Plannen voor grote revisie

Plaats reactie
miejoos
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 30.04.2021 - 15:23

Goedemiddag. Ik ben benieuwd naar jullie inzichten over een plan dat ik heb. Ik rijd zakelijk een XC70 van 2002. Elk (half) jaar is er wel weer iets om te laten repareren en dat loopt al snel in de papieren. In plaats van een andere tweedehands te kopen en een half jaar later weer in dezelfde situatie terecht te komen, overweeg ik de auto helmaal te laten strippen en weer van scratch af aan op te bouwen met gereviseerde of nieuwe (technisch betere) onderdelen. Misschien zelfs wel overstappen naar elektrisch of hybride. Bedenk het maar.
Ja, dat gaat flink in de papieren lopen, maar dan heb ik wel weer een ' nieuwe' en ws betere auto dan dat hij was in 2002. Investering waard, lijkt me.
Heeft iemand ervaring met zo'n plan? Of een beter idee?
Ik lees het graag. Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Welkom op dit forum
en we zijn gek op verhalen en foto's :)

Goed plan, strippen & opbouwen, als je echt van je auto 'houd' en beslist geen model anno nu wil of kan betalen de komende jaren.
Maar uh, ik heb zo maar het idee (lees: ervaring) dat je toch steeds (vaker) met een oudere auto bij een garage komt te staan
want er zal altijd iets kapot blijven gaan, hoe veel je ook al vervangen hebt.
.....dat defect gaan / zijn, gebeurt ook met nieuwere auto's trouwens.

Nu wil het toeval dat ik vermoed dat wij het (bijna) over dezelfde auto qua bouwjaar hebben.
viewtopic.php?p=1635266#p1635266
die toch plotseling ingeruild werd omdat wij ons lieten verleiden door de geneugten van iets moderners.
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Lijkt me een heel nobel streven! Maar ik ben toch bang dat je meer geld kwijt gaat zijn dan je denkt. En vergeet niet dat een hoop onderdelen dezelfde leeftijd en km.stand hebben. Je zult dus echt alles aan moeten pakken, wil je het verwachte resultaat krijgen. Zoals Mees al zegt, er blijft altijd wel iets kapot gaan.

Het gros valt niet (makkelijk) zelf te doen. Dus je zult ook een hele hoop moeten laten doen.

Onder de streep ben je denk ik goedkoper en beter uit, door de belangrijkste zaken preventief aan te pakken en dan zo nu en dan even slikken.
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Leuk plan, maar wat heb je als budget in gedachte?

Ik heb soortgelijks gedaan met een 1998 V70, maar wilde ook wat pk's erbij en meer leuks, je bent zo €25.000 kwijt of meer als je alles aanpakt, dus zorg voor een goede boekhouding/registratie van alles en een taxatie nadien.

Ik doe wel vaker zulke projecten voor mensen, maar nog nooit met een XC70 als basis, de motor is fragiel, dus er moet een T5 blok in. De automaat is ook niet de beste, maar alles is te repareren of nóg beter te maken natuurlijk.
Woekie
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 22.04.2019 - 21:50

Ik heb zelf een 2003 gekocht in april 2019. Ik kon hem redelijk goedkoop krijgen in de wetenschap dat er veel aan moest gebeuren. Ik heb hem na aankoop naar een specialist gebracht en helemaal laten nakijken. (bij de volgende draai ik die volgorde om maar goed, het kwam zo uit). De automaat bak is meteen bij aankoop vervangen door een beter (niet feilloos) exemplaar.
Er kwam een hele waslijst uit van zaken die vervangen moesten worden (had op zo'n 2k gerekend) en daar kwam ik ongeveer op uit. Vooral ophangrubbers, remslangen, remschijven en blokken, stabilisator stang, uitlaat en wat slangen bij de motor. Daarmee een prima rijdende auto verkregen. Helaas in de vakantie daarna in Spanje de motor aan gort geholpen. Bij off road rijden de radiator beschadigd waarna het blok heet liep. Daarmee begon die meer olie dan benzine te verbruiken. Dan sta je voor de keus of er een ander blok in gaat of dat je een andere exemplaar gaat zoeken waarmee alle ellende opnieuw begint met vervangen. Ik heb voor een ander blok gekozen dat door de specialist is ingebouwd. Blok heeft ook een stuk minder kilometers gedraaid dus dat was ook een voordeel. Fijn is ook dat er een goed blok in ligt nu. Daarna het besluit genomen om te repareren wat er zoal stuk gaat. Alles preventief vervangen is te kostbaar omdat je niet weet wat er stuk gaat in de loop van de tijd. Itt wat een hoop mensen roepen is de xc70 van de tweede serie een behoorlijk taaie auto. Ik heb nadien de aircopomp vervangen (deed het wel maar was het lawaai beu) en de tussenbak is gerepareerd waardoor ik een goed werkende 4wd heb. Verder alleen kleinigheden zoals een deurslot en een tankdop veertje. Enige waar ik nog last van heb is dat de kachel aan de rechterkant soms een eigen leven leidt en vindt dat het heel warm moet in de auto.
Ik heb hem met 360k gekocht met 367k een nieuw blok er in en hij staat nu op 410k. Ik heb wel alles door specialisten laten doen en niks zelf gedaan (geen tijd, geen kunde). Overal facturen van. Voordeel van een zakelijke auto is dat je de btw weer terugkrijgt. Dan doet het wat minder pijn.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Er is een gezegde begint eer ge begint. En volgens mij ben je dat ook aan het doen door de vraag hier te stellen. Ik zou je ook een andere optie willen meegeven: reken eens uit of laat dat doen of een youngtimer fiscaal wel zo interessant is als je denkt? Elke situatie is natuurlijk anders, maar ik merk dat te veel mensen er te vaak vanuit gaan dat een youngtimer zo lekker goedkoop is. Dat is dus heel erg afhankelijk van je gebruiksomstandigheden. Ik zelf heb mijn auto voor IB op privé en voor de BTW op de zaak. Verder houd ik mijn kilometerregistratie bij. Geen bijtelling IB, wel aftrek zakelijke km's a 19 cent, aftrek BTW en een kleine forfaitaire bijtelling voor BTW privé gebruik op basis van de verhouding zakelijk/privé km's.
Je kunt natuurlijk ook gewoon een andere kopen: https://www.autowereld.nl/volvo/xc70/2- ... 1583606352
10-25K investeren in een XC70 van 2002 zou het mij niet waard zijn en is m.i. economisch ook niet verantwoord. Of je moet heel erg gehecht zijn aan je huidige XC, dan geldt de ratio niet meer.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Woekie
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 22.04.2019 - 21:50

Dat is een hele zinvolle tip van Gouwe. Reken uit wat voor jou de meest gunstige situatie uit en vergeet daarbij niet om de emotionele kant mee te nemen (niet te laten overheersen, dat wordt heel duur). Dan is een youngtimer idd niet altijd vanzelfsprekend. Het begint daarbij misschien ook wel met een goede boekhouder die je helder kan voorrekenen wat eea kost. Heb al iets te vaak gezien dat zzp'ers hierop bezuinigen en daarmee uiteindelijk duurder uit zijn of voor nare verrasingen komen te staan.

Ik ben zelf heel slecht in km registratie en doe dingen met mijn xc70 die ik met een nieuwe(re) auto niet zo snel zou doen. Daarom is voor míj helemaal op de zaak een goed alternatief.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Miejoes" wat is het geworden met je XC?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”