Pagina 1 van 1
Koppelingpedaal komt niet terug, blijft onderin hangen.
Geplaatst: 10.05.2021 - 10:41
door Lolke
Hallo, ik heb sinds kort een probleempje met mijn koppelingspedaal. Het pedaal blijft wel eens onderin hangen. Ook voel ik soms een zwaar punt halverwege bij het opkomen van het pedaal.
Het is heel wisselend, dan weer een week niks aan de hand en dan in een keer twee keer achter elkaar. Wat kan hier van de oorzaak zijn? Heb iets gelezen over ontluchten van het pedaal maar dan moet je het constant hebben en niet af en toe lijkt mij?
Het gaat om een V40 D2 van okt 2015 met 139.000km op de teller.
Alvast bedankt.
Gr Lolke.
Koppelingpedaal komt niet terug, blijft onderin hangen.
Geplaatst: 10.05.2021 - 11:38
door vankol
Kan ook de (hulp)koppeling cilinder zijn.
Even langs de garage gaan.
Koppelingpedaal komt niet terug, blijft onderin hangen.
Geplaatst: 10.05.2021 - 11:48
door mees
Even de zoek-functie gebruiken.
Is al het 1 en ander over geschreven.
Ook over het financiën, voordat je de garage weer mag verlaten

Koppelingpedaal komt niet terug, blijft onderin hangen.
Geplaatst: 10.05.2021 - 15:18
door dimitripb
Heb dit zelf ook gehad nadat mijn moeder steeds in de 3e versnelling optrok tijdens een vakantie (omdat ze niet voelde waar de 1 zat). Twee dagen zat er toen ook zo'n "zwaar punt" in het pedaal. Daarna was het weg en is niet meer teruggekomen. Ik heb ook niet begrepen hoe zoiets tijdelijk kan zijn.
Koppelingpedaal komt niet terug, blijft onderin hangen.
Geplaatst: 11.05.2021 - 14:33
door Duckmole
@lolke,
Is het na een paar keer pompen weer 'normaal'?
Heb ik ook gehad, inwendige lekkage in de koppelingscilinder, schijnt vaker voor te komen.
Bij mij onder garantie gefixt.
Koppelingpedaal komt niet terug, blijft onderin hangen.
Geplaatst: 11.05.2021 - 15:30
door Hans oet Twent
Zodra hij onderin hangt handmatig ff weer op pompen..... Dan doet hij weer voor zolang het duurt. Onlangs bij mijn D4 uit 2015 vervangen en het was de 'bovenste' cilinder.
Koppelingpedaal komt niet terug, blijft onderin hangen.
Geplaatst: 11.05.2021 - 16:05
door Lolke
Hans oet Twent schreef: ↑11.05.2021 - 15:30
Zodra hij onderin hangt handmatig ff weer op pompen..... Dan doet hij weer voor zolang het duurt. Onlangs bij mijn D4 uit 2015 vervangen en het was de 'bovenste' cilinder.
Hans, bedankt voor jou reactie. Ik kan het pedaal gewoon weer omhoog trekken en dan werkt hij weer prima. Wat koste dat vervangen van de bovenste cilinder en hoe weten ze welke lek is van de twee?
Er zit ook nog eentje in de versnellingsbak.
Gr. Lolke.
Koppelingpedaal komt niet terug, blijft onderin hangen.
Geplaatst: 11.05.2021 - 22:24
door Hans oet Twent
Lolke schreef: ↑11.05.2021 - 16:05
Hans oet Twent schreef: ↑11.05.2021 - 15:30
Zodra hij onderin hangt handmatig ff weer op pompen..... Dan doet hij weer voor zolang het duurt. Onlangs bij mijn D4 uit 2015 vervangen en het was de 'bovenste' cilinder.
Hans, bedankt voor jou reactie. Ik kan het pedaal gewoon weer omhoog trekken en dan werkt hij weer prima. Wat koste dat vervangen van de bovenste cilinder en hoe weten ze welke lek is van de twee?
Er zit ook nog eentje in de versnellingsbak.
Gr. Lolke.
Kosten weet ik niet want het viel in de garantie periode. Volgens de garage was hun ervaring dat het de 'bovenste' was. Hij gaat nu weer goed.
Koppelingpedaal komt niet terug, blijft onderin hangen.
Geplaatst: 16.05.2021 - 14:14
door Lolke
Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt voor het vervangen van de bovenste Koppelingscilinder. De hulpcilinder zit in de versnellingsbak en dan praat je over hele andere bedragen.
Komt goed.

Koppelingpedaal komt niet terug, blijft onderin hangen.
Geplaatst: 16.05.2021 - 18:12
door vankol
Gelukkig is het negen van de tien de bovenste geloof ik.