Pagina 1 van 1

Volvo 740 (B230A) rijdt amper zonder choke

Geplaatst: 31.05.2021 - 20:33
door Tim740
Goedendag allen,

Sinds kort ben ik samen met een aantal andere Delftse studenten de trotse eigenaar van een Volvo 740 GL uit 1985 met B230A motorblok. Ondanks dat er genoeg technische kennis te vinden is in Delft, missen we toch wel het verstand over onze Volvo. Vandaar dat ik bij jullie aanklop!
Voor we hem kochten, hebben we een proefrit gemaakt. Nadat de motor binnen no-time opgewarmd was met behulp van de choke, liep de motor goed en zonder moeite, ook met de choke volledig in. Ook starten toen de motor warm was ging zonder moeite.

Met de verkoper hebben we afgesproken dat hij hem nog door de APK zou halen voor wij hem overnamen. Tijdens deze APK zijn wat afkeurpuntjes aan de remmen en richtingaanwijzers verholpen, en daarnaast was de CO hoger dan wettelijk toegestaan, waarvoor de carburateur bijgesteld is.
Toen wij hem na deze keuring op hebben gehaald, merkten we al snel dat de auto minder soepel liep. Ook met een warme motor is de choke nodig om te starten en ook tijdens het rijden ging de motor sputteren als de choke helemaal in zat. Bij het terugschakelen valt de motor even uit, en bij het optrekken reageert de motor amper op het gaspedaal. We hebben dus de hele terugweg met (wisselend) uitgetrokken choke gereden.

Onderweg naar huis viel ook de preheater hose (van de uitlaat naar de luchtfilter) eraf aan de kant van de luchtfilter, maar dat lijkt – afgezien van dat zo’n slang onder de auto vandaan er best dramatisch uit ziet – geen invloed te hebben als de motor al warm is.

Aangezien de auto door middel van de choke wel (met wat moeite) rijdbaar is, in combinatie met het feit dat de carburateur (een Zenith 175 CD) net afgesteld is, is mijn vermoeden dat het ligt aan het brandstofmengsel.
Voor wij zelf aan de slag gaan met de afstelling van de carburateur, ben ik benieuwd of jullie nog goede adviezen hebben. Gaat er een lampje branden bij deze symptomen? Wat zijn dingen die we kunnen checken om het probleem te vinden? Is het proberen af te stellen van de carburateur inderdaad een goede aanpak, en zo ja, waar kunnen we daarbij op letten?

Onder het bericht heb ik nog wat foto’s van de carburateur bijgevoegd. Volgens een toevallige voorbijganger (letterlijk) was er het een en ander veranderd omdat hij een tijdje op LPG gelopen heeft.

Alvast enorm bedankt!

Groet,
Tim

Volvo 740 (B230A) rijdt amper zonder choke

Geplaatst: 31.05.2021 - 22:55
door MU
Tim, ik heb geen verstand van carburateurs maar vind het ontzettend leuk dat jullie met z'n allen voor zo'n oud beestje gekozen hebben! Veel succes en plezier ;)

Volvo 740 (B230A) rijdt amper zonder choke

Geplaatst: 01.06.2021 - 08:50
door Fredhead
Mijn verstand van de carburateur is ook niet enorm, maar zullen ze hem niet heel arm hebben gezet?
Komt ie wel door de apk uiteraard en vind het wel passen bij hoe hij nu loopt.

Volvo 740 (B230A) rijdt amper zonder choke

Geplaatst: 01.06.2021 - 10:48
door SietseW
Dit lijkt meer op een Stromberg caburateur, dat doorgeluste vacuum slangetje is in ieder geval niet origineel. Voor je aan het brandstofmengel gaat zitten moet je eigenlijk altijd eerst ontsteking en klepspeling uitsluiten. Mocht je ergens een stroboscoop lamp voor de timing kunnen lenen zou ik daar eerst naar kijken. Vervolgens kun je inderdaad naar het mengsel kijken doormiddel van de stelschroef onder aan de carburateur.
Voornaamste tip verder: koop een haynes manual (of vind een download) daar kun je het beste dit soort reparaties/afstellingen mee doen.

Volvo 740 (B230A) rijdt amper zonder choke

Geplaatst: 01.06.2021 - 11:58
door Tim740
MU schreef: 31.05.2021 - 22:55 Tim, ik heb geen verstand van carburateurs maar vind het ontzettend leuk dat jullie met z'n allen voor zo'n oud beestje gekozen hebben! Veel succes en plezier ;)
Bedankt! Ik denk dat dat zeker goed moet komen!
fredhead schreef: 01.06.2021 - 08:50 Mijn verstand van de carburateur is ook niet enorm, maar zullen ze hem niet heel arm hebben gezet?
Komt ie wel door de apk uiteraard en vind het wel passen bij hoe hij nu loopt.
Dat was inderdaad ook onze gedachte, omdat dat ook zou verklaren hoe het met de choke (minder zuurstof) wel te draaien is.
SietseW schreef: 01.06.2021 - 10:48 Dit lijkt meer op een Stromberg caburateur, dat doorgeluste vacuum slangetje is in ieder geval niet origineel. Voor je aan het brandstofmengel gaat zitten moet je eigenlijk altijd eerst ontsteking en klepspeling uitsluiten. Mocht je ergens een stroboscoop lamp voor de timing kunnen lenen zou ik daar eerst naar kijken. Vervolgens kun je inderdaad naar het mengsel kijken doormiddel van de stelschroef onder aan de carburateur.
Voornaamste tip verder: koop een haynes manual (of vind een download) daar kun je het beste dit soort reparaties/afstellingen mee doen.
Van wat ik online kan vinden, zit er praktisch weinig verschil tussen Zenith / Stromberg en nog een aantal andere namen wat betreft de 175-CD. Volgens de voorbijganger was het doorgeluste slangetje een overblijfsel van de LPG installatie die erin heeft gezeten. Omdat de auto voor de APK wel goed liep en de onderdelen voor ontsteking vrij recent vervangen zijn, achten wij het niet heel waarschijnlijk dat het probleem daarin zit.

Weet jij hoe we erachter kunnen komen wat voor carburateur we precies hebben en wat we nodig hebben om deze te verstellen? Bovenop de carburateur staat dus Zenith 175 CD. Ik had al even gekeken onder de carburateur, maar het lijkt erop dat we een model hebben waar de afstelling via de bovenkant moet. Althans, ik zie onder de carburateur geen stelschroef zitten.
IMG_20210531_181804.jpg
De Haynes manual is inmiddels onderweg :)

Volvo 740 (B230A) rijdt amper zonder choke

Geplaatst: 01.06.2021 - 14:28
door E.T.
Dit soort carburateurs werkt met een "vaste" sproeierbuis en een sproeiernaald.
Het mengsel is af te stellen door met speciaal gereedschap de sproeierbuis te laten zaken (rijker) of omhoog te brengen (armer) mengsel.
Sproeiernaald kan ook versleten of van het verkeerde type zijn.

Een ander oorzaak kan valse lucht zijn, als ergens een vacuümlek zit krijg ook dit soort verschijnselen. Dit is te testen door met remmenreiniger rond om het inlaatspruitstuk te spuiten. Veranderd het toerental, dan zit er ergens een lek.

Uiteindelijk zou hij met een juist CO gehalte goed moeten willen lopen.

Volvo 740 (B230A) rijdt amper zonder choke

Geplaatst: 03.06.2021 - 12:18
door Tim740
E.T. schreef: 01.06.2021 - 14:28 Dit soort carburateurs werkt met een "vaste" sproeierbuis en een sproeiernaald.
Het mengsel is af te stellen door met speciaal gereedschap de sproeierbuis te laten zaken (rijker) of omhoog te brengen (armer) mengsel.
Sproeiernaald kan ook versleten of van het verkeerde type zijn.

Een ander oorzaak kan valse lucht zijn, als ergens een vacuümlek zit krijg ook dit soort verschijnselen. Dit is te testen door met remmenreiniger rond om het inlaatspruitstuk te spuiten. Veranderd het toerental, dan zit er ergens een lek.

Uiteindelijk zou hij met een juist CO gehalte goed moeten willen lopen.
Er zit best wel wat speling op de onderdelen rondom de carburateur, dus het zou me niets verbazen als er iets van valse lucht inkomt. Omdat het vóór de APK alleen niet zo merkbaar was, verwacht ik niet dat dat dé reden is dat het niet goed loopt.
Dat speciale gereedschap was ik inderdaad al tegengekomen. Daar lijken twee varianten van te zijn. Hoe kom ik erachter welke we nodig hebben?

De Haynes manual is inmiddels binnen. Alleen wel jammer dat de B230A niet besproken wordt in het boek van de 740 😅 Ook qua carburateur wordt alleen een Pierburg 2B5/7 besproken, helaas niet de 175 CD in onze bak.

Volvo 740 (B230A) rijdt amper zonder choke

Geplaatst: 03.06.2021 - 12:45
door E.T.
Ruimte op de as van de gasklep van de carburateur is funnest, dan is goed afstellen niet mogelijk.
Als ik het goed heb, is de B230 ook geleverd in de 240, e zou ook eens kunnen informeren op het Volvo Klassieker Forum, wellicht is daar iemand die bij je in de buurt woont en met je mee wil denken/kijken.

Volvo 740 (B230A) rijdt amper zonder choke

Geplaatst: 03.06.2021 - 15:29
door Frits V70
Even mee terug naar diegene die de APK puntjes gedaan heeft en ook de carburateur anders ingesteld heeft?

Volvo 740 (B230A) rijdt amper zonder choke

Geplaatst: 10.06.2021 - 11:05
door Tim740
Goed nieuws!

Maandag kregen we de tool die nodig was om de carburateur af te stellen binnen. Vol goede moed zijn we met een handleiding en wat YouTube-filmpjes in de hand aan de slag gegaan met de stappen om hem af te stellen. Na anderhalf uur priegelen en pogingen om de carburateur rijker af te stellen, hadden we nog steeds geen resultaat: we konden oneindig doordraaien aan de carburateur, maar aan hoe de motor liep, veranderde niets.

Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om de carburateur open te schroeven. Dit maakte het probleem direct duidelijk: de naald, die normaal vastzit aan het gedeelte wat met de tool omhoog en omlaag gedraaid kan worden, lag los onderin de carburateur en zat dus vast in de meest arme afstelling. We hebben de naald weer teruggeschroefd op de bedoelde plek en de carburateur weer in elkaar gezet, en jawel: de motor liep weer als een zonnetje, zoals we hem kenden van de proefrit. 🎉

Erg bedankt voor alle gegeven adviezen! We zijn erg blij ons eerste probleem opgelost te hebben. We hebben nog tal van andere problemen (dieselende motor bij uitzetten, niet-werkende brandstofmeter & kilometertellers, pre-heater hose die nog vervangen moet worden, centrale deurvergrendeling die het niet doet, dashboardverlichting die weinig licht geeft en nog tal van cosmetische dingetjes), maar dat de auto nu weer soepel loopt, is een pak van ons hart :)

Volvo 740 (B230A) rijdt amper zonder choke

Geplaatst: 10.06.2021 - 11:22
door Bart
Top man, mooi nieuws!

Volvo 740 (B230A) rijdt amper zonder choke

Geplaatst: 10.06.2021 - 13:16
door E.T.
Dat is zeker goed nieuws!

Volvo 740 (B230A) rijdt amper zonder choke

Geplaatst: 10.06.2021 - 14:51
door Ferrari
Mooi, goed gewerkt! Voor de tellers zou ik een andere tellervak zien te scoren en dan gelijk de lampjes vervangen. Die zijn vaak stuk. Heb dezelfde ervaringen gehad met de 850.

Volvo 740 (B230A) rijdt amper zonder choke

Geplaatst: 10.06.2021 - 17:31
door Kogelman
Of je hebt misschien de dimknop vd tellerbakverlichting niet voldoende "aan" (naar rechts) gedraaid?!?
Soms zijn dingen simpel.
groet,
Kogelman