voorstellen rfs88 met XC60 D3 2012

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

Hallo allemaal,

Bij deze wil ik mij even voorstellen, mijn naam is Ruben, 32 jaar oud en woonachtig in het smalste stukje Nederland op de grens van midden/zuid limburg. Zoals de meeste hier helemaal auto gek wat er sinds kleins af in is gegoten met een vader als automonteur. Voordat ik goed kon lezen probeerde ik pap al te helpen door de aanhaalmomenten van de de koppakingen op te lezen als papa weer eens een koppaking moest vernieuwen voor een kennis/vriend. Geregeld beunde pap wat bij en ik stond er altijd bij, reuze interessant. Vaak struinde ik in het gooi de duurdere wijken langs om speciale auto's te spotten zoals RS2's, Alpina's, M's, 911 Turbo's en al het andere exotische goed...de welgestelde wijken van Bussum en Naarden stonder er vol mee uiteraard. Dit zal velen van jullie natuurlijk niet vreemd zijn....

Maargoed, tijdens mijn studenten tijd heb ik in het verleden af en toe wat handel/export gedaan waardoor ik auto's veel verschillende auto's heb gereden en uitgeprobeerd (veelal duits spul aangezien dat goed verkocht werd naar oost europa). Qua eigen wagenpark heb ik ook een flinke lijst, de meeste zijn een paar maanden in bezit geweest (voorbeeld: Golf 2 GTI 8v 1990, Passat 1977, MB W123 220D, MB W124 300D, VW Golf 3 TDI, VW Golf 4 TDI, VW Passat 1.9 TDI 2000 etc etc). De Volvo's die ik in bezit heb gehad: V70 2000 classic 2.4 140 handbak met LPI / V70 2001 2.4 aut. LPI / S60 2001 2.4 aut. LPI / S60 2002 2.4 aut. LPI. Allen waren dit Vialle LPG wagens met +- 350dkm , een paar maanden in bezit.

Op een gegeven moment ben ik auto's wat 'langer' gaan rijden: Audi A4 B6 2002 1.9 TDI AWX met chip (topper), Audi A4 B7 2005 1.9 TDI, Audi A4 B7 2007 S-Line 2.0 TDI 170 pk (bloedmooi maar verschikkelijk veel technische problemen mee gehad zoals: lekkende cil kop / turbo / oliempomp) -> dus binnen 1 jaar weggedaan met een lege portomenee en geheel gefrusteerd!
De volgende moest een uiterst betrouwbare diesel zijn voor de 60dkm per jaar, veel bagage ruimte en veilig ivm 2 kids.Door al het gezeik met de laatste 2.0 TDI wou ik geen Audi meer.
Ik keek al jaren stiekem naar de BMW 5 serie E61, per toeval stuitte ik op een E61 2007 520D LCI (facelift) met de oude M47 2.0D 163 pk. Deze BMW heeft mij van 140.000km veilig van A naar B gebracht (gekocht op 300dkm - verkocht op 440dkm). Buiten de normale slijtage niks raar gehad, altijd starten en lopen. Uiteraard al het onderhoud zelf gedaan en daarnaast ook wat geretrofit (Logic 7 speaker met verstekers erin gezet, stoelverwarming ingebouwd, sport interieur, coding etc) - voor de kenners in het bezit van ISTA Rheingold/ NCS expert. De BMW verkocht in 11.2019 omdat euro 4 diesels steeds meer in het gedrang kwamen en er steeds meer slijtage reparaties aankwamen.

Wat koop je na een BMW 5 serie waar je super tevreden over was? Je raad het nooit... als 'tussenauto' heb ik in Oct. 2019 een Renault Megane 1.6 phase 2 2007 gekocht met een 1.6 K4M uiteraard met LPG. Spotgoedkoop rijden, motorisch erg betrouwbaar maar qua comfort en veiligheid een ramp. Wel veel opties zoals pano dak , xenon, keyless entry. Tot 80kmh nog wel te doen, maar daarna super luidruchtig. LPG tanken kan ik belgie voor 30ct met een verbruik van 9L/100km, dus pakweg 3 euro per 100km. Gekocht bij 270.000km van de 2e eigenaar, momenteel 312.000km.

Ik ben al maanden op zoek naar een vervanger met een voorkeur voor BMW/AUDI, voorkeur diesel (budget 5000-9500 euro). Na een lange zoektocht en verscheidene ritten in NL veel Audi's en BMW's gezien (altijd particulier). Helaas telkens net niet....altijd was er wel mis (rare geluiden, schades, boekes/rekeningen missend, of de prijs niet realistisch). Elke dag verversen van auto sites en veel zoekfilters, geen succes!

Tot ik vorige jaar in October bij toeval een V70 2012 had zien staan bij een particulier. Ik zocht geen V70 maar zag hem toevallig in de buurt staan, na veel mail contact toch maar even gaan kijken. Uiteindelijk tot een goede deal gekomen en de V70 gekocht!
V70 2.0D D3 163 pk 2012 - uiteraard de 5 pitter - Limited & Luxury line dus veel fijne opties.
278.500 km onderhouden bij Volvo Kallen & Volvo Svala dealer. Tijdens de vakantie kreeg ik helaas koelvloeistofverlies, het vertrouwen was helemaal weg. Aangezien ik 4 uur in een file had gestaan met de auto was de krans op vervolgschades (gescheurd blok) vrij groot, dit schijnt een gekend probleem te zijn bij de 2012 D3 waarvoor zelfs een coulance regeling van toepassing was.
Met moeite heb ik besloten dat ik de V70 ging verkopen omdat ik helemaal geen zin had in de kans op een ruilblok. Zo gezegd zo gedaan, V70 verkocht en Megane uite schorsing gehaald.

De zoektocht ging weer beginnen.... van BMW F31, F11, VW Sharan, Audi A6 2013 tot Passat B8 .... geen steigerende eland meer op de lijst.
Telleurgesteld van de onhandige binnenruimte mijn zoekcritiria wat verlegd, mijn vrouw was ondertussen zwanger van de 3e. We hebben nog een zoontje van 7j en dochter van 4j, er moeten dus 3 kids op de achterbank passen. Sleutelwoord -> geintegreerde zitverhogers!
En ja hoor, de steigerende ELAND kwam weer in zicht ondanks het verloren vertrouwen in de 5 cilinders van Volvo.
Weer een V70p3 ? Of toch de zo graag gewenste SUV ivm hoge instap, de XC60 kwam duidelijk in beeld ondanks de binnenruimte (breedte achterbank) die op papier minder is als A6 2013 / Passat B8. Het blijkt dat de achterbank van de XC60 veel praktischer is als de genoemde 'dikke' stationwagens... voor de oudste kids zijn er nu geen separate kinderstoelen/zitverhogers meer nodig wat erg veel ruimte scheeld.

Het is geworden: Volvo XC60 Momentum D3/D4 2012 163pk met handbak! Afkomstig van de 2e eigenaar 2014-2021 en compleet Volvo dealer Rutten Venlo onderhouden (20 pagina's onderhouds historie erbij). Geen speciale opties maar wel xenon en stoelverwarming. KM stand is vrij hoog en er staat een hoop onderhoud op de to-do list, maar dat is ingecalculeerd.

To do:
- Distributie wissel compleet
- Koppeling/vliegwiel wissel
- Olie & filters
- andere preventief onderhoud D3/D4 blok -> suggesties?
- ramen tinten (hoeveel %?)
- VIDA uitlezen (gelukkig beschik ik over kabel & soft)

Nice to have
-- chip tuning tot 185pk ?! ik heb een donkerbruin vermoeden dat hij al gechipped is, hangt erg gretig aan het gas...
- 18 inch zomerset (aangeschaft!)

Ik denk dat ik hem volgende week opengooi, vermoedelijk haal ik heel het blok eruit omdat ik aan beiden kanten moet werken.
Voor de koppeling moet ik anders het complete subframe eronder laten zakken, ik zal een aparte post maken met wat vragen.

groetjes!
Gebruikersavatar
decorsa
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 18.03.2021 - 05:16

Leuk verhaal en veelzijdige auto geschiedenis.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst en knap dat je zelf veel kan sleutelen. Succes ermee
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Mooi verhaal. Als je alles zelf doet dan zou ik het ook grondig aanpakken. Maar of het nodig is om een blok uit de auto te tillen kan ik je niet zeggen.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

Hans oet Twent schreef: 21.05.2021 - 10:33 Mooi verhaal. Als je alles zelf doet dan zou ik het ook grondig aanpakken. Maar of het nodig is om een blok uit de auto te tillen kan ik je niet zeggen.
inderdaad, grondig dus. Keerringen meenemen en gelijk de inlaat en egr reinigen als alles los zit... ik ben erg benieuwd en krijg er zin in!
Gebruikersavatar
Quadrantz
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25

Welkom rfs88! Ik had al even gereageerd in mijn topic maar nu die van jou even doorgenomen :).

Mooie autogeschiedenis en de E61 blijven toch ook erg fijne wagens! Maar heb nog geen moment spijt van de overstap naar de XC60. En idd met 3 kids een erg fijne auto en ook met vakantie past alles perfect bij ons (zelfs met campingbedje/buggy mee) zonder dakkoffer :).

Ik mis alleen nog wat foto's hier ;).

Veel plezier ermee!
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

hierbij een snelle slechte foto van hoe de XC60 er nu bij staat ..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Mooie auto. Mijn dochter rijdt nu in die van mij vanwege gezinsuitbreiding en de Seat Ibiza was toch wel wat te klein.
Ook een D3 2 liter 5 cil. Bij Obbe laten tunen naar 185 pk. Heerlijk blok! Fijne kilometers gewenst. De XC60 was voor mij echt een fijne auto en mijn dochter heeft er nu ook veel plezier van.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Quadrantz
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25

rfs88 schreef: 16.07.2021 - 12:26 hierbij een snelle slechte foto van hoe de XC60 er nu bij staat ..
Ziet er netjes uit! :)
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

Quadrantz schreef: 20.07.2021 - 11:22
rfs88 schreef: 16.07.2021 - 12:26 hierbij een snelle slechte foto van hoe de XC60 er nu bij staat ..
Ziet er netjes uit! :)
dank je! ik moet eerlijk bekennen dat ik niet echt de drang heb om te gaan retro-fitten zoals ik dat bij de E61 wel had...ik zie het vooral als een familie auto en minder als een hobby auto. Wellicht een keer iets aan de audio doen en een mooi lederen interieur erin? alhoewel zwart leer een crime is in de zomer... ramen blinderen zal wel echt gaan gebeuren. 19 of 20 inch mocht ik een keer een leuke set tegenkomen....aangezien het geen R-design is vind ik het niet noodzakelijk maar meer nice to have. Technisch moet hij wel 200% zijn...
Gebruikersavatar
Quadrantz
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25

rfs88 schreef: 20.07.2021 - 14:32
Quadrantz schreef: 20.07.2021 - 11:22
rfs88 schreef: 16.07.2021 - 12:26 hierbij een snelle slechte foto van hoe de XC60 er nu bij staat ..
Ziet er netjes uit! :)
dank je! ik moet eerlijk bekennen dat ik niet echt de drang heb om te gaan retro-fitten zoals ik dat bij de E61 wel had...ik zie het vooral als een familie auto en minder als een hobby auto. Wellicht een keer iets aan de audio doen en een mooi lederen interieur erin? alhoewel zwart leer een crime is in de zomer... ramen blinderen zal wel echt gaan gebeuren. 19 of 20 inch mocht ik een keer een leuke set tegenkomen....aangezien het geen R-design is vind ik het niet noodzakelijk maar meer nice to have. Technisch moet hij wel 200% zijn...
Same here, bij de E61 ook meer geretrofit. Bij deze alleen andere velgen (19") en kapje voor de trekhaak + R-Design logo voor vernieuwd. Ramen waren bij mij al getint.

Technisch is inderdaad belangrijker, die van mij gisteren bij de garage opgehaald. Ik had een motorstoring en bleek turboslang te zijn (had al zo'n vermoeden) en er moesten nog een aantal andere dingen gebeuren. Over 3wk naar Z-FR dus dan moet ie tip top in orde zijn :).
Gebruikersavatar
)()()st
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 11.03.2006 - 19:59
Locatie: Zuid Limburg

Nette auto hoor!
Het aanpassen deed ik “vroeger” meer maar toch kon ik het niet laten om mijn V60 de afgelopen jaren wat aan te passen naar m’n wens. Nu ben ik optisch wel klaar :D
Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

)()()st schreef: 28.07.2021 - 19:44 Nette auto hoor!
Het aanpassen deed ik “vroeger” meer maar toch kon ik het niet laten om mijn V60 de afgelopen jaren wat aan te passen naar m’n wens. Nu ben ik optisch wel klaar :D
toch maar even de XC60 optisch iets verfraaid, hij zag er nogal 55+ uit (zo oud was de vorige eigenaar ook) ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Hij ziet er gelijk een stuk jonger uit :-). Mooie combinatie zo.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
wilddreamer
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 11.04.2022 - 22:36

Holy moly,

Wat een verschil zeg.

Je verhaal is een beetje hetzelfde als de mijne, ik ben sinds kort ook vanuit een ander merk in een "familie" Volvo gestapt, ook XC60 D4 6-bak 2013, echter moet ik nog erg wennen aan de monochrome displays. Mijn vorige auto uit 2008 had al overal kleur, tevens de multi-media werkte daar wat simpeler als je wisselde tussen radio, navigatie en telefoon. Da's eigenlijk mijn enige nadeel/teleurstelling, dat bij Volvo moet je uit het navigatie menu om je radiozender te wisselen of je telefoon neer te leggen en vise versa. Dat de kaarten niet meer worden geupdate schijnt bij alle merken zo te zijn, daar moeten we als klant maar mee leven, dan maar gewoon Flitsmeister.

Bij mij lagen er ook binnen een paar dagen mooie 18" met zomerbanden onder, hij stond op standaard 17" velgen met all-weather maar ik vind die maar slecht remmen in de zomer en de looks van de velgen waren vrij standaard. Maar deze velgen maken hem meteen wel een heel stuk moderner zeg he!

Klein vraagje, met je eerdere ervaring, met de V70 5-pitter ben je nu niet bang met de XC60 voor dit zelfde probleem, of is dit een kompleet andere 5-pitter?

Groetjes
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

wilddreamer schreef: 24.06.2022 - 10:43 Holy moly,

Wat een verschil zeg.

Je verhaal is een beetje hetzelfde als de mijne, ik ben sinds kort ook vanuit een ander merk in een "familie" Volvo gestapt, ook XC60 D4 6-bak 2013, echter moet ik nog erg wennen aan de monochrome displays. Mijn vorige auto uit 2008 had al overal kleur, tevens de multi-media werkte daar wat simpeler als je wisselde tussen radio, navigatie en telefoon. Da's eigenlijk mijn enige nadeel/teleurstelling, dat bij Volvo moet je uit het navigatie menu om je radiozender te wisselen of je telefoon neer te leggen en vise versa. Dat de kaarten niet meer worden geupdate schijnt bij alle merken zo te zijn, daar moeten we als klant maar mee leven, dan maar gewoon Flitsmeister.

Bij mij lagen er ook binnen een paar dagen mooie 18" met zomerbanden onder, hij stond op standaard 17" velgen met all-weather maar ik vind die maar slecht remmen in de zomer en de looks van de velgen waren vrij standaard. Maar deze velgen maken hem meteen wel een heel stuk moderner zeg he!

Klein vraagje, met je eerdere ervaring, met de V70 5-pitter ben je nu niet bang met de XC60 voor dit zelfde probleem, of is dit een kompleet andere 5-pitter?

Groetjes
Een gewaarschuwd mens telt voor twee zeggen ze! Hoe groot is de kans dat het mij twee keer overkomt?! Tja... wie zal het zeggen. Het is wel precies hetzelfde blok, dus ook theoretisch kans op hetzelfde euvel. Behalve het nagelen van de injectoren (deze week 3 gereviseerde ingebouwd, vandaag worden deze ingeleerd bij de volvo specialist) ben ik motorisch erg tevreden.
De XC60 was erg scherp in de prijs omdat de km stand 'zo hoog' was bij aanschaf, het was in eerste instantie meer zoiets van: we kijken wel of dit type ons bevalt en kopen wellicht een iets nieuwere XC60 met lagere km stand en ik dump dit exemplaar weer naar de export.
De XC60 is gewoon een erg degelijke auto, in mijn beleving in het gamma van BMW/AUDI/MB (heb ze allemaal gereden), 5 cilinder is erg koppelrijk en als rustige rijder afdoende. Recent nog van de export een heel goed bod gekregen voor de XC60, maar ik moet veel te veel bijleggen om iets gelijkwaardig met lagere km te kopen...als het nagelen na vandaag wegblijft voorzie ik zeker nog een paar jaar dit exemplaar te rijden.
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

update - XC60 is op weg naar het oostblok... het nagelen van de injectoren is toch weer teruggekomen na het vervangen en inleren van de injectoren bij de specialist (8000km later). Eindstand is bijna 394.000 km, momenteel op zoek naar een opvolger...wederom XC60 maar dan met een lagere km stand. Toch wel weggedaan met een pijntje in het hart moet ik bekennen .....
WhatsApp Image 2022-09-20 at 19.06.00.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”