Effect merk Brandstof

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
C30BlackStone
3rd Gear member
Berichten: 438
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

Jeetje, er is inmiddels veel over geschreven, maar wat ee een effect kunnen verschillende merken brandstof op de motor hebben. De D4 reageert zo mooi op BP Ultimate. Stiller, smeuïger en soepeler. Ik had dit verschil niet verwacht. Nog meer ervaringen hieromtrent?
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Electric Silver Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Flame Metallic Red | Volvo S90 T5 Inscription Electric Silver Metallic | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 |
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Lijkt mij sterk dat je het verschil merkt tussen merken brandstof. Alle merken, waaronder BP, ESSO, SHELL, TEXACO enz halen hun brandstof per regio bij een dezelfde brandstofdepot. Dus dat verschil ga je niet merken. Wel als je bv in het noorden of zuiden van Nederland tankt. Maar dat verschil is zo minimaal dat jou diesel dit niet gaat merken.
De verhalen dat het ene merk beter is dan.... is vooral een marketing ding.
Wat wel een ding is dat de grote merken hun eigen soorten en hoeveelheid additieven toevoegen om de motor schoner te houden. Maar ook dat verschil is minimaal en merk je als bestuurder tijdens het rijden weinig tot niks van.
Ook de zgn "witte pomp" verhaal is bull sh#t. Brandstof moet eenmaal aan bepaalde voorwaarden voldoen. Met de huidige ontwikkelingen rondom schonere diesels zijn die eisen opgewaardeerd zodat je auto behalve beter presteert ook nog eens aan diverse milieu eisen moet voldoen.
Dat je het verschil merkt tussen bv BP en BP Ultimate kan. Maar dat heeft te maken met het soort en hoeveelheid additieven. Maar ook dat is minimaal.
Dat het bij de BP allemaal lekkerder en smeuïge loopt zit vooral tussen de oren.
Dus om je gevoel te bevredigen zou ik dan BP blijven tanken 😉
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Uiteraard is er een groot verschil, in tegenstelling tot hierboven beweerd, ik heb het zelf ervaren met mijn wagens en de tuning (ik log en tune zelf, dus ja, die data heb ik om dat aan te tonen). Op de Firezone 102 heb je gewoon (in mijn geval) bijna 50pk meer dan met een (oude/bulk) brandstof van de goedkope onbemande pomp.

Voor nu is het dan maar BP ultimate tanken, dat is toch wel de beste brandstof die er nu te vinden is, ook daar is het al snel 25~30 pk verschil (turbo benzine topmodel).
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Verschil tussen gewone 95 en BP Ultimate 98 kan erg groot zijn. Maar is meer octaangetal dan de kwaliteit van de benzine. Vorige 320i stage 1 leverde 270 pk op 95. Daarna nog keer teruggegaan voor tune op BP Ultimate 98 en kwam ruim boven de 300 pk uit.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

V70R^2 schreef: 02.07.2021 - 18:45 Uiteraard is er een groot verschil, in tegenstelling tot hierboven beweerd, ik heb het zelf ervaren met mijn wagens en de tuning (ik log en tune zelf, dus ja, die data heb ik om dat aan te tonen). Op de Firezone 102 heb je gewoon (in mijn geval) bijna 50pk meer dan met een (oude/bulk) brandstof van de goedkope onbemande pomp.

Voor nu is het dan maar BP ultimate tanken, dat is toch wel de beste brandstof die er nu te vinden is, ook daar is het al snel 25~30 pk verschil (turbo benzine topmodel).
Dan heb je het over het verschil in octaangehalte en additieven.
Doe ff je huiswerk beter!
Logisch dat je met een octaangetal van 102 (ook wel racebrandstof genoemd) een merkbaar verschil hebt ten opzichte van bv 95.
Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben.

Topicstarter had het over merkbaar verschil in merken brandstof. Niet in soorten. In dit geval ook geen benzine maar diesel.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

@C30Blackstone: was het je duidelijk dat Ultimate octaangetal 98 en niet 95 is? Zo niet dan verklaart dat waarschijnlijk het verschil dat je ervaart. Heel veel motoren die op 98 mooier lopen. Voor mij geen 95, dat is voor de grasmaaier ;-)

Edit: lees nu dat je diesel hebt.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

RZA schreef: 02.07.2021 - 19:54 Verschil tussen gewone 95 en BP Ultimate 98 kan erg groot zijn. Maar is meer octaangetal dan de kwaliteit van de benzine. Vorige 320i stage 1 leverde 270 pk op 95. Daarna nog keer teruggegaan voor tune op BP Ultimate 98 en kwam ruim boven de 300 pk uit.
Probeer de Aspen 4 eens. Je zal verbaasd zijn wat dit een verschil maakt ten opzichte van 95.
Wij gebruiken het voor onze racemotoren in combinatie met ethanol. Aspen is een alkylaatbrandstof, vele malen schoner en prestaties zijn beter.

Edit: voor onze motoren wel een hoger octaangehalte en MON waarde
Laatst gewijzigd door Urbexpeditie op 02.07.2021 - 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Hier ook een fan van BP Ultimate, maar dan van diesel. Ooit problemen gehad met een auto die de eerste seconden slecht liep na een koude start. Accu, startmotor en gloeibougies vervangen, maar geen verbetering. Een tank BP Ultimate met twee flesjes Forté Diesel systeem reiniger en na een halve tank was het probleem over.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ja hier ook een tevreden gebruiker van Aral ultimate/bp ultimate/Shell Vpower diesel.
Alhoewel minder merkbaar als bij de good old 5cilinder, die echt stiller en mooier rond liep.
Eergisteren in Wasserbillig(L) een tank Aral ultimate vol gegooid.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Urbexpeditie schreef: 02.07.2021 - 20:21
V70R^2 schreef: 02.07.2021 - 18:45 Uiteraard is er een groot verschil, in tegenstelling tot hierboven beweerd, ik heb het zelf ervaren met mijn wagens en de tuning (ik log en tune zelf, dus ja, die data heb ik om dat aan te tonen). Op de Firezone 102 heb je gewoon (in mijn geval) bijna 50pk meer dan met een (oude/bulk) brandstof van de goedkope onbemande pomp.

Voor nu is het dan maar BP ultimate tanken, dat is toch wel de beste brandstof die er nu te vinden is, ook daar is het al snel 25~30 pk verschil (turbo benzine topmodel).
Dan heb je het over het verschil in octaangehalte en additieven.
Doe ff je huiswerk beter!
Logisch dat je met een octaangetal van 102 (ook wel racebrandstof genoemd) een merkbaar verschil hebt ten opzichte van bv 95.
Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben.

Topicstarter had het over merkbaar verschil in merken brandstof. Niet in soorten. In dit geval ook geen benzine maar diesel.
De verschillen tussen 98 zijn ook erg groot, BP 98 is gewoon 100% benzine en heeft goede additieven, een goedkopere bij een minder gangbare pomp presteerd gewoon ook minder, en dan hebben we het nog niet eens over de leeftijd van de brandstog gehad of het feit dat ze oude bulk verkopen (zomer / winterbenzine).

BP diesel en BP ultimate is beide gewoon qua prestaties het beste gebleken, ook t.o.v. andere 98.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bron / testrapport?
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

mees schreef: 03.07.2021 - 19:24 Bron / testrapport?
V70R^2 - 100% benzine bestaat niet bij een regulier merk. Daar zitten sowieso meer dan 300 verschillende soorten toevoegingen in. De zuiverste benzine is Alkylaatbrandstof. Maar dat is niet te betalen voor een normale rijder. Kost rond de €5 per liter.
Je kan proberen van alles wijs te maken. Verdiep je eerst in wat de verschillen zijn voor je wat roept.
Net als de onzin dat je 30 tot 50 pk meer vermogen hebt door alleen van merk te wisselen. Was het maar zo'n feest. Dan ging iedereen naar de PB 😋😉

Overigens werken wij dagelijks met brandstoffen ivm onze racemotoren. Heb daar inmiddels al meer dan 40 jaar ervaring in.

Over merken gesproken.... 👍🏻
Screenshot_20210703-195030_Chrome.jpg
Screenshot_20210703-195337_Chrome.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Offtopic 😉

Sommigen zweren bij een brandstof met een hoog octaangehalte. Dat het niet altijd goed afloopt was hier het geval. Verkeerde brandstof met resultaat dat de drijfstang afbrak en door het blok naar buiten stak. (zie foto van mijn Instagram)
en dan hebben we het nog niet eens over de leeftijd van de brandstog gehad of het feit dat ze oude bulk verkopen (zomer / winterbenzine).
Dat ben ik met je eens. Met name de E10. Begint eerst met het scheiden van smeermiddel en gaat vervolgens gommen.
Je kan beter geen E10 tanken als je weinig km's maakt. Is een regelrechte raml voor je motor.
Sowieso is de leeftijd van de huidige brandstoffen maar beperkt.
Dat heeft zeker invloed op de prestaties van de motor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Urbexpeditie schreef: 03.07.2021 - 20:07
mees schreef: 03.07.2021 - 19:24 Bron / testrapport?
V70R^2 - 100% benzine bestaat niet bij een regulier merk. Daar zitten sowieso meer dan 300 verschillende soorten toevoegingen in. De zuiverste benzine is Alkylaatbrandstof. Maar dat is niet te betalen voor een normale rijder. Kost rond de €5 per liter.
Je kan proberen van alles wijs te maken. Verdiep je eerst in wat de verschillen zijn voor je wat roept.
Net als de onzin dat je 30 tot 50 pk meer vermogen hebt door alleen van merk te wisselen. Was het maar zo'n feest. Dan ging iedereen naar de PB 😋😉

Overigens werken wij dagelijks met brandstoffen ivm onze racemotoren. Heb daar inmiddels al meer dan 40 jaar ervaring in.

Over merken gesproken.... 👍🏻
Screenshot_20210703-195030_Chrome.jpgScreenshot_20210703-195337_Chrome.jpg
De 102 en 110(Aral) vindt mijn MG erg lekker. Op de proeven is hij zo dorstig dat het er doorheen vliegt. Maar de MG wordt er wel blij van! Beter bij de les en hangt beter aan het gas pedaaltje.
Met mijn D4 merkte ik geen enkel verschil tussen gewone Shell diesel of de V-power diesel. De V-power zou voor de EGR minder vervuilend werken..... zal allemaal wel heb er geen verstand van.
Met de 108 en nu de Clio krijgt om en om E10 en E5 brandstof. Welk merk? De goedkoopste past het beste!
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Net als de onzin dat je 30 tot 50 pk meer vermogen hebt door alleen van merk te wisselen. Was het maar zo'n feest. Dan ging iedereen naar de PB
Ik heb toch wel meegemaakt dat er grote verschillen werden gemeten op de bank. Dat kwam alleen niet doordat de motor zoveel beter loopt op 98 maar omdat op de bank bij volle belasting er detonatie kan ontstaan met 95 waardoor het ontstekingstijdstip wordt verlaat en je zomaar tientallen pk's kwijt bent.

Dus 98 heeft zo zijn voordelen. :love:
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Klopt. Maar je hebt het nu over twee verschillende benzines.
Octaangehalte is verschillend.

Als je in de basis een gelijkwaardige benzine (octaangehalte 98) van twee verschillende merken pakt, bv Shell en Esso, dan zal je weinig verschil meten.
95 heeft een octaangehalte van 95% en bevat 5% hectaan.
Bij 98 is dat 98% om 2% hectaan.
Daarnaast worden er allerlei additieven aan toegevoegd voor een betere smering, temperatuur, constructieve zuigerdruk enz. enz.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

En op 98 kan de pre ingnition timing ook scherper worden afgesteld met meer vermogen als resultaat. Maar zulke verschillen bij zelfde octaangetal maar alleen met ander merk (blijkens titel topic kern van de discussie) is m.i. in NL onmogelijk.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Precies wat Urbexpeditie zegt (was me een fractie voor ;-) )
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

RZA schreef: 04.07.2021 - 14:34 En op 98 kan de pre ingnition timing ook scherper worden afgesteld met meer vermogen als resultaat. Maar zulke verschillen bij zelfde octaangetal maar alleen met ander merk (blijkens titel topic kern van de discussie) is m.i. in NL onmogelijk.
Inderdaad 👍🏻
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

V70R^2 schreef: 02.07.2021 - 18:45 Op de Firezone 102 heb je gewoon (in mijn geval) bijna 50pk meer dan met een (oude/bulk) brandstof van de goedkope onbemande pomp.
Ik ben benieuwd waar je dan de goede Competition 102 kan tanken bij de Firezone tegenwoordig.

Op dit moment kom ik alleen de TanQyou Euro 100+, en volgende de website eerder Euro 102, tegen en die wordt ten zeerste afgeraden (door mijn afsteller DP Engineering) om te gebruiken als je auto op Aral Ultimate 102 (uit DLD) is afgesteld.

Ik ga mijn auto (Corsa 2.0 GT3582 turbo) weer laten afstellen op een lokale 98, dan lever ik wel vermogen in t.o.v. Ultimate 102, maar je kan tenminste wel rijden.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”