Omdat mijn V40 D2 steeds beroerder start, zeker als hij een week stil heeft gestaan, wil ik binnenkort de hoofdaccu vervangen.
Ik heb al 5x eerder een accu van andere auto's succesvol vervangen dus dit zou op zich ook moeten lukken.
Prachtige foto's staan op en mijn D2 ziet er echt precies hetzelfde uit als deze D4.
BMS stekkertje los, 2 TORX30 schroeven los, 3 plastic klepjes omhoogtrekken, 6 moertjes M10/M13 en het M8 moertje helemaal onderin los, dus so far so good.
Omdat ik graag goed voorbereid ben 2 vraagjes:
- Waar steek je precies de platte schroevendraaier in om dat bovenblok los te krijgen?
- Wat is dat precies voor dingetje linksvoor aan de onderkant wat je met een tangetje los moet trekken?
Alvast dank voor de hulp!
V40 D2 D4 (VEA) hoofd accu vervangen
Geplaatst: 17.03.2021 - 19:21
door Jelmer de Jong
Schroevendraaier wijst zich vanzelf, is een plastic clipje. Daarna moet je de kabelboom even los halen met een tang omdat je ander weinig ruimte hebt om de batterij omhoog te trekken.
V40 D2 D4 (VEA) hoofd accu vervangen
Geplaatst: 17.03.2021 - 20:04
door Longone
Jelmer de Jong schreef: ↑17.03.2021 - 19:21
Schroevendraaier wijst zich vanzelf, is een plastic clipje. Daarna moet je de kabelboom even los halen met een tang omdat je ander weinig ruimte hebt om de batterij omhoog te trekken.
Thanks Jelmer!
Bedoel je dus dat ik in die spleet naast de TORX30 schroef moet friemelen met een schroevendraaiertje?
V40 D2 D4 (VEA) hoofd accu vervangen
Geplaatst: 17.03.2021 - 22:20
door Jelmer de Jong
Links en rechts (of boven/onder) van die torx30 schroeven zitten 3/4 clips.
V40 D2 D4 (VEA) hoofd accu vervangen
Geplaatst: 18.03.2021 - 13:28
door GS_Kes
En wat klopt er van het verhaal dat een nieuwe accu gemeld door de dealer?
V40 D2 D4 (VEA) hoofd accu vervangen
Geplaatst: 18.03.2021 - 14:49
door Longone
Nogmaals dank Jelmer, de nieuwe Varta E39 accu van 119,95 inclusief verzending zit er na ruim anderhalf uur bloed, zweet en tranen in.
Zwaarste bevalling ooit qua accu vervangen.
Dat bovenblok ging er uiteindelijk nog relatief makkelijk af, een beetje sjorren en dan zie je die metalen klemmetjes die zorgen dat dat blok aan de rand van de accu vastgrijpt.
Die TORX30 schroeven trekken dan dus die klemmetjes omhoog en het kan geen kant meer op.
Verwijderen van het loodzware ding is een crime, je hebt werkelijk geen millimeter over (dat zei je al) en ik heb besloten die grote zwarte metalen balk met 6 M14 moeren en 2 M10 schroeven ook te verwijderen om mezelf iets meer ruimte te gunnen.
Nieuwe accu erin is ook een crime, want links- en rechtsonder moet 'ie in de gleuf komen en dan ligt er nog een los plastic plaatje van 40 mm achter dat alle kanten op schiet. Er kan dus ook een iets zwaardere en langere 318mm accu in in plaats van deze standaard 278mm.
Anyway, alles weer vastgemaakt met de min-pool-klem en BMS connector als allerlaatste en hij start weer als een speer!
Nu schijn ik nog wel de nieuwe batterij procedure van te moeten doen, iets geprobeerd, maar ik weet niet of dat gelukt is want ik zag geen lampje op het dashboard.
Ook zonder deze procedure zal hij het vast nog wel een jaartje volhouden want dan koop ik een XC40
V40 D2 D4 (VEA) hoofd accu vervangen
Geplaatst: 15.08.2022 - 19:27
door diakemp
Een vrij oud topic, maar even voor de volgende die zich hier aan waagt. Neem even een kijkje naar de instructies die in VIDA staan. Hierbij wordt gezegd dat je ook de luchtinlaat box moet verwijderen. Deze er uit halen is oprecht een minuut of 5 werk (en erg makkelijk aangezien deze zonder schroeven vast zit) en zorgt er voor dat dit hele proces aanzienlijk makkelijker is dan hierboven omschreven wordt. Het uithalen van de accu kost hierdoor maar een minuut of 20 als je rustig aan doet!
V40 D2 D4 (VEA) hoofd accu vervangen
Geplaatst: 16.09.2022 - 08:59
door Bartswaanenburg
diakemp schreef: ↑15.08.2022 - 19:27
Een vrij oud topic, maar even voor de volgende die zich hier aan waagt. Neem even een kijkje naar de instructies die in VIDA staan. Hierbij wordt gezegd dat je ook de luchtinlaat box moet verwijderen. Deze er uit halen is oprecht een minuut of 5 werk (en erg makkelijk aangezien deze zonder schroeven vast zit) en zorgt er voor dat dit hele proces aanzienlijk makkelijker is dan hierboven omschreven wordt. Het uithalen van de accu kost hierdoor maar een minuut of 20 als je rustig aan doet!
Kan je mij vertellen waar ik de instructies van VIDA kan vinden ? Ik heb op het moment ook het probleem dat mijn accu waarschijnlijk vervangen moet worden en wil dit ook zelf gaan doen. Mocht de auto wel in storing schieten wil deze dan nog wel starten ondanks alle storingen ?
V40 D2 D4 (VEA) hoofd accu vervangen
Geplaatst: 08.04.2025 - 20:18
door V1964
Twee vragen in deze onderwerp. Er staat dat er twee accus zijn... ehh hoe weet je dan of je het een of het ander moet vervangen?? Ik zit ook te kijken voor het bestellen van een nieuwe accu maar ook als ik kenteken intoetst zie ik verschillende uitvoeringen, hoe weet ik nu welke te bestellen??
V40 D2 D4 (VEA) hoofd accu vervangen
Geplaatst: 12.04.2025 - 18:05
door xxbv92
Als auto accuspanning laag aangeeft, dan zou het de hoofdaccu onder de motorkap moeten zijn. Die andere helpt alleen bij start stop. Op de accu staan de gegevens die ook op de nieuwe moeten staan. En even lengte/breedte/hoogte meten. En de + en - aan de goede kant
V40 D2 D4 (VEA) hoofd accu vervangen
Geplaatst: 09.06.2025 - 07:16
door Rasputim
Recentelijk zelf de accu van mijn v40 d2 2.0 2015 vervangen.
deze handleiding gebruikt en eerlijk gezegd kan het dan bijna niet fout gaan. wellicht handig voor iedereen die nog een keer aan de beurt is .
/edit enige wat in deze handleiding wel ontbreekt is hierna nog even het bms te resetten, maar dat staat hierboven al uitgelegd.