Pagina 1 van 3

Hoe een XC40 rijdt met caravan tov een XC70 en breekkabelperikelen.

Geplaatst: 22.04.2021 - 13:20
door mees
Bover's verzoek:

V70xc ’02 visco awd
1. Langere overhang, manoeuvreert makkelijker,
2. Vering achter: slapper, zakte meer door (+/-4cm), deinde
3. Iets langere wielbasis, lijkt fijner maar…. ontwerp vorige eeuw
4. Asfalt: strak genoeg
5. Klinkers: comfortabel
6. Gras etc: superrrr
7. Dikkere banden/hogere wangen, dus waggelgansje
8. Kwam leuk mee tot 95km/u, daarna oppassen voor slingeren bij sturen
9. Wegtrekken op steile (gravel) helling van meer dan 20%: nog te doen
10. 5 traps
11. Automaat werkte goed maar altijd lockup zoekend in 3, 4 en eventueel de 5 (onbruikbaar eigenlijk); dus altijd M = snel lockup (1e en 2e trap hadden geen lockup)
12. Trekhaakhoogte okay
13. Geen zicht midden achterdoor
14. Je voelt meer, dat er een caravan achter hangt.
15. Zij-windgevoeliger
16. Geen systemen die ingrijpen (ben ik trouwens nooit een voorstander van: als 'ie toch gaat is er geen redden meer aan)
17. Visco werkt 90/10 en pas 50/50 (of welke verhouding ook over 4 wielen) bij een slippend wiel, na 2 sec.
18. 1800 trekgewicht bij 1718 leeggewicht, TMM 2220
19. Ooit nieuw: 200pk 285Nm (maar het aantal vertragingstrappen/versnellingen vind ik belangrijker)
20. Solo 1 op 11 gemiddeld, caravan 1 op 7 (afhankelijk van wind/soort weg)
21. Slechts richtingaanwijzer okay-signaal bij gebruik ervan

XC40 T5 ’18 Haldex awd
1. Korter, lastiger
2. Heel stevig, zakt weinig in (2 cm), strakker
3. Iets korter maar veel betere wegligging
4. Asfalt: echt veel strakker én comfortabel
5. Klinkers: hobbelpaard
6. Gras etc: Lunapark (kermisattractie waarbij je compleet door elkaar geschud wordt) okay ik overdrijf wat
7. Grotere wielen, kleinere wangen, ander weggedrag
8. Scheurt strak door naar 110, echt veel meer power; sturen = strak volgen
9. Nog niet meegemaakt maar het antwoord laat zich raden
10. 8 traps
11. Top-automaat; zakt wel te laag in toeren ivm koeling van de automaat; dus in M. Snelle lockup-schakeling. Rijmodus mogelijkheden.
12. Veel te hoog, wel erg makkelijke Jaeger/losbreekremkabel-locatie
13. Je kan door de ramen van de caravan zien, wat er achter je rijdt (Ferrari’s etc uitgezonderd)
14. Je voelt hem amper (kan gevaarlijk zijn)
15. In je spiegel kijkend, strakker en je voelt minder.
16. Door Volvo(dealer) voorzien van / ingeleerd met TSA (voorwielen remmen om en om bij slingeren)
17. Haldex werkt bij vermogen vragend (caravantrekkend) 50/50 (lees: 25 25 25 25, tenzij iets slipt in modder etc)
18. 2100 trekgewicht bij 1584 leeg TMM 2220 (toevallig)
19. 250pk 350Nm; de 8traps automaat ‘is de winst’.
20. Solo 1 op 12, caravan 1 op 7; nog geen diverse metingen kunnen doen……. Wordt vervolgd
21. Volledige lampentest met okay signaal (of niet)
IMG_20210410_103924.jpeg

Volvo's met Caravans

Geplaatst: 22.04.2021 - 13:37
door Gouwe
Mooi vergelijk! Interessante manier van bevestiging van de losbreek kabel....Waarom niet gewoon direct in het oog van de trekhaak geklikt?

Volvo's met Caravans

Geplaatst: 22.04.2021 - 13:56
door V480-S60
Dit is de allerbeste en veiligste manier. Er zijn er hier meer op het forum die het zo doen. Waaronder ondergetekende.

Volvo's met Caravans

Geplaatst: 22.04.2021 - 18:45
door Bover
Mees dank je wel voorde uitgebreide revieuw. Nu is inderdaad het zo dat je ook kijkt naar een ontwikkeling van zeker 15 jaar auto techniek met je mooie sjeike bolide XC 40.
Feitelijk heb je een betere wegligging, meer hulpopties aan boord dus veiliger onderweg, betere schakel verhoudingen en dat de Haldex proportioneel is lijkt me een geweldige vooruitgang. De Caravan verlichting aansluiting was me al bekend en voordeel is o.a. dat de kabel minder op spanning komt
Ik wil ook echt graag een andere Volvo inmiddels maar zit er even niet in door de keuzes renovatie huis die we maken.

Vraagje: "Door Volvo(dealer) voorzien van / ingeleerd met TSA (voorwielen remmen om en om bij slingeren)" wat moet ik mij daar bij voorstellen? een adaptief electronisch signaal op remsysteem dat reageert anders dan de abs of anti slip?

Mees tot slot: wat zul jij blij zijn met deze combi. Mooi man.

Volvo's met Caravans

Geplaatst: 22.04.2021 - 21:54
door Msuidgeest
V480-S60 schreef: 22.04.2021 - 13:56 Dit is de allerbeste en veiligste manier. Er zijn er hier meer op het forum die het zo doen. Waaronder ondergetekende.
Er is nogal wat geschreven op het internet hoe het wel en niet moet en in welk land het ene moet en een ander land juist weer niet.

Volvo's met Caravans

Geplaatst: 22.04.2021 - 22:57
door Hans oet Twent
V480-S60 schreef: 22.04.2021 - 13:56 Dit is de allerbeste en veiligste manier. Er zijn er hier meer op het forum die het zo doen. Waaronder ondergetekende.
En dat is NIET correct!
https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/ri ... breekkabel

Laatste foto is juist vwb Mees.

Volvo's met Caravans

Geplaatst: 23.04.2021 - 06:09
door mees
Bedankt voor de tips/aanvullingen; waartoe het plaatsen van foto's al niet toe kan leiden....
Ik vond dit de eerste keer (met deze trekhaak) de soepelste manier; en die lus om de trekhaak zien de Duitsers graag
(schijnt te moeten volgens hun wetgeving).
Tja, er is al veel over gezegd en geschreven en volgend jaar mag/moet het misschien weer anders.
Dat (lelijke) hulpstuk mocht eerst ook niet want het werd niet als een vast deel van de auto gezien.
En, wat zegt de wet? Ooit eens een rijtje artikelen verzameld, met dank aan www.caravanendewet.nl voor het wegwijs maken in het oerwoud.
Regeling voertuigen artikel 5.18.34, lid 2
.....zeg het maar..... ik ben een slecht lezer..
Schermafbeelding 2021-04-23 om 05.24.02.png

Volvo's met Caravans

Geplaatst: 23.04.2021 - 07:55
door V480-S60
Mees,
Het komt er op neer dat Nederland in dezen afwijkt van de Europese wetgeving en de "Hollandöse" oftewel een extra bevestiging aan de auto of de haak moet hebben.
Waar bij de Duitsers de lus om de kogelhaak voldoende is moet dat in Nederland nog extra. En in jou en mijn geval geldt dan de laatste foto van het ANWB stukje dat Han heeft gelinkt.
Zie bijlage
Trekhaak bevestiging..jpg

Volvo's met Caravans

Geplaatst: 23.04.2021 - 08:16
door Gouwe
Sorry Mees... Maar het viel gewoon op omdat het afwijkt van wat ik geleerd heb. Niet goed of fout maar anders. Ik zelf haak de karabijnhaak in het oogje van de trekhaak en klaar (volgens de ANWB dus goed maar niet ideaal). Ooit een caravan van mijn schoonouders van de haak verloren (reed gelukkig stapvoets) en die ging netjes op de rem. Ben dan ook wel benieuwd naar het onderzoek waar de ANWB aan refereert: "Uit onderzoek blijkt dat de kabel zo minder kracht op de reminrichting overbrengt als de caravan losbreekt. Dit zorgt voor een langere remweg van de caravan." Mijn ervaring is dat als de handrem wordt aangetrokken en de aanhanger nog in de rijrichting beweegt de handrem automatisch steeds verder wordt aangetrokken? Maar ik ga wel even kijken naar de suggestie van de ANWB voor die extra haak en dan om de kogel heen. Voor mij geldt dat veiligheid het belangrijkste is, dus als het beter kan doen we dat. En dat vind ik dan weer de meerwaarde van dit forum. Ach en dat 1 Europa? In NL mag ik wel rijden met disselslot en in Duitsland niet..... (of was het nu andersom).

Volvo's met Caravans

Geplaatst: 23.04.2021 - 08:53
door mees
Suggesties en verwijzingen (naar regels etc) welkom uiteraard. Forum is behalve leuk, vooral nuttig ter lering.

Volvo's met Caravans

Geplaatst: 23.04.2021 - 10:01
door Msuidgeest
Wat ik vreemd vind is dat de rem direct moet ingrijpen. Je zult er maar achter rijden en net met je ogen knipperen ...
Het neuswiel draai ik altijd op maar zorg wel dat hij kan draaien en staat iets naar rechts gericht: komt de caravan los, of de rem nu werkt of niet, rolt hij zeer waarschijnlijk de berm in. Ik heb dit nog nergens gelezen maar vind het wel een veilig idee.

Volvo's met Caravans

Geplaatst: 23.04.2021 - 15:18
door BraboFrits
Gouwe schreef: 23.04.2021 - 08:16 Sorry Mees... Maar het viel gewoon op omdat het afwijkt van wat ik geleerd heb. Niet goed of fout maar anders. Ik zelf haak de karabijnhaak in het oogje van de trekhaak en klaar (volgens de ANWB dus goed maar niet ideaal). Ooit een caravan van mijn schoonouders van de haak verloren (reed gelukkig stapvoets) en die ging netjes op de rem. Ben dan ook wel benieuwd naar het onderzoek waar de ANWB aan refereert: "Uit onderzoek blijkt dat de kabel zo minder kracht op de reminrichting overbrengt als de caravan losbreekt. Dit zorgt voor een langere remweg van de caravan." Mijn ervaring is dat als de handrem wordt aangetrokken en de aanhanger nog in de rijrichting beweegt de handrem automatisch steeds verder wordt aangetrokken? Maar ik ga wel even kijken naar de suggestie van de ANWB voor die extra haak en dan om de kogel heen. Voor mij geldt dat veiligheid het belangrijkste is, dus als het beter kan doen we dat. En dat vind ik dan weer de meerwaarde van dit forum. Ach en dat 1 Europa? In NL mag ik wel rijden met disselslot en in Duitsland niet..... (of was het nu andersom).
Zo doe ik het ook (de haak direct aan het oog) maar als deze manier veiliger is, ik vind het prima hoor...
Msuidgeest schreef: 23.04.2021 - 10:01 Het neuswiel draai ik altijd op maar zorg wel dat hij kan draaien en staat iets naar rechts gericht: komt de caravan los, of de rem nu werkt of niet, rolt hij zeer waarschijnlijk de berm in. Ik heb dit nog nergens gelezen maar vind het wel een veilig idee.
Dat vind ik helemaal geen slecht idee moet ik zeggen... :)

Hoe een XC40 rijdt met caravan tov een XC70 en breekkabelperikelen.

Geplaatst: 29.05.2021 - 16:38
door Chris 56
Die breekkabel... as me.. !!! .. neuswiel vrijlopend en iets richting berm als het kan.
Nog beter.... nooit de hut verliezen, dan heb je de breekkabel voor niks..maar beter zo...
Mijn V70 heeft Niveaumats, dat is wel top hoor..
20190920_154431_resized.jpg

Hoe een XC40 rijdt met caravan tov een XC70 en breekkabelperikelen.

Geplaatst: 29.05.2021 - 16:48
door Bover
Nivomats is gewoon super.....en maakt de Volvo wat strakker met gewicht aan de haak.

Hoe een XC40 rijdt met caravan tov een XC70 en breekkabelperikelen.

Geplaatst: 31.05.2021 - 07:50
door Fredhead
Had dit vergelijk even gemist, mooi zo onder elkaar :)

Ik heb voor de breekkabel een gekeurde harpsluiting hangen aan de originele plek van de trekhaak waar je normaal je haak in klikt.
De breekkabel gaat daar "omheen" en klikt dan aan zichzelf vast.
De originele bevestiging van mijn auto is wat te groot voor veel haken en de harpsluiting die er bij mij in zit kan de hele auto aan opgetakeld worden en dan blijft ie nog heel.

Hoe een XC40 rijdt met caravan tov een XC70 en breekkabelperikelen.

Geplaatst: 31.05.2021 - 09:42
door Frits V70
De harp is een goed idee. Ga ik ook doen. Het vaste oog bij mijn trekhaak is lastig in te klikken met de breekkabel musketonhaak.

Hoe een XC40 rijdt met caravan tov een XC70 en breekkabelperikelen.

Geplaatst: 31.05.2021 - 09:59
door Hans oet Twent
Frits V70 schreef: 31.05.2021 - 09:42 De harp is een goed idee. Ga ik ook doen. Het vaste oog bij mijn trekhaak is lastig in te klikken met de breekkabel musketonhaak.
PICTURES?

Hoe een XC40 rijdt met caravan tov een XC70 en breekkabelperikelen.

Geplaatst: 31.05.2021 - 10:38
door Frits V70
Ik ga vanmiddag de harp kopen en dan plaatsen. Dan volgt er een plaatje.

Hoe een XC40 rijdt met caravan tov een XC70 en breekkabelperikelen.

Geplaatst: 31.05.2021 - 10:48
door Fredhead
Hans oet Twent schreef: 31.05.2021 - 09:59
Frits V70 schreef: 31.05.2021 - 09:42 De harp is een goed idee. Ga ik ook doen. Het vaste oog bij mijn trekhaak is lastig in te klikken met de breekkabel musketonhaak.
PICTURES?
Als ik van de week de aanhanger er weer achter heb zal ik wel een foto maken.
Is een harpsluiting waar de kabel + haak doorheen past, die trek je om 1 kant van de harpsluiting heen en klik je vervolgens aan zichzelf vast.
Dit zodat je een lus aan de harpsluiting hebt hangen.

Belangrijkste is wel om niet een of ander ding uit de eurobak te halen, want die breekt anders sneller dan de kabel.
Heb er zelf een achter hangen welke is gekeurd tot 3 ton (en uit mijn werkverleden weet ik dat dat nog met een flinke marge is)

Hoe een XC40 rijdt met caravan tov een XC70 en breekkabelperikelen.

Geplaatst: 31.05.2021 - 11:31
door Hans oet Twent
fredhead schreef: 31.05.2021 - 10:48
Hans oet Twent schreef: 31.05.2021 - 09:59
Frits V70 schreef: 31.05.2021 - 09:42 De harp is een goed idee. Ga ik ook doen. Het vaste oog bij mijn trekhaak is lastig in te klikken met de breekkabel musketonhaak.

PICTURES?
Als ik van de week de aanhanger er weer achter heb zal ik wel een foto maken.
Is een harpsluiting waar de kabel + haak doorheen past, die trek je om 1 kant van de harpsluiting heen en klik je vervolgens aan zichzelf vast.
Dit zodat je een lus aan de harpsluiting hebt hangen.

Belangrijkste is wel om niet een of ander ding uit de eurobak te halen, want die breekt anders sneller dan de kabel.
Heb er zelf een achter hangen welke is gekeurd tot 3 ton (en uit mijn werkverleden weet ik dat dat nog met een flinke marge is)
PCIES! De harp of welke ander haak dan ook moet een behoorlijk kracht kunnen hebben. Het is dan EN EN en niet OF OF welk het sterkste is. Ik heb cursisten het terrein af zien rijden waarbij bij de eerst bocht de wohnwagen al op de neus lag. (rest laat zich raden) En dat waren goed geoefende en ervaren "Caravanisten/Caravanners".