Pagina 1 van 2

Maak een gaatje in je uitlaat...

Geplaatst: 29.10.2006 - 10:07
door Axemen
Hallo, goedemorgen iedereen,

Kwam een aantal weken geleden in Zuid-Frankrijk een gepensioneerde anwb man tegen (wegenwachter, monteur van de oude stempel, zo'n soort verleden). Bla bla dit, bla bla dat, hij zegt op een gegeven moment: weet je hoe het komt dat laatste stuk van je uitlaat uiteindelijk altijd doorroest...ik zeg zal het water van de condensvorming wel zijn. Ja dus, het blijft daar staan en kan er niet uitlopen.

Zijn oplossing: boor op het laagste punt in die achterste pot (hoe noem je dat ding?) een gaatje van 1 1/2 millimeter, het water kan eruit lopen...hij zegt: bij mij rotten die dingen nooit door...

Wat denken jullie hiervan (voordat ik ga boren)...


Groet, Peter

Geplaatst: 29.10.2006 - 10:28
door sentinel1984
ik vind het eng klinken. Boren in je uitlaat.

Maar mischien help het wel. Wie weet

Geplaatst: 29.10.2006 - 10:49
door ceesvanbeek
Je kan natuurlijk ook je auto laten staan als je minder dan 10 km moet
lijkt mij beter dan gaten boren :)

Geplaatst: 29.10.2006 - 11:31
door marcelg
denk niet dat het veel uit maakt.
dan zou je ook alle lasnaden moeten behandelen aangezien dit ook een zwak punt is voor roest.

Geplaatst: 29.10.2006 - 12:04
door Gast
Dit is al een oude en goed werkende oplossing.
Alleen APK keurmeesters zijn er niet echt blij mee.
Niet over gehele lengte gasdicht.
Dus bij APK even wat GumGum er op.

Geplaatst: 29.10.2006 - 15:14
door Okke
Ik heb laatst voor mijn AX een nieuwe uitlaat (einddemper + stuk vanaf de kat.) gemonteerd...en juist daar in de demper zat een klein gaatje! Idd het laagste punt...en idd dan niet geheel gasdicht. Maar geen enkel probleem bij de apk...dus ik vind het prima!

Het is een BOSAL uitlaat...

Geplaatst: 29.10.2006 - 16:17
door ps-amazon
veel uitlaten werken met schotten systemen, je moet dus wel een plattegrond van je uitlaat hebben om te kijken waar je het gaatje (of meerdere) moet boren; beste remedie blijft natuurlijk goed warmrijden;
mijn klassiekers die minstens eens in de twee/drie weken minimaal een half uur rijden, verslijten zelden een uitlaat; mijn oude Dodge, die na de koude start ongeveer een emmer water uit de uitlaat proest, doet ongeveer 15 jaar met een simpele uitlaat

Geplaatst: 02.11.2006 - 11:36
door trompetje
Die oude dodge heeft een RVS uitlaat?

Geplaatst: 02.11.2006 - 14:29
door JRS2K3
Ik hoorde van een APK meester bij de merc garage dat er in het eind stuk wel een gaatje mag zitten om water af te voeren.

Geplaatst: 02.11.2006 - 14:38
door kreftie
Laatst heb ik een ophangbeugel (was verrot)aan de uitlaat gelast, toen brandde de electrode door de wand heen. Ik vond het wel een beetje jammer, maar nu ik dit lees.......ik kan echt niet lassen ...so what \:D/

Geplaatst: 02.11.2006 - 15:35
door Dirk242
Bij mij zit er een gat in de overgang van lange pijp naar eerste demper. Ik vind het geluid zo wel gaver, maar dat mag dan net niet denk ik :roll:

Geplaatst: 02.11.2006 - 17:04
door ps-amazon
trompetje schreef:Die oude dodge heeft een RVS uitlaat?
nee hoor, gewoon "pisbakken staal" zoals dat in uitlaat-jargon heet

Geplaatst: 02.11.2006 - 17:09
door ps-amazon
jongens, lees gewoon even mee met de apk regels (apk boek blz 26b):

art 5.2.11:
personenauto's met een verbrandingsmotor moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.

duidelijk? hoeven we ons niet meer druk over te maken

Geplaatst: 03.11.2006 - 08:02
door Marcel
ps-amazon schreef:jongens, lees gewoon even mee met de apk regels (apk boek blz 26b):

art 5.2.11:
personenauto's met een verbrandingsmotor moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.

duidelijk? hoeven we ons niet meer druk over te maken
:D :D :D

Geplaatst: 05.11.2006 - 09:01
door Axemen
Waar is m'n boormachine 8) ...

Geplaatst: 21.11.2006 - 16:35
door paQ
heb een lebaron gehad die had dat standaard ook al ja.
maargoed.
die roeste wel weer op een ander punt

Geplaatst: 18.12.2006 - 00:04
door Lordofdane
"art 5.2.11:
personenauto's met een verbrandingsmotor moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes. "

Dit gaat een hele goeie, en vooral vaak gebruikte, smoes worden :D

Geplaatst: 18.12.2006 - 10:47
door Caerbannog
Bij een 480 wordt dit ook wel heel vaak gedaan, omdat er in het laatste stuk pijp (wat omhoog loopt) altijd vocht blijft staan, met alle gevolgen vandien.
Klein gaatje, groot genot ;)

Geplaatst: 20.12.2006 - 22:07
door mastermind
Feit blijft dat je toch het beste kunt zorgen voor een warme uitlaat, het vocht verdampt dan vanzelf. Korte stukken is niet alleen dodelijk voor je uitlaat maar ook voor je motor. En een gaatje van 1 1/2 mm laat echt niet genoeg water door (probeer maar eens uit)

Geplaatst: 20.02.2007 - 11:07
door duthoy
misschien een domme opmerking
gaat dit gaatje dan niet groter roesten?