Pagina 1 van 1

Effect merk Brandstof

Geplaatst: 02.07.2021 - 15:08
door C30BlackStone
Jeetje, er is inmiddels veel over geschreven, maar wat ee een effect kunnen verschillende merken brandstof op de motor hebben. De D4 reageert zo mooi op BP Ultimate. Stiller, smeuΓ―ger en soepeler. Ik had dit verschil niet verwacht. Nog meer ervaringen hieromtrent?

Effect merk Brandstof

Geplaatst: 02.07.2021 - 16:27
door Urbexpeditie
Lijkt mij sterk dat je het verschil merkt tussen merken brandstof. Alle merken, waaronder BP, ESSO, SHELL, TEXACO enz halen hun brandstof per regio bij een dezelfde brandstofdepot. Dus dat verschil ga je niet merken. Wel als je bv in het noorden of zuiden van Nederland tankt. Maar dat verschil is zo minimaal dat jou diesel dit niet gaat merken.
De verhalen dat het ene merk beter is dan.... is vooral een marketing ding.
Wat wel een ding is dat de grote merken hun eigen soorten en hoeveelheid additieven toevoegen om de motor schoner te houden. Maar ook dat verschil is minimaal en merk je als bestuurder tijdens het rijden weinig tot niks van.
Ook de zgn "witte pomp" verhaal is bull sh#t. Brandstof moet eenmaal aan bepaalde voorwaarden voldoen. Met de huidige ontwikkelingen rondom schonere diesels zijn die eisen opgewaardeerd zodat je auto behalve beter presteert ook nog eens aan diverse milieu eisen moet voldoen.
Dat je het verschil merkt tussen bv BP en BP Ultimate kan. Maar dat heeft te maken met het soort en hoeveelheid additieven. Maar ook dat is minimaal.
Dat het bij de BP allemaal lekkerder en smeuΓ―ge loopt zit vooral tussen de oren.
Dus om je gevoel te bevredigen zou ik dan BP blijven tanken πŸ˜‰

Effect merk Brandstof

Geplaatst: 02.07.2021 - 18:45
door V70R^2
Uiteraard is er een groot verschil, in tegenstelling tot hierboven beweerd, ik heb het zelf ervaren met mijn wagens en de tuning (ik log en tune zelf, dus ja, die data heb ik om dat aan te tonen). Op de Firezone 102 heb je gewoon (in mijn geval) bijna 50pk meer dan met een (oude/bulk) brandstof van de goedkope onbemande pomp.

Voor nu is het dan maar BP ultimate tanken, dat is toch wel de beste brandstof die er nu te vinden is, ook daar is het al snel 25~30 pk verschil (turbo benzine topmodel).

Effect merk Brandstof

Geplaatst: 02.07.2021 - 19:54
door RZA
Verschil tussen gewone 95 en BP Ultimate 98 kan erg groot zijn. Maar is meer octaangetal dan de kwaliteit van de benzine. Vorige 320i stage 1 leverde 270 pk op 95. Daarna nog keer teruggegaan voor tune op BP Ultimate 98 en kwam ruim boven de 300 pk uit.

Effect merk Brandstof

Geplaatst: 02.07.2021 - 20:21
door Urbexpeditie
V70R^2 schreef: ↑02.07.2021 - 18:45 Uiteraard is er een groot verschil, in tegenstelling tot hierboven beweerd, ik heb het zelf ervaren met mijn wagens en de tuning (ik log en tune zelf, dus ja, die data heb ik om dat aan te tonen). Op de Firezone 102 heb je gewoon (in mijn geval) bijna 50pk meer dan met een (oude/bulk) brandstof van de goedkope onbemande pomp.

Voor nu is het dan maar BP ultimate tanken, dat is toch wel de beste brandstof die er nu te vinden is, ook daar is het al snel 25~30 pk verschil (turbo benzine topmodel).
Dan heb je het over het verschil in octaangehalte en additieven.
Doe ff je huiswerk beter!
Logisch dat je met een octaangetal van 102 (ook wel racebrandstof genoemd) een merkbaar verschil hebt ten opzichte van bv 95.
Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben.

Topicstarter had het over merkbaar verschil in merken brandstof. Niet in soorten. In dit geval ook geen benzine maar diesel.

Effect merk Brandstof

Geplaatst: 02.07.2021 - 20:57
door RZA
@C30Blackstone: was het je duidelijk dat Ultimate octaangetal 98 en niet 95 is? Zo niet dan verklaart dat waarschijnlijk het verschil dat je ervaart. Heel veel motoren die op 98 mooier lopen. Voor mij geen 95, dat is voor de grasmaaier ;-)

Edit: lees nu dat je diesel hebt.

Effect merk Brandstof

Geplaatst: 02.07.2021 - 21:22
door Urbexpeditie
RZA schreef: ↑02.07.2021 - 19:54 Verschil tussen gewone 95 en BP Ultimate 98 kan erg groot zijn. Maar is meer octaangetal dan de kwaliteit van de benzine. Vorige 320i stage 1 leverde 270 pk op 95. Daarna nog keer teruggegaan voor tune op BP Ultimate 98 en kwam ruim boven de 300 pk uit.
Probeer de Aspen 4 eens. Je zal verbaasd zijn wat dit een verschil maakt ten opzichte van 95.
Wij gebruiken het voor onze racemotoren in combinatie met ethanol. Aspen is een alkylaatbrandstof, vele malen schoner en prestaties zijn beter.

Edit: voor onze motoren wel een hoger octaangehalte en MON waarde

Effect merk Brandstof

Geplaatst: 02.07.2021 - 21:58
door Ferrari
Hier ook een fan van BP Ultimate, maar dan van diesel. Ooit problemen gehad met een auto die de eerste seconden slecht liep na een koude start. Accu, startmotor en gloeibougies vervangen, maar geen verbetering. Een tank BP Ultimate met twee flesjes FortΓ© Diesel systeem reiniger en na een halve tank was het probleem over.

Effect merk Brandstof

Geplaatst: 03.07.2021 - 08:09
door diesel01
Ja hier ook een tevreden gebruiker van Aral ultimate/bp ultimate/Shell Vpower diesel.
Alhoewel minder merkbaar als bij de good old 5cilinder, die echt stiller en mooier rond liep.
Eergisteren in Wasserbillig(L) een tank Aral ultimate vol gegooid.

Effect merk Brandstof

Geplaatst: 03.07.2021 - 18:07
door V70R^2
Urbexpeditie schreef: ↑02.07.2021 - 20:21
V70R^2 schreef: ↑02.07.2021 - 18:45 Uiteraard is er een groot verschil, in tegenstelling tot hierboven beweerd, ik heb het zelf ervaren met mijn wagens en de tuning (ik log en tune zelf, dus ja, die data heb ik om dat aan te tonen). Op de Firezone 102 heb je gewoon (in mijn geval) bijna 50pk meer dan met een (oude/bulk) brandstof van de goedkope onbemande pomp.

Voor nu is het dan maar BP ultimate tanken, dat is toch wel de beste brandstof die er nu te vinden is, ook daar is het al snel 25~30 pk verschil (turbo benzine topmodel).
Dan heb je het over het verschil in octaangehalte en additieven.
Doe ff je huiswerk beter!
Logisch dat je met een octaangetal van 102 (ook wel racebrandstof genoemd) een merkbaar verschil hebt ten opzichte van bv 95.
Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben.

Topicstarter had het over merkbaar verschil in merken brandstof. Niet in soorten. In dit geval ook geen benzine maar diesel.
De verschillen tussen 98 zijn ook erg groot, BP 98 is gewoon 100% benzine en heeft goede additieven, een goedkopere bij een minder gangbare pomp presteerd gewoon ook minder, en dan hebben we het nog niet eens over de leeftijd van de brandstog gehad of het feit dat ze oude bulk verkopen (zomer / winterbenzine).

BP diesel en BP ultimate is beide gewoon qua prestaties het beste gebleken, ook t.o.v. andere 98.

Effect merk Brandstof

Geplaatst: 03.07.2021 - 19:24
door mees
Bron / testrapport?

Effect merk Brandstof

Geplaatst: 03.07.2021 - 20:07
door Urbexpeditie
mees schreef: ↑03.07.2021 - 19:24 Bron / testrapport?
V70R^2 - 100% benzine bestaat niet bij een regulier merk. Daar zitten sowieso meer dan 300 verschillende soorten toevoegingen in. De zuiverste benzine is Alkylaatbrandstof. Maar dat is niet te betalen voor een normale rijder. Kost rond de €5 per liter.
Je kan proberen van alles wijs te maken. Verdiep je eerst in wat de verschillen zijn voor je wat roept.
Net als de onzin dat je 30 tot 50 pk meer vermogen hebt door alleen van merk te wisselen. Was het maar zo'n feest. Dan ging iedereen naar de PB πŸ˜‹πŸ˜‰

Overigens werken wij dagelijks met brandstoffen ivm onze racemotoren. Heb daar inmiddels al meer dan 40 jaar ervaring in.

Over merken gesproken.... πŸ‘πŸ»
Screenshot_20210703-195030_Chrome.jpg
Screenshot_20210703-195337_Chrome.jpg

Effect merk Brandstof

Geplaatst: 03.07.2021 - 21:34
door Urbexpeditie
Offtopic πŸ˜‰

Sommigen zweren bij een brandstof met een hoog octaangehalte. Dat het niet altijd goed afloopt was hier het geval. Verkeerde brandstof met resultaat dat de drijfstang afbrak en door het blok naar buiten stak. (zie foto van mijn Instagram)
en dan hebben we het nog niet eens over de leeftijd van de brandstog gehad of het feit dat ze oude bulk verkopen (zomer / winterbenzine).
Dat ben ik met je eens. Met name de E10. Begint eerst met het scheiden van smeermiddel en gaat vervolgens gommen.
Je kan beter geen E10 tanken als je weinig km's maakt. Is een regelrechte raml voor je motor.
Sowieso is de leeftijd van de huidige brandstoffen maar beperkt.
Dat heeft zeker invloed op de prestaties van de motor.

Effect merk Brandstof

Geplaatst: 03.07.2021 - 21:48
door Hans oet Twent
Urbexpeditie schreef: ↑03.07.2021 - 20:07
mees schreef: ↑03.07.2021 - 19:24 Bron / testrapport?
V70R^2 - 100% benzine bestaat niet bij een regulier merk. Daar zitten sowieso meer dan 300 verschillende soorten toevoegingen in. De zuiverste benzine is Alkylaatbrandstof. Maar dat is niet te betalen voor een normale rijder. Kost rond de €5 per liter.
Je kan proberen van alles wijs te maken. Verdiep je eerst in wat de verschillen zijn voor je wat roept.
Net als de onzin dat je 30 tot 50 pk meer vermogen hebt door alleen van merk te wisselen. Was het maar zo'n feest. Dan ging iedereen naar de PB πŸ˜‹πŸ˜‰

Overigens werken wij dagelijks met brandstoffen ivm onze racemotoren. Heb daar inmiddels al meer dan 40 jaar ervaring in.

Over merken gesproken.... πŸ‘πŸ»
Screenshot_20210703-195030_Chrome.jpgScreenshot_20210703-195337_Chrome.jpg
De 102 en 110(Aral) vindt mijn MG erg lekker. Op de proeven is hij zo dorstig dat het er doorheen vliegt. Maar de MG wordt er wel blij van! Beter bij de les en hangt beter aan het gas pedaaltje.
Met mijn D4 merkte ik geen enkel verschil tussen gewone Shell diesel of de V-power diesel. De V-power zou voor de EGR minder vervuilend werken..... zal allemaal wel heb er geen verstand van.
Met de 108 en nu de Clio krijgt om en om E10 en E5 brandstof. Welk merk? De goedkoopste past het beste!

Effect merk Brandstof

Geplaatst: 04.07.2021 - 13:53
door Kees Jan
Net als de onzin dat je 30 tot 50 pk meer vermogen hebt door alleen van merk te wisselen. Was het maar zo'n feest. Dan ging iedereen naar de PB
Ik heb toch wel meegemaakt dat er grote verschillen werden gemeten op de bank. Dat kwam alleen niet doordat de motor zoveel beter loopt op 98 maar omdat op de bank bij volle belasting er detonatie kan ontstaan met 95 waardoor het ontstekingstijdstip wordt verlaat en je zomaar tientallen pk's kwijt bent.

Dus 98 heeft zo zijn voordelen. :love:

Effect merk Brandstof

Geplaatst: 04.07.2021 - 14:33
door Urbexpeditie
Klopt. Maar je hebt het nu over twee verschillende benzines.
Octaangehalte is verschillend.

Als je in de basis een gelijkwaardige benzine (octaangehalte 98) van twee verschillende merken pakt, bv Shell en Esso, dan zal je weinig verschil meten.
95 heeft een octaangehalte van 95% en bevat 5% hectaan.
Bij 98 is dat 98% om 2% hectaan.
Daarnaast worden er allerlei additieven aan toegevoegd voor een betere smering, temperatuur, constructieve zuigerdruk enz. enz.

Effect merk Brandstof

Geplaatst: 04.07.2021 - 14:34
door RZA
En op 98 kan de pre ingnition timing ook scherper worden afgesteld met meer vermogen als resultaat. Maar zulke verschillen bij zelfde octaangetal maar alleen met ander merk (blijkens titel topic kern van de discussie) is m.i. in NL onmogelijk.

Effect merk Brandstof

Geplaatst: 04.07.2021 - 14:35
door RZA
Precies wat Urbexpeditie zegt (was me een fractie voor ;-) )

Effect merk Brandstof

Geplaatst: 04.07.2021 - 17:18
door Urbexpeditie
RZA schreef: ↑04.07.2021 - 14:34 En op 98 kan de pre ingnition timing ook scherper worden afgesteld met meer vermogen als resultaat. Maar zulke verschillen bij zelfde octaangetal maar alleen met ander merk (blijkens titel topic kern van de discussie) is m.i. in NL onmogelijk.
Inderdaad πŸ‘πŸ»

Effect merk Brandstof

Geplaatst: 09.07.2021 - 15:38
door corsa_gsi
V70R^2 schreef: ↑02.07.2021 - 18:45 Op de Firezone 102 heb je gewoon (in mijn geval) bijna 50pk meer dan met een (oude/bulk) brandstof van de goedkope onbemande pomp.
Ik ben benieuwd waar je dan de goede Competition 102 kan tanken bij de Firezone tegenwoordig.

Op dit moment kom ik alleen de TanQyou Euro 100+, en volgende de website eerder Euro 102, tegen en die wordt ten zeerste afgeraden (door mijn afsteller DP Engineering) om te gebruiken als je auto op Aral Ultimate 102 (uit DLD) is afgesteld.

Ik ga mijn auto (Corsa 2.0 GT3582 turbo) weer laten afstellen op een lokale 98, dan lever ik wel vermogen in t.o.v. Ultimate 102, maar je kan tenminste wel rijden.