Pagina 2 van 4

C40 nader bekeken

Geplaatst: 12.08.2021 - 09:29
door DB200
jalex_h schreef: 12.08.2021 - 09:26 Als het om het verbruik is
Correct verwoord. Maar het gaat volgens mij primair om de verkoopcijfers in combinatie met het Europese beleid en SUV's doen het heel goed in de markt. Dus als Volvo veel 0 gr. CO2 uitstoot SUV's verkoopt, is dat goed voor de gemiddelde CO2 uitstoot per verkochte auto en worden boetes vermeden.

C40 nader bekeken

Geplaatst: 12.08.2021 - 13:15
door mga1600
jalex_h schreef: 12.08.2021 - 09:26
diesel01 schreef: 08.08.2021 - 14:56 Ik snap dat wel, onderbreking der stroomlijn en dus meer verbruik.
Helemaal wanneer je én de airco én het dak open hebt.
Maar goed niet te kritisch want voor je het weet is je tegel weg.
Als het om het verbruik is, zou ik om te beginnen het frontaal oppervlak eens gaan verminderen. Dus einde SUV/CUV etc modellen en weer gewoon sedan/stationcar. Dat levert elke kilometer brandstofbesparing op, een gesloten open dak alleen als je het geopend zou hebben.
De markt wil liever hoge auto’s en de markt bepaald.
Ben het wel eens dat dat voor dr stroomlijn niet gunstig is. Het ontbreken van de mogelijkheid het dak open te maken zal ook wel iets effect hebben (glad, minder turbulente) maar het hoofdmotief is denk ik dat je meer hoofd ruimte overhoud en dat toekomstige auto’s daardoor een paar cm lager gemaakt kunnen worden en dat draagt wel bij!

C40 nader bekeken

Geplaatst: 12.08.2021 - 14:44
door dentheman1982
mga1600 schreef: 11.08.2021 - 23:24
dentheman1982 schreef: 11.08.2021 - 13:30 Hallo, ik ben net lid geworden van dit forum. Heb afgelopen maandag de C40 besteld en mij is verteld dat het glas van het panoramadak extra zonwerend is.
Gefeliciteerd! Uit ervaring met de technisch identieke XC40P8 kan ik zeggen dat het heerlijk rijdt. Snel, wendbaar, stil, goede wegligging dankzij 4WD. Kortom,, goede keuze! De P8 heeft wel een schuifdak maar ikheb het nooit open vanwege de herrie als je wat harder rijdt. Kortom zo’n vast panoramadak lijkt mij prettig: wel licht, geen lawaai.
Wanneer wordt hij ongeveer geleverd en in welke kleur heb je ‘m besteld?
Ik heb in de XC40 P8 een proefrit gemaakt en toen was ik verkocht. Ik heb m in het fjordblue besteld en verwachting is dat ik hem voor het eind van het jaar krijg.

C40 nader bekeken

Geplaatst: 12.08.2021 - 14:47
door dentheman1982
Hans Eilander schreef: 11.08.2021 - 22:52
dentheman1982 schreef: 11.08.2021 - 13:30 Hallo, ik ben net lid geworden van dit forum. Heb afgelopen maandag de C40 besteld en mij is verteld dat het glas van het panoramadak extra zonwerend is.
Bofkont! Gefeliciteerd met je aankoop. Wat voor kleur? Dat extra zonwerend glas, zal dan de reden zijn, dat ze de jaloezie, en de rails hebben laten vervallen. ;)
Thnx! Kan ook niet wachten. wordt de 1e keer elektrisch (ben overigens prive-rijder)

C40 nader bekeken

Geplaatst: 13.08.2021 - 16:15
door Hans Eilander
jalex_h schreef: 12.08.2021 - 09:26 Als het om het verbruik is, zou ik om te beginnen het frontaal oppervlak eens gaan verminderen. Dus einde SUV modellen, en weer gewoon sedan/stationcar. Dat levert elke kilometer brandstofbesparing op, een gesloten open dak alleen als je het geopend zou hebben.
Dat front veranderen is het Volvo gezicht veranderen. "Never change the winning team" heb ik me laten vertellen. Dus dat herkenbare Volvo front moet wel blijven, al is het niet bepaald efficiënt wat luchtweerstand betreft. En de SUV uit je programma halen, is als de tak afzagen, waar je zelf op zit ! Nog afgezien dat de SUV/Cross over, de meest populaire auto is, zou ik nooit never geen lage instap auto meer kopen. Dus de SUV weg? Dan voortaan maar op de scooter of gaan fietsen. Je kan óok besparen, zelfs met een SUV, door je rijstijl te veranderen.
Zie het topic: Het verbruik van de XC 40. ;)

C40 nader bekeken

Geplaatst: 14.08.2021 - 15:29
door jalex_h
Hans Eilander schreef: 13.08.2021 - 16:15 Dat front veranderen is het Volvo gezicht veranderen. "Never change the winning team" heb ik me laten vertellen. Dus dat herkenbare Volvo front moet wel blijven,
Dat riepen we hier in 2015/2016 ook in koor toen het huidige design verscheen en het vorige (met de V70 als iconische vaandeldrager daarvan) ten grave werd gedragen. En zie wat het Volvo gebracht heeft. Dus dat argument doet geen opgeld.
En als je, als fabrikant, vindt dat je dingen niet meer aan moet bieden omdat diee niet goed zijn voor het verbruik, moet je ook alles tegen het licht durven houden.

Overigens, stroomlijn is 1 ding, het frontale oppervlak het andere. Het product van die 2 is waar het uiteindelijk om gaat. De eerste 911 had dezelfde cw-waarde als de toenmalige transporter. Maar hang je de motor uit die 911 in dat busje, dan gaat dat busje bij lange na niet zo hard als die 911 omdat het frontaal oppervlak een stuk groter is en het busje dus veel meer lucht "aan de kant moet duwen".

Of te wel, zet je een stationcar hoger op poten (het V90CC idee) dan is de toename van het frontale oppeevlak zeer gering maar heb je toch de hoge instap zonder dat jet frontale oppervlak van een XC90 hebt..

C40 nader bekeken

Geplaatst: 26.10.2021 - 22:11
door Hans Eilander
Wat me trouwens óok opvalt aan de C 40, is dat de ruitenwisser achterop ontbreekt. :'( Het lijkt me toch een mogelijke misser, om op een behoorlijk schuin aflopende achterruit, waarop al snel water en vuil blijft hangen, geen ruitenwisser aanwezig is. Of mis ik iets? :-/

C40 nader bekeken

Geplaatst: 27.10.2021 - 10:14
door diesel01
Hans Eilander schreef: 26.10.2021 - 22:11 Wat me trouwens óok opvalt aan de C 40, is dat de ruitenwisser achterop ontbreekt. :'( Het lijkt me toch een mogelijke misser, om op een behoorlijk schuin aflopende achterruit, waarop al snel water en vuil blijft hangen, geen ruitenwisser aanwezig is. Of mis ik iets? :-/
De stroomlijn van lucht en de plaatsing van een spoiler maakt dat het achterruit schoon word geblazen van vocht, het is dus niet nodig om 1 te hebben.

C40 nader bekeken

Geplaatst: 27.10.2021 - 11:17
door Hans Eilander
diesel01 schreef: 27.10.2021 - 10:14 De stroomlijn van lucht en de plaatsing van een spoiler maakt dat het achterruit schoon word geblazen van vocht, het is dus niet nodig om 1 te hebben.
Aan die optie, gezien de stroomlijn van de achterkant van de C40, had ik óok al gedacht. Maar je rijd niet altijd voldoende hard, dat de ruit schoonwaait. En ik denk bv aan natte sneeuw etc. Luchtcirculatie achter de auto, die vuil opzuigt (zoals bij de XC 40) enz. Het lijkt me iig niet handig. ;)

C40 nader bekeken

Geplaatst: 27.10.2021 - 13:50
door diesel01
Voor weinig koop je er 1..

C40 nader bekeken

Geplaatst: 27.10.2021 - 14:35
door lint
Het betere handwerk🤣
Ben het ook wel met Hans eens dat een achterruitwisser toch handiger is.

C40 nader bekeken

Geplaatst: 27.10.2021 - 15:15
door V480-S60
Op basis van de vorm en luchtbeweging is dat dus blijkbaar niet nodig bij de C40. Dit itt bij de XC40.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan allemaal.

C40 nader bekeken

Geplaatst: 27.10.2021 - 15:34
door Peter-V50
Een V60 heeft wel een achterruitenwisser en een S60 niet. Is dat niet een vergelijkbaar verschil als XC40 vs C40?

C40 nader bekeken

Geplaatst: 27.10.2021 - 15:41
door V480-S60
Bijna, maar klopt wel.

C40 nader bekeken

Geplaatst: 27.10.2021 - 22:30
door Hans Eilander
Peter-V50 schreef: 27.10.2021 - 15:34 Een V60 heeft wel een achterruitenwisser en een S60 niet. Is dat niet een vergelijkbaar verschil als XC40 vs C40?
De S60 is een sedan. ik heb nog nooit een sedan met achterruitenwisser gezien. De V60 heeft een praktisch "rechte achterkant" net als alle andere stationwagens en SUV,s. Zie je het voor je? Een auto van ruim € 60K, en dan nog voor de achterruit ff bij de Hema een handwissertje kopen?.... :lol: :lol:

C40 nader bekeken

Geplaatst: 28.10.2021 - 07:31
door teebee
Kan me ook niet voorstellen dat het bv op de winterdag met zout op de wegen een schone en doorzichtige ruit blijft zonder wisser.
Luchtstroom die de druppels wegduwt… amehoela, dat werkt wellicht even en dan alleen nog op hogere snelheden. Als die ruit eenmaal niet meer ‘afparelt’ dan wordt het een ander verhaal.

C40 nader bekeken

Geplaatst: 28.10.2021 - 09:55
door V480-S60
Hans Eilander schreef: 27.10.2021 - 22:30 De S60 is een sedan. ik heb nog nooit een sedan met achterruitenwisser gezien. De V60 heeft een praktisch "rechte achterkant" net als alle andere stationwagens en SUV,s. Zie je het voor je? Een auto van ruim € 60K, en dan nog voor de achterruit ff bij de Hema een handwissertje kopen?.... :lol: :lol:
Over je opmerking heb ik het maar niet. Maar let even op onderstaande foto's. Wel degelijk een standaard, maar overbodige, achterruitenwisser
i113276.jpg
Mazda_323_BF_Heckansicht.jpg

C40 nader bekeken

Geplaatst: 28.10.2021 - 10:25
door teebee
Zo lust ik er nog wel een paar.
Feit blijft dat de aërodynamica van een sedan anders is dan een hatchback/suv.
De kofferruimte voorkomt grotendeels dat er (veel) water zich op de achterruit vormt.
0B0A94E0-4E1C-4E72-BAB7-4A5BFD441FA8.jpeg

C40 nader bekeken

Geplaatst: 28.10.2021 - 10:33
door V480-S60
Die 850 is een aftermarket wisser speciaal voor de KLPD (Het is dus een ex KLPD auto.) en daarmee niet representatief.

Maar nogmaals, een ruitenwisser bij de C40 zal niet nodig zijn. Anders had Volvo die wel toegevoegd.

C40 nader bekeken

Geplaatst: 28.10.2021 - 16:01
door teebee
V480-S60 schreef: 28.10.2021 - 10:33 Die 850 is een aftermarket wisser speciaal voor de KLPD (Het is dus een ex KLPD auto.) en daarmee niet representatief.

Maar nogmaals, een ruitenwisser bij de C40 zal niet nodig zijn. Anders had Volvo die wel toegevoegd.
Ontwerpers storen zich niet zo vaak aan ‘wel of niet nodig’; stoort het ze in het design (en dat kan al gauw met zo’n wisser’ dan komt ie er niet op, simpel.
Maar de praktijk zal het tonen.