Pagina 1 van 1

Tunen: van 140pk naar 170 pk

Geplaatst: 24.05.2021 - 12:00
door MJN
Mijn C70 classic coupe 2.4t uit 1998 heb ik met pijn in mijn hart moeten laten staan bij Berle Volvo Parts vanwege motorschade.

Vorige week heb ik bij Volvo Hooftman een S 60 2.4 aut (140pk) met 98.000km uit bjr 04/08 aangeschaft. De staat van de auto en het open dak gaven de doorslag.
Wat ik aan de auto wil laten doen is de motor in combinatie met de automaat soepeler maken in het toerengebied waar je ff wat snelheid te kort komt om soepel en veilig in te halen. Het gaat mij absoluut niet om het verhogen naar een top snelheid!

Dus denk ik aan tunen van 140 naar 170 pk, zonder een auto te krijgen welke bijterig optrekt of horkerig gaat rijden, het gaat mij om soepel rijden in alle omstandigheden.

Waar kom je dan uit?
Rica en Obbetuning.

De vraag is
WAT ZIJN DE VOOR EN TEGENS VAN DE EEN EN DE ANDER , EN WAT BEVELEN S 60 ERVARINGSDESKUNDIGEN AAN.

Groet,
Marcel

Tunen: van 140pk naar 170 pk

Geplaatst: 24.05.2021 - 12:05
door OGA244
Hij gaat om meer vermogen af te geven ook 30% meer toeren maken..

Tunen: van 140pk naar 170 pk

Geplaatst: 24.05.2021 - 14:44
door Fredhead
Waar de 140 pk vanaf 4000 toeren stopt met vermogen op te bouwen gaat hij dan verder.
Wordt er niet horkerig van, maar je moet ze wel echt hoog in de toeren gaan zoeken.
Het is niet te vergelijken met de afgifte van een 2.4t zoals je gewend was.

Tunen: van 140pk naar 170 pk

Geplaatst: 24.05.2021 - 14:56
door Johan s60
Ik heb BSR tuning gekozen, geen dag spijt van, maar idd, je moet hem dan verder doortrekken, max. koppel blijft nagenoeg gelijk.
Maar was een ander blok geen optie dan?

Tunen: van 140pk naar 170 pk

Geplaatst: 24.05.2021 - 16:42
door MJN
Ander blok voor de c70 liep in de papieren dus zinnen gezet op andere 5 pitter.

Doel was nette dealer onderhouden S60 met lage km stand en open dak. Er kwam niet veel voorbij, dus toch maar gekozen voor 140 pk, met het idee dat met wat "kietelen" er meer soepelheid zal optreden.
In principe 140 pk wel ok, maar wat soepelheid is welkom.

En voor de lol ga ik met mooi weer wel toeren in mijn 265!

Dank voor alle antwoorden.

Tunen: van 140pk naar 170 pk

Geplaatst: 24.05.2021 - 19:18
door gose91
Dan ga je het met deze motor denk ik niet veel beter krijgen dan zo. De 170pk versie is vooral bovenin het toerengebied anders. En voor de 170pk versie wordt niet eens tuning aangeboden, omdat er toch niet veel te behalen valt.
Zelf heb ik gespeeld met de gedachte om de automaat te remappen, maar na een flush is gedrag van de automaat dusdanig verbeterd dat ik de centen aan andere zaken uit ga geven.

Tunen: van 140pk naar 170 pk

Geplaatst: 25.05.2021 - 00:09
door NielsPHEV
Tja if it's not blown it sucks zeggen ze dan. Zonder turbo valt er weinig te tunen

Tunen: van 140pk naar 170 pk

Geplaatst: 25.05.2021 - 13:02
door The Mechanic
NielsPHEV schreef: 25.05.2021 - 00:09 Tja if it's not blown it sucks zeggen ze dan. Zonder turbo valt er weinig te tunen
Mechanisch valt er genoeg te tunen hoor. Compressie verhogen dmv andere zuigers, andere nokkenassen, sterkere klepveren, ITB's, uitlaatspruitstuk, standalone Motormanagement, ......

200+ pken lekker veel toeren maken, zoals de oude 850 BTCC

Tunen: van 140pk naar 170 pk

Geplaatst: 25.05.2021 - 13:56
door Fredhead
Dat inderdaad :)
Is alleen wel even heel wat anders dan "simpel" een andere tuningsmap maken

Tunen: van 140pk naar 170 pk

Geplaatst: 25.05.2021 - 19:01
door NielsPHEV
The Mechanic schreef: 25.05.2021 - 13:02
NielsPHEV schreef: 25.05.2021 - 00:09 Tja if it's not blown it sucks zeggen ze dan. Zonder turbo valt er weinig te tunen
Mechanisch valt er genoeg te tunen hoor. Compressie verhogen dmv andere zuigers, andere nokkenassen, sterkere klepveren, ITB's, uitlaatspruitstuk, standalone Motormanagement, ......

200+ pken lekker veel toeren maken, zoals de oude 850 BTCC
Je hebt gelijk ik had moeten zeggen chiptunen maar mocht je geld over hebben dan kan je uiteraard het hele blok uit elkaar trekken. Zelf zou ik dan overigens inruilen op een T5..