Pagina 1 van 1

Banden roteren bij servicebeurt?

Geplaatst: 09.04.2021 - 10:32
door V60Driver
Hier een interessante opinie van Volvo over het roteren van de wielen/banden bij een servicebeurt.

Ik vraag dit jaarlijks bij de dealer om te doen. Waarom?
Omdat het mij een goed idee lijkt maar echt onderbouwen kan ik dat niet en ook dit artikel geeft daar een interessante kijk op.

SMB_77_007 Tire Rotation.pdf

Banden roteren bij servicebeurt?

Geplaatst: 09.04.2021 - 12:02
door Peter-V50
Het artikel geeft geen duidelijk antwoord. Ze zeggen eigenlijk dat wel en niet roteren allebei voordelen heeft. Wel roteren levert een wat langere levensduur op en niet roteren geeft op den duur wat betere rijeigenschappen. Waarbij Volvo een lichte voorkeur heeft voor niet roteren.

(Als mijn nieuwe auto er straks is, hoef ik er niet meer over na te denken, omdat de XC40 P8 voor en achter verschillende bandenmaten heeft. :-) )

Banden roteren bij servicebeurt?

Geplaatst: 09.04.2021 - 12:30
door Urbexpeditie
Altijd gedacht dat voor/achter roteren beter was ivm gelijkmatige slijtage. Waarom? Omdat de dealer dit ooit zei...
In de praktijk versleet ik op de 945 meer banden voor dan achter. Waarschijnlijk ook logisch. Hoewel deze vaak tegen teveel negatief camber aan stonden.

Banden roteren bij servicebeurt?

Geplaatst: 09.04.2021 - 12:44
door Marcnij
Ik roteerde vaak voor-achter bij de zomer-winter wissel.
Dit met name om cupped te verminderen.

Banden roteren bij servicebeurt?

Geplaatst: 09.04.2021 - 13:05
door lint
Marcnij schreef: 09.04.2021 - 12:44 Ik roteerde vaak voor-achter bij de zomer-winter wissel.
Dit met name om cupped te verminderen.
Zo doe ik het ook al jaren en bevalt prima.

Banden roteren bij servicebeurt?

Geplaatst: 09.04.2021 - 13:31
door diesel01
Er zijn ook banden die alleen een outside kennen en dus geen rolrichting.
Is het niet zo dat de banden op de rechter zijde van de auto sneller slijt?
Dit type zou je dus ook op de verschillende zijdes uitwisselen.

Banden roteren bij servicebeurt?

Geplaatst: 09.04.2021 - 13:55
door BraboFrits
En dan heb je ook nog de TPMS sensoren indien aanwezig. Als je gaat roteren zal je die toch ook weer moeten inlezen lijkt me.

Banden roteren bij servicebeurt?

Geplaatst: 09.04.2021 - 14:16
door diesel01
Dat doen ze op onze auto's dmv de abs sensor.
Spanning controleren, op kalibreren drukken en het is voorelkaar.

Banden roteren bij servicebeurt?

Geplaatst: 10.04.2021 - 08:54
door Ferrari
Hier ook bij het wisselen van zomer naar winter de wielen telkens van voor naar achter en vice versa. Niet kruiselings, want één rolrichting. Bij de C70 geen winterbandenset (vier-seizoenenbanden), te lui geweest en niet gewisseld en nu gecupte achterbanden na 35 dkm....

Banden roteren bij servicebeurt?

Geplaatst: 13.04.2021 - 23:26
door PGV90
Ik wissel ook steeds kruislings (als het kan met 'outside'), en anders voor naar achter (rijrichting) vanwege gelijkmatige slijtage en om cuppen te voorkomen.
Iemand zei eens dat ivm de vele rotondes rechts-voor meer zou slijten, maar dat heb ik zelf nooit echt zo ervaren,.......

Banden roteren bij servicebeurt?

Geplaatst: 14.04.2021 - 14:27
door Hans oet Twent
V60Driver schreef: 09.04.2021 - 10:32 Hier een interessante opinie van Volvo over het roteren van de wielen/banden bij een servicebeurt.

Ik vraag dit jaarlijks bij de dealer om te doen. Waarom?
Omdat het mij een goed idee lijkt maar echt onderbouwen kan ik dat niet en ook dit artikel geeft daar een interessante kijk op.


SMB_77_007 Tire Rotation.pdf
Goed idee. Ik doe het zelfs om de 10.000km. De wissel van voor naar achter en niet kruislings. Enerzijds om het cuppen tegen te gaan en anderzijds een gelijkmatige slijtage te krijgen. Ik kien het altijd zo uit dat ik bij een ronde km stand(10.000/20.000 etc.) de wissel doe. Lukt niet altijd maar over het algemeen komt dat goed.
Destijds bij de Mondeo dat advies gekregen en sindsdien doe ik dat braaf. Bevalt me uitstekend. O ja, ik heb de ruimte en de gereedschappen om het thuus op de Dam te doen.

Banden roteren bij servicebeurt?

Geplaatst: 14.04.2021 - 15:11
door Pieterxc90
Detail uit het instructieboekje van mijn XC90 MY 2016

Banden roteren bij servicebeurt?

Geplaatst: 14.04.2021 - 23:07
door Hans oet Twent
Pieterxc90 schreef: 14.04.2021 - 15:11 Detail uit het instructieboekje van mijn XC90 MY 2016
Kiek eens an..... En ik heb niet eens een XC90 toch is het blijkbaar een acceptabele move.

Banden roteren bij servicebeurt?

Geplaatst: 15.04.2021 - 11:10
door diesel01
Ha, zoals ik het al jaren doe.
Compleet setje nieuw en die word dan in een seizoen of 4 afgeschreven.

Banden roteren bij servicebeurt?

Geplaatst: 15.04.2021 - 13:29
door Hans oet Twent
diesel01 schreef: 15.04.2021 - 11:10 Ha, zoals ik het al jaren doe.
Compleet setje nieuw en die word dan in een seizoen of 4 afgeschreven.
Seizoen of 4 dus zeg maar 2 jaar, of jaar of 4?

Banden roteren bij servicebeurt?

Geplaatst: 15.04.2021 - 13:37
door diesel01
vaak 4 jaar Han, 15k per seizoen.
De pilotsport4 gaat iets sneller dan het winterrubber, sinds afgelopen zaterdag voor de 2e x op zomerbanden.
Ik had ze gewisseld maar ineens toch weer winter met witte straten en dus weer terug naar winter, ga er nu van uit dat het wisselen weer in november gaat gebeuren.
Ik heb dan de PS 4 op en kan nog net 1 seizoen met de huidige winterset naar Oostenrijk en die is dan ook einde op 4mm.
De Dunlop 5WD doen het erg goed op de V90, stukken goedkoper dan vergelijkbaar Michelin en dus gaat dat ook weer mijn keus zijn voor nieuw.
Voor de zomer toch maar PS4 mochten ze er aan toe zijn.

Banden roteren bij servicebeurt?

Geplaatst: 15.04.2021 - 14:18
door Hans oet Twent
diesel01 schreef: 15.04.2021 - 13:37 vaak 4 jaar Han, 15k per seizoen.
De pilotsport4 gaat iets sneller dan het winterrubber, sinds afgelopen zaterdag voor de 2e x op zomerbanden.
Ik had ze gewisseld maar ineens toch weer winter met witte straten en dus weer terug naar winter, ga er nu van uit dat het wisselen weer in november gaat gebeuren.
Ik heb dan de PS 4 op en kan nog net 1 seizoen met de huidige winterset naar Oostenrijk en die is dan ook einde op 4mm.
De Dunlop 5WD doen het erg goed op de V90, stukken goedkoper dan vergelijkbaar Michelin en dus gaat dat ook weer mijn keus zijn voor nieuw.
Voor de zomer toch maar PS4 mochten ze er aan toe zijn.
Op de V90 van Pirelli naar Vredestein overgestapt. Dus gerelateerd aan dit Topic alle 4 ineens. Zo ook met de winterbanden die nu alle 4 vervangen zouden moeten worden. De Pirelli's hielden het net 40K vol. De Vredesteins houden het al langer vol. Dus tevreden daarover en daarom liggen ze nu ook op de V70. Vredestein Ultrac Satin. Ook met deze auto zal ik om de 10K km gaan wisselen. Alleen de administratie zal wat lastiger worden vrees ik maar kwestie van goed bijhouden.

@Topic starter; ik hoop niet dat ik jouw topic teveel 'vervuild' heb.

Banden roteren bij servicebeurt?

Geplaatst: 15.04.2021 - 15:06
door Eddieh
Ik doe altijd de beste banden achter. Dan hoef je ook maar steeds 2 nieuwe banden aan te schaffen.

Achterbanden zijn gevoeliger voor gripverlies.
Indien het profiel van twee banden zodanig versleten is dan dienen deze banden vervangen te worden door twee dezelfde of vergelijkbare banden. Het merk hoeft niet identiek te zijn, maar de kenmerken van de band wel. Wij adviseren om de nieuwe banden achter te monteren. Dit advies wordt gegeven omdat het, voornamelijk in noodsituaties, veiliger is. Stel er moet plots een obstakel ontweken worden dan is de achteras het meest ‘belast’ en gevoelig voor gripverlies. Gripverlies op de voorbanden is door de bestuurder beter onder controle te houden door middel van het stuurgedrag. Gripverlies op de achterbanden is vrijwel niet onder controle te houden en dient dus gecreëerd te worden door de beste banden.

De meningen over waar de beste banden gemonteerd moeten worden lopen nogal uiteen, omdat er bij montage van de beste banden op de achteras wat prestaties verminderen. Denk hierbij aan de weerstand tegen aquaplaning en remmen/sturen op nat wegdek in auto’s zonder ESP. Echter zijn dit soort problemen veel makkelijker te stabiliseren dan wanneer de grip van de achterbanden verloren gaat. Dit is veel verrassender en bijzonder gevaarlijk.

Banden roteren bij servicebeurt?

Geplaatst: 15.04.2021 - 15:29
door diesel01
Eddieh schreef: 15.04.2021 - 15:06 Ik doe altijd de beste banden achter. Dan hoef je ook maar steeds 2 nieuwe banden aan te schaffen.

Achterbanden zijn gevoeliger voor gripverlies.
Indien het profiel van twee banden zodanig versleten is dan dienen deze banden vervangen te worden door twee dezelfde of vergelijkbare banden. Het merk hoeft niet identiek te zijn, maar de kenmerken van de band wel. Wij adviseren om de nieuwe banden achter te monteren. Dit advies wordt gegeven omdat het, voornamelijk in noodsituaties, veiliger is. Stel er moet plots een obstakel ontweken worden dan is de achteras het meest ‘belast’ en gevoelig voor gripverlies. Gripverlies op de voorbanden is door de bestuurder beter onder controle te houden door middel van het stuurgedrag. Gripverlies op de achterbanden is vrijwel niet onder controle te houden en dient dus gecreëerd te worden door de beste banden.

De meningen over waar de beste banden gemonteerd moeten worden lopen nogal uiteen, omdat er bij montage van de beste banden op de achteras wat prestaties verminderen. Denk hierbij aan de weerstand tegen aquaplaning en remmen/sturen op nat wegdek in auto’s zonder ESP. Echter zijn dit soort problemen veel makkelijker te stabiliseren dan wanneer de grip van de achterbanden verloren gaat. Dit is veel verrassender en bijzonder gevaarlijk.
Dat kun je doen.
Mijn zomerbanden gaan er met 3mm af en winterbanden met 4mm tenzij die winterbanden uitsluitend in NL gereden worden dan is het ook 3mm.
In de winterlanden om ons heen is het bij 4mm over met de wintereigenschappen en dus houdt ik dat aan als diepte.

Banden roteren bij servicebeurt?

Geplaatst: 22.07.2021 - 10:01
door corsa_gsi
Bij een zomer voor winterbanden wissel zet ik degenen die het seizoen achter hebben gezeten voor erop en dan in de lente doe ik hetzelfde met de volgende wissel.
Zo slijten alle 4 de banden zoveel mogelijk gelijkmatig.
Het enige nadeel is dat je altijd 4 banden moet kopen, maar ik vind het voordeel van 4 dezelfde banden / types onder de auto belangrijker.
Een ander voordeel is dat al je banden altijd van dezelfde leeftijd zijn en nooit ouder dan een jaar of 4.

Zomerbanden gaan er rond de 2,5 / 3 mm af.
Winterbanden rijdt ik meestal gewoon in de zomer af zodra ze onder de 4 mm zitten aan het einde van het winterseizoen.

Zomers rijdt ik op alle auto's met nieuwe Hankook.
De winterbanden verschillen meestal qua merk, dat is afhankelijk van wat ik voor setje vind tweedehands. Daar is meestal wel veel keuze i.v.m. lease rijders die van hun set af willen bijvoorbeeld.