Pagina 1 van 1

440 versnellingsbak + koppeling.?

Geplaatst: 30.10.2006 - 20:00
door Pierre6
Hellow!

een belg op het forum! hoop dat het geen erg is :D
Samen met een vriend gaan we zijn auto repareren.
Het gaat om een Volvo 440 van 1994. turbodiesel

het probleem is dat wanneer de auto niet draait dat er gemakkelijk
kan geschakeld worden naar alle versnellingen.

wanneer we dan de auto starten kan kunnen we geen enkele
versnelling nog bedienen...

Ook toen we wagen hadden verzet zagen we een grote plas olie
onder de versnellingsbak liggen.... De motorblok is niet nat dus
daar kan het niet van komen...

Ik denk persoonlijk dat het de drukgroep is? die de diafragma
veren niet kan bedienen? ofwel dat er een paar tanden van de
diafragma afgebroken zijn? of dat de koppelingsschijf te dun is
geworden... Maar dat het de koppelingsschijf is denk ik niet want
dan zou de versnellingsbak toch nog kunnen ingeschakeld worden
maaaar gaat de wagen gewoonweg niet vooruit?
Misschien is het wel de versnellingsbak die het begeven heeft?

Ik hoor liefst zoveel mogelijk meningen.
Ook suggesties en tips voor de werkwijze zijn van harte welkom.
Zoals bv of ik de beide aandrijfassen moet vervangen en hoe
ik best te werk zal gaan hiermee...

Ik weet dat we het missch beter door professionals laten doen maar
we vinden het een uitdaging om het zelf te proberen, zeker omdat
we al het gereedschap ter beschikking hebben.

Hoop dat iemand me wat wijzer kan maken :)

Groetjes Pierre uit het Belgenland

Geplaatst: 30.10.2006 - 21:45
door arjen-440
jow,

ten eerste leuk dat je zelf begint met beunen :D
weer een beunhaas dr bij op het forum ;)

nouja daar komt ie.

ik zet het even op een rijtje voor je:

-luchtbak dr af
-accu en accu bak dr af
-kabeltje vliewiel sensor los maken,
-teler kabel losmaken
-koppelingskabel er af halen
-startmotor los
-olie aftappen (bak)
-achteruit rij sensor draadjes losmaken
-wiel linksvoor er af (eerst op assteunen natuurlijk Wink )
-aandrijf assen los
-links bij je wiel en fusee loshalen en de verbindingen op je bak (3bouten los maken
- rechts is het een soort splitpen zit vlak op de diferentieel die tik je er uit met een doorslagje
- bovenste bouten los maken van de bak (let op 1 is langer als de andere 2 ook handig voor de montage Wink )
- schakel stang dr af
- krikje onder je blok (of hijstuig aan de ogen)
- verbinding tussen bak en blok aan de onderkant loshalen
kan op verschillende manieren vast zitten met een losse afschermkap voor je vliegwiel en een losse soort steun of die 2 in 1 zeg maar.
maar dat zie je vanzelf wel.
-voorste steun losmaken
-achtertste steun losmaken
- subframe losmaken (4 moeren kan flink vast zitten !)
sub zo ver mogelijk laten zakken maar wel ondersteunen dmv van krik oid.
-controleer of alles los is en of er niets in de weg zit
waarschijnlijk moet er een koelslang af... en mischien dat spul van je airco ook (afhankelijk van het model)
- let op aan de achterkant van de bak (waar je startmotor zit) zit nog een moer deze ook los draaien! anders krijg je um nooit los Laughing
-voorzichtig met een schroevendraaier en je handen de bak van het blok losmaken.
-laat um rusten op het sub
- schuif de bak zo veel mogelijk naar rechts
- nu kan je je drukgroep er af schroeven (5 inbus boutjes)
-en daar heb je je plaat.
-druklager zit nog aan de bak die kan je er zo uit pakken.
- als je het weer in elkaar zet, let er dan op dat je koppelingsplaat precies gecentreerd zit!!!! anders draa je bij het vastdraaien de plaat naar de balle.

suc6 en zo moet het wel lukken ;)

groeten arjen

Geplaatst: 31.10.2006 - 07:39
door Pierre6
Hartelijk dank Arjen!

Je hebt een PB!

Nu vraag ik me toch nog af hoe het komt dat die plas olie eronder
lag... Wat kan hiervoor de verklaring zijn...

En wat is nu eigenlijk defect...
De druklager, de drukgroep of de koppeling?
De koppeling denk ik niet eigenlijk...

Alle tips zijn welkom!

Groetjes Pierre!

Geplaatst: 31.10.2006 - 11:08
door roever
Geeft je koppeling nog druk? Dus voelt hij normaal aan als je hem intrapt? Het lijkt me namelijk dat als je drukgroep kapot is, dat je ook geen of minder veerkracht meer hebt op je koppeling.

Geplaatst: 31.10.2006 - 21:17
door Pierre6
Hoi Roever,

ja eigenlijk is er niet zo heel veel druk...
Het is niet dat ik hem met men kleine teen kan induwen maar
toch niet zoals het hoort. + het feit dat de afstand dat ik hem
kan indrukken precies vrij klein lijkt...

Wat denk jij dat het is ?

Geplaatst: 31.10.2006 - 22:06
door arjen-440
je diafragma veer zal niet zomaar afbreken ofzo,
verbuigen kan wel.
hoe hoog staat het pedaal van je koppeling dan tov je rem?

maar als ik het hele verhaal zo nog eens doorlees
denk ik idd ook dat het aan je koppeling ligt.
kijk eens of alles nog goed zit?
en hoe je kabel is afgesteld.

en anders zou ik toch maar beginnen met sleutelen.

edit: als de bak het begeven heeft is er meestal 1 versnelling die het begeeft.
probeer um eens in de 2 aan te duwen ofzo?
en kijken of ie in de versnelling blijft staan.

tap ook de olie uit je bak eens af?
zilververf is foute boel.

op zich is het vervangen van koppeling en bak niet zo grandioos veel werk. op 1 zaterdag moet het kunnen.

versnellingsbak

Geplaatst: 01.11.2006 - 20:15
door nielo
als er olie eronder ligt lijkt me de kans ook groot dat de bak ook rot is.
vooral als er geen olie meer inzit.
groetjes nielo

Geplaatst: 02.11.2006 - 19:15
door roever
Sja, als de olie er uitloopt en je kunt niet direct zien waar dan wordt t een moeilijke zaak met je versnellingsbak. Maar wellicht is het toch iets met je koppeling, waar de koppeling aan de bak zit loopt een as met een dichtring, wellicht dat die kapot is gegaan toen je drukgroep de geest heeft gegeven(dat zou de olie verklaren, en de kleine slag en druk van je pedaal)....?

Ik vrees in ieder geval dat het sleutelen wordt en kijken wat je tegenkomt. Ik zou de tip van Arjan in ieder geval proberen, kijken of de auto rolt als je hem in een versnelling zet. Dan weet je of de bak niet vast gelopen is.

Geplaatst: 05.11.2006 - 20:21
door Pierre6
Hi guys!

ik heb geprobeerd wat jullie me vertelden:
de wagen in 2de versnelling zetten en dan proberen hem
vooruit te duwen. Dit ging niet, dus besluit ik dat de versnellingsbak
nog goed is.

Mijn simulatie:
Die dichtring is stuk gegaan en er is olie op de koppelingsschijf
gekomen waardoor deze is opgeslipt?

Geplaatst: 11.11.2006 - 14:41
door arjen-440
olie op de koppelingsplaat is zowiezo slecht ;)
moet het zootje toch uit elkaar

Geplaatst: 30.01.2007 - 13:36
door ziepej
Pierre6,

Wat was uiteindelijk het probleem en hoe heb je het nu opgelost ?

Vr.groet,
John