Laden met AC of DC

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40455
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Kan iemand mij uitleggen waarom Volvo er voor heeft gekozen, om bij PIH en EV,s het laadpunt aan de auto aan de linkerkant te maken? Niet iedereen beschikt over een eigen oprit. Dus moet in veel gevallen aan de stoeprand worden opgeladen. Dan lijkt een aansluiting aan de rechterkant van de auto, toch meer voor de hand te liggen? Afgezien van de landen waar links gereden word, zoals: Engeland, Australië en Japan enz? Wat is de logica voor een plug-in laadpunt aan de linkerkant van het voertuig? :(
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26990
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Goede vraag, ik heb geen flauw idee.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40455
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Dan draai je je auto toch gewoon om.
Uitstappen aan de stoepzijde is ook veiliger.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Ben schreef: 19.11.2022 - 18:43 Dan draai je je auto toch gewoon om. Uitstappen aan de stoepzijde is ook veiliger.
Alternatieven bedenken, lukt mij óok redelijk tot op heden. Maar dat was de vraag niet. Bij het uitstappen aan de stoeprand is het óok oppassen. Bovendien beperk je dan weer juist het voordeel van een (noodzakelijke) hoge instap. Maar waarom zou Volvo voor links gekozen hebben? Zou er wereldwijd gezien meer gebruik gemaakt worden van links laden?? Wie het weet, mag het zeggen. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 989
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Ik weet het niet, maar zou het te maken kunnen hebben dat je vóórdat je instapt al kunt zien dat je aan een lader staat en deze er dan al af halen? Bij een benzine pomp sta je hooguit 5 minuten en dan weet je nog wel dat je aangekoppeld bent. Bij een laadpunt sta je soms enkele uren of dagen voordat je de auto weer instapt.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8170
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Emmevi schreef: 19.11.2022 - 19:56Ik weet het niet, maar zou het te maken kunnen hebben dat je vóórdat je instapt al kunt zien dat je aan een lader staat en deze er dan al af halen?
Dit dus. Je vrouw rijdt er ook in en je wil niet dat ze weg rijdt met die slang er nog in :D Al zouden de heren geleerden daar vast al rekening mee gehouden hebben bij het ontwikkelen van de software in de auto.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Emmevi schreef: 19.11.2022 - 19:56 Ik weet het niet, maar zou het te maken kunnen hebben dat je vóórdat je instapt al kunt zien dat je aan een lader staat en deze er dan al af halen?
Ja, maar deze stelling gaat dan weer niet op, waar ze het stuur aan de rechterkant hebben. En je hebt video,s waar ze zowel met een aangesloten laadkabel aan de haal gaan, als met de benzineslang nog in de tankopening bij de pomp..... :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 989
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Hans Eilander schreef: 19.11.2022 - 22:03 Ja, maar deze stelling gaat dan weer niet op, waar ze het stuur aan de rechterkant hebben.
Dan gaat er uiteindelijk natuurlijk geen enkele stelling op.
De één heeft de laadpaal links op de oprit staan en de ander rechts, de één doet achteruit parkeren en de ander niet, de één heeft het stuur links en de ander rechts, de één rijdt een Europees merk en de ander een Japans merk.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Emmevi schreef: 19.11.2022 - 22:32 Dan gaat er uiteindelijk natuurlijk geen enkele stelling op. De één heeft de laadpaal links op de oprit staan en de ander rechts, de één doet achteruit parkeren en de ander niet, de één heeft het stuur links en de ander rechts, de één rijdt een Europees merk en de ander een Japans merk.
Maar neem nu het vul punt van de brandstof, dat zit toch óok altijd aan de rechterkant, waarom bij EV,s dan ineens alles links? :( Maar goed, het zal wel....
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Hans Eilander schreef: 19.11.2022 - 22:37
Emmevi schreef: 19.11.2022 - 22:32 Dan gaat er uiteindelijk natuurlijk geen enkele stelling op. De één heeft de laadpaal links op de oprit staan en de ander rechts, de één doet achteruit parkeren en de ander niet, de één heeft het stuur links en de ander rechts, de één rijdt een Europees merk en de ander een Japans merk.
Maar neem nu het vul punt van de brandstof, dat zit toch óok altijd aan de rechterkant, waarom bij EV,s dan ineens alles links? :( Maar goed, het zal wel....
Nee hoor zat autos met tankaansluiting links
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Oa de 1e generatie V40
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19422
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Over het algemeen (maar het is geen 100% verhaal) hebben auto's met "wortels" in rechtsgestuurde landen de uitlaat rechts en de vulopening links op de auto.
Bij auto's met "wortels" in linksgestuurde landen is het exact andersom.

En laat de S/V40 van de eerste generatie nu net wortels delen met Japan. En veel onderdelen met Mitsubishi werden uitgewisseld. Waarbij dus Mitsubishi het klepjes en uitlaat dilemma heeft "gewonnen".

Veeeeel EV's zijn van Chinese (Aziatische en dus rechtsgestuurde) makelij. Dat verklaart het misschien. (En ja ook Volvo en Polestar zijn in feite Chinees)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

NielsPHEV schreef: 20.11.2022 - 03:51 Nee hoor zat auto,s met tankaansluiting links.
Ik bedoelde hier alleen Volvo,s. Bij auto,s die bv in Azië gebouwd zijn, zit alles (meestal) aan de andere kant.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

VW transporter en Ford Transit hebben hem links en komen niet uit Japan, tamelijk of topic allemaal..
AC of DC laden ging het om
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Wat ik bij Volvo begrepen heb is het idd het zicht op de laadkabel bij het instappen.

En ja, software beveiligd tegen het wegrijden met de kabel er in maar veiligheid doe je altijd in meedere lagen. Daarnaast, instappen, tot de ontdekkning komen dat de kabel er in zit weer uitstappen etc. is meestal ook niet goed voor het humeur van de bestuurder.

In de praktijk levert het bij mij geen problemen op, al moet wel gezegd worden dat de standaard laadkabel wel iets langer had mogen zijn. (paal rechts, laden links red je meestal al niet meer)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Nu std 6 mtr
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 841
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Het grote voordeel is dat de laadaansluiting op dezelfde plek zit als bij Tesla. Daardoor heb je met een Volvo EV geen probleem als je naar een Tesla Supercharger gaat. Auto's van andere merken moeten aan de verkeerde kant van de lader gaan staan, wat je door Tesla-rijders niet in dank afgenomen wordt.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
EspressoMarc
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 17.08.2021 - 09:24

Charge-port is on the left side, which is the right side and thus not on the right side which is the wrong side.

Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”