen zwarte rook
geen wheelspin (225/45 17- Goodyear excellence)
vermogen is mooi lineair opgebouwd.
Geplaatst: 29.10.2006 - 19:42
door NOS
Dat je met die banden geen wielspin hebt is logisch.
Je turobdruk is verhoogd dus draait je turbo harder dus is die fluitton ook al logisch
Geplaatst: 29.10.2006 - 20:23
door Mistral
NOS schreef:Dat je met die banden geen wielspin hebt is logisch.
Je turobdruk is verhoogd dus draait je turbo harder dus is die fluitton ook al logisch
Wat mij toch zorgen baart is of de rest van de auto het volhoudt. Neem bijvoorbeeld de remmen. De 2.0D heeft standaard 16inch velgen, omdat 15 inch niet om de remschijven past. Dit betekent in mijn optiek dat de remmen groter zijn en daardoor automatisch beter bestand tegen hoge snelheden die zo'n 1.6D normaliter niet te verwerken krijgt. Ik vraag mij ook af of zo'n turbo voldoende uithoudingsvermogen heeft om het op de langere termijn uit te houden.
Kortom goedkoop kan dan duurkoop worden...............
Mistral
Geplaatst: 30.10.2006 - 16:30
door danielk
Tsja, wat is de langere termijn. Ik rij nu circa 40.000 km 'getuned' rond en buiten een losgeraakte turboslang is er nog niets mis gegaan.
Over het algemeen moet je rekening houden met grotere slijtage aan koppeling, versnellingsbak, banden en remmen. Of dat 10, 20 of 50% meer is, is lastig te bepalen. Banden kan ik zien (na 35.000 km aan vervanging toe), de rest niet.
In mijn geval vond de leasemaatschappij het goed dus mocht de boel er vroegtijdig de brui aan geven is dat hun probleem, niet het mijne. Als het mijn eigen auto was zou ik er nog wel hard over moeten nadenken.
Het fluitende geluid komt mij overigens niet bekend voor. Met het raam open hoor je de turbo natuurlijk wel maar verder niet meer of minder dan zonder tuning.
Geplaatst: 30.10.2006 - 16:41
door arisvh
En hoe zit het met de rook ? Kunnen ze je achterkant nog zien bij vol gas ?
Geplaatst: 30.10.2006 - 23:52
door Alex V70R
Mistral schreef:NOS schreef:Dat je met die banden geen wielspin hebt is logisch.
Je turobdruk is verhoogd dus draait je turbo harder dus is die fluitton ook al logisch
Wat mij toch zorgen baart is of de rest van de auto het volhoudt. Neem bijvoorbeeld de remmen. De 2.0D heeft standaard 16inch velgen, omdat 15 inch niet om de remschijven past. Dit betekent in mijn optiek dat de remmen groter zijn en daardoor automatisch beter bestand tegen hoge snelheden die zo'n 1.6D normaliter niet te verwerken krijgt. Ik vraag mij ook af of zo'n turbo voldoende uithoudingsvermogen heeft om het op de langere termijn uit te houden.
Kortom goedkoop kan dan duurkoop worden...............
Mistral
De V70 heeft 120.000 km met Rica rondgereden, geen rare dingen tegengekomen.