Heren, dames ook,
sinds gisteren ben ik in het bezit van een 2.0 T4 Polar+, Automaat ,Leder, Schuifdak, Xenon | benzine | 132424 kilometer | 2016.
Mijn vraag is wat de meerwaarde is van dat start/stopsysteem. In mijn brein speelt de gedachte dat het elke keer opnieuw starten meer brandstof kost dan het bespaart. Bovendien moet de startmotor elke keer aangesproken worden, dus meer slijtage. Of maak ik hier een denkfout?
Graag jullie reacties.
Start-Stop.
Geplaatst: 20.07.2021 - 13:37
door Fulaks
Startmotor en accu zijn erop voorzien, dus dat zal wel meevallen. Het nut is echter betwistbaar en fijn is het ook niet altijd. Beste aan het systeem is dat je het kan afzetten, maar dat moet helaas elke keer opnieuw na starten.
Start-Stop.
Geplaatst: 20.07.2021 - 14:32
door V480-S60
Je maakt een denkfout want idd alles is erop ge-engineerd. Dat het een iets minder fijne (verplichte) toevoeging is, is wat anders. Daarnaast werkt start/stop voor zover ik begrepen heb ook niet met de startmotor.
Start-Stop.
Geplaatst: 20.07.2021 - 14:50
door Ferrari
Als je veel in de stad rijdt en/of vaak voor stoplichten staat, dan kan ik me goed voorstellen dat het nut heeft. Misschien niet zo zeer voor de bestuurder (brandstofbesparing), maar wel voor de mensen die daar werken, wonen of onderweg zijn. Al die dampende auto's stoten voor het stoplicht behoorlijk wat uit. Bij een moderne auto kost het starten niet extra veel brandstof, wellicht was dat vroeger wel zo.
Zoals al gemeld is de techniek er voor aangepast en zeker met een automaat zou het probleemloos moeten zijn/werken. Ooit in een Renault Megane met handbak gereden en daar was het niet fijn; als je precies bij het stoppen (van de start-stop) op ging trekken, dan ging het fout en stond je echt stil met afgeslagen motor die je zelf weer moest starten.
Start-Stop.
Geplaatst: 20.07.2021 - 20:47
door Msuidgeest
Met de zakelijke Vito automaat die ik hiervoor had werkte het feilloos: rem los en nog voordat je voet op het gas kon drukken liep de motor al. En vaak was je nog sneller weg dan iemand met een handbak ...
In de bebouwde kom is een auto op deze manier minder vervuilend en zuiniger. Het Engelse Fifth Gear heeft een keer een test gedaan en het scheelde brandstof.
Start-Stop.
Geplaatst: 20.07.2021 - 21:28
door flevodirk
Allemaal leuk en aardig maar ik heb het vandaag uit laten zetten, finito/weg/foetsi (door Rica).
Ik vond het af en toe idd (voor het milieu) wel een meerwaarde hebben, maar vaker niet. Op een of andere manier kon ik het niet in mijn systeem krijgen dit elke rit uit te zetten.
Gevolg van dit mooie S/S is dat bij veel situaties het ook in werking treed, waarbij je het liever niet hebt:
Bij een kruising, je moet even remmen voor die andere bestuurder, motor gaat uit -en in 1 seconde weer aan- redelijk zinloos voor zover ik het kan snappen..
Bij parkeren, je gaat ff voorruit en moet dan achteruit insteken en.. de motor gaat uit en start weer in diezelfde seconde zowat. (elke dag bij mijn huis en op het werk in de garage)
Bij.. etc
Ik vond het dus meer nadelen hebben dan voordelen en per vandaag is het dus foetsie. (Of totdat de dealer de ECM overschrijft) Maar ik heb de software tot de max laten bijwerken, dus dat gaat wel goed.
Grappig is dat het lampje gewoon groen blijft branden..
P.S. Het is geen rocket science dus je startmotor wordt WEL gebruikt (die is dus wat eerder aan de beurt voor vervanging) je hebt alleen een extra accu om het tekort ff op te vangen. Toyota hybrides hebben geen startmotor idd, dan zit het in MG1 (MotorGenerator1) maar dat is different koek.
Start-Stop.
Geplaatst: 21.07.2021 - 00:25
door JosW
flevodirk schreef: â20.07.2021 - 21:28
Allemaal leuk en aardig maar ik heb het vandaag uit laten zetten, finito/weg/foetsi (door Rica).
Ik vond het af en toe idd (voor het milieu) wel een meerwaarde hebben, maar vaker niet. Op een of andere manier kon ik het niet in mijn systeem krijgen dit elke rit uit te zetten.
Gevolg van dit mooie S/S is dat bij veel situaties het ook in werking treed, waarbij je het liever niet hebt:
Bij een kruising, je moet even remmen voor die andere bestuurder, motor gaat uit -en in 1 seconde weer aan- redelijk zinloos voor zover ik het kan snappen..
Bij parkeren, je gaat ff voorruit en moet dan achteruit insteken en.. de motor gaat uit en start weer in diezelfde seconde zowat. (elke dag bij mijn huis en op het werk in de garage)
Bij.. etc
Ik vond het dus meer nadelen hebben dan voordelen en per vandaag is het dus foetsie. (Of totdat de dealer de ECM overschrijft) Maar ik heb de software tot de max laten bijwerken, dus dat gaat wel goed.
Grappig is dat het lampje gewoon groen blijft branden..
P.S. Het is geen rocket science dus je startmotor wordt WEL gebruikt (die is dus wat eerder aan de beurt voor vervanging) je hebt alleen een extra accu om het tekort ff op te vangen. Toyota hybrides hebben geen startmotor idd, dan zit het in MG1 (MotorGenerator1) maar dat is different koek.
Ik begrijp dat het dus een een overheidsmaatregel is. Loop je dan niet de kans dat een mierenneukende keurmeester besluit tot APK-afkeur?
Start-Stop.
Geplaatst: 21.07.2021 - 14:18
door flevodirk
Je hebt gelijk, dit mag niet officieel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar niet eens in verdiept had.. (druk, druk, druk; je weet wel)
Maar ik zie wel de volgende APK; februari volgend jaar, in het ergste geval kost het me een ritje naar Den Haag en een herkeuring dan toch? Dat heb ik wel voor over eigenlijk.
Ik ben gewoon een bijzonder verstrooid figuur en dat ie me telkens afsloeg met parkeren irriteerde me behoorlijk.
Anyway, we gaan het zien.
P.S. Sorry mocht mijn post niet netjes overkomen, ik was nogal gehaast die dag en kwam laat terug uit Den Haag met veel fantastische files/ongelukken etc. de terugrit (iets van 2,5 uur). Daarna snel eten maken, dit opeten/opruimen, er kwam al iemand aan de deur toen ik nog moest eten (was een afspraak ) etc, etc.
Ik zal erop letten.
Start-Stop.
Geplaatst: 21.07.2021 - 21:17
door Msuidgeest
Welke post kwam niet netjes over?
Je mag hier je mening ventileren en zolang er geen schuttingtaal wordt gebruikt of iemand aangevallen is er niet zoveel aan de hand. Don't worry be happy.
Start-Stop.
Geplaatst: 22.07.2021 - 09:34
door MichelV70
Ik werd gestoord van start/stop en gelukkig heeft onze Russische vriend hier ook oplossing voor :
en meteen de achterklep op afstand dicht.
Te bestellen via ebay: https://www.ebay.nl/itm/153007434195?ss ... 2749.l2649
Ik had het binnen een week in huis.
Ook voor andere modellen, bij bestelling VIN nummer doorgeven.
Start-Stop.
Geplaatst: 22.07.2021 - 09:35
door Hans oet Twent
flevodirk schreef: â21.07.2021 - 14:18 P.S. Sorry mocht mijn post niet netjes overkomen, ik was nogal gehaast die dag en kwam laat terug uit Den Haag met veel fantastische files/ongelukken etc. de terugrit (iets van 2,5 uur). Daarna snel eten maken, dit opeten/opruimen, er kwam al iemand aan de deur toen ik nog moest eten (was een afspraak ) etc, etc. Ik zal erop letten.
Post niet netjes??? Vake Bin Ie Te Bange, niks aan het handje! No Worries! Zoals MarK al aangeeft een mening mag je geven.
Start-Stop.
Geplaatst: 24.07.2021 - 02:14
door kansberg
Het nut van S/S ontgaat mij ook geheel. Gelukkig (?) heb ik een handbak en ga al volledig automatisch (!) met mijn middelvinger naar het knopje dat het systeem uitschakelt als ik de eerste keer naar de derde versnelling schakel. Dit heb ik mijn partner ook uitgelegd, maar zij zweert bij de voet op de koppeling houden bij stoplichten e.d; ook zij vind het S/S systeem maar niets. Dameslogica schat ik in. Keerzijde is wel dat het weigeren van het start/stop systeem een indicatie is voor het heengaan van je accu, wat zo om de vier jaar gebeurt (gemiddeld), dus zo milieuvriendelijk is het ook weer niet, in onze 'bij' auto (zonder S/S) zit al 13 jaar dezelfde accu. In al onze laatste 4 auto's waar het S/S systeem in zat, heb ik de accu na zo'n 4 jaar moeten vervangen, zo ook in 2018 bij onze huidige V70 van 12-2014.
Start-Stop.
Geplaatst: 05.08.2021 - 10:56
door wormpke
MichelV70 schreef: â22.07.2021 - 09:34
Ik werd gestoord van start/stop en gelukkig heeft onze Russische vriend hier ook oplossing voor :
en meteen de achterklep op afstand dicht.
Te bestellen via ebay: https://www.ebay.nl/itm/153007434195?ss ... 2749.l2649
Ik had het binnen een week in huis.
Ook voor andere modellen, bij bestelling VIN nummer doorgeven.
Ik wilde het ook net posten. Heerlijke module dit. Je kan dan nog steeds S/S gebruiken als je dat wilt, maar bij mij staat het toch voornamelijk UIT de hele tijd.
Start-Stop.
Geplaatst: 05.08.2021 - 19:12
door Hans oet Twent
kansberg schreef: â24.07.2021 - 02:14
Het nut van S/S ontgaat mij ook geheel. Gelukkig (?) heb ik een handbak en ga al volledig automatisch (!) met mijn middelvinger naar het knopje dat het systeem uitschakelt als ik de eerste keer naar de derde versnelling schakel. Dit heb ik mijn partner ook uitgelegd, maar zij zweert bij de voet op de koppeling houden bij stoplichten e.d; ook zij vind het S/S systeem maar niets. Dameslogica schat ik in. Keerzijde is wel dat het weigeren van het start/stop systeem een indicatie is voor het heengaan van je accu, wat zo om de vier jaar gebeurt (gemiddeld), dus zo milieuvriendelijk is het ook weer niet, in onze 'bij' auto (zonder S/S) zit al 13 jaar dezelfde accu. In al onze laatste 4 auto's waar het S/S systeem in zat, heb ik de accu na zo'n 4 jaar moeten vervangen, zo ook in 2018 bij onze huidige V70 van 12-2014.
Hier DITO! De middelvinger en handbak.... Accu was al vervangen in de huidige V70.
Start-Stop.
Geplaatst: 07.08.2021 - 08:21
door wormpke
Gebruikt die S/S geen aparte accu?
Start-Stop.
Geplaatst: 07.08.2021 - 08:37
door Frits V70
Ben ik even blij dat het niet op die van mij zit. Bij de aankoop heb ik daar niet eens op gelet. Vanaf welk bouwjaar is de V70 hiermee uitgevoerd? 2015?
Start-Stop.
Geplaatst: 07.08.2021 - 13:09
door Rippie V70
Frits V70 schreef: â07.08.2021 - 08:37
Ben ik even blij dat het niet op die van mij zit. Bij de aankoop heb ik daar niet eens op gelet. Vanaf welk bouwjaar is de V70 hiermee uitgevoerd? 2015?
In mijn 2013 D3 zit het in en ook in de 2012 D3 van mijn collega. Best opmerkelijk dat jouw 2014 D4 het dan niet heeft. Mijn accu is ook wat minder en dan werkt het niet. Ik vind het ook een nodeloos systeem.
Frits V70 schreef: â07.08.2021 - 08:37
Ben ik even blij dat het niet op die van mij zit. Bij de aankoop heb ik daar niet eens op gelet. Vanaf welk bouwjaar is de V70 hiermee uitgevoerd? 2015?
In mijn 2013 D3 zit het in en ook in de 2012 D3 van mijn collega. Best opmerkelijk dat jouw 2014 D4 het dan niet heeft. Mijn accu is ook wat minder en dan werkt het niet. Ik vind het ook een nodeloos systeem.
Die van mij komt oorspronkelijk uit Duitsland, mogelijk dat ze daar dat niet hadden destijds?
Start-Stop.
Geplaatst: 04.09.2021 - 00:06
door kansberg
Frits V70 schreef: â07.08.2021 - 13:24
Die van mij komt oorspronkelijk uit Duitsland, mogelijk dat ze daar dat niet hadden destijds?
Kan het zijn dat het niet werkt? Als je onderin de 'knoppencluster' een knopje hebt zitten met een rondje en een A er in, dan heeft de auto start stop. Kan mij bijna niet voorstellen dat jouw exemplaar er niet mee is uitgerust.
Hans oet Twent schreef: â05.08.2021 - 19:12
Hier DITO! De middelvinger en handbak.... Accu was al vervangen in de huidige V70.
Frits V70 schreef: â07.08.2021 - 13:24
Die van mij komt oorspronkelijk uit Duitsland, mogelijk dat ze daar dat niet hadden destijds?
Kan het zijn dat het niet werkt? Als je onderin de 'knoppencluster' een knopje hebt zitten met een rondje en een A er in, dan heeft de auto start stop. Kan mij bijna niet voorstellen dat jouw exemplaar er niet mee is uitgerust.
Een paar reacties terug zag ik de afbeelding van de video met het bewuste knopje. Die heb ik dus niet (gelukkig).