Pagina 1 van 3

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 09.06.2021 - 11:51
door TimN
Ik rij nu al een aantal maanden met mijn nieuwe V60 B3 en wat mij opvalt dat deze niet altijd even vloeiend tot stilstand komt. Soms in het laatste stukje voel je een hik. Het kan zijn dat deze dan overschakel van benzine naar de hybrid motor? Het is niet altijd zo want want als ik stevig rem ervaar ik dat niet maar als is rustig tot stilstand kom in de meeste gevallen merk ik dat wel. Hebben andere B-motoren berijders(ters) deze zelfde ervaring?

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 09.06.2021 - 12:22
door Ab S
..heb je de 'auto brake' (knop achter de parkeerrem) uit staan? Als die aanstaat kan je een schokje voelen bij wegrijden en tot stilstand komen.

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 09.06.2021 - 12:29
door TimN
Ab S schreef: 09.06.2021 - 12:22 ..heb je de 'auto brake' (knop achter de parkeerrem) uit staan? Als die aanstaat kan je een schokje voelen bij wegrijden en tot stilstand komen.
Klopt die staat standaard aan bij mij maar die treed toch pas in werking bij volledige stilstand mag ik aannemen en niet als deze "bijna" tot stilstand komt?!

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 09.06.2021 - 13:11
door liquid_force
als je langzaam remt (zeker de laatste 10-20 mtr) kan het zijn dat het start-stop system de motor al uitzet doordat de remdruk verminderd. beter is het om eerst langzaam te remmen en dan meer druk uit te oefenen op het laatste deel.

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 09.06.2021 - 20:39
door Mickyman
ik herken dit ook, heel irritant je voelt de bak gewoon bokkig terugschakelen in de laatste 50 meter voor stilstand, ik wilde dit melden bij de dealer, maar blijkbaar komt dit dus meer voor :(

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 09.06.2021 - 23:53
door jhcd
Ik heb precies hetzelfde, het voelt een beetje alsof de remschijven krom zijn of dat de remblokken scheef zijn afgesleten. Maar de auto is splinternieuw, dus het moet haast wel het terugschakelen van de automaat zijn.

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 10.06.2021 - 08:14
door Mickyman
jhcd schreef: 09.06.2021 - 23:53 Ik heb precies hetzelfde, het voelt een beetje alsof de remschijven krom zijn of dat de remblokken scheef zijn afgesleten. Maar de auto is splinternieuw, dus het moet haast wel het terugschakelen van de automaat zijn.
dat kun je makkelijk proberen door in de eco af te remmen, of hem in de vrij te zetten, als je het dan niet voelt zit het in de bak

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 10.06.2021 - 08:29
door Gouwe
Heeft dit niets te maken het het regeneratief remmen? Met een PIH heb je het effect dat als je zachtjes remt je alleen regeneratief remt (je remblokken werken dan niet). Of hij daarbij ook schokt weet ik niet ik ben er na 150K km's mogelijk al te veel aan gewend of heb ik mijn gedrag er op aangepast zoals liquid_force al schrijft. Als er meer mensen last van hebben klinkt het mijn niet als een defect maar meer als een product eigenschap (wat mogelijk nog wel verder te verbeteren is, zie de discussie hier over de lawaaiige ventilatoren van de XC40 PIH).

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 10.06.2021 - 09:50
door Mickyman
Gouwe schreef: 10.06.2021 - 08:29 Heeft dit niets te maken het het regeneratief remmen? Met een PIH heb je het effect dat als je zachtjes remt je alleen regeneratief remt (je remblokken werken dan niet). Of hij daarbij ook schokt weet ik niet ik ben er na 150K km's mogelijk al te veel aan gewend of heb ik mijn gedrag er op aangepast zoals liquid_force al schrijft. Als er meer mensen last van hebben klinkt het mijn niet als een defect maar meer als een product eigenschap (wat mogelijk nog wel verder te verbeteren is, zie de discussie hier over de lawaaiige ventilatoren van de XC40 PIH).
Product eigenschappen heb ik vaak genoeg gehoord bij VAG in het verleden :( het is heel simpel, ik rem af voor een rotonde en even voordat je tot stilstand komt voel je bokkig terugschakelen en zie je de toerenteller omhoog gaan, dus volgens mij heeft dit niets met het regeneratief remmen te maken om eerlijk te zijn.

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 10.06.2021 - 10:25
door Gouwe
Mickyman schreef: 10.06.2021 - 09:50
Gouwe schreef: 10.06.2021 - 08:29 ....... even voordat je tot stilstand komt voel je bokkig terugschakelen en zie je de toerenteller omhoog gaan, dus volgens mij heeft dit niets met het regeneratief remmen te maken om eerlijk te zijn.

Ik stelde alleen een vraag :-) en de opmerking hierboven lees ik nu voor het eerst en die lijkt mij best relevant dus zou ik zeker ook even benoemen bij de dealer.

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 10.06.2021 - 10:26
door Gouwe
Sorry gaat iets fout met het quoten

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 10.06.2021 - 16:22
door Mickyman
Gouwe schreef: 10.06.2021 - 10:26 Sorry gaat iets fout met het quoten
wat bedoelde je dan? je had de post gewoon aan kunnen passen, nu staat er iets wat ik geschreven zou hebben, wat ik dus niet geschreven heb.

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 10.06.2021 - 17:05
door Gouwe
Ik heb geprobeerd aan te passen wat dus niet lukte, vandaar ook mijn verexcusering daarvoor en misschien lag dat wel helemaal niet aan mij, dus ik stoor me een beetje aan je toon (misschien door jou niet zo bedoeld), terwijl ik alleen maar probeer te helpen. Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat jij niet hebt geschreven wat je niet hebt geschreven.
Ik reageerde op jou eerdere reactie waarin je o.a. aangaf dat je "zie je de toerenteller omhoog gaan" en "volgens mij heeft dit niets met het regeneratief remmen te maken om eerlijk te zijn".
Mijn reactie daarop was en is: Ik stelde alleen een vraag :-) en de opmerking over de toerenteller lees ik nu voor het eerst en die lijkt mij best relevant dus zou ik zeker ook even benoemen bij de dealer.
Ik hoop voor je/jullie dat e.e.a. goed wordt opgelost.

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 10.06.2021 - 18:14
door Cloudie
Ik heb dit ook met de T5. Bloed irritant en daarom ook de auto brake uitgezet. De start-stop heeft er ook invloed op. Bij zowel start-stop als auto brake aan is het erg heftig. Wanneer ze beide uit staan heb ik er geen last van. Alleen start-stop valt het mee, maar toch niet zoals je zou mogen verwachten.

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 10.06.2021 - 21:34
door Mickyman
Gouwe schreef: 10.06.2021 - 17:05 Ik heb geprobeerd aan te passen wat dus niet lukte, vandaar ook mijn verexcusering daarvoor en misschien lag dat wel helemaal niet aan mij, dus ik stoor me een beetje aan je toon (misschien door jou niet zo bedoeld), terwijl ik alleen maar probeer te helpen. Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat jij niet hebt geschreven wat je niet hebt geschreven.
Ik reageerde op jou eerdere reactie waarin je o.a. aangaf dat je "zie je de toerenteller omhoog gaan" en "volgens mij heeft dit niets met het regeneratief remmen te maken om eerlijk te zijn".
Mijn reactie daarop was en is: Ik stelde alleen een vraag :-) en de opmerking over de toerenteller lees ik nu voor het eerst en die lijkt mij best relevant dus zou ik zeker ook even benoemen bij de dealer.
Ik hoop voor je/jullie dat e.e.a. goed wordt opgelost.
reactie was niet lullig bedoelt, dus de toon is door schrijven anders overgekomen dan bij spreken, sorry daarvoor :)

vandaag nog geprobeerd, het heeft niets met de autohold of startstop te maken, het is 100% de bak, bij afremmen en in de neutraal tikken is dit niet aanwezig, dus echt puur door terugschakelen van de bak

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 11.06.2021 - 09:20
door Bart
Cloudie schreef: 10.06.2021 - 18:14 Ik heb dit ook met de T5. Bloed irritant en daarom ook de auto brake uitgezet. De start-stop heeft er ook invloed op. Bij zowel start-stop als auto brake aan is het erg heftig. Wanneer ze beide uit staan heb ik er geen last van. Alleen start-stop valt het mee, maar toch niet zoals je zou mogen verwachten.
Start-stop is het eerste dat ik uitzet nadat ik de auto heb gestart, vind het helemaal niets en kan me (alle huidige techniek ten spijt) nog steeds niet voorstellen dat vaker stoppen en starten goed is voor de techniek. Bij langer wachten (bv. bij een spoorwegovergang) schakel ik het af en toe wel in, maar dat zou ik het verleden ook gedaan hebben door de motor echt uit te zetten.

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 11.06.2021 - 09:51
door TimN
Cloudie schreef: 10.06.2021 - 18:14 Ik heb dit ook met de T5. Bloed irritant en daarom ook de auto brake uitgezet. De start-stop heeft er ook invloed op. Bij zowel start-stop als auto brake aan is het erg heftig. Wanneer ze beide uit staan heb ik er geen last van. Alleen start-stop valt het mee, maar toch niet zoals je zou mogen verwachten.
Ik had hier voor ook een T5 en daar ervaarde ik dit helemaal niet!

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 11.06.2021 - 13:23
door kawaman
Voor dat de S60 T5 een paar weken geleden een beurt kreeg, was dit heel herkenbaar.
Ik gebruik de auto brake ook en Start / Stop is uitgeschakeld.
Na de beurt, waarbij motorregeling en versnellingsbak software is geüpdatet, is dit gedrag compleet verdwenen.
De bak schakelt geheel onmerkbaar terug, je ziet alleen aan de toerenteller dat er teruggeschakeld wordt, en je komt heel vloeiend tot stilstand.

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 11.06.2021 - 13:35
door Steven Volvo
Bart schreef: 11.06.2021 - 09:20
Cloudie schreef: 10.06.2021 - 18:14 Ik heb dit ook met de T5. Bloed irritant en daarom ook de auto brake uitgezet. De start-stop heeft er ook invloed op. Bij zowel start-stop als auto brake aan is het erg heftig. Wanneer ze beide uit staan heb ik er geen last van. Alleen start-stop valt het mee, maar toch niet zoals je zou mogen verwachten.
Start-stop is het eerste dat ik uitzet nadat ik de auto heb gestart, vind het helemaal niets en kan me (alle huidige techniek ten spijt) nog steeds niet voorstellen dat vaker stoppen en starten goed is voor de techniek. Bij langer wachten (bv. bij een spoorwegovergang) schakel ik het af en toe wel in, maar dat zou ik het verleden ook gedaan hebben door de motor echt uit te zetten.
De startmotoren en omliggende onderdelen zijn hierop aangepast. De vorge V60 had er veel problemen mee heb ik wel gehoord.
In het kader van minder CO2, snap ik niet dat het wordt uitgezet. Een ouderwetse gedachte. He, maar dat is mijn eigen mening.

Niet vloeiend tot stilstand komen

Geplaatst: 11.06.2021 - 13:39
door Bart
Steven Volvo schreef: 11.06.2021 - 13:35De startmotoren en omliggende onderdelen zijn hierop aangepast. De vorge V60 had er veel problemen mee heb ik wel gehoord.
In het kader van minder CO2, snap ik niet dat het wordt uitgezet. Een ouderwetse gedachte. He, maar dat is mijn eigen mening.
Ik geloof meteen dat onderdelen aangepast zijn, maar dat continu uitzetten en weer starten staat me gewoon tegen. Als je ergens lang(er) moet wachten is het prima de auto uit te zetten, maar hier gaat het zelfs over uitzetten en opnieuw starten bij afremmen voor een rotonde. Naast een schokkerig weggedrag lijkt mij het opnieuw starten juist op dat moment een CO2-uitstootboost te zijn...