Pagina 1 van 5

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 01.07.2021 - 22:05
door Spin!
Een jaar geleden (juni 2020) heb ik inclusief één seconde bedenktijd de witte C70 van Liquid Force overgenomen. Zoals bij velen wellicht bekend met een storing, elektrische storing. Starten, rijden, schakelen en remmen lukte nog prima maar alle elektra was weg. Alles wees volgens 'experts' naar een defecte (verwoeste) CEM en ECM. Ik had twijfels, zeker over het ECM deel dat o.a. de ontsteking regelt. Hij startte immers gewoon en rijden ging ook. Oh ja de lampen gingen ook aan, en soms niet en soms wel. En de ruitenwissers gingen niet uit.

Andere CEM gehaald, de oude eruit gehaald en laten klonen. Terug ingebouwd, geen resultaat. Klonen was ook niet lekker gegaan want de C dacht nu dat het een V50 was, hij was immers volgens VIDA naarstig op zoek naar het signaal van de achterwisser. Het is augustus 2020.

Eind augustus heb ik de C op kenteken gezet en begin oktober heb ik de witte bij de dealer neergezet met de melding: hier is de C70 plus mijn spaarvarken. Fix het. Na een paar uurtjes was het euvel gevonden. Deze C70 heeft model gestaan voor het ontwikkelen van de Smarttop module, en deze was gaan etteren. De Volvomonteur koppelde de module los en alles werkte weer. Het is dan eind september 2020 en eindelijk kon het dak open. Ook moest er nog even apk worden geregeld. Meevaller, geen tegenslagen. Zonder opmerkingen door de keuring. Dak los en rijden maar! Het is eind oktober 2020.

Maar...

Daags na de apk begon de C70 ineens te trillen vanaf 80-90km/u. Niet een beetje, maar nauwelijks op de weg te houden, zeg maar schokken alsof je geen wielen onder de auto had maar zeshoeken. Gedoken in de onderhoudshistorie, gezien dat er van alles is vervangen. Al twee keer beide aandrijf-assen (bij 80k en 180k). Kilometerstand: 255.000. Aandrijfassen zouden het niet mogen zijn, bovendien was hij net gekeurd en nagelopen. Ach ja... winterseizoen begint en ik stap uit de C70 en rij verder met de XC90.

De winter is voorbij en de C70 zo dood als een pier. Accu stuk. Nieuwe accu erin laten zetten (dat laat je doen als het zakelijk even goed gaat). Waarempel...trillen is weg. Deze begreep ik niet helemaal. Hiep hiep in de gloria naar huis gereden en mijn vreugde gedeeld met het thuisfront. De dag daarna is de vreugde weer als sneeuw voor de zon verdwenen en de hobbel terug. Het is februari 2021.

Sprongetje naar juni 2021. Met het spaarvarken op de achterbank naar de Volvo specialist in Gemert. Fix het. Na een aantal tests bleek er wat hoogteslag te zijn in de wielen. Ik kreeg er even hagelnieuwe banden met wielen onder die net van de poedercoaster en hersteller af kwamen. Al wel wat minder trilling, maar toch de hobbel. Toch is de rechter aandrijfas verdacht, deze wordt in overleg vervangen maar het lost niet veel op. Twee hagelnieuwe draagarmen verder en de hobbel is weg. Hiep hiep in de gloria naar huis en de vreugde wederom verspreid bij het thuisfront.

Het is nog steeds juni en inmiddels zitten we in de eerste hittegolf van 2021. Airco werkt niet meer. C70 naar CarCool in Helmond gebracht. Ik denk.. bijvullen en met harte tepels naar huis. Je verwacht het niet; condensor stuk, 500 piek. Ik ben zelf redelijk handig en voor 50 euro heb ik een nieuwe alu condensor en dan laat ik een kennis dat spul wel afpersen. Dus ik naar huis...

....ho hoo hob hobbel hobbel hobbeldebobbeldehob; qut. De linker aandrijfas...je verwacht het niet. Ja beetje naief om die dan niet preventief tegelijkertijd met de linker te doen, maar hey ik ben als ondernemer ook aardig geraakt doordat er een bepaald virus de aarde op zijn kop heeft gezet. Was een weloverwogen keuze. Ik ben trouwens expert in echtscheidingen, niet dat ik zoveel pech heb in relaties. Nee, ik begeleid andere stellen in hun scheiding en help ze beiden naar een frisse nieuwe toekomst. Even een shameless plugg. Dus als jij en je partner hulp nodig hebben: bel mij!

Afijn, de linker aandrijfassen zijn populair. Nergens te krijgen, dus nalevering. En daar wachten we nu nog op. Als deze binnen is dan werp ik deze er onder en dan vouw ik mijn handjes samen en dan hoop ik dat de Volvo-goden mij gunstig gezind zijn. Tussendoor ook nog de bougies vervangen, dat was een wishful poging om de hobbel weg te krijgen. Dat zou ook een eenvoudig klusje moeten zijn, maar brrr...ze zaten angstvallig vast en bougie 4 en 5 waren nat van de olie. Bougies waren ook helemaal klaar. Overigens niet origineel Volvo wat er in zat. Minpuntje voor Volvo Zwitserland. Auto rijdt wel stuk beter. Het is nu 1 juli 2021.

September 2020
  • Nieuwe software en calibratie deuren en dak
Februari 2021
  • Nieuwe accu
Juni 2021
  • Draagarmen links en rechts
  • Aandrijfas rechts (lange as)
  • Aandrijfas links
  • Bougies
To-Do:
  • Condensor plus afvullen airco
  • 18" Fortuna's opknappen en zomerbanden erop
  • Diverse schadeplekken voorbumper spotten plus deukje zijpaneel
  • Reparatie wang van de bestuurdersstoel
  • Bluetooth (origineel Volvo) inbouwen voor het streamen van muziek OF een USB poort inbouwen op de Aux
Maar... ik geniet nog iedere dag van deze heerlijke kar. Bijna 5 jaar naar opzoek geweest; witte C70 met Cacao inscription laather.

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 01.07.2021 - 23:15
door arnoud
Dit zijn wel de auto's die je een smile op je bakkes geven. Als ze het natuurlijk doen... Succes ermee, en hopelijk snel stabiel genieten....

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 02.07.2021 - 06:29
door Vapeti
Wel een auto die je bezig houdt... al kan ik @arnoud enkel maar gelijk geven, dit is wel een wagen die wanneer je in de zon rijdt alle miserie laat vergeten.
Spin! schreef: 01.07.2021 - 22:05 Nee, ik begeleid andere stellen in hun scheiding en help ze beiden naar een frisse nieuwe toekomst. Even een shameless plugg.

Ik dacht dat dit wel zou boomen nu iedereen thuis verplicht met elkaar geconfronteerd werd in lockdown ;)

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 02.07.2021 - 08:07
door liquid_force
blijft een geweldig mooie verschijning ... zeg ik toch met een traantje in het oog ...

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 02.07.2021 - 08:10
door Ferrari
Mooi verhaal en waarschijnlijk gaat het gewoon allemaal goedkomen.
Inderdaad hele fijne wagens!

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 02.07.2021 - 09:33
door Spin!
Vapeti schreef: 02.07.2021 - 06:29
Spin! schreef: 01.07.2021 - 22:05 Nee, ik begeleid andere stellen in hun scheiding en help ze beiden naar een frisse nieuwe toekomst. Even een shameless plugg.

Ik dacht dat dit wel zou boomen nu iedereen thuis verplicht met elkaar geconfronteerd werd in lockdown ;)
Ja zou je wel denken, maar het werkt juist anders. Uiteraard zijn mensen elkaar op een gegeven moment beu, maar ze hebben een gemeenschappelijk aanwijsbare schuld: lockdown. Het komt vast daardoor denken ze dan.

Echter, de twee gelegenheden waar de meeste huwelijken/relaties strandden zijn: 1. De werkvloer; de secretaresse of de hunk van finance.
2. Het uitgaansleven; drankje op en je komt wat losser, ook het 3e armpje.

Door verplicht thuiswerken en sluiten van de horeca ging er dus weinig ‘stuk’. Geweldig voor gezinnen met kinderen, maar voor mijn schatkistje wat minder.

Overigens hoef je niet getrouwd te zijn om te scheiden. Koop samen een huis en je bent verbonden door stenen ipv een ring.

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 02.07.2021 - 09:36
door Spin!
liquid_force schreef: 02.07.2021 - 08:07 blijft een geweldig mooie verschijning ... zeg ik toch met een traantje in het oog ...
Ik heb een belofte gemaakt, die staat nog altijd 😉

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 02.07.2021 - 16:04
door Edwin
De aanhoud€r wint!👊🏻

M.i. zeker de moeite waard, maar dat is makkelijk gezegd vanaf de zijlijn, ik weet het.

Hopelijk gloort, met de nieuwe draagarm links, voor jou het probleemloos cabrioëren! Het is je gegunt na alle inspanning!
En idd, schitterende combinatie, wit met cacao kleurig buffel leder!👍🏻

Hopelijk snel een keer een C70 meeting!

Gr. Edwin.

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 02.07.2021 - 16:18
door Ben
Mooi verhaal, mooi verslag. Ik ga het volgen.
En die witte met donker interieur is natuurlijk prachtig.

Overigens heb je groot gelijk dat je het spaarvarken meeneemt.
De inhoud brengt op de bank minder plezier op

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 02.07.2021 - 21:15
door Spin!
Edwin schreef: 02.07.2021 - 16:04 De aanhoud€r wint!👊🏻
Zeker! En vandaag was zo'n dag. Ondanks dat de linker aandrijfas pas volgende week zou komen, stond die Pipo van DHL vandaag plots voor de deur met een nieuwe aandrijfas. Het youtube filmpje gekeken waar een DIY'er doodeenvoudig laat zien hoe je de veerpoot los maakt van de draagarm en zo de aandrijfas eruit hupt. Nou dat kan ik ook, de boel is immers recent los geweest dus heel vast zal het niet zitten. Ja....

2 uur verder. Bout van de fusee ging zonder problemen los, maar geen millimeter beweging tussen de fusee en veerpoot. Na 2 uur ben je niet meer zo kritisch en grof gereedschap (moker) galmt door de buurt. Eindelijk los. De aandrijfas is nu vrij en hij valt ook gelijk uit elkaar... Oke, die was stuk, die was goed stuk! Wat een etter, en wat ben ik teleurgesteld in de kwaliteit van deze assen. Ik heb naast de C70 en de XC90 nog een 850 (zo'n pak vanille vla) en die assen die doen dit niet, die gaan 5-6 ton mee en dan gaan ze verder in een 850 met een lagere km-stand. En deze gaan hooguit 80.000km mee, dit kan je toch niet verkopen? Daar moet toch een labeltje Renault of Fiat op staan ipv Volvo? Lees je mee Göteborg?

Nieuwe as uit de doos gehaald. 15 minuten later zat alles weer op zijn plek. Het is echt een klusje van niks, mits de draagarm van de fusee af wil. Beetje opruimen, douchen (want ik was te vies om in te stappen), hapje eten en daarna proefrijden...Ik heb een compleet andere auto terug. Wat een verschil en wat rijdt dit lekker. Hiep hiep in de gloria hoezee!

Wanneer doen we een C70 tocht? Ik heb nog een hele mooie route liggen hier door het Brabantse, met speurtocht!

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 02.07.2021 - 21:28
door Msuidgeest
Als er te weinig echtscheidingen zijn kun je altijd nog schrijver worden: het is prettig lezen zo.

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 02.07.2021 - 21:37
door Edwin
Gelukkig is ie weer goed nu! Het zorgeloze Grote Genieten kan beginnen!

Mist de nieuwe as dat dikke zwarte ‘tonnetje’?
Of is dat niet nodig? Was is het eigenlijk?

Gr. Edwin.

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 02.07.2021 - 21:51
door Spin!
Edwin schreef: 02.07.2021 - 21:37 Gelukkig is ie weer goed nu! Het zorgeloze Grote Genieten kan beginnen!

Mist de nieuwe as dat dikke zwarte ‘tonnetje’?
Of is dat niet nodig? Was is het eigenlijk?

Gr. Edwin.
Ja hoe blij kan je zijn met een nieuw asje!

Dat tonnetje, dat is/was een rubber 'iets'. Er zit geen origineel Volvo as onder maar een ander merk, ODM. Kost 131,-- ex btw en erin zetten heeft me uiteindelijk een broek gekost, tenzij ik wen aan die extra ventilatie, dan is montage dus kosteloos geweest. Origineel Volvo is mij geoffreerd voor 454,-- ex btw. Als een Volvo as 80.000km mee gaat, dan mag een alternatief merk wat 3,5 keer minder kost een kleine 23.000km mee gaan. Ik heb dus 23.000km de tijd om erachter te komen of ik dat dikke zwarte tonnetje mis. Iedere kilometer die deze as langer mee gaat betekent dus dat het rendabeler is dan origineel. Normaliter ben ik ook voor origineel, maar hoeveel slechter kan het? Oke dit heb ik niet gezegd!

Ik heb een grote blij.

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 02.07.2021 - 21:59
door V480-S60
Wow, wat een verhaal. En fijn dat de "witte" van LqF vanuit Zweden en Zwitserland nu een goed thuis hier in Nederland heeft gekregen. Hij blijft echt mooi.

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 04.07.2021 - 07:30
door Walter
Deze is nieuw in Zwitserland gekocht Theo, de S60 kwam mee uit Zweden.

Goed bezig Rutger!

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 06.07.2021 - 08:47
door BlackbirdT5
Ondanks alle malheur met de C70 dit beschrijven met een humoristische ondertoon. Erg fijn om te lezen.
Mijn T5 nog niet zo lang geleden gekocht met 73k km. Inmiddels 81k dus ik zet mij alvast maar een beetje schrap voor wat komen gaat.
Het is een verschrikkelijk fijne auto zowel in de zomer als ‘s winters echter ik verlang soms terug naar de volledig probleemloze 2 en 9 series. Blijf een fan van achterwiel aangedreven Volvo’s.

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 15.07.2021 - 17:48
door cees klumper
Ik heb gemerkt dat er 3 kwaliteitsniveaus van aandrijfassen zijn: goedkope rommel, rond de €120 per stuk, OEM voor zeg €300 en dan Volvo voor het dubbele. Ik vervang inmiddels met OEM. Jammer dat modernere Volvos vaak last hebben van trillingen in de voortrein. Mijn 2008 C70 en 2002 (ca) S80 hadden het allebei. Veel rijplezier in de C70. De onze heeft nog wat andere problemen gehad: defecte alarmmodule waardoor de accu heel snel leegliep, kapotte slang tussen vacuumpomp en rembekrachtiger, hemelbekleding waarvan de plastic bevestigingsclips loslieten, lekkage in de kofferbak en vaak slecht starten. Reguliere slijtage dingen natuurlijk zoals stabilisator stangetjes. Verder fijne auto.

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 19.07.2021 - 20:29
door Spin!
Nou, geen trilling meer...wel een ander hoofdstukje. Ik heb de C deze week al twee keer aangetroffen terwijl het klepje van de tankdop open stond. Bij de eerste keer dacht ik: "hmm, lomp geweest en tegen dat knopje gestoten zonder erg". Na de tweede keer ben ik het knopje gaan inspecteren en kwam ik erachter dat het middelste knopje om het klepje te ontgrendelen wat dieper lag dan de twee andere knopjes. Functioneerde verder 'oke' dus laten gaan. Zal wel met een reden wat dieper liggen, nooit opgevallen.

Ja, totdat ik vanavond ging tanken (610km op één tank jaja, en nog wat over). Het knopje reageerde wat 'sponsig'. In mijn spiegel zag ik dat het klepje niet ontgrendelde. Natuurlijk gebeurt dit bij het tankstation en niet thuis. Natuurlijk had ik dit thuis even moeten tackelen voordat ik voor een nare verrassing stond bij de pomp. Ik met mijn grote worstvingers dat knopje proberen te lichten, verdwijnt ineens dat hele paneeltje naar achteren. En nee, ik deed echt voorzichtig, ik gebruikte geen lomp geweld.

Is dit een typisch platform issue? Iemand dit al eens meegemaakt en zo ja; wat is er toen gedaan? Ga sowieso komend weekend de schakelaar even eruit wippen om wat beter te kunnen kijken wat er nou precies aan de hand is. Maar ik ben ook benieuwd of iemand van hier dit herkent.

Ach...het middelste knopje ligt in ieder geval niet dieper meer dan de twee omliggende.

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 22.07.2021 - 10:19
door Edwin
Je blijft er ook wel mee bezig he!

Volgens de foto’s onder bestaat de schakelaar uit meerdere delen en zit dat allemaal in elkaar geklikt.
Ik vermoed dan ook wel dat het paneeltje er ook ingeklikt zit.
Zat er geen nood opening ergens onder de zijbekleding van de kofferbak?

Gr. Edwin.
52F926AA-9F4D-4DFE-A25C-EAFEA7B91B95.jpeg
D1F71FD1-0C27-4BC5-85B1-4E203655BA42.jpeg

Wit en dakloos, Liquid's story continues - online onderhoudshistorie J-922-KX

Geplaatst: 24.07.2021 - 12:41
door Spin!
Het was eigenlijk heel simpel. Oorzaak was oud-broos plastic. Het frontje is losgekomen van de schakelaar. Wil ook niet meer vast omdat de clipjes zijn afgebroken. De schakelaar zelf hing dus eigenlijk al deels los in het dashboard. Drupje 52-secondelijm op diverse plekken geplaatst en frontje er weer op gedrukt. Klaar! Alles weer zoals het moet zijn. En ik moet de auto van binnen poetsen zie ik.