Andere CEM gehaald, de oude eruit gehaald en laten klonen. Terug ingebouwd, geen resultaat. Klonen was ook niet lekker gegaan want de C dacht nu dat het een V50 was, hij was immers volgens VIDA naarstig op zoek naar het signaal van de achterwisser. Het is augustus 2020.
Eind augustus heb ik de C op kenteken gezet en begin oktober heb ik de witte bij de dealer neergezet met de melding: hier is de C70 plus mijn spaarvarken. Fix het. Na een paar uurtjes was het euvel gevonden. Deze C70 heeft model gestaan voor het ontwikkelen van de Smarttop module, en deze was gaan etteren. De Volvomonteur koppelde de module los en alles werkte weer. Het is dan eind september 2020 en eindelijk kon het dak open. Ook moest er nog even apk worden geregeld. Meevaller, geen tegenslagen. Zonder opmerkingen door de keuring. Dak los en rijden maar! Het is eind oktober 2020.
Maar...
Daags na de apk begon de C70 ineens te trillen vanaf 80-90km/u. Niet een beetje, maar nauwelijks op de weg te houden, zeg maar schokken alsof je geen wielen onder de auto had maar zeshoeken. Gedoken in de onderhoudshistorie, gezien dat er van alles is vervangen. Al twee keer beide aandrijf-assen (bij 80k en 180k). Kilometerstand: 255.000. Aandrijfassen zouden het niet mogen zijn, bovendien was hij net gekeurd en nagelopen. Ach ja... winterseizoen begint en ik stap uit de C70 en rij verder met de XC90.
De winter is voorbij en de C70 zo dood als een pier. Accu stuk. Nieuwe accu erin laten zetten (dat laat je doen als het zakelijk even goed gaat). Waarempel...trillen is weg. Deze begreep ik niet helemaal. Hiep hiep in de gloria naar huis gereden en mijn vreugde gedeeld met het thuisfront. De dag daarna is de vreugde weer als sneeuw voor de zon verdwenen en de hobbel terug. Het is februari 2021.
Sprongetje naar juni 2021. Met het spaarvarken op de achterbank naar de Volvo specialist in Gemert. Fix het. Na een aantal tests bleek er wat hoogteslag te zijn in de wielen. Ik kreeg er even hagelnieuwe banden met wielen onder die net van de poedercoaster en hersteller af kwamen. Al wel wat minder trilling, maar toch de hobbel. Toch is de rechter aandrijfas verdacht, deze wordt in overleg vervangen maar het lost niet veel op. Twee hagelnieuwe draagarmen verder en de hobbel is weg. Hiep hiep in de gloria naar huis en de vreugde wederom verspreid bij het thuisfront.
Het is nog steeds juni en inmiddels zitten we in de eerste hittegolf van 2021. Airco werkt niet meer. C70 naar CarCool in Helmond gebracht. Ik denk.. bijvullen en met harte tepels naar huis. Je verwacht het niet; condensor stuk, 500 piek. Ik ben zelf redelijk handig en voor 50 euro heb ik een nieuwe alu condensor en dan laat ik een kennis dat spul wel afpersen. Dus ik naar huis...
....ho hoo hob hobbel hobbel hobbeldebobbeldehob; qut. De linker aandrijfas...je verwacht het niet. Ja beetje naief om die dan niet preventief tegelijkertijd met de linker te doen, maar hey ik ben als ondernemer ook aardig geraakt doordat er een bepaald virus de aarde op zijn kop heeft gezet. Was een weloverwogen keuze. Ik ben trouwens expert in echtscheidingen, niet dat ik zoveel pech heb in relaties. Nee, ik begeleid andere stellen in hun scheiding en help ze beiden naar een frisse nieuwe toekomst. Even een shameless plugg. Dus als jij en je partner hulp nodig hebben: bel mij!
Afijn, de linker aandrijfassen zijn populair. Nergens te krijgen, dus nalevering. En daar wachten we nu nog op. Als deze binnen is dan werp ik deze er onder en dan vouw ik mijn handjes samen en dan hoop ik dat de Volvo-goden mij gunstig gezind zijn. Tussendoor ook nog de bougies vervangen, dat was een wishful poging om de hobbel weg te krijgen. Dat zou ook een eenvoudig klusje moeten zijn, maar brrr...ze zaten angstvallig vast en bougie 4 en 5 waren nat van de olie. Bougies waren ook helemaal klaar. Overigens niet origineel Volvo wat er in zat. Minpuntje voor Volvo Zwitserland. Auto rijdt wel stuk beter. Het is nu 1 juli 2021.
September 2020
- Nieuwe software en calibratie deuren en dak
- Nieuwe accu
- Draagarmen links en rechts
- Aandrijfas rechts (lange as)
- Aandrijfas links
- Bougies
- Condensor plus afvullen airco
- 18" Fortuna's opknappen en zomerbanden erop
- Diverse schadeplekken voorbumper spotten plus deukje zijpaneel
- Reparatie wang van de bestuurdersstoel
- Bluetooth (origineel Volvo) inbouwen voor het streamen van muziek OF een USB poort inbouwen op de Aux