Koelvloeistof lek?

De grotere Volvo's
Plaats reactie
MrEddie077
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 23.07.2019 - 07:08

Beste Volvo liefhebbers,

Sinds December 2020 heb ik last van een langzaam dalend koelvloeistofpeil.

Radiateur is reeds vervangen, niks te zien onder de auto, niks te zien bij de motorolie, maar blijft nog steeds.

Iedere 1,5/2 weken moet ik bijvullen.

Iemand de gouden tip?
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Kachelradiateur die lekt?
Poreuze koelslang(en) (haarscheurtjes)?
Losse/niet goed aangedraaide slangenklem?
Lekkende koelwaterpomp?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Koppakking...
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Vapeti
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.05.2021 - 15:17

Ik heb ooit een lek gehad in een aansluiting van een slang. Ook ongeveer halve liter per week.

Hier was niets te zien onderaan de wagen en ook niet op het zicht in de motor. Pas toen een en ander gedemonteerd was, kwam er een wittig vlekje zichtbaar op een motoronderdeel.

Blijkbaar drupte de koelvloeistof hierop, maar verdampte het dadelijk door de warmte van de motor. Het verdampen gaf wel een heel specifieke zoetige geur... Toen het lek gevonden en gerepareerd was, verdween ook die specifieke geur.

Dus, ruik je iets?
Afbeelding
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27068
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Inderdaad eens goed ruiken boven en achter het motorblok, de geur van koelvloeistof is heel herkenbaar.
Ook eventueel de plaat onder de motor demonteren en met draaiende motor kijken of je mogelijk iets ziet druppen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Kan het zijn dat je koppakking lek is van het koelkanaal in de cilinderkop naar de uitlaat poort en je langzaam koelvloeistof oprijdt.
Je kunt dit enigszins ruiken (koelvloeistof) aan de uitlaat. Dit heb ik een keer aan de hand gehad.
Je ziet dan ook geen lekkage, wat dan wel opvalt is dat er veel meer druk zit op het expansie vat. Garage kan dit zo meten of dit het geval is met een druk meter.
Bij mij zat daarbij in het koelvloeistof reservoir overigens enige sludge (olie)
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27068
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Onder de olie vuldop zit dan ook vaak een drap die op mayonaise lijkt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

EVO500 schreef: 09.07.2021 - 15:00 Kan het zijn dat je koppakking lek is van het koelkanaal in de cilinderkop naar de uitlaat poort en je langzaam koelvloeistof oprijdt.
Je kunt dit enigszins ruiken (koelvloeistof) aan de uitlaat. Dit heb ik een keer aan de hand gehad.
Je ziet dan ook geen lekkage, wat dan wel opvalt is dat er veel meer druk zit op het expansie vat. Garage kan dit zo meten of dit het geval is met een druk meter.
Bij mij zat daarbij in het koelvloeistof reservoir overigens enige sludge (olie)
Meten is weten.
Zo'n meting heet overigens een compressietest.
Sowieso aan te bevelen bij dit soort klachten.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

fredhead schreef: 09.07.2021 - 15:14 Onder de olie vuldop zit dan ook vaak een drap die op mayonaise lijkt.
Ligt er aan welke kant de koppakking lekt. Is deze doorgeslagen naar een oliekanaal, dan zie je dat inderdaad onder de vuldop van de olie.
Is de koppakking doorgeslagen naar één van de cilinders, dan zie en ruik je dit aan het eind van de uitlaat. Maar bv ook overdruk in het koelsysteem.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Urbexpeditie schreef: 09.07.2021 - 15:15 Meten is weten.
Zo'n meting heet overigens een compressietest.
Sowieso aan te bevelen bij dit soort klachten.
Ja, zo is het.
Compressie test klopt, maar niet alleen op de cilinders laten doen (je ziet het dan vaak al aan de bougies) maar ook op het koelsysteem door inderdaad de overdruk.
Ik had een een doorslag naar een waterkanaal (maar dat zie je vanzelf bij demontage) wat van kwaad naar erger ging. Hier ging wel enkele weken overheen totdat het niet meer houdbaar was.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”