Laden met AC of DC
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40786
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5322
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Kan iemand mij uitleggen waarom Volvo er voor heeft gekozen, om bij PIH en EV,s het laadpunt aan de auto aan de linkerkant te maken? Niet iedereen beschikt over een eigen oprit. Dus moet in veel gevallen aan de stoeprand worden opgeladen. Dan lijkt een aansluiting aan de rechterkant van de auto, toch meer voor de hand te liggen? Afgezien van de landen waar links gereden word, zoals: Engeland, Australië en Japan enz? Wat is de logica voor een plug-in laadpunt aan de linkerkant van het voertuig?
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40786
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Dan draai je je auto toch gewoon om.
Uitstappen aan de stoepzijde is ook veiliger.
Uitstappen aan de stoepzijde is ook veiliger.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5322
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Alternatieven bedenken, lukt mij óok redelijk tot op heden. Maar dat was de vraag niet. Bij het uitstappen aan de stoeprand is het óok oppassen. Bovendien beperk je dan weer juist het voordeel van een (noodzakelijke) hoge instap. Maar waarom zou Volvo voor links gekozen hebben? Zou er wereldwijd gezien meer gebruik gemaakt worden van links laden?? Wie het weet, mag het zeggen.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1049
- Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19
Ik weet het niet, maar zou het te maken kunnen hebben dat je vóórdat je instapt al kunt zien dat je aan een lader staat en deze er dan al af halen? Bij een benzine pomp sta je hooguit 5 minuten en dan weet je nog wel dat je aangekoppeld bent. Bij een laadpunt sta je soms enkele uren of dagen voordat je de auto weer instapt.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8405
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Dit dus. Je vrouw rijdt er ook in en je wil niet dat ze weg rijdt met die slang er nog in Al zouden de heren geleerden daar vast al rekening mee gehouden hebben bij het ontwikkelen van de software in de auto.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5322
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Ja, maar deze stelling gaat dan weer niet op, waar ze het stuur aan de rechterkant hebben. En je hebt video,s waar ze zowel met een aangesloten laadkabel aan de haal gaan, als met de benzineslang nog in de tankopening bij de pomp.....
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1049
- Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19
Dan gaat er uiteindelijk natuurlijk geen enkele stelling op.Hans Eilander schreef: ↑19.11.2022 - 22:03 Ja, maar deze stelling gaat dan weer niet op, waar ze het stuur aan de rechterkant hebben.
De één heeft de laadpaal links op de oprit staan en de ander rechts, de één doet achteruit parkeren en de ander niet, de één heeft het stuur links en de ander rechts, de één rijdt een Europees merk en de ander een Japans merk.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5322
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Maar neem nu het vul punt van de brandstof, dat zit toch óok altijd aan de rechterkant, waarom bij EV,s dan ineens alles links? Maar goed, het zal wel....Emmevi schreef: ↑19.11.2022 - 22:32 Dan gaat er uiteindelijk natuurlijk geen enkele stelling op. De één heeft de laadpaal links op de oprit staan en de ander rechts, de één doet achteruit parkeren en de ander niet, de één heeft het stuur links en de ander rechts, de één rijdt een Europees merk en de ander een Japans merk.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5115
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Nee hoor zat autos met tankaansluiting linksHans Eilander schreef: ↑19.11.2022 - 22:37Maar neem nu het vul punt van de brandstof, dat zit toch óok altijd aan de rechterkant, waarom bij EV,s dan ineens alles links? Maar goed, het zal wel....Emmevi schreef: ↑19.11.2022 - 22:32 Dan gaat er uiteindelijk natuurlijk geen enkele stelling op. De één heeft de laadpaal links op de oprit staan en de ander rechts, de één doet achteruit parkeren en de ander niet, de één heeft het stuur links en de ander rechts, de één rijdt een Europees merk en de ander een Japans merk.
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19533
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Over het algemeen (maar het is geen 100% verhaal) hebben auto's met "wortels" in rechtsgestuurde landen de uitlaat rechts en de vulopening links op de auto.
Bij auto's met "wortels" in linksgestuurde landen is het exact andersom.
En laat de S/V40 van de eerste generatie nu net wortels delen met Japan. En veel onderdelen met Mitsubishi werden uitgewisseld. Waarbij dus Mitsubishi het klepjes en uitlaat dilemma heeft "gewonnen".
Veeeeel EV's zijn van Chinese (Aziatische en dus rechtsgestuurde) makelij. Dat verklaart het misschien. (En ja ook Volvo en Polestar zijn in feite Chinees)
Bij auto's met "wortels" in linksgestuurde landen is het exact andersom.
En laat de S/V40 van de eerste generatie nu net wortels delen met Japan. En veel onderdelen met Mitsubishi werden uitgewisseld. Waarbij dus Mitsubishi het klepjes en uitlaat dilemma heeft "gewonnen".
Veeeeel EV's zijn van Chinese (Aziatische en dus rechtsgestuurde) makelij. Dat verklaart het misschien. (En ja ook Volvo en Polestar zijn in feite Chinees)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5322
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3111
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Wat ik bij Volvo begrepen heb is het idd het zicht op de laadkabel bij het instappen.
En ja, software beveiligd tegen het wegrijden met de kabel er in maar veiligheid doe je altijd in meedere lagen. Daarnaast, instappen, tot de ontdekkning komen dat de kabel er in zit weer uitstappen etc. is meestal ook niet goed voor het humeur van de bestuurder.
In de praktijk levert het bij mij geen problemen op, al moet wel gezegd worden dat de standaard laadkabel wel iets langer had mogen zijn. (paal rechts, laden links red je meestal al niet meer)
En ja, software beveiligd tegen het wegrijden met de kabel er in maar veiligheid doe je altijd in meedere lagen. Daarnaast, instappen, tot de ontdekkning komen dat de kabel er in zit weer uitstappen etc. is meestal ook niet goed voor het humeur van de bestuurder.
In de praktijk levert het bij mij geen problemen op, al moet wel gezegd worden dat de standaard laadkabel wel iets langer had mogen zijn. (paal rechts, laden links red je meestal al niet meer)
- Peter-V50
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
- Locatie: Twente
Het grote voordeel is dat de laadaansluiting op dezelfde plek zit als bij Tesla. Daardoor heb je met een Volvo EV geen probleem als je naar een Tesla Supercharger gaat. Auto's van andere merken moeten aan de verkeerde kant van de lader gaan staan, wat je door Tesla-rijders niet in dank afgenomen wordt.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 17.08.2021 - 09:24
Charge-port is on the left side, which is the right side and thus not on the right side which is the wrong side.