Pagina 1 van 2

Wintertoevoeging aan diesel

Geplaatst: 29.10.2006 - 16:06
door Battlecruiser
Hoewel er hier niet erg veel Volvomobilisten zijn met oude diesels, probeer ik het toch maar eens:

welke toevoeging aan je diesel kan je het beste gebruiken in de winter?

Vroeger werd vaak benzine of petroleum toegevoegd, maar de brandstofpomp schijnt daar niet heel blij van te worden.
O ja, ik vraag dit niet voor mijn Volvo, maar voor mijn ouwe Benz van 1978, die met 25% PPO rijdt.

Geplaatst: 29.10.2006 - 16:12
door ps-amazon
ik heb begrepen dat de benzinemaatschappijen zelf in de winter hun diesel van de nodige toevoegingen voorzien

Geplaatst: 29.10.2006 - 16:38
door Ben
Klopt, zo'n 20 jaar geleden moest je nog benzine toevoegen als het erg koud werd maar bij de dieselolie van tegenwoordig zou dat niet meer nodig zijn.

Geplaatst: 29.10.2006 - 18:39
door Battlecruiser
Dus de viscositeit wordt tegenwoordig met toevoegingen (af raffinaderij) in de winter verlaagd? Want daar wringt de schoen bij een oudere diesel...

Geplaatst: 29.10.2006 - 18:41
door ps-amazon
ik ging een paar jaar geleden met mijn oliestook in februari naar Finland, heb toen geïnformeerd naar toevoegingen in diesel ivm het zg "vlokken" van diesel bij lage temperaturen; de benzinemaatschappijen en anwb vertelden mij dat er voldoende toevoegingen in de diesel zit om strenge winters te overleven; alleen wat er precies wordt toegevoegd weet ik niet; dan zal je shell, esso etc even moeten vragen wat dat is; mijn ervaring is dat ze redelijk snel met een bruikbaar antwoord komen;

overigens vraag ik mij af wat er mbt de brandstofpomp bij een '78-er Merdcedes nou zo wezenlijk anders is tov een Astraatje van een jaar of 5 oud..

Geplaatst: 29.10.2006 - 18:51
door Battlecruiser
O.K. Thanks

Geplaatst: 29.10.2006 - 23:05
door fluz
De tip die ik nog meekreeg bij een wintersport is de auto ter plaatse nog even af te tanken, voordat hij voor een week gestald wordt. Op plaatsen waar het echt koud kan worden, wordt er door de lokale benzinepompen extra dope aan de diesel toegevoegd.

Geplaatst: 30.10.2006 - 09:29
door V480-S60
Idd, die tip kreeg ik ook. Net zoals bijvoorbeeld V-power in .de anders is als in .nl, verschilt de toevoeging van additieven ook per land.
Maar in principe kan onze .nl diesel tot circa -20 goed mee.

Geplaatst: 30.10.2006 - 09:39
door Paul
Tot circa -20?? WOW wat voor benzine krijg je dan als je in Lapland tankt? Want daar was het -32 graden toen ik daar was!

Geplaatst: 30.10.2006 - 10:33
door ps-amazon
diesel in finland en omgeving is bestand tegen de plaatselijke temperaturen

Geplaatst: 30.10.2006 - 19:25
door Battlecruiser
Vanaf wanneer doen de oliemaatschappijen die dopes in de diesel?
Vanaf een bepaalde datum of kijken ze heel goed naar het weerbericht...?

Geplaatst: 30.10.2006 - 19:34
door V480-S60
Laat ik het zo zeggen.
De oliemaatschappijen doen er alles om om te voorkomen dat jij met een tank vol vlokkende diesel zit. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken. Er is mij echter geen exact tijdstip bekend wanneer ze het toevoegen.

Maar volgens mij zat er hier op het forum een raffineerder. Die zal het antwoord zeker weten.

Geplaatst: 30.10.2006 - 20:07
door Battlecruiser
Hm, geraffineerd antwoord... :transformer:

Geplaatst: 30.10.2006 - 21:40
door ps-amazon
ik kan me niet herinneren dat ik de laatste 10-15 jaar iemend een probleem heb horen hebben met z'n diesel, kortom: niet druk over maken, voltanken en rijden!

Geplaatst: 02.11.2006 - 11:15
door Laptom
Ik heb het afgelopen jaar met 4 diesels meegemaakt op wintersport. Overigens was 1 auto van de hotel eigenaar (en dus meerdere malen in het gebied getankt) en 1tje was door ons zelf afgetankt voor de bergpas.

Geplaatst: 02.11.2006 - 12:09
door +++t blijft behelpen+++
ps-amazon schreef:ik kan me niet herinneren dat ik de laatste 10-15 jaar iemend een probleem heb horen hebben met z'n diesel, kortom: niet druk over maken, voltanken en rijden!
Ik wel
gewoon in Nederland een jaar of 10 geleden rond oud en nieuw.
toen was het -23 geweest 's-nachts..

Geplaatst: 02.11.2006 - 12:15
door Marcel
+++t blijft behelpen+++ schreef:
ps-amazon schreef:ik kan me niet herinneren dat ik de laatste 10-15 jaar iemend een probleem heb horen hebben met z'n diesel, kortom: niet druk over maken, voltanken en rijden!
Ik wel
gewoon in Nederland een jaar of 10 geleden rond oud en nieuw.
toen was het -23 geweest 's-nachts..
Het horen in de zin van nagelen 's ochtends is iedere winter feest.
Met name de sdi van mijn buurman klinkt alsof de kleppen door de motorkap komen bij koud weer ;)
Startproblemen in de winter hebben alleen maar de auto's die slecht onderhoud krijgen. Benzine of diesel, dat maakt niet uit.

Geplaatst: 02.11.2006 - 13:48
door Laptom
Marcel schreef: Startproblemen in de winter hebben alleen maar de auto's die slecht onderhoud krijgen. Benzine of diesel, dat maakt niet uit.
Nog nooit op wintersport geweest begrijp ik... In bovenstaande gevallen spreek ik over een Toyota Landcruiser uit 2003 en een Audi A4 uit 2005 welke beide niet konden wegkomen omdat de diesel vlokte. Wel starten, maar dan maar nauwelijks lopen. De auto 2 uurtjes in de zon zetten hielp overigens wel.

Geplaatst: 02.11.2006 - 13:49
door Marcel
Laptom schreef:
Marcel schreef: Startproblemen in de winter hebben alleen maar de auto's die slecht onderhoud krijgen. Benzine of diesel, dat maakt niet uit.
Nog nooit op wintersport geweest begrijp ik... In bovenstaande gevallen spreek ik over een Toyota Landcruiser uit 2003 en een Audi A4 uit 2005 welke beide niet konden wegkomen omdat de diesel vlokte. Wel starten, maar dan maar nauwelijks lopen. De auto 2 uurtjes in de zon zetten hielp overigens wel.
klopt, geen wintersporter ;)

Geplaatst: 05.11.2006 - 12:09
door Barry (Grillmeister)
Waar met name bus en vracht vervoerders last van hebben als ze in de winter naar de koudere gebeiden gaan is dat de nederlandse diesel nog kan "bevriezen" daarom wordt het ook aangeraden om in bijvoorbeeld in zuid duitsland of Oostenrijk af te tanken omdat in de diesel daar andere of meer toevoegingen zitten omdat het daar gewoon veel kouder wordt dan hier.