Pagina 1 van 1

Was eigenlijk niet de bedoeling (deel II)

Geplaatst: 15.05.2021 - 16:24
door EVO500
Deel I (viewtopic.php?f=3&t=87153)

Gelukkig dus eerder als verwacht, woensdag opgehaald en nu 500km gereden

V60 T8 R-design Crystal White Pearl met Polestar Engineered Optimisation

Driver Assist Pack
Lounge Pack
Protection Pack
Winter Pack

Interieur:
Sportzetels Slate Grey Nappa leder/Open Grid textiel (RGAR)
360° Park Assist Camera met bovenaanzicht
Headup display incl Distance Allert
Harman Kardon audio
Panoramisch schuifdak
Verwarmbare voorzetels, ruitenssproeiers en stuurwiel
Electrische bediende kindersloten achteraan
Vergrendelbaar dashboard kastje
Bovenzijde dashboard bekleed met Lederlook

Exterieur:
Lichtmetalen velgen 19'
Exterior Styling Kit R-Design
Donkergetinte achterruiten
Semi-elektrisch inklapbare trekhaak
Beschermlijst achterbumper RVS

Opmerkingen nu na 500Km:
Voor:
- Rijdt erg dynamisch. Dynamic cruise control is wel genot met files maar eigenlijk over het algemeen goede ervaring. Pilot assist nog niet geprobeerd.
- Fijn stuurwiel en de stoelen zitten erg goed, ook na ritten van 1,5uur.
- Geluidinstallatie klinkt mooi en zuiver. Niks mis mee dus.
- Genoeg vermogen, vertrekt erg goed met de voet vol op het pedaal, soms wel even oppassen. Wel doen als je wat ruimte hebt (zie tegen)
- Geen trillingen of wat dan ook bij geen enkele snelheid. Blijf mooi rechtuit, ook bij vol gas.
- Achteruit camera is zuiver beeld. 360° is leuk maar heb ik nog niet gebruikt en vraag me af hoe zinvol het is tot nu toe. Ik spiegel nog hoofdzakelijk.
- Erg stil van binnen, bij lage snelheid maar ook bij 130km/hr.
- Lane assist werkt ook prima. Ondanks dat ik het in het begin irritant vond, nu ben ik wel over moet ik zeggen.
- De elektromotor met benzine motor werken (bijna) naadloos samen.

Tegen:
- Keyless entry. Ja wat het zegt "Entry". Met mijn Laguna gaat deze ook op slot als ik 5m van mijn auto vandaag ben om naar binnen te gaan met een klein toetertje en inklappende spiegels. Vindt ik wel een misser van Volvo. Als je dit gewend bent maak je je nooit druk over een gesloten auto. Je bent altijd getriggerd dat de auto op slot zit. Misschien dat ik iets mis in de opties...
- Bij vol accelereren en direct gas loslaten, voel je dat deze nog even en seconden doordrukt. Dus met dit vermogen moet je hier erg mee opletten bij volle acceleratie.
- Stuurslag had voor mij wat directer gemogen. Komt misschien omdat ik met mijn Laguna 4 wiel sturing heb. Dus bij 45draden bochten moet ik een veel grotere omwenteling van het stuur maken, om nog maar te
zwijgen bij een 240gr bocht, dit verschil is erg groot.

Voor de rest een auto naar mijn verwachten en erg positief tot nu toe. Insteek was ook een comfortabele auto met een fijn interieur, goede stoelen en ook de mogelijkheid van enige performance.

Was eigenlijk niet de bedoeling (deel II)

Geplaatst: 15.05.2021 - 21:36
door Bart
Prachtig!

Was eigenlijk niet de bedoeling (deel II)

Geplaatst: 15.05.2021 - 21:45
door Gouwe
Strakke bak! En dat keyless, denk dat Renault de enige fabrikant is die een dergelijke functie heeft?

Was eigenlijk niet de bedoeling (deel II)

Geplaatst: 15.05.2021 - 22:31
door jalex_h
Heel fraai, heel veel plezier er mee!
Spiegels inklappen bij afsluiten kunje instellen, zie
505E863B-7D1D-4393-BF80-0B9859FC0871.png
(En met Volvo on Call kun je de auto ook nog op slot zetten als je aan de andere kant van de wereld bent)

Was eigenlijk niet de bedoeling (deel II)

Geplaatst: 16.05.2021 - 08:48
door J33Bee
Ziet er top uit!

Was eigenlijk niet de bedoeling (deel II)

Geplaatst: 16.05.2021 - 09:50
door RZA
Heel fraai! En een beest van een aandrijflijn.

Was eigenlijk niet de bedoeling (deel II)

Geplaatst: 16.05.2021 - 14:56
door Mickyman
jalex_h schreef: 15.05.2021 - 22:31 Heel fraai, heel veel plezier er mee!
Spiegels inklappen bij afsluiten kunje instellen, zie
505E863B-7D1D-4393-BF80-0B9859FC0871.png
(En met Volvo on Call kun je de auto ook nog op slot zetten als je aan de andere kant van de wereld bent)
Volgens mij bedoelt TS dat hij nu op de klink moet drukken (aanraken) en bij zijn vorige auto, kun hij gewoon weglopen en ging de auto vanzelf op slot. Overigens heb ik dit in het verleden een keer aangezet bij een auto van me, ik vind het zelf vervelend en doe hem liever zelf op slot, of juist niet als het niet nodig is. Een melding krijg je trouwens vanzelf in de app als je hem vergeten bent af te sluiten.

Was eigenlijk niet de bedoeling (deel II)

Geplaatst: 16.05.2021 - 18:46
door Fredhead
Mooie combinatie zo!
Zal dat "doorgaan" als je het gas los laat mogelijk door de elektromotor komen?

Was eigenlijk niet de bedoeling (deel II)

Geplaatst: 16.05.2021 - 20:06
door EVO500
Mickyman schreef: 16.05.2021 - 14:56 Volgens mij bedoelt TS dat hij nu op de klink moet drukken (aanraken) en bij zijn vorige auto, kun hij gewoon weglopen en ging de auto vanzelf op slot. Overigens heb ik dit in het verleden een keer aangezet bij een auto van me, ik vind het zelf vervelend en doe hem liever zelf op slot, of juist niet als het niet nodig is. Een melding krijg je trouwens vanzelf in de app als je hem vergeten bent af te sluiten.
Klopt wat je zegt. Tot nu gaat toch echt mijn voorkeur uit na wat de Laguna doet. 9 van de 10 keer loop ik van de auto vandaag en ben ik niet van plan weer terug te lopen :-)
De keren dat dit zou zijn is om boodschappen uit te laden, maar dan staat de kofferbak open en gaat deze ook niet op automatisch slot.
Alleen als alle portieren gesloten zijn. Is dus mijn ervaring dat dit voor 9 van de 10 keer ideaal is. Er is bij mij hier nooit twijfel of ie op slot is.
fredhead schreef: 16.05.2021 - 18:46 Zal dat "doorgaan" als je het gas los laat mogelijk door de elektromotor komen?
Waar deze vertraging in zit kan ik nog lastig de vinger op leggen. Ik zeg wel een seconde maar zal niet meer als een paar tienden zijn. Maar een paar tiende in bij 120 al vlug een aantal meters...
Vermoed eigenlijk niet (alleen) de electromotor, daar deze bij 120 of hoger dit alleen niet in zijn eentje kan bewerkstelligen. Misschien de gasrespons naar het systeem. Zou door PE natuurlijk ook moeten zijn aangepakt. Maar wat ik zeg kan het nu nog lastig beoordelen.
Gisteren nog even in een Mercedes C63s gereden maar daar merk je dat (net als bij mijn Laguna) gewoon wel duidelijk verschil in reactie snelheid in de gasrespons en de rem reactie. Is bij de Volvo toch wat trager. Maakt even niet uit of je nu hard of rustig rijdt.
Is voor de rest niet echt een probleem, je stelt je daar wel op in maar het zou de Volvo wel een nog alertere en veiligere auto maken.

Was eigenlijk niet de bedoeling (deel II)

Geplaatst: 16.05.2021 - 20:38
door Gouwe
En toch begrijp ik niet helemaal wat je nu precies bedoeld. Zet de automaat eens in B. Heb je dan nog steeds hetzelfde gevoel? Wat het namelijk ook zou kunnen zijn is dat jij de vertraging van het afremmen op de motor mist?

Was eigenlijk niet de bedoeling (deel II)

Geplaatst: 16.05.2021 - 22:25
door EVO500
Gouwe schreef: 16.05.2021 - 20:38 En toch begrijp ik niet helemaal wat je nu precies bedoeld. Zet de automaat eens in B. Heb je dan nog steeds hetzelfde gevoel? Wat het namelijk ook zou kunnen zijn is dat jij de vertraging van het afremmen op de motor mist?
Sinds de eerste test rit had ik al direct in de gaten dat de B stand voor mij veel fijner is als de D. Dat uitdrijven vindt ik niet prettig. Was zeker een + dat Volvo deze optie had. Ik rijdt dan ook enkel in de B stand.

Misschien dat ik het moet opsplitsen in 2 dingen. Even voor de duidelijkheid, het gaat om situaties dat je vol vermogen aanspreekt (al dan niet met ecc off).
1 - Bij vol gas accelereren van 20 naar bijvoorbeeld 120km/hr en je plots van het gas af gaat. Dan merk ik een duidelijk verschil met andere auto merken dat er een vertraging is van accelereren en van het gas af gaan.
Het gaat wat ik zij maar om tienden van seconden maar heeft me wel 2 keer verrast. Misschien dat het gewicht het is, maar had meer het gevoel dat er het vermogen voor deze zeer korte tijd erop bleef.
2 - Bij remmen zit dan (soms?) een zelfde vertraging, wanneer je na zo'n acceleratie direct in de rem gaat. Ik vermoed dat het hybride systeem aan het bedenken is wat men gaat doen. Eerst accu bijladen of gaan we direct de remmen bijzetten.

Ik ben dan misschien wel "pietje precies" in dit soort zaken en de meeste mensen zullen dit (misschien) niet merken, maar dit ervaar ik na diverse auto's te hebben gereden dat bepaalde andere merken dit wat beter doen.
Zeker na een tuning. Dat extra vermogen is natuurlijk altijd mooi, maar gasrespons (gas geven maar ook loslaten) wordt vaak aangepast waardoor je meer controle en precisie hebt.

Gisteren iemand laten rijden die professioneel heel veel ervaring heeft met de wat snellere auto's en heb ik niets gezegd en dit waren ook zijn enige 2 opmerkingen.
Geloof ook niet dat dit in mijn auto toevallig het geval is. We zijn denk ik altijd op zoek naar wat beter kan :-)
Maar ik ga de komende weken nog wel ervaren en kom ik hier nog op terug.
Ik denk overigens als Volvo dit op het niveau van BMW of Mercedes weet te tillen je nog weinig argumenten kan verzinnen om een van deze merken nog te kiezen.

Was eigenlijk niet de bedoeling (deel II)

Geplaatst: 17.05.2021 - 07:58
door Gouwe
Ok helder zo, ik ervaar dat alleen niet zo maar ben misschien op dat punt niet zo'n pietje precies. Heb je dit gedrag alleen in de PE modus of in elke rijmodus? Verder grappig dat jij de B stand prefereert. Ik dus totaal niet. In D is het alleen een totaal andere manier van rijden (namelijk veel eerder van het gas af en lekker laten rollen, je zult je verbazen hoe ver je dan komt). Maar snap dat dat voor de meer sportieve rijder geen optie is.

Was eigenlijk niet de bedoeling (deel II)

Geplaatst: 17.05.2021 - 16:53
door decorsa
Mooie auto, de zwarte accenten maken de auto sportiever.
Het zijn inderdaad een paar kleine dingen waar Volvo achter blijft op de duitsers, eens ze dit beter op orde hebben zijn er inderdaad nog maar weinig argumenten over.
Geniet van je nieuwe wagen.

Was eigenlijk niet de bedoeling (deel II)

Geplaatst: 20.05.2021 - 21:38
door Aldabra
Mooie wagen! Komt in de buurt van de mijne. Ik herken je opmerkingen. Vrij indirect stuur vind ik ook en nog fractie blijven gaan na van het volgas te gaan was verschieten de eerste keren. Zal de electronica zijn van het motorengeheel en bak om alles wat te sparen, zo voelt het. Met al die drive by wires (gas, maar ook remmen en stuur)gaan de scherpe kantjes er af. Nu 15000km gereden. Ik rij altijd in B en heb ook de Polestar Engineered Optimisation. Power is super, vnl in het midden toerental gebied. Het is echter geen typische benzine motor die blijft gaan ondanks de turbo. Maar daar heb je dan andere type auto’s voor denk ik. Het is niet de bestaansreden van een hybride. Ik vind vooral de wagen zijn 2 gezichten leuk. Je kan stevig accelereren of doorrijden in alle comfort en je kan in alle stilte rustig doorheen de stad zoeven. En dat elektrisch kunnen rijden zet me vaker aan tot rustiger rijden, wat goed is voor mij. Veel plezier en fijne kilometers ermee!

Was eigenlijk niet de bedoeling (deel II)

Geplaatst: 28.05.2021 - 15:33
door EVO500
Aldabra schreef: 20.05.2021 - 21:38 Mooie wagen! Komt in de buurt van de mijne. Ik herken je opmerkingen. Vrij indirect stuur vind ik ook en nog fractie blijven gaan na van het volgas te gaan was verschieten de eerste keren. Zal de electronica zijn van het motorengeheel en bak om alles wat te sparen, zo voelt het. Met al die drive by wires (gas, maar ook remmen en stuur)gaan de scherpe kantjes er af. Nu 15000km gereden. Ik rij altijd in B en heb ook de Polestar Engineered Optimisation. Power is super, vnl in het midden toerental gebied. Het is echter geen typische benzine motor die blijft gaan ondanks de turbo. Maar daar heb je dan andere type auto’s voor denk ik. Het is niet de bestaansreden van een hybride. Ik vind vooral de wagen zijn 2 gezichten leuk. Je kan stevig accelereren of doorrijden in alle comfort en je kan in alle stilte rustig doorheen de stad zoeven. En dat elektrisch kunnen rijden zet me vaker aan tot rustiger rijden, wat goed is voor mij. Veel plezier en fijne kilometers ermee!
Ja, in het midden gebied (eigenlijk al vanaf 2200t/min) volledig koppel en vervolgens lineair vermogen naar hoog toeren. Nu 2000km gereden en wat je zegt, ik rijdt eigenlijk 95% rustig, waar de auto ook voor uitnodigt. Verbaasd me de geluidsstilte in de auto, ook bij goed door trekken wat ik persoonlijk wel fijn vindt. Ik zit niet te wachten naar omkijkende blikken van knetterende en ploffende uitlaten bij overschakelen :-)