Pagina 1 van 1
Ander start stop probleem
Geplaatst: 11.04.2021 - 11:07
door EspritV8
Ik heb een ander start stop probleem, daarom een apart 'draadje'.
Als ik op mijn eindbestemming aankom en op de rem trap stopt de motor dankzij het start-stop systeem. Prima! Echter, voordat ik de kans krijg om de auto in N te zetten en de Parkeerstand te activeren start de motor vaak weer (niet altijd). Ik houd mijn voet strak op de rem en de airco staat niet aan. Herkenbaar?
Ander start stop probleem
Geplaatst: 11.04.2021 - 14:50
door dimitripb
Je hoeft hem toch niet in de N te zetten? Waarschijnlijk springt hij daarom weer aan.
Ander start stop probleem
Geplaatst: 11.04.2021 - 16:47
door Kurt1975
Inderdaad. Gewoon op start/ stop knop duwen en automaat zet zich zelf in P stand. Verder hoef je niet aan de schakelknop te komen. Wordt allemaal voor jouw geregeld.
Ander start stop probleem
Geplaatst: 12.04.2021 - 10:10
door Hans Eilander
Kurt1975 schreef: ↑11.04.2021 - 16:47 Inderdaad. Gewoon op start/ stop knop duwen en automaat zet zich zelf in P stand. Verder hoef je niet aan de schakelknop te komen. Wordt allemaal voor jouw geregeld.
Ik zet de auto óok altijd op plaats van bestemming, op de P-handrem, en de N-automaat. Maar ik heb dan altijd tijdens mijn rit S/S uitgeschakeld, dus hij kan ik mijn geval niet opnieuw starten.
Ander start stop probleem
Geplaatst: 12.04.2021 - 11:29
door dimitripb
Hans Eilander schreef: ↑12.04.2021 - 10:10
Ik zet de auto óok altijd op plaats van bestemming, op de P-handrem, en de N-automaat.
Dat kon bij mechanische automaten uit vroeger tijden misschien noodzakelijk zijn, maar tegenwoordig wordt dat allemaal elektronisch geregeld. Of je hem nu in de D laat staan of eerst naar de N schakelt, de auto zet hem automatisch in de P-stand (niet de P-handrem) als je de auto uitschakelt. Die P-handrem kun je vervolgens ook nog automatisch laten inschakelen.
Ander start stop probleem
Geplaatst: 12.04.2021 - 11:36
door Hans Eilander
Okee Dimitri, bedankt voor de aanvulling. Ik ben het nu eenmaal gewend van vorige automaten, die nog wél een P-stand hadden, altijd in de P te zetten voordat ik de motor stop zet..
Ander start stop probleem
Geplaatst: 12.04.2021 - 14:42
door V480-S60
Zelfs in veel "moderne" automaten (niet Volvo) moet je de handle nog in de P stand zetten voordat je de motor uit kan zetten. Mijn niet Volvo van de zaak is 2 jaar oud en daar moet het echt wel.
Ander start stop probleem
Geplaatst: 12.04.2021 - 14:55
door Hans Eilander
V480-S60 schreef: ↑12.04.2021 - 14:42 Zelfs in veel "moderne" automaten (niet Volvo) moet je de handle nog in de P stand zetten voordat je de motor uit kan zetten.
Precies. En omdat de XC 40 nu eenmaal geen P stand heeft in de automaatshift, druk ik dus altijd de N in als ik parkeer, of ff uitstap.
Ander start stop probleem
Geplaatst: 12.04.2021 - 15:08
door dimitripb
V480-S60 schreef: ↑12.04.2021 - 14:42
Zelfs in veel "moderne" automaten (niet Volvo) moet je de handle nog in de P stand zetten voordat je de motor uit kan zetten. Mijn niet Volvo van de zaak is 2 jaar oud en daar moet het echt wel.
Dan heb je een mechanische pook die niet automatisch van positie kan veranderen. Dan is het logisch dat je hem handmatig in de P moet zetten. In de XC40 is dat elektronisch geregeld. Het pookje heeft geen posities door maar is een pulsschakelaar die signalen aan de computer geeft. Daarom is het in de XC40 niet nodig. Bij het uitschakelen van de motor wordt er automatisch een P signaal naar de computer gestuurd en wordt de versnellingsbak in de P-stand gezet. Het gaat niet om de leeftijd van de auto maar om de vraag of de posities mechanisch of elektronisch worden doorgegeven.
Ander start stop probleem
Geplaatst: 12.04.2021 - 15:14
door dimitripb
[/quote]
Hans Eilander schreef: ↑12.04.2021 - 14:55
En omdat de XC 40 nu eenmaal geen P stand heeft in de automaatshift, druk ik dus altijd de N in als ik parkeer
Dat is een vreemde redenering... Omdat je geen P hebt, zet je hem maar in de N. Waarom denk je dat het schakelen naar de N beter zou zijn dan de auto gewoon uitschakelen waarna die zelf in P-stand gaat? Zoals gezegd: gewoon uitschakelen. Dat komt hij vanzelf in de P-stand. Dat scheelt je een handeling en scheelt slijtage van de pook. De N is voor het afslepen, voor het wegduwen of bij het parkeren met defecte remmen.
Ander start stop probleem
Geplaatst: 12.04.2021 - 15:19
door V480-S60
Ja dat weet ik. Maar je geeft aan dat in de P stand zetten bij "moderne automaten" niet meer hoeft. Dan moet je zeggen automaten met electronische regeling zoals Volvo nu gebruikt.
Er zijn echt nog genoeg merken waarbij het in de P stand zetten van een moderne automaat voorlopig nog nodig blijft.
Ander start stop probleem
Geplaatst: 12.04.2021 - 15:59
door dimitripb
Daar heb je gelijk in, maar met "moderne automaat" bedoel ik niet de hele auto, maar enkel het pookmechanisme. Er zijn veel nieuwe automodellen die toch nog gebruik maken van een pook die tien jaar oud is. Dat noem ik dan geen moderne automaat.
Ander start stop probleem
Geplaatst: 12.04.2021 - 17:46
door danny3
Als je de auto in de N stand laat staan en je zet de auto uit met de aan/uit knop moet je lange tijd blijven drukken vooraleer hij uitschakeld ( krijg je zelfs een melding van op het bestuurders display) en ik denk niet dat hij dan in de P stand gaat .. wel gaat de parkeerrem op
Ander start stop probleem
Geplaatst: 12.04.2021 - 17:58
door Hans Eilander
Hans Eilander schreef: ↑12.04.2021 - 14:55 En omdat de XC 40 nu eenmaal geen P stand heeft in de automaatshift, druk ik dus altijd de P (de knop achter de shift) in als ik parkeer
dimitripb schreef: Dat is een vreemde redenering... Omdat je geen P hebt, zet je hem maar in de N. Waarom denk je dat het schakelen naar de N beter zou zijn dan de auto gewoon uitschakelen waarna die zelf in P-stand gaat? Zoals gezegd: gewoon uitschakelen. Dat komt hij vanzelf in de P-stand. Dat scheelt je een handeling en scheelt slijtage van de pook. De N is voor het afslepen, voor het wegduwen of bij het parkeren met defecte remmen.
Sorry, ik moet mezelf corrigeren. Ik schreef dat ik de N indruk, maar dat moet de P drukknop zijn, net achter de schifter.

De N, staat voor "neutraal" zover ik weet. Dat is net als in vrij. Terwijl andere automaten in de voorste stand een P hebben. Daar heeft Volvo de aparte knop voor net achter de shift. Ik schreef het verkeerd. Sorry voor de verwarring.
Ander start stop probleem
Geplaatst: 12.04.2021 - 18:10
door Hans Eilander
danny3 schreef: ↑12.04.2021 - 17:46 Als je de auto in de N stand laat staan en je zet de auto uit met de aan/uit knop moet je lange tijd blijven drukken vooraleer hij uitschakeld ( krijg je zelfs een melding van op het bestuurders display) en ik denk niet dat hij dan in de P stand gaat .. wel gaat de parkeerrem op
Danny, ik zet hem altijd weg in de N=vrijstand, en ik zet meestal handmatig de parkeerrem er op. Het uitschakelen van de motor in de N stand gaat direct=2 seconde. De parkeerrem gebruik ik alleen bij harde wind/storm, of waar de weg niet vlak is. In de periode met sneeuw en vorst, stond hij niet op de parkeerrem, maar alleen in de N stand, en de P knop ingedrukt. (de P knop net achter de shift)
Ander start stop probleem
Geplaatst: 12.04.2021 - 18:35
door danny3
Hans Eilander schreef: ↑12.04.2021 - 14:55
En omdat de XC 40 nu eenmaal geen P stand heeft in de automaatshift, druk ik dus altijd de N in als ik parkeer
Dat is een vreemde redenering... Omdat je geen P hebt, zet je hem maar in de N. Waarom denk je dat het schakelen naar de N beter zou zijn dan de auto gewoon uitschakelen waarna die zelf in P-stand gaat? Zoals gezegd: gewoon uitschakelen. Dat komt hij vanzelf in de P-stand. Dat scheelt je een handeling en scheelt slijtage van de pook. De N is voor het afslepen, voor het wegduwen of bij het parkeren met defecte remmen.
[/quote]
Als je de auto uitzet in de R en D stand zet hij de bak automatisch ik de P Stand .... in de N stand uitzetten ( langere tijd drukken op aan/uit-knop (2-3 seconden) ) Schakelt de bak niet in P maar blijft hij in N stand om te slepen ofzo
Ander start stop probleem
Geplaatst: 12.04.2021 - 18:43
door Hans Eilander
danny3 schreef: ↑12.04.2021 - 18:35 Als je de auto uitzet in de R en D stand zet hij de bak automatisch ik de P Stand .... in de N stand uitzetten ( langere tijd drukken op aan/uit-knop (2-3 seconden) ) Schakelt de bak niet in P maar blijft hij in N stand om te slepen ofzo
Dat wist ik dus niet. Dat is wat Dimitri ook al aangaf. En wegslepen hoeft van mij niet. Alles werkt nog perfect...

Ander start stop probleem
Geplaatst: 13.04.2021 - 08:29
door RobLisse
uitzetten.png
EspritV8 schreef: ↑11.04.2021 - 11:07
Ik heb een ander start stop probleem, daarom een apart 'draadje'.
Als ik op mijn eindbestemming aankom en op de rem trap stopt de motor dankzij het start-stop systeem. Prima! Echter, voordat ik de kans krijg om de auto in N te zetten en de Parkeerstand te activeren start de motor vaak weer (niet altijd). Ik houd mijn voet strak op de rem en de airco staat niet aan. Herkenbaar?
Beste XC40 rijder,
Het geschetste probleem is een taalkundig probleem. Het start/stop systeem stopt de motor onder specifieke omstandigheden. En het STOPPEN van de motor is NIET hetzelfde als het UITZETTEN van de motor (zie foto).
Dus de laatste handelingen bij bereiken van je eindbestemming zijn:
Auto tot stilstand brengen
Voet op de rem houden
Startknop indrukken (motor gaat uit, op bestuurders display zie dat de versnellingsbak in de P-stand gaat)
Auto verlaten en afsluiten.
De versnellingsbak staat dus in de P(arkeer). Staat de auto op een duidelijke helling dan activeer je voor het verlaten van de auto de handrem.
Wil je om wat voor reden dan ook de auto na verlaten kunnen verrollen, dan zet je de versnellingspook voor uitzetten in de stand N(neutraal).
Ander start stop probleem
Geplaatst: 13.04.2021 - 20:19
door EspritV8
Sluiten maar!
Ander start stop probleem
Geplaatst: 13.04.2021 - 20:27
door danny3
RobLisse schreef: ↑13.04.2021 - 08:29
uitzetten.png
EspritV8 schreef: ↑11.04.2021 - 11:07
Ik heb een ander start stop probleem, daarom een apart 'draadje'.
Als ik op mijn eindbestemming aankom en op de rem trap stopt de motor dankzij het start-stop systeem. Prima! Echter, voordat ik de kans krijg om de auto in N te zetten en de Parkeerstand te activeren start de motor vaak weer (niet altijd). Ik houd mijn voet strak op de rem en de airco staat niet aan. Herkenbaar?
Beste XC40 rijder,
Het geschetste probleem is een taalkundig probleem. Het start/stop systeem stopt de motor onder specifieke omstandigheden. En het STOPPEN van de motor is NIET hetzelfde als het UITZETTEN van de motor (zie foto).
Dus de laatste handelingen bij bereiken van je eindbestemming zijn:
Auto tot stilstand brengen
Voet op de rem houden
Startknop indrukken (motor gaat uit, op bestuurders display zie dat de versnellingsbak in de P-stand gaat)
Auto verlaten en afsluiten.
De versnellingsbak staat dus in de P(arkeer). Staat de auto op een duidelijke helling dan activeer je voor het verlaten van de auto de handrem.
Wil je om wat voor reden dan ook de auto na verlaten kunnen verrollen, dan zet je de versnellingspook voor uitzetten in de stand N(neutraal).
- Voor de auto uit te zetten moet men de rem niet induwen !
-