Hoe een XC40 rijdt met caravan tov een XC70 en breekkabelperikelen.
Geplaatst: 22.04.2021 - 13:20
Bover's verzoek:
V70xc ’02 visco awd
1. Langere overhang, manoeuvreert makkelijker,
2. Vering achter: slapper, zakte meer door (+/-4cm), deinde
3. Iets langere wielbasis, lijkt fijner maar…. ontwerp vorige eeuw
4. Asfalt: strak genoeg
5. Klinkers: comfortabel
6. Gras etc: superrrr
7. Dikkere banden/hogere wangen, dus waggelgansje
8. Kwam leuk mee tot 95km/u, daarna oppassen voor slingeren bij sturen
9. Wegtrekken op steile (gravel) helling van meer dan 20%: nog te doen
10. 5 traps
11. Automaat werkte goed maar altijd lockup zoekend in 3, 4 en eventueel de 5 (onbruikbaar eigenlijk); dus altijd M = snel lockup (1e en 2e trap hadden geen lockup)
12. Trekhaakhoogte okay
13. Geen zicht midden achterdoor
14. Je voelt meer, dat er een caravan achter hangt.
15. Zij-windgevoeliger
16. Geen systemen die ingrijpen (ben ik trouwens nooit een voorstander van: als 'ie toch gaat is er geen redden meer aan)
17. Visco werkt 90/10 en pas 50/50 (of welke verhouding ook over 4 wielen) bij een slippend wiel, na 2 sec.
18. 1800 trekgewicht bij 1718 leeggewicht, TMM 2220
19. Ooit nieuw: 200pk 285Nm (maar het aantal vertragingstrappen/versnellingen vind ik belangrijker)
20. Solo 1 op 11 gemiddeld, caravan 1 op 7 (afhankelijk van wind/soort weg)
21. Slechts richtingaanwijzer okay-signaal bij gebruik ervan
XC40 T5 ’18 Haldex awd
1. Korter, lastiger
2. Heel stevig, zakt weinig in (2 cm), strakker
3. Iets korter maar veel betere wegligging
4. Asfalt: echt veel strakker én comfortabel
5. Klinkers: hobbelpaard
6. Gras etc: Lunapark (kermisattractie waarbij je compleet door elkaar geschud wordt) okay ik overdrijf wat
7. Grotere wielen, kleinere wangen, ander weggedrag
8. Scheurt strak door naar 110, echt veel meer power; sturen = strak volgen
9. Nog niet meegemaakt maar het antwoord laat zich raden
10. 8 traps
11. Top-automaat; zakt wel te laag in toeren ivm koeling van de automaat; dus in M. Snelle lockup-schakeling. Rijmodus mogelijkheden.
12. Veel te hoog, wel erg makkelijke Jaeger/losbreekremkabel-locatie
13. Je kan door de ramen van de caravan zien, wat er achter je rijdt (Ferrari’s etc uitgezonderd)
14. Je voelt hem amper (kan gevaarlijk zijn)
15. In je spiegel kijkend, strakker en je voelt minder.
16. Door Volvo(dealer) voorzien van / ingeleerd met TSA (voorwielen remmen om en om bij slingeren)
17. Haldex werkt bij vermogen vragend (caravantrekkend) 50/50 (lees: 25 25 25 25, tenzij iets slipt in modder etc)
18. 2100 trekgewicht bij 1584 leeg TMM 2220 (toevallig)
19. 250pk 350Nm; de 8traps automaat ‘is de winst’.
20. Solo 1 op 12, caravan 1 op 7; nog geen diverse metingen kunnen doen……. Wordt vervolgd
21. Volledige lampentest met okay signaal (of niet)
V70xc ’02 visco awd
1. Langere overhang, manoeuvreert makkelijker,
2. Vering achter: slapper, zakte meer door (+/-4cm), deinde
3. Iets langere wielbasis, lijkt fijner maar…. ontwerp vorige eeuw
4. Asfalt: strak genoeg
5. Klinkers: comfortabel
6. Gras etc: superrrr
7. Dikkere banden/hogere wangen, dus waggelgansje
8. Kwam leuk mee tot 95km/u, daarna oppassen voor slingeren bij sturen
9. Wegtrekken op steile (gravel) helling van meer dan 20%: nog te doen
10. 5 traps
11. Automaat werkte goed maar altijd lockup zoekend in 3, 4 en eventueel de 5 (onbruikbaar eigenlijk); dus altijd M = snel lockup (1e en 2e trap hadden geen lockup)
12. Trekhaakhoogte okay
13. Geen zicht midden achterdoor
14. Je voelt meer, dat er een caravan achter hangt.
15. Zij-windgevoeliger
16. Geen systemen die ingrijpen (ben ik trouwens nooit een voorstander van: als 'ie toch gaat is er geen redden meer aan)
17. Visco werkt 90/10 en pas 50/50 (of welke verhouding ook over 4 wielen) bij een slippend wiel, na 2 sec.
18. 1800 trekgewicht bij 1718 leeggewicht, TMM 2220
19. Ooit nieuw: 200pk 285Nm (maar het aantal vertragingstrappen/versnellingen vind ik belangrijker)
20. Solo 1 op 11 gemiddeld, caravan 1 op 7 (afhankelijk van wind/soort weg)
21. Slechts richtingaanwijzer okay-signaal bij gebruik ervan
XC40 T5 ’18 Haldex awd
1. Korter, lastiger
2. Heel stevig, zakt weinig in (2 cm), strakker
3. Iets korter maar veel betere wegligging
4. Asfalt: echt veel strakker én comfortabel
5. Klinkers: hobbelpaard
6. Gras etc: Lunapark (kermisattractie waarbij je compleet door elkaar geschud wordt) okay ik overdrijf wat
7. Grotere wielen, kleinere wangen, ander weggedrag
8. Scheurt strak door naar 110, echt veel meer power; sturen = strak volgen
9. Nog niet meegemaakt maar het antwoord laat zich raden
10. 8 traps
11. Top-automaat; zakt wel te laag in toeren ivm koeling van de automaat; dus in M. Snelle lockup-schakeling. Rijmodus mogelijkheden.
12. Veel te hoog, wel erg makkelijke Jaeger/losbreekremkabel-locatie
13. Je kan door de ramen van de caravan zien, wat er achter je rijdt (Ferrari’s etc uitgezonderd)
14. Je voelt hem amper (kan gevaarlijk zijn)
15. In je spiegel kijkend, strakker en je voelt minder.
16. Door Volvo(dealer) voorzien van / ingeleerd met TSA (voorwielen remmen om en om bij slingeren)
17. Haldex werkt bij vermogen vragend (caravantrekkend) 50/50 (lees: 25 25 25 25, tenzij iets slipt in modder etc)
18. 2100 trekgewicht bij 1584 leeg TMM 2220 (toevallig)
19. 250pk 350Nm; de 8traps automaat ‘is de winst’.
20. Solo 1 op 12, caravan 1 op 7; nog geen diverse metingen kunnen doen……. Wordt vervolgd
21. Volledige lampentest met okay signaal (of niet)