Pagina 1 van 2

Wat paar vragen..

Geplaatst: 30.04.2021 - 21:07
door Newmew
Hallo allemaal,
Ben nieuw hier, V40 d3 R design gekocht. Staat op 95k km. Heeft jaarlijkse periodiek onderhoud bij 30/60 en 90k gehad bij de dealer.

Mijn eerste beeld over de auto is top, qua uiterlijk, rij gevoel en comfort is alles prima.

Heb wel verschillende negatieve reacties gezien op Internet over egr klep, roetfilter, distributie riem/water pomp. Dat deze onderdelen snel vervangen moeten worden en zijn niet zo goedkoop bij Volvo. . Ook dat olie veel lekt etc.

Ik dacht dat deze problemen bij de oude generatie/motors voorkwamen. Wie heeft hier zelfde auto en komt deze problemen wel bekend???

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes.

Wat paar vragen..

Geplaatst: 30.04.2021 - 22:22
door KFT
Gezien de kilometerstand denk ik dat je de 4-cylinder D3 hebt. Ik herken de genoemde problemen in ieder geval niet bij mijn 2016 4- cylinder D3. Rij al jaren probleemloos met mijn V40 CC D3 automaat. Met ruim 150K op de teller nog nooit motorisch iets mee gehad.

Wat paar vragen..

Geplaatst: 01.05.2021 - 00:13
door Newmew
KFT schreef: 30.04.2021 - 22:22 Gezien de kilometerstand denk ik dat je de 4-cylinder D3 hebt. Ik herken de genoemde problemen in ieder geval niet bij mijn 2016 4- cylinder D3. Rij al jaren probleemloos met mijn V40 CC D3 automaat. Met ruim 150K op de teller nog nooit motorisch iets mee gehad.
Bedankt voor je reactie. Het is een 4 vlinder aut bak inderdaad, Bj 2018. Hoe is je rijstijl op de weg. Merk je het verschil tijdens regenereren. Moet je dan met hogere toeren rijden? Heeft dat roetfilter geen levensduur? Ik ga wel alleen snelweg km's maken. Dat scheelt wel.

Wat paar vragen..

Geplaatst: 01.05.2021 - 00:15
door Newmew
KFT schreef: 30.04.2021 - 22:22 Gezien de kilometerstand denk ik dat je de 4-cylinder D3 hebt. Ik herken de genoemde problemen in ieder geval niet bij mijn 2016 4- cylinder D3. Rij al jaren probleemloos met mijn V40 CC D3 automaat. Met ruim 150K op de teller nog nooit motorisch iets mee gehad.
150k is distributie riem vervangen, heb je dat al gedaan? Wat kost t hele paket met waterpomp incl.

BTW, ik kan nergens onderhoudsschema van deze auto vinden. Iemand anders wel?

Wat paar vragen..

Geplaatst: 01.05.2021 - 01:12
door KFT
Newmew schreef: 01.05.2021 - 00:15 150k is distributie riem vervangen, heb je dat al gedaan? Wat kost t hele paket met waterpomp incl.

BTW, ik kan nergens onderhoudsschema van deze auto vinden. Iemand anders wel?
Dit was de 150K beurt:

- Radar/Camera reinigen € 30,00
- Basis service uitvoeren € 315,00
- APK i.c.m. beurt uitvoeren € 10,07
- M-riem + Gel. Rol vervangen € 125,01
- Slijtage controle uitvoeren € 15,00
- Ruitenwisserblad voor vervangen € 49,01
- Ruitensproeier bijvullen uitvoeren € ,01
- Interieur Int luchtfilter vervangen € 65,00
- Distributieriem met spanner en geleider vervangen € 485,00

Waterpomp is toen niet vervangen.

Wat paar vragen..

Geplaatst: 01.05.2021 - 01:21
door Newmew
Lekker hoor. Bedankt man, top !
Mwa goed eerst 120k zien, komt wel goed :)

Wat paar vragen..

Geplaatst: 01.05.2021 - 01:29
door KFT
Newmew schreef: 01.05.2021 - 00:13
Bedankt voor je reactie. Het is een 4 vlinder aut bak inderdaad, Bj 2018. Hoe is je rijstijl op de weg. Merk je het verschil tijdens regenereren. Moet je dan met hogere toeren rijden? Heeft dat roetfilter geen levensduur? Ik ga wel alleen snelweg km's maken. Dat scheelt wel.
Rijstijl is redelijk rustig maar hou wel van af en toe vlot optrekken en inhalen. Van regeneren nog nooit wat gemerkt behalve een brandlucht als je toevallig vlak erna uitstapt. Geen idee hoe lang een roetfilter meegaat maar lange afstanden en goed gas geven schijnt goed te zijn :)

Wat paar vragen..

Geplaatst: 01.05.2021 - 01:40
door KFT
Newmew schreef: 01.05.2021 - 01:21 Lekker hoor. Bedankt man, top !
Mwa goed eerst 120k zien, komt wel goed :)
Dit was de 120K beurt:

- Interieur Int luchtfilter vervangen € 65,00
- Slijtage controle uitvoeren € 15,00
- Basis service uitvoeren € 295,00
- Radar/Camera reinigen € 30,00

Wat paar vragen..

Geplaatst: 01.05.2021 - 09:34
door vankol
Vaak melden mensen zich op dit forum als ze een probleem hebben, daardoor lijken de auto's veel problemen te hebben.
Dus dat vertekend wel de algehele betrouwbaarheid.
Er rijden veel Volvo's in Nederland en in het algemeen ook betrouwbaar.
Met een paar zwakke plekken die ze hebben, die niet iedereen heeft.
Dus ik zou zeggen veel plezier met je auto en geniet er vooral van.

Wat paar vragen..

Geplaatst: 01.05.2021 - 12:25
door Newmew
KFT schreef: 01.05.2021 - 01:40
Newmew schreef: 01.05.2021 - 01:21 Lekker hoor. Bedankt man, top !
Mwa goed eerst 120k zien, komt wel goed :)
Dit was de 120K beurt:

- Interieur Int luchtfilter vervangen € 65,00
- Slijtage controle uitvoeren € 15,00
- Basis service uitvoeren € 295,00
- Radar/Camera reinigen € 30,00
Heb een actie-voucher van € 450 voor onderhoud gekregen, gaat meteen wel op zo te zien :)

Wat paar vragen..

Geplaatst: 01.05.2021 - 12:26
door Newmew
vankol schreef: 01.05.2021 - 09:34 Vaak melden mensen zich op dit forum als ze een probleem hebben, daardoor lijken de auto's veel problemen te hebben.
Dus dat vertekend wel de algehele betrouwbaarheid.
Er rijden veel Volvo's in Nederland en in het algemeen ook betrouwbaar.
Met een paar zwakke plekken die ze hebben, die niet iedereen heeft.
Dus ik zou zeggen veel plezier met je auto en geniet er vooral van.
Dat klopt zeker, dus niet alleen negatieve maar ook alle positieve reacties zijn welkom :)

Wat paar vragen..

Geplaatst: 02.05.2021 - 14:58
door Newmew
Hoe weet ik of mijn auto aan t regenereren is en waarom start de luchtbehandeling telkens als ik de deuren open maak..

Wat paar vragen..

Geplaatst: 02.05.2021 - 15:27
door KFT
Van regeneren heb ik nog nooit wat gemerkt, je krijgt er ook geen melding van.

De ventilator is dit:

Een geavanceerde ventilatorfunctie die inhoudt dat de ventilator aanslaat wanneer de auto via de transpondersleutel wordt ontgrendeld. De ventilator vult het interieur op die manier met verse lucht. De functie start als dat nodig is en stopt na bij het openen van een van de portieren. Bij inactiviteit wordt de functie na enige tijd automatisch beëindigd.

Wat paar vragen..

Geplaatst: 02.05.2021 - 15:57
door Newmew
Ohh nice, wat veel aardige Volvo liefhebbers hier.
Mag ik jullie ook vragen met wat jullie het interieur schoonmaken zoals desk en leren bekleding

Wat paar vragen..

Geplaatst: 02.05.2021 - 17:41
door OGA244
Newmew schreef: 02.05.2021 - 14:58 Hoe weet ik of mijn auto aan t regenereren is en waarom start de luchtbehandeling telkens als ik de deuren open maak..
het is het verversen van lucht door je air quality system, staat gewoon in de manual

Wat paar vragen..

Geplaatst: 03.05.2021 - 00:15
door Newmew
Hmmm thnx, voor de info.
Voor regenereren vraag ik me af hoe hard ik moet rijden en welke versnelling als ik niet kan merken/zien of hij bezig is. Volgens de dealer ook met 100km/u functioneert en doet wat die moet doen. Op internet zie je vaak lage versnelling hoge toeren.. hebben jullie ervaring hierover

Wat paar vragen..

Geplaatst: 03.05.2021 - 09:29
door Fredhead
Regenereren gewoon aan de auto zelf over laten, versnelling waar je in rijd maakt niet uit.

Wat paar vragen..

Geplaatst: 03.05.2021 - 10:47
door KFT
De auto bepaalt inderdaad zelf wanneer er geregenereerd moet worden. Belangrijk is dat de auto goed op temperatuur is en je lang genoeg rijdt om de hele cyclus af te maken maar aangezien je veel snelweg rijdt verwacht ik geen problemen daarmee. Bij lagere snelheden lukt het ook maar dan duurt het wel wat langer. Je hoeft helemaal niks anders te doen dan gewoon rijden :)

Als het regenereren toch door welke oorzaak dan ook niet lukt dan kan de roetfilter vol gaan zitten, maar ook dan is de oplossing een stukje gaan rijden:

Als u bij koud weer vaak korte afstanden rijdt, komt de motor onvoldoende op temperatuur. Dit betekent dat het roetfilter niet geregenereerd en niet geleegd wordt.
Wanneer het filter voor ca. 80 % met roetdeeltjes gevuld is, verschijnt een oranje waarschuwingsdriehoek op het instrumentenpaneel en staat de melding Roetfilter vol Zie instructieboekje op het informatiedisplay.
U start de regeneratie van het filter door met de auto op een secundaire weg of op een snelweg te rijden totdat de motor voldoende op temperatuur is gekomen. Daarna rijdt u nog 20 minuten verder.

Dit is de link naar de handleiding waarin alles wordt uitgelegd: https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... lmotor-dpf

Wat paar vragen..

Geplaatst: 03.05.2021 - 12:13
door Newmew
Top, bedankt voor de info.

Wat paar vragen..

Geplaatst: 03.05.2021 - 13:46
door V480-S60
Regeneren merk je als je even een hoger verbruik hebt. Dat zie je aan de verbruiksmeter op je dashboard. Dus hij springt opeens gedurende een "langere" periode van 4,9 naar 6,2 of iets dergelijks.