Pagina 1 van 2

Autopilot

Geplaatst: 29.03.2021 - 15:49
door Steven Volvo
Afgelopen zaterdag onderweg met een lichtelijk nat wegdek en wat zon.
Hield die Autopilot er toch zomaar mee op...

Weten jullie wat de Autopilot nog doet als het Stuur niet groen kleurt?
tegensturen leek niet meer te gebeuren, daar heeft ie denk ik ook de camera voor nodig die de lijnen niet meer ziet...
Autopilot.jpg

Autopilot

Geplaatst: 29.03.2021 - 15:53
door Fulaks
Als de autopilot ermee ophoudt, dan voel je een trilling in het stuur (mogelijk kan je ook instellen dat ie dan een geluid geeft). Je valt dan terug op de ACC, de autopilot doet dan niets meer (behalve lijnen scannen zodat hij mogelijk vanzelf terug actief wordt, zodra hij de lijnen terug "ziet".

Mijn ervaring is dat wanneer ik zelf de lijnen moeilijk zie (nat wegdek met weerkaatsing door de zon), de autopilot die niet ziet.

Autopilot

Geplaatst: 30.03.2021 - 09:41
door lint
Als de indicatie van autopilot niet groen is werkt het systeem niet.

Autopilot

Geplaatst: 30.03.2021 - 09:42
door J33Bee
Herkenbaar Fulaks, als wegdek spiegelt dan heeft de autopilot het lastig. 1e keer is even schrikken als ie "eraf springt".

Autopilot

Geplaatst: 30.03.2021 - 09:47
door IkeV70
Ik voel geen trilling in het stuur als de autopilot zichzelf deactiveert.
Een signaal in deze situatie, bij voorkeur geluidssignaal, zou wel nuttig zijn.

Autopilot

Geplaatst: 30.03.2021 - 10:42
door J33Bee
IkeV70 schreef: 30.03.2021 - 09:47 Ik voel geen trilling in het stuur als de autopilot zichzelf deactiveert.
Een signaal in deze situatie, bij voorkeur geluidssignaal, zou wel nuttig zijn.
Helemaal eens. Net zoals de waarschuwing wanneer je je stuur niet vast blijft houden.

Autopilot

Geplaatst: 30.03.2021 - 15:34
door Fulaks
IkeV70 schreef: 30.03.2021 - 09:47 Ik voel geen trilling in het stuur als de autopilot zichzelf deactiveert.
Een signaal in deze situatie, bij voorkeur geluidssignaal, zou wel nuttig zijn.
Dat doet de mijne dus wel (je moet dan wel je handen aan het stuur hebben om het te voelen 8) ). En natuurlijk wordt het groen stuurtje dan grijs zoals Lint terecht opmerkt. Misschien een instelling ergens in een menu ? Maar heb dat eerlijk gezegd nog niet gezien.

Autopilot

Geplaatst: 30.03.2021 - 15:42
door mees
...en de audio wordt zachter dan. Heb ik liever dan een piepje die je (toch) niet kan horen.

Autopilot

Geplaatst: 30.03.2021 - 15:49
door liquid_force
het is geen autopilot - het is een pilot-assist!

Autopilot

Geplaatst: 31.03.2021 - 10:31
door Steven Volvo
liquid_force schreef: 30.03.2021 - 15:49 het is geen autopilot - het is een pilot-assist!
Ja, dat is een terechte opmerking!

Aan de ene kant vind ik die system heel nuttig, maar aan andere kant moet je als bestuurder wel echt blijven opletten en snappen wanneer iets wel en niet actief is. Een ouder persoon, lees mijn vader van 78, snapt dat echt niet meer. Bij de dealer wordt het ook niet echt uitgelegd.
Ik zie echt toegevoegde waarde voor dealers die dit soort systemen echt uitleggen als ze de auto afleveren. Misschien ook iets van proefrijden of zo.
Want uiteindelijk ben IK verantwoordelijk.....

groet

Autopilot

Geplaatst: 02.04.2021 - 18:42
door Petrick131
Iemand ook al eens op een spitsstrook gereden waar dus soms neen invoegstreep dwars overgaat. Eerste keer was wel even schrikken, auto wilde naar links sturen omdat de rijstrook voor de camera dus smaller werd.

Autopilot

Geplaatst: 03.04.2021 - 00:43
door teebee
Petrick131 schreef: 02.04.2021 - 18:42 Iemand ook al eens op een spitsstrook gereden waar dus soms neen invoegstreep dwars overgaat. Eerste keer was wel even schrikken, auto wilde naar links sturen omdat de rijstrook voor de camera dus smaller werd.
Dat is een logische en te verwachten reactie van het systeem. Het is en blijft een ‘dom’ hulp-systeem. Het denken moet de bestuurder blijven doen....

Autopilot

Geplaatst: 03.04.2021 - 10:36
door arnoud
Steven Volvo schreef: 31.03.2021 - 10:31 Een ouder persoon, lees mijn vader van 78, snapt dat echt niet meer. Bij de dealer wordt het ook niet echt uitgelegd.
Ik zie echt toegevoegde waarde voor dealers die dit soort systemen echt uitleggen als ze de auto afleveren.
Een aflevering van hoeveel dagen gaat je dealer inplannen dan? Even heel hard generaliseren, maar ik denk dat dit soort systemen uitleggen aan een 78 jarige tamelijk verspilde moeite is. Als je op die leeftijd nog een nieuwe auto koopt, focus eerst maar op de essentiele onderdelen van de auto. En als je al 60 jaar binnen de lijntjes kunt rijden...

Anyway, ik vind het een heerlijk systeem. Meestal voel ik de trilling van het stuur wel als het er af gaat (of omdat de auto iets anders op het stuur reageert) maar misschien helpt het ook wel dat het op het heads-up-display redelijk voor je neus te zien is. Zonder HUD kan ik me voorstellen dat je het minder snel opvalt dat het stuurtje niet meer groen is.

En over de topic start, als je zelf al moeite hebt om de lijnen op het wegdek te zien ga er dan maar van uit dat de pilot assist camera's het al helemaal niet kunnen. Het menselijk oog + brein is nog altijd stukken geavanceerder dan een lens achter de voorruit.

Autopilot

Geplaatst: 03.04.2021 - 12:04
door teebee
Ik zeg: +1

Autopilot

Geplaatst: 03.04.2021 - 17:53
door Mickyman
Petrick131 schreef: 02.04.2021 - 18:42 Iemand ook al eens op een spitsstrook gereden waar dus soms neen invoegstreep dwars overgaat. Eerste keer was wel even schrikken, auto wilde naar links sturen omdat de rijstrook voor de camera dus smaller werd.
Ja en de V60 reageert daar als een malle op, ik schrok me kapot de eerste keer, ondanks dat het een "dom" systeem is, is het bij andere merken anders, dit is mijn derde auto die dit heeft en helaas is het de minste van de 3, hij reageert regelmatig heel abrupt.

Toch gebruik ik het gewoon elke dag, vind het fijner dan alles zelf doen :)

Autopilot

Geplaatst: 03.04.2021 - 17:55
door teebee
Dat vertaal ik als ‘veilig’. Je zou maar zo kunnen gaan denken dat het een ‘slim’ systeem zou zijn....

Autopilot

Geplaatst: 03.04.2021 - 17:59
door Mickyman
teebee schreef: 03.04.2021 - 17:55 Dat vertaal ik als ‘veilig’. Je zou maar zo kunnen gaan denken dat het een ‘slim’ systeem zou zijn....
Nee, veilig is het niet als je ineens naar links schiet met een schok, er is zelfs een stuk weg wat ik vaak rij waar hij standaard richting de linker betonnen wand stuurt en ik moet daar dus elke ochtend tegen sturen, ondanks dat de lijnen op de weg mooi duidelijk zijn.

De auto is zelfs al naar Volvo geweest om te kijken of ze er wat aan kunnen doen, ik reed ook helemaal links op de baan, dat is inmiddels door opnieuw kalibreren verandert in meer naar rechts.

Autopilot

Geplaatst: 03.04.2021 - 19:05
door Martijn84Hattem
Mickyman schreef: 03.04.2021 - 17:59
teebee schreef: 03.04.2021 - 17:55 Dat vertaal ik als ‘veilig’. Je zou maar zo kunnen gaan denken dat het een ‘slim’ systeem zou zijn....
Nee, veilig is het niet als je ineens naar links schiet met een schok, er is zelfs een stuk weg wat ik vaak rij waar hij standaard richting de linker betonnen wand stuurt en ik moet daar dus elke ochtend tegen sturen, ondanks dat de lijnen op de weg mooi duidelijk zijn.

De auto is zelfs al naar Volvo geweest om te kijken of ze er wat aan kunnen doen, ik reed ook helemaal links op de baan, dat is inmiddels door opnieuw kalibreren verandert in meer naar rechts.
Ik ben ook nog niet zo van deze pilot-assist. Komende van een Arteon... daar werkten de systemen net wat fijner. Die hield je meer midden tussen de lijnen en volgde de weg wat vloeiender. De volvo is wat abrupt. Wellicht is het gewenning.

Autopilot

Geplaatst: 03.04.2021 - 22:36
door arnoud
Ik weet niet of iedereen recent bij de dealer geweest is voor een software update, maar mijn boordcomputer software is in januari bijgewerkt, en sindsdien is PA een heel stuk vloeiender geworden.

Autopilot

Geplaatst: 03.04.2021 - 22:38
door Mickyman
arnoud schreef: 03.04.2021 - 22:36 Ik weet niet of iedereen recent bij de dealer geweest is voor een software update, maar mijn boordcomputer software is in januari bijgewerkt, en sindsdien is PA een heel stuk vloeiender geworden.
Mijn auto is afgeleverd in januari en daarna al terug geweest voor dit "probleem"/ deze ervaring.