XC60 - DIY upgrade HP audio -> Bowers & Wilkins

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Gebruikersavatar
StefanH
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
Locatie: Eersel

Jelmer de Jong schreef: 31.05.2021 - 19:18
StefanH schreef: 31.05.2021 - 09:10 Maar het zal toch niet zo zijn dat hij door die DSP fase gedraait wordt?

Misschien verwacht ik wel gewoon te veel
De ene speaker gaat bij een positief voltage naar voren, de andere soms naar achteren. Met is weten bij dit soort knutselprojecten. Of die sub nou positief of negatief door het leven gaat maakt niet uit, het enige wat belangrijk is of het klopt relatief ten opzichte van de deurspeakers.
Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in, het zou natuurlijk kunnen dat woofers uit de deuren nu met 'anti-geluid' de lage tonen opeten (of andersom)
Maar wat ik dan vreemd vind is dat ik voor al die speakers de orginele connectoren en bekabeling gebruik. dat lijkt me zo sterk als dat omgepoold moet worden.

En de sub kan ik helaas niet van binnen zien en daarom ook niet met een batterijtje kijken hoe hij gepoold is. Ik ga wel eens proberen hoe het klinkt als hij omgepoold is.

prima idee!
EWS67
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 05.01.2016 - 17:37

Ik ben van plan om mijn centerspeaker te vervangen voor een B&W maar als ik dit zo lees klinkt dit ook intressant... hoeveel was je in het totaal kwijt aan de speakers?
XC60 T5 Momentum MY19 Polestar tuned
XC90 T6 MY05
Onderhoud bij Volvoservice.Eu
Gebruikersavatar
StefanH
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
Locatie: Eersel

EWS67 schreef: 02.06.2021 - 22:16 Ik ben van plan om mijn centerspeaker te vervangen voor een B&W maar als ik dit zo lees klinkt dit ook intressant... hoeveel was je in het totaal kwijt aan de speakers?
Voor al het spul totaal ben je zo'n 2000 kwijt (eerder in deze posts staat een complete lijst)
Later bleek dat de achterportieren alleen van een xc60 geen mid hebben en dat ik die voor niets besteld had (een XC90 heeft die wel)

Ik heb er ook nog een vervangende Sub besteld, dus comleet 1900 - 2000 klopt wel
Gebruikersavatar
StefanH
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
Locatie: Eersel

nielslu schreef: 28.05.2021 - 22:27 Tof project!!
StefanH schreef: 28.05.2021 - 09:25 Hij zit nu op z'n plek en hij klinkt echt veel beter dan de orginele, maar ik mis het diepe laag wel.
Als het hard staat (75%) kan de sub de bas niet bijhouden en komt deze te laat in de kabine.
Dit klinkt alsof de fase van de subwoofer nog niet helemaal goed staat. Heb je hiervoor nog instellingsmogelijkheden in het menu van de audio instellingen? Kun je de plus en min van de subwoofer ook omwisselen?
Ondertussen heb ik hier een oplossing voor.
Het fase draaien lostte het probleem helaas niet op. De Sub bleef te laat komen.

Afgelopen week heeft Mark van volhelp.nl met Vdash gezorgt dat mijn auto ook snapt dat hij B&W heeft.
Nou heb ik de extra DSP app ook tot mijn beschikking.

Het timings probleem was direct opgelost!
IMG_3475.jpg
IMG_3476.jpg
Voor de 'normale' mensen onder ons is dit dan voldoende en klinkt het geweldig.

Ik mis alleen het echte diepe laag, en omdat ik toch alles nog heb liggen ben ik ook begonnen aan een testopstelling om mijn Rockfort fosgate T1D412 weer aan te sluiten op de Boston GT24.
je moet maar een hobby hebben.

Het audiosignaal komt van de SUB uitgang van de AUD onder de pasagiers stoel die eerder vervangen is.
De Audison Bitten-D zorgt er voor nu voor dat het speakersignaal omgezet wordt naar een lijnuitgang die mijn Boston acoustics amp oppikt.
Hierdoor kan ik weer een remote controller gebruiken om het volume van de sub te beheren.

Deze extra sub kan er dus ook zo uitgehaald worden (de orginele ingebouwde sub werkt ook nog gewoon)

Zeg nou zelf, dit past zo mooi dat je eigenlijk een dief bent van je eigen oren als je deze versterker op zolder zou laten liggen :)
IMG_3448.jpg
IMG_3451.jpg
IMG_3474.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
StefanH
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
Locatie: Eersel

Kabeltjes op de AUD ook netjes gemaakt en ingepakt met de tape die ervoor gemaakt is.

dit stukje naast de pasagiersstoel is het enige wat zichtbaar is
IMG_3459.jpg
IMG_3456.jpg
IMG_3457.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3039
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Mooi hoor Stefan, goed dat software aangepast is en alles ook netjes weggewerkt.

En nu maar genieten, nu de klus succesvol gedaan is.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11503
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Geweldig man!
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Wat een mooi project! :-)
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Vasiliy
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 04.11.2021 - 14:27

StefanH, vertel me alsjeblieft, moeten de voor- en achtertweeters niet apart op het AUD worden aangesloten?
Gebruikersavatar
StefanH
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
Locatie: Eersel

Vasiliy schreef: 04.11.2021 - 22:25 StefanH, vertel me alsjeblieft, moeten de voor- en achtertweeters niet apart op het AUD worden aangesloten?
Bij een 60 (in mijn geval de xc maar ik verwacht bij v en s ook) hebben alleen de voorportieren een extra kanaal voor mid en high.
Hier zitten de tweeters dus bij de mid op de kabel.

De achterportieren krijgen maar 1 kanaal en dat zitten de tweeters bij de sub. Deze worden gefilterd op de tweeter.

Leuke vraag! Ben je zelf ook aan een project begonnen?
Gebruikersavatar
StefanH
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
Locatie: Eersel

Ik heb overigens nog steeds wel het e.e.a aan spul liggen, zowel b&w als Hp audio (om bijvoorbeeld een 90 van tweeters in de achterportieren te voorzien)

Zijn er nog meer mensen begonnen aan de ver/herbouw van hun bolide?
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Nee geen tijd voor gehad en wil het geld nu even ergens anders in stoppen... Thnx for the headsup
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Vasiliy
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 04.11.2021 - 14:27

StefanH schreef: 05.11.2021 - 08:12
Vasiliy schreef: 04.11.2021 - 22:25 StefanH, vertel me alsjeblieft, moeten de voor- en achtertweeters niet apart op het AUD worden aangesloten?
Bij een 60 (in mijn geval de xc maar ik verwacht bij v en s ook) hebben alleen de voorportieren een extra kanaal voor mid en high.
Hier zitten de tweeters dus bij de mid op de kabel.

De achterportieren krijgen maar 1 kanaal en dat zitten de tweeters bij de sub. Deze worden gefilterd op de tweeter.

Leuke vraag! Ben je zelf ook aan een project begonnen?
Ja, ik ben een project begonnen Je project heeft me heel goed geholpen. Met dank
Vasiliy
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 04.11.2021 - 14:27

StefanH, ik heb een AUD BW aangesloten, maar de woofers in de deuren zijn stil en er is niet genoeg bas. Wat zou het probleem kunnen zijn?
Ik heb een High Performance audiosysteem zonder subwoofer, kan dit hiermee te maken hebben?
Gebruikersavatar
StefanH
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
Locatie: Eersel

Vasiliy schreef: 09.11.2021 - 18:35 StefanH, ik heb een AUD BW aangesloten, maar de woofers in de deuren zijn stil en er is niet genoeg bas. Wat zou het probleem kunnen zijn?
Ik heb een High Performance audiosysteem zonder subwoofer, kan dit hiermee te maken hebben?
Ik zou eerst even kijken of de speakers wel op de goede pinnetjes in de aansluitingen in de groene connectors zitten, ik weet het zo niet uit mijn hoofd maar hets taat ergens in dit topic.

Wordt de AUD wel herkend als een 9 kanaals eq?

Ik denk niet dat het er iets mee te maken heeft dat je orginele geen sub had, dat zou deze AUD wel moeten doen (komt als het goed is nu ook in je menu's op je display.
En anders kan Mark van volhelp.nlje hiermee voor een goede prijs helpen.
Vasiliy
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 04.11.2021 - 14:27

StefanH schreef: 09.11.2021 - 22:36
Vasiliy schreef: 09.11.2021 - 18:35 StefanH, ik heb een AUD BW aangesloten, maar de woofers in de deuren zijn stil en er is niet genoeg bas. Wat zou het probleem kunnen zijn?
Ik heb een High Performance audiosysteem zonder subwoofer, kan dit hiermee te maken hebben?
Ik zou eerst even kijken of de speakers wel op de goede pinnetjes in de aansluitingen in de groene connectors zitten, ik weet het zo niet uit mijn hoofd maar hets taat ergens in dit topic.

Wordt de AUD wel herkend als een 9 kanaals eq?

Ik denk niet dat het er iets mee te maken heeft dat je orginele geen sub had, dat zou deze AUD wel moeten doen (komt als het goed is nu ook in je menu's op je display.
En anders kan Mark van volhelp.nlje hiermee voor een goede prijs helpen.
De gelijkmaker is geopend en dat is goed.
Ik kon de pinnen niet uit de grote connector trekken, hoewel ik probeerde te doen zoals jij.
Vasiliy
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 04.11.2021 - 14:27

StefanH, vertel me wat het artikelnummer van de connector is voor het aansluiten van de kabel op de subwoofer. Heel erg bedankt)
Gebruikersavatar
StefanH
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
Locatie: Eersel

Vasiliy schreef: 24.11.2021 - 17:11 StefanH, vertel me wat het artikelnummer van de connector is voor het aansluiten van de kabel op de subwoofer. Heel erg bedankt)
Geen idee, ik had al een subwoofer. Dat zijn denk ik diezelfde connectors die op de speakers van de deuren zitten die ik ook niet kon vinden:)
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Allereerst: Respect voor het project van Stefan. Upgraden van Base Audio naar Bowers &Wilkins. is dus wel te doen, maar met een flink aantal hordes. Ik ben er zelf ook aan begonnen, alleen is dit wel de "makkelijke" versie omdat ik al een Harman Kardon systeem heb en in elk geval alles al bekabeld is. Feitelijk is het gewoon alle speakers omwisselen en de AUD herprogrammeren en klaar.

Tijdens de zoektocht naar de juiste onderdelen/partnummers kwam ik erachter dat een aantal speakers in alle SPA auto's gebruikt worden. Zo zijn de B&W tweeters overal gelijk en de Midrange speakers (de gele) zijn alleen in de S90/V90 anders. Mocht je zoals in mijn geval een V60 willen upgraden, dan kun je alle voorspeakers uit een XC90 gebruiken. De base speakers voor de achterdeuren zijn alleen voor de V60/S60 beschikbaar. De plafondspeakers upgraden heeft volgens een ander forum niet zo gek veel zin. Er is amper verschil in klank en volume. Die ga ik waarschijnlijk ook niet upgraden. De center dashboard speaker van de S60/V60/S90/V90/XC90 is ook hetzelfde. Alleen de XC60 heeft een andere.

Stefan heeft ook de B&W roosters gewisseld. Dan is het natuurlijk wel helemaal af. Helaas zijn de metalen roosters niet los te krijgen, terwijl je ze er zo uit kan klikken. Vind ze met 100 euro per stuk nog aardig aan de prijs. Ik heb voorlopig de oude roosters laten zitten en het vilt er tussenuit gehaald.

Bovenste foto: Links de HK speakers en rechts Bowers en Wilkins.
Onderste foto: Complete set uit een XC90
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
StefanH
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
Locatie: Eersel

Echt leuk dat hier nog steeds mensen op reageren!

Goeie info Nomad, dank je wel!

En klinkt het ook noemenswaardig beter?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”