V50 1.8 motor vervangen voor een T5

Geleverd vanaf 2003
thom-089
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 17.10.2020 - 10:41

Beste forum leden,

Ik wil gaan beginnen met een leuk project in de zomer vakantie. Op het moment rijd ik een volvo v50 1.8 van eind 2007 (facelift) met 260.000km op de teller, deze begint helaas met het bekende olie verbruik. Ik heb ook nog een s40 t5 AWD automaat uit 2005 staan met 197.000km op de teller, dit is een schade auto die de weg niet meer op gaat maar waar de technische staat nog top van is.

Mijn plan om alles van de s40 over te bouwen in mijn v50, nu is mijn vraag of iemand hier al ervaring mee heeft? Ik heb al veel gezocht op internet maar kan er weinig over vinden.

Naar mijn idee zou het moeten kunnen als ik de complete motor met motorkabelboom, ECU, Contactslot over zet.

Als iemand tips of aanmerkingen heeft hoor ik dat heel graag!
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27479
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Heb je al gekeken hoe je uit komt met de punten van de motorsteunen?
Ondanks dat de V50 gewoon met 5 cilinder leverbaar is kan het zomaar zijn dat er meer paswerk bij komt kijken dan je vooraf denkt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Dat lijkt mij allemaal vrij eenvoudig. Ik werk niet aan S40/V50's maar heb die swap van non turbo naar T5 ombouw al vaak uitgevoerd bij V70/S60/S80/850 e.d.

Zorg wel dat je echt alles over zet, extra isolatie e/o hitteschild en dergelijke zal op een turbo uitvoering ook wel aanwezig zijn.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19474
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Het gaat hier wel over het plaatsen van een 5 cylinder motor in de ruimte van een 4 cylinder.
De vraag is en blijft of dit qua motorsteunen past. Doet het dat, dan is het niet ondoenlijk.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
thom-089
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 17.10.2020 - 10:41

Bedankt voor de reacties! Ik had inderdaad al gekeken of de motorsteunen hetzelfde uit zouden komen, net nog maar een keer nagemeten en alles lijkt hetzelfde te zijn. De steunen zelf zijn wat groter uitgevoerd maar de bevestigingspunten komen wel overeen. Deze week maar eens beginnen👍🏼
Gebruikersavatar
pjdamen
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 09.09.2013 - 11:31

fotos!
VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 689
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ik zou als eerste afvragen of je dit wel goedgekeurd krijgt bij het RDW....
Auto is van na 1998 dus dan moet je naar Lelystad om je kenteken aangepast te krijgen.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24353
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

V70R^2 schreef: 26.07.2021 - 01:41 Dat lijkt mij allemaal vrij eenvoudig. Ik werk niet aan S40/V50's maar heb die swap van non turbo naar T5 ombouw al vaak uitgevoerd bij V70/S60/S80/850 e.d.

Zorg wel dat je echt alles over zet, extra isolatie e/o hitteschild en dergelijke zal op een turbo uitvoering ook wel aanwezig zijn.
Dat zijn allemaal modellen met alleen vijftigers. Bij jouw T6 zal het lastiger geweest zijn
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27479
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

corsa_gsi schreef: 26.07.2021 - 10:49 Ik zou als eerste afvragen of je dit wel goedgekeurd krijgt bij het RDW....
Auto is van na 1998 dus dan moet je naar Lelystad om je kenteken aangepast te krijgen.
Zolang het papierwerk maar in orde is.
Auto zal naast een technische keuring ook getest worden op de baan in Lelystad.
Aangezien het een bestaande combinatie is zal het niet zo'n punt zijn, voor een meer exotische ombouw wordt het een grotere uitdaging
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1439
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

corsa_gsi schreef: 26.07.2021 - 10:49 Ik zou als eerste afvragen of je dit wel goedgekeurd krijgt bij het RDW....
Auto is van na 1998 dus dan moet je naar Lelystad om je kenteken aangepast te krijgen.
Keuring bij een motorwissel stelt weinig voor.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 689
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

The Mechanic schreef: 26.07.2021 - 12:24
corsa_gsi schreef: 26.07.2021 - 10:49 Ik zou als eerste afvragen of je dit wel goedgekeurd krijgt bij het RDW....
Auto is van na 1998 dus dan moet je naar Lelystad om je kenteken aangepast te krijgen.
Keuring bij een motorwissel stelt weinig voor.
Van 4 naar 5 cilinder en meer als 20% vermogens toename en auto van na 1998.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 928
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

De remmerij overzetten van de S40 lijkt me ook een goed plan, buiten dat het motorblok de nodige kilo's meer weegt, gaat het ding straks flink wat rapper!
Erik

S60 T5 R-design
sequence
5th Gear member
Berichten: 1364
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Interessant project, deze ga ik zeker volgen 🙂
V40 T2 Nordic+
thom-089
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 17.10.2020 - 10:41

Ruim een jaar later en eindelijk kan ik zeggen dat dit project is afgerond. De v50 1.8 is nu een v50 2.5 T5 AWD👍🏼 2 weken geleden is de auto in lelystad geweest voor de keuring en alles is daar goed bevonden.

De grootste uitdaging was toch wel de elektronica en bedrading, de 1.8 is handgeschakeld en de 2.5t is een automaat. Uiteindelijk resulteerde dit in het compleet uitbouwen van de hele auto, het complete dashboard en al het interieur moest er uit. Ook omdat de s40 was voorzien van high performance audio en RTI , en de v50 had het basis audio systeem en ook geen RTI. Dat verschil was ook goed te horen en daarom toch maar besloten alles over te zetten. Ik hoopte dat de kabelboom 1 op 1 over kon van de s40 naar de v50 maar dat bleek niet te kunnen, uiteindelijk dus alle bedrading nagelopen en uit de s40 gehaald en vervolgens alles toegevoegd aan de kabelboom van de v50.

Verder waren de koplampen nog een uitdaging omdat de s40 ook was voorzien van xenon verlichting (van fabriek af) dus moesten ook de facelift koplampen omgebouwd worden.

Het overzetten van de motor met subframe, ophanging, remmerij, en de achteras ging allemaal redelijk soepel. En natuurlijk heb ik nog een waslijst met onderdelen die zijn vervangen zoals een compleet nieuwe RVS 3 inch uitlaat. De downpipe is van elevate en de rest van de uitlaat is van JT, voor de mensen die de t5 iets te stil vinden maar ook geen knalpijp en een hoop herrie willen kan ik deze combi wel aanraden! Dan is de Complete distributie set met waterpomp uiteraard gelijk vervangen, veren en schokbrekers, veerpootlagers, remblokken en schijven, fusees, stuurkogels, aandrijfas rechts, banden, grote beurt, en nog een hoop.


Mocht iemand vragen hebben over dit project, vraag het gerust. 👍🏼
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27479
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Gaaf! Netjes dat het allemaal is gelukt
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 928
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Respect!!

En als je foto's van de ombouw hebt, ja graag.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 689
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

thom-089 schreef: 08.11.2022 - 22:40 En natuurlijk heb ik nog een waslijst met onderdelen die zijn vervangen zoals een compleet nieuwe RVS 3 inch uitlaat. De downpipe is van elevate en de rest van de uitlaat is van JT, voor de mensen die de t5 iets te stil vinden maar ook geen knalpijp en een hoop herrie willen kan ik deze combi wel aanraden!
Mooi dat alles gelukt is en legaal is nu.

Ik heb een JT 3 inch vanaf turbo er op zitten en die is inderdaad mooi stil, maar bij accelereren een nette diepe brom.

Hoe gaat het bij jouw met de sportkat, heb jij ook af en toe foutmeldingen?
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Von Smallhausen
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 04.11.2022 - 16:30

Het overzetten van de motor met subframe, ophanging, remmerij, en de achteras ging allemaal redelijk soepel. En natuurlijk heb ik nog een waslijst met onderdelen die zijn vervangen zoals een compleet nieuwe RVS 3 inch uitlaat. De downpipe is van elevate en de rest van de uitlaat is van JT, voor de mensen die de t5 iets te stil vinden maar ook geen knalpijp en een hoop herrie willen kan ik deze combi wel aanraden!

Interessant die aanpassingen van de uitlaat , geeft dat geen problemen met de apk ?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27479
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zolang je daar een werkende kathalysator in hebt zitten niet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 689
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

fredhead schreef: 11.11.2022 - 11:18 Zolang je daar een werkende kathalysator in hebt zitten niet.
Mijn V50 is zojuist met JT 3 inch met 100CPSI Cat goedgekeurd voor de APK.
Dit was de eerste keuring met deze uitlaat eronder.

Heb met andere auto's en sportkats wel is anders meegemaakt, helaas.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”