XC60 - DIY upgrade HP audio -> Bowers & Wilkins

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

StefanH schreef: 20.06.2022 - 08:05 En klinkt het ook noemenswaardig beter?
Ja ik heb eerst links gemonteerd en even geluisterd, maar het geluid is iets voller en helderder.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
tsuchodolski
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.12.2021 - 12:09

I just had first service since the upgrade.

Dealer told me that that he could not do any car software upgrades because VIDA threw up a message requesting to perform "AUD reload". Dealer was informed what I did to the car and decided to not risk wiping my changes and did not do it.

Not performing the AUD reload prevented loading any further software updates.

A few questions please:
1) should I go back to the dealership and ask to do the AUD reload ?
2) will this work anyway, or will the system refuse actually doing it as there is a config mismatch - wrong hardware than there supposed to be ?
3) Assuming the AUD reload actually goes through OK, should I expect the car to start accepting software updates ?

I asked on other forum and people seem to think that no updates will ever be possible until car config matches factory, meaning I will need to change AUD setting back to stock and put in stock AUD unit ?

What is your epxerience please ?
Gebruikersavatar
StefanH
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
Locatie: Eersel

tsuchodolski schreef: 29.07.2022 - 12:26 I just had first service since the upgrade.

Dealer told me that that he could not do any car software upgrades because VIDA threw up a message requesting to perform "AUD reload". Dealer was informed what I did to the car and decided to not risk wiping my changes and did not do it.

Not performing the AUD reload prevented loading any further software updates.

A few questions please:
1) should I go back to the dealership and ask to do the AUD reload ?
2) will this work anyway, or will the system refuse actually doing it as there is a config mismatch - wrong hardware than there supposed to be ?
3) Assuming the AUD reload actually goes through OK, should I expect the car to start accepting software updates ?

I asked on other forum and people seem to think that no updates will ever be possible until car config matches factory, meaning I will need to change AUD setting back to stock and put in stock AUD unit ?

What is your epxerience please ?
My Volvo dealer just did a new scan on the MOST bus and upgraded the firmware of the AUD automatically.
no problems whatsoever, thay only told me that that they had to conduct the rescan or re-invetory twice.

Because vida reprogrammed the Volvo as a normal coder would do, there should'nt be any problems IMHO.

maybe Nomad, can answer to that.
tsuchodolski
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.12.2021 - 12:09

huh, interesting.

the guy who did the VDash config change for me just told me they (Volvo) need to do a "config test" through VIDA, which "will update car configuration with Volvo servers" ...

Is what you are saying exactly the same thing as this guy tells me ?

Sorry for the confusion, but all of those terms are alien to me , "configuration test", "scan on MOST bus", "rescan", "re-inventory". Does all of this mean the same thing?

I am not sure how competent the Dealership is. If I need to instruct them what to do, I would appreciate explaining to me how to phrase it so that they will understand what I am after.


Thank you.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

MODS BREAK.
Wij hebben begrip voor anderstaligen. Echter de voertaal is Nederlands.
Gebruik Google Translate om te vertalen als je iets post.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
tsuchodolski
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.12.2021 - 12:09

Begrepen. Excuses.
Gebruikersavatar
StefanH
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
Locatie: Eersel

tsuchodolski schreef: 29.07.2022 - 15:44 huh, interesting.

the guy who did the VDash config change for me just told me they (Volvo) need to do a "config test" through VIDA, which "will update car configuration with Volvo servers" ...

Is what you are saying exactly the same thing as this guy tells me ?

Sorry for the confusion, but all of those terms are alien to me , "configuration test", "scan on MOST bus", "rescan", "re-inventory". Does all of this mean the same thing?

I am not sure how competent the Dealership is. If I need to instruct them what to do, I would appreciate explaining to me how to phrase it so that they will understand what I am after.


Thank you.
Ja ik denk inderdaad dat dat hetzelfde is, vida kijkt dan zelf wat er allemaal in de Volvo zit en zal dat aanpassen.

Ik verwacht niet dat je er problemen mee gaat krijgen
Symtom
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 08.01.2020 - 10:33

@ Nomad ik heb je een pm gestuurd.
tsuchodolski
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.12.2021 - 12:09

Er waren dus wel wat ontwikkelingen.

Net terug van mijn dealer. Moe om een ​​configuratietest uit te voeren. Zou het niet doen. VIDA heeft alle softwaredownloads voor de auto geblokkeerd (groot rood berichtvenster). Ik ging toen door en zette de gewijzigde instellingen terug naar wat ze oorspronkelijk waren (AUD en Sub) en stopte de originele AUD er weer in. Opnieuw geprobeerd, hetzelfde resultaat.

Een ding om op te merken is dat toen ik vandaag de configuratiewijziging deed, VDash een waarschuwingsbericht gaf om de oorspronkelijke instellingen te herstellen voordat ik naar de dealer ging, anders worden softwaredownloads geblokkeerd. Het is dus duidelijk iets nieuws tegenwoordig waar VDash zich van bewust is ... Als ik het me goed herinner, toen ik de wijziging in januari liet doen bij een door VDash geautoriseerde leverancier, was er geen dergelijk bericht (ik kan het echter mis hebben).

Ik vond een optie om "CEM te herstellen" in VDash, maar dat liet me niet toe.

Dealer probeert te helpen. Ze zeiden dat ze eerder een auto leken met geblokkeerde downloads, maar om een ​​heel andere reden. Vermoedelijk is er een reparatie uitgevoerd bij een derde partij waar ze iets hebben vervangen door een niet 100% origineel onderdeel, dat wat elektronica bevatte (sensor of iets dergelijks). Toen deze auto uiteindelijk bij de dealer kwam, herkende VIDA dit "bedrieglijke onderdeel" en blokkeerde de downloads voor die auto. Een beetje zoals met de malafide AUD-eenheid in de mijne, denk ik.

Ze zeiden dat ze "een rapport moesten indienen" bij Volvo om de blokkering te deblokkeren.

Ze hebben er nu namens mij een ingediend. Het is echter duidelijk dat de omstandigheden tussen de twee gevallen heel verschillend zijn. Ik maak me zorgen. Heel erg bezorgd.

Heeft iemand van jullie met zoiets te maken gehad (geblokkeerde softwaredownloads van VIDA). Is er een manier om ongeblokkeerd binnen te komen? Elk advies wordt zeer op prijs gesteld.
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ik kwam door een topic in een ander subforum hier terecht.

Wat onwijs gaaf zeg!
Ik kom ook vaak wel een eind. Maar dit gaat me toch net ff te ver.
Wat je zelf al schrijft, niet te bang zijn af en toe :-)

Wel apart dat de sub na de software goed werkt. Die lijkt dan echt een stukje verschoven te liggen.
Overigens heb ik op Youtube en andere audio fora wel vernomen dat het B&W systeem extreem goed en value for money.

Bij mij in mijn hoofd zitten ook nog de projecten van vroeger met versterkers, zelf gemaakte hoedeplanken etc.
Maar ik denk als je dat nu terug hoort dat het best wel tegenvalt, ook tov de HP audio.
De accu die het niet trok bij een harde bas haha.

Echt een supergaaf project en knap gedaan.
Heb je het al eens kunnen vergelijken met af fabriek B&W?
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Af fabriek B&W en ombouw klinken hetzelfde. Laatst mijn speakers uit een B&W auto gehaald, er zit geen andere bekabeling in, geen extra demping. Dus het klinkt ook hetzelfde.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Nou das helemaal top!
Misschien bij de ts nog wel beter door de demping.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
StefanH
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
Locatie: Eersel

wasbeer2006 schreef: 03.08.2022 - 22:09 Nou das helemaal top!
Misschien bij de ts nog wel beter door de demping.
Ik hoop iig wel dat het er nog wat voller en strakker van is geworden.
Maar goed, een auto wordt er ook een paar kilo zwaarder van dus dat zal er in het volvo design nooit in komen.

Ik geniet er nog steeds elke keer van. Het kan gewoon vol open (als je wilt) en niets overstuurd.
Zaterdag bij een ritje met wat vrienden op en neer naar de Ziggo Dome vanuit het zuiden mijn extra Sub er ook nog eens bij gezet, dan wordt het feestje nog completer:)
Gebruikersavatar
StefanH
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
Locatie: Eersel

tsuchodolski schreef: 02.08.2022 - 19:23 Er waren dus wel wat ontwikkelingen.

Net terug van mijn dealer. Moe om een ​​configuratietest uit te voeren. Zou het niet doen. VIDA heeft alle softwaredownloads voor de auto geblokkeerd (groot rood berichtvenster). Ik ging toen door en zette de gewijzigde instellingen terug naar wat ze oorspronkelijk waren (AUD en Sub) en stopte de originele AUD er weer in. Opnieuw geprobeerd, hetzelfde resultaat.

Een ding om op te merken is dat toen ik vandaag de configuratiewijziging deed, VDash een waarschuwingsbericht gaf om de oorspronkelijke instellingen te herstellen voordat ik naar de dealer ging, anders worden softwaredownloads geblokkeerd. Het is dus duidelijk iets nieuws tegenwoordig waar VDash zich van bewust is ... Als ik het me goed herinner, toen ik de wijziging in januari liet doen bij een door VDash geautoriseerde leverancier, was er geen dergelijk bericht (ik kan het echter mis hebben).

Ik vond een optie om "CEM te herstellen" in VDash, maar dat liet me niet toe.

Dealer probeert te helpen. Ze zeiden dat ze eerder een auto leken met geblokkeerde downloads, maar om een ​​heel andere reden. Vermoedelijk is er een reparatie uitgevoerd bij een derde partij waar ze iets hebben vervangen door een niet 100% origineel onderdeel, dat wat elektronica bevatte (sensor of iets dergelijks). Toen deze auto uiteindelijk bij de dealer kwam, herkende VIDA dit "bedrieglijke onderdeel" en blokkeerde de downloads voor die auto. Een beetje zoals met de malafide AUD-eenheid in de mijne, denk ik.

Ze zeiden dat ze "een rapport moesten indienen" bij Volvo om de blokkering te deblokkeren.

Ze hebben er nu namens mij een ingediend. Het is echter duidelijk dat de omstandigheden tussen de twee gevallen heel verschillend zijn. Ik maak me zorgen. Heel erg bezorgd.

Heeft iemand van jullie met zoiets te maken gehad (geblokkeerde softwaredownloads van VIDA). Is er een manier om ongeblokkeerd binnen te komen? Elk advies wordt zeer op prijs gesteld.
Ik ben wel benieuwd hoe dit afloopt, in jouw geval heb je wel de CEM gekraakt (wat ze niet leuk gaan vinden) maar zijn er wel orginele volvo onderdelen gebruikt.
IMHO zouden ze er geen groot probleem van moeten maken, maar je weet het nooit natuurlijk.
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

StefanH schreef: 04.08.2022 - 08:29
wasbeer2006 schreef: 03.08.2022 - 22:09 Nou das helemaal top!
Misschien bij de ts nog wel beter door de demping.
Ik hoop iig wel dat het er nog wat voller en strakker van is geworden.
Maar goed, een auto wordt er ook een paar kilo zwaarder van dus dat zal er in het volvo design nooit in komen.

Ik geniet er nog steeds elke keer van. Het kan gewoon vol open (als je wilt) en niets overstuurd.
Zaterdag bij een ritje met wat vrienden op en neer naar de Ziggo Dome vanuit het zuiden mijn extra Sub er ook nog eens bij gezet, dan wordt het feestje nog completer:)
Ja gaaf hoor.
Dat zat ik ook te denken een auto fabrikant zal nooit veel extra kilo's aan demping opnemen.
Andere kant een trekhaak weegt 32 kilo, zoveel demping stop je er ook weer niet in........

De HP audio is niet slecht, maar je mist gewoon power en volume als het wat harder moet.
Zeker met bv het dak open houd je weinig bas meer over. Een goede sub met eigen versterker zou al een verbetering zijn. Dan houd je ook wat extra vermogen voor de rest over.
Dat is ook met name het verschil met het HK systeem bv. Het is niet zozeer beter, zeker niet op lage volumes. Maar er zit meer power in.

Ik heb helaas nog geen volvo met B&W gehoord, ben daar wel benieuwd naar.
Voor mij in de lease is het een bizar dure optie. Ik heb hem even voor de gein aangeklikt, maar er kwam geloof ik iets van 74 euro per maand bij.....
Wat met alle plussen en minnen ongeveer op hetzelfde netto bedrag per maand komt en dat x 60.

Ps. of het allemaal qua software is aan te passen ligt denk ik ook aan het my.
Ik heb voor mijn 2022 model bv voor wat unlocks gevraag. Maaroa obbe en twee buitenlandse bedrijven gaven aan nog niets te kunnen met een my22.
(dat was begin juni dit jaar)
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
StefanH
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.09.2014 - 22:46
Locatie: Eersel

tsuchodolski schreef: 02.08.2022 - 19:23
Ik vond een optie om "CEM te herstellen" in VDash, maar dat liet me niet toe.

Heeft iemand van jullie met zoiets te maken gehad (geblokkeerde softwaredownloads van VIDA). Is er een manier om ongeblokkeerd binnen te komen? Elk advies wordt zeer op prijs gesteld.
En hoe is dit nou nog afgelopen? Is het gelukt om de software te herstellen?
Symtom
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 08.01.2020 - 10:33

Heeft iemand met een B&W systeem de optie: Jazz Club naast Concert Hall? Dit is in 2021 er bij gekomen. Zo ja graag nog vermelden of je het Senus systeem hebt ( indien nog van toepassing voor 2021 ) of het Android systeem.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Symtom
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 08.01.2020 - 10:33

tsuchodolski schreef: 02.08.2022 - 19:23 Er waren dus wel wat ontwikkelingen.

Net terug van mijn dealer. Moe om een ​​configuratietest uit te voeren. Zou het niet doen. VIDA heeft alle softwaredownloads voor de auto geblokkeerd (groot rood berichtvenster). Ik ging toen door en zette de gewijzigde instellingen terug naar wat ze oorspronkelijk waren (AUD en Sub) en stopte de originele AUD er weer in. Opnieuw geprobeerd, hetzelfde resultaat.

Een ding om op te merken is dat toen ik vandaag de configuratiewijziging deed, VDash een waarschuwingsbericht gaf om de oorspronkelijke instellingen te herstellen voordat ik naar de dealer ging, anders worden softwaredownloads geblokkeerd. Het is dus duidelijk iets nieuws tegenwoordig waar VDash zich van bewust is ... Als ik het me goed herinner, toen ik de wijziging in januari liet doen bij een door VDash geautoriseerde leverancier, was er geen dergelijk bericht (ik kan het echter mis hebben).

Ik vond een optie om "CEM te herstellen" in VDash, maar dat liet me niet toe.

Dealer probeert te helpen. Ze zeiden dat ze eerder een auto leken met geblokkeerde downloads, maar om een ​​heel andere reden. Vermoedelijk is er een reparatie uitgevoerd bij een derde partij waar ze iets hebben vervangen door een niet 100% origineel onderdeel, dat wat elektronica bevatte (sensor of iets dergelijks). Toen deze auto uiteindelijk bij de dealer kwam, herkende VIDA dit "bedrieglijke onderdeel" en blokkeerde de downloads voor die auto. Een beetje zoals met de malafide AUD-eenheid in de mijne, denk ik.

Ze zeiden dat ze "een rapport moesten indienen" bij Volvo om de blokkering te deblokkeren.

Ze hebben er nu namens mij een ingediend. Het is echter duidelijk dat de omstandigheden tussen de twee gevallen heel verschillend zijn. Ik maak me zorgen. Heel erg bezorgd.

Heeft iemand van jullie met zoiets te maken gehad (geblokkeerde softwaredownloads van VIDA). Is er een manier om ongeblokkeerd binnen te komen? Elk advies wordt zeer op prijs gesteld.
Nog nieuws hier over ik ben ook wel benieuwd
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Symtom schreef: 28.10.2022 - 21:24 Nog nieuws hier over ik ben ook wel benieuwd
Dit is al opgelost. Leg nog wel uit hoe.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Symtom
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 08.01.2020 - 10:33

We horen het graag.
Ik heb ook de complete b&w swap gedaan.
Speakers amp sub covers.
Klinkt nu al goed.
Ik wil het graag nog programmeren, maar geen zin in gedoe bij de dealer tijdens een beurt bv.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”