Pagina 1 van 1

metalen luchtfilter sport

Geplaatst: 30.10.2006 - 22:32
door canvolvo
Hoi

Ik heb een s40 sport uit 1997 met 140 pk hij rijd zo lekker he....

Heb ergens gelezen dat als je een metalensportfilter zou plaatsen de pk´s van je auto met 10 - 15 toeneemt en dat je deze investering eenmalig hoeft te doen dus verder nooit meer zorgen om je luchtfilter

Als het bovenstaande klopt kom je ook mooi aan 155 pk dat is zowieso al heerlijk en het feit dat je niet meer om hoef te kijken naar je luchtfilter

En dat allemaal zou ongeveer 150 euro kosten

Wie heeft hier ervaring mee

Geplaatst: 30.10.2006 - 22:48
door CeeBee
Ik zou het maar niet geloven, als je er 5 bijkrijgt mag je in je handjes klappen.

Geplaatst: 31.10.2006 - 10:29
door Robbocop
Bij een turbo motor haal je die waardes wel. Niet bij een ongeblazen motor!
Maar toch, minimaal 5 pk komt er altijd bij en een leuk geluidje!

Ik heb deze, een BMC CDA:
Afbeelding
Zie ook: http://volvo40forum.nl/index.php?topic= ... 25#msg2025

metalen luchtfilter

Geplaatst: 31.10.2006 - 21:33
door canvolvo
ziet er goed uit

zijn er ook modellen waarbij je meer pk´s kan krijgen
is het ook zo dat je deze luchtfilter 1 malig hoeft te plaatsen en in principe nooit hoeft te vervangen =

en wat kost zo iets =

o ja en wat betekent een opgeblazen motor getuned ==

thankss

Re: metalen luchtfilter

Geplaatst: 31.10.2006 - 22:01
door BlackWolf
canvolvo schreef: zijn er ook modellen waarbij je meer pk´s kan krijgen
BMC is beste wat je kan krijgen voor je auto, het is ook niet goedkoop, €250 voor een Turbo model. Maar het is zeker z’n prijs waard, en je hoeft inderdaad nooit meer deze filter vervangen, moet wel schoon gemaakt worden.

canvolvo schreef: is het ook zo dat je deze luchtfilter 1 malig hoeft te plaatsen en in principe nooit hoeft te vervangen =

en wat kost zo iets =
Je bedoelt een K&N inleg filter denk ik, deze vervang je met de originele en hoef je nooit meer vervangen, je moet het wel schoon maken en dan in oliën met speciale K&N olie, deze filter kost tussen 60 en 80 euro, vermogen winst is bijna niets en maakt iets meer geluid. (Deze heb ik en ik ga over naar BMC CDA)
canvolvo schreef: o ja en wat betekent een opgeblazen motor getuned ==
Opgeblazen motor is een ontplofte motor :razz:
Ze bedoelen geblazen motor en dat betekent een motor met turbo :wink:

Geplaatst: 01.11.2006 - 05:45
door J
@ blackWolf, wanneer ga je die stap maken? be namelijk nieuwsgierig of dit een duidelijk merkbaar resultaat heeft, dus als je zover bent lees ik graag het resultaat!

Geplaatst: 01.11.2006 - 17:12
door BlackWolf
Als niets tussen komt binnen 2 á 3 maanden, ik zal mijn bevindingen posten als het zo ver is.

Geplaatst: 01.11.2006 - 19:38
door buddo
Robbocop schreef: Maar toch, minimaal 5 pk komt er altijd bij en een leuk geluidje!
Nou... ook dat is niet echt zo hoor. Er zijn wel enkele filters die wat meer vermogen leveren, maar de meeste filters hebben meer effect op het aanzuiggeluid (klinkt goed) dan op het vermogen.
Wil je echt wat pk winst uit je luchtfilter halen dan moet je een serieuze filter aanschaffen en dit bijv. combineren met een andere uitlaat. En dat kost weer wat meer...
De meeste universele "autostyle" filters zijn troep.

Geplaatst: 03.11.2006 - 08:06
door zillion
Ik heb de BMC CDA luchtfilter al ruim een jaar, en ik vind het een goede upgrade. Het kost wel wat centje's, maar dan heb je wel onderhand het bese wat er te krijgen is aan sportluchtfilters.

Het enige wat ik merk is dat hij ondrin de toeren beter oppaktte dan de originele filter. En je hoort de lucht stromen (bij het gaspedaal goed ingedrukt), wat in het begin best irritant was. Maar veel dingen wennen in de loop der tijd. tussen het schakelen door hoor je de interne dumpvalve afblazen wat klinkt als een bejaarde die zijn laatste adem uitblaast onder de motorkap.

En het staat best mooi onder de motorkap

Geplaatst: 03.11.2006 - 08:26
door Robbocop
buddo schreef:
Robbocop schreef: Maar toch, minimaal 5 pk komt er altijd bij en een leuk geluidje!
Nou... ook dat is niet echt zo hoor. Er zijn wel enkele filters die wat meer vermogen leveren, maar de meeste filters hebben meer effect op het aanzuiggeluid (klinkt goed) dan op het vermogen.
Wil je echt wat pk winst uit je luchtfilter halen dan moet je een serieuze filter aanschaffen en dit bijv. combineren met een andere uitlaat. En dat kost weer wat meer...
De meeste universele "autostyle" filters zijn troep.
Ik relatie tot zijn auto is 5 pk het meeste wat je als winst uit zijn luchtfilter kan halen denk ik. De som der delen, bijv sportuitlaat, kan bijdragen aan nog wat meer rendement uit je filter...maar nooit veel meer

Geplaatst: 03.11.2006 - 11:01
door CeeBee
Zelfs met een CDA en een sportuitlaat zal je geen 15pk halen, koop een K&N inlegmat, kost de helft en net zoveel rendement.

Geplaatst: 07.11.2006 - 07:26
door Robbocop
CeeBee schreef:Zelfs met een CDA en een sportuitlaat zal je geen 15pk halen, koop een K&N inlegmat, kost de helft en net zoveel rendement.
ben ik het niet mee eens, zeker op hoge snelheden niet

Geplaatst: 07.11.2006 - 07:51
door CeeBee
Een ongeblazen 2.0 16v zoals de topicstarter heeft, heeft eigenlijk geen rendement van een filter en een uitlaat.
Ook al ben je het daar niet mee eens Robbocop.

De kat. verwijderen maakt meer verschil.

En een groter gasklephuis.
Je hebt immers niets aan een filter waar 5000l lucht per minuut door kan en een gasklephuis waar maar 3000l per minuut door kan.(liters is een voorbeeld)


Zelfs met m'n R geeft een CDA maar een pk of 8........................

Geplaatst: 07.11.2006 - 11:03
door Robbocop
Inderdaad je hebt gelijk. Ik dacht op hogere snelheid komt er meer lucht en dus een hogere druk waardoor er meer in de cilinders terecht komt. Tenminste dat voordeel heb je bij een geblazen motor!

Dank voor je advies CeeBee