Ik kwam laatst een video tegen over carterontluchting. ( de fameuze handschoenen test ) Ik begreep dat als deze opblaast als je deze over je olievuldop doet, je carterventilatie niet in orde is.
Ik heb dit ook geprobeerd, en inderdaad komen er via de olievuldop gassen uit.. Nu was mij vraag, klopt dit? of moet er via mijn olievuldop een "vacuüm" zijn?
Ik hoor heel graag jullie visie hierop.
Carterventilatie (?)
Geplaatst: 13.06.2021 - 18:07
door lint
Bij een goed werkende carterventilatie is er geen overdruk via de olievuldop.
Carterventilatie (?)
Geplaatst: 13.06.2021 - 23:03
door Johan s60
Er moet een licht vacuum zijn, absoluut geen overdruk.
Carterventilatie (?)
Geplaatst: 14.06.2021 - 16:08
door flevodirk
Ja, inderdaad.. met een kleine aanvulling wellicht.. mijn vorige 5 cilinderblok had idd een licht vacuum, de huidige 4 cilinder heeft een behoorlijk vacuum. Nagevraagd + een afspraak voor diagnose bij de dealer en dit schijnt normaal te zijn voor de VEA motoren.
(De vuldop sist als je die sluit met draaiende motor en je voelt het zuigen..)
Maar zoals gezegd, niet lang mee wachten, direct een afspraak maken voor schoonmaak / vervanging van de PCV (hier zijn complete kits voor). Die uitlaatgassen moeten ergens heen , bij lang wachten blazen ze de pakking eruit heb ik begrepen.
Carterventilatie (?)
Geplaatst: 14.06.2021 - 16:43
door aertssenhjc
Thanks allemaal! mijn vermoeden is bevestigd, Dealer wist mij te vertellen hier niets van te weten. Was onbekend. Aangegeven de zaak gelijk te vervangen.
Carterventilatie (?)
Geplaatst: 14.06.2021 - 22:41
door V60Driver
flevodirk schreef: ↑14.06.2021 - 16:08
Maar zoals gezegd, niet lang mee wachten, direct een afspraak maken voor schoonmaak / vervanging van de PCV (hier zijn complete kits voor). Die uitlaatgassen moeten ergens heen , bij lang wachten blazen ze de pakking eruit heb ik begrepen.
Wat voor kit is dat? Heb jij een partnummer daarvoor.
Maar geen echt concrete zaken nee.. Ik ben nu ook benieuwd waarom... (Hier schiet mijn kennis wat tekort)
Ik vind ook weinig voor mijn huidige 4 cilinder... hmmm
Na vervanging bleef het "overdrukprobeem" bestaan. ik ben naar een andere dealer gegaan voor second opinion, en deze gaf aan dat dit specifieke blok ( T3,T4 ) altijd enige overdruk hebben in het de nokkenasgebied. Aantal modellen van de VAG hebben dit ook. Heeft te maken met het reduceren van uitstoot gaf men aan. Wellicht dus voor niets vervangen, Dan maar preventief vervangen