Pagina 1 van 2

Lager verbruik, minder uitstoot en hogere prestaties voor Volvo V60 B3 en B4 dankzij motoren met Miller cyclus

Geplaatst: 12.08.2021 - 14:03
door Ben
Lager verbruik, minder uitstoot en hogere prestaties voor Volvo V60 B3 en B4 dankzij motoren met Miller cyclus

De Volvo V60, onbetwist leider in zijn segment, krijgt een technische upgrade waardoor dit model zijn sterke marktpositie kan vasthouden. De upgrade heeft betrekking op de populaire motorvarianten B3 en B4. De 2,0-liter benzinemotoren maken vanaf nu gebruik van de Miller cyclus voor het bereiken van een efficiënter verbrandingsproces. Het verbruik en de CO2-uitstoot dalen (tot onder de 150 gram CO2 per kilometer) en de prestaties verbeteren. Nieuw is ook een 7-traps automaat met dubbele koppeling (7-DCT EVO) die sneller schakelt en bovendien lichter is. De prijzen van beide modellen blijven ondanks de upgrade ongewijzigd scherp. De Volvo V60 B3 Momentum Advantage is er vanaf € 40.995.

Bijkomend voordeel is een lager voertuiggewicht, waardoor de V60 B3 en B4 voordeliger zijn in de wegenbelasting. Veel bedrijven voeren daarnaast een beleid dat benzineauto’s niet meer dan 150 gram CO2 mogen uitstoten. Door de technische upgrade komen zowel de B3 als de B4 onder deze grens met een uitstoot van respectievelijk 147 gram en 148 gram CO2 per kilometer.

Miller cyclus, snellere variabele kleptiming en variabele turbo
Het Miller-concept is een manier om de compressieverhouding van de motor te verhogen. Dit maakt het mogelijk om meer energie uit de verbrandingsgassen te halen en voorkomt energieverlies tijdens het afblaasproces dat plaatsvindt bij het openen van de uitlaatkleppen. In het Miller-concept sluit de inlaatklep vroeg, waardoor het volume ingesloten lucht kleiner is. Dit wordt gecompenseerd door de inlaatdruk te verhogen, zodat de ingesloten luchtmassa nagenoeg hetzelfde blijft.

Het Miller-concept wordt mogelijk gemaakt met behulp van doorontwikkelde technologieën zoals variabele turbinegeometrie (VNT) voor een hogere efficiënte in een breed bereik en een snellere variabele kleptiming (VVT) voor een beter beheer van de ingesloten luchtmassa. Dit resulteert in een lager brandstofverbruik met behoud van het motorvermogen.

7-DCT EVO: nog sneller schakelen, aanzienlijk lichter
De 7-DCT EVO versnellingsbak in de vernieuwde V60 B3 en B4 is een doorontwikkeling van de 7-DCT uit de XC40 Recharge Plug-in hybride. De bak heeft een dubbele koppeling. Deze technologie draagt bij aan snellere schakelacties. De nieuwe transmissie heeft eveneens een gunstig effect op het brandstofverbruik door een lager gewicht. Mede daardoor is het voertuiggewicht van de B3 nu met 27 kg verminderd en is de B4 zelfs 43 kg lichter. Daardoor vallen beide in een lagere categorie voor de wegenbelasting. De nieuwe versnellingsbak maakt tevens automatische motoruitschakeling mogelijk bij gas los. Dit systeem heet Stop in Drive in Speed (SIDIS). De auto kan vrij uitrollen en verbruikt dan geen brandstof, beter bekend als zeilen. Wanneer de motor weer start, wordt een versnelling geselecteerd die past bij de snelheid.

Prestaties
De Volvo B3 levert weliswaar hetzelfde vermogen als voorheen, te weten 120 kW (163 pk) en een maximum koppel van 265 Nm, de acceleratie is sneller. In 8,6 seconden bereikt de V60 B3 vanuit stilstand 100 km/uur, dat was 9,1 seconden. Een duidelijk bewijs dat de 2,0-liter motor met Miller cyclus beter presteert samen met een lager verbruik en uitstoot. Hetzelfde is te zien bij de V60 B4. De motor levert nog steeds 145 kW (197 pk) en een maximum koppel van 300 Nm maar de B4 accelereert van 0 naar 100 km/uur in 7,6 seconden, dat was 8,0 seconden.

Aantrekkelijk Advantage Sport Pack
Volvo biedt voor de V60 Momentum Advantage een aantrekkelijk geprijsd Sport Pack. Dit stylingpakket bestaat uit 19-inch R-Design lichtmetalen wielen, een diffuser achter met dubbele uitlaateindpijpen plus een grille en spiegelkappen in Glossy Black. Deze accessoires vertegenwoordigen een waarde van € 4.115. Het pakket wordt tijdelijk aangeboden voor € 2.995. Het pakket is verder uit te breiden met een Exterieur Styling set met verbrede dorpels voor € 1.000 in plaats van € 1.250.

Lager verbruik, minder uitstoot en hogere prestaties voor Volvo V60 B3 en B4 dankzij motoren met Miller cyclus

Geplaatst: 12.08.2021 - 17:52
door V480-S60
Grrrrrrrrr. DCT 7 ik "Haat" DCT 7. Hetzelfde als de powershift. Waarom nou?

Lager verbruik, minder uitstoot en hogere prestaties voor Volvo V60 B3 en B4 dankzij motoren met Miller cyclus

Geplaatst: 12.08.2021 - 18:45
door Msuidgeest
Bel eens met Zweden? Misschien kan de persvoorlichter dat uitleggen ...

Lager verbruik, minder uitstoot en hogere prestaties voor Volvo V60 B3 en B4 dankzij motoren met Miller cyclus

Geplaatst: 12.08.2021 - 21:56
door Bover
Ik citeer Wikipedia:
Het grote voordeel van een versnellingsbak met twee koppelingen is dat men kan schakelen zonder krachtonderbreking. Dit kan doordat niet direct van versnelling wordt gewisseld maar van koppeling. Als men vertrekt vanuit stilstand in de eerste versnelling, draait de eerste koppeling, en de tweede koppeling draait ondertussen al mee. Zodra wordt geschakeld, ontkoppelt de eerste koppeling. Gelijktijdig wordt de tweede koppeling gekoppeld. Op deze manier kan onder belasting worden geschakeld. Einde citaat.
===
En nu dan na deze uitleg, wat is nu de winst van deze bak? Schakelen zonder krachtonderbreking kan ik me nog voorstellen in Trucks en Bouwmachines.
Hebben we het dan echt over een seconde snelheid winst of moet ik dat anders zien? Probeer maar bij te blijven met alle ontwikkelingen. Moet toch eens een andere Vovlo komen hopelijk.

Lager verbruik, minder uitstoot en hogere prestaties voor Volvo V60 B3 en B4 dankzij motoren met Miller cyclus

Geplaatst: 12.08.2021 - 22:12
door V480-S60
Klopt wel Bover. Maar Volvo heeft slechte ervaringen met de (vergelijkbare) Powershift van Ford. En ook bij andere merken (zelfs sommige soorten van VAG) is men er niet echt blij mee.
(De DCT bak in mijn aziatische leasert is ook een ramp)

Lager verbruik, minder uitstoot en hogere prestaties voor Volvo V60 B3 en B4 dankzij motoren met Miller cyclus

Geplaatst: 12.08.2021 - 22:23
door arnoud
Ik las het persbericht, en het eerste wat ik dacht was: ze kunnen door de onderdelen schaarste de 8traps niet meer leveren, dus deze upgrade wordt verkocht als een.... upgrade.

Lager verbruik, minder uitstoot en hogere prestaties voor Volvo V60 B3 en B4 dankzij motoren met Miller cyclus

Geplaatst: 12.08.2021 - 22:29
door Miguel81
Ik denk dat we voor de beste ervaringen met de DCT 7 moeten kijken naar het XC40 deel van het forum aangezien ze daar al wat ervaring ermee hebben.

Voor de rest is het voor de meesten van ons natuurlijk gissen wat de echte reden is, is het de nieuwe motor (want ook ander motornr) of is de levering van de 8 traps aisin de oorzaak?

Bottomline voor de NL markt is dat door de lager CO2 de BPM lager is en de auto voor ons goedkoper/niet duurder er door wordt.

Lager verbruik, minder uitstoot en hogere prestaties voor Volvo V60 B3 en B4 dankzij motoren met Miller cyclus

Geplaatst: 12.08.2021 - 22:45
door Edgecrusher
Om te kunnen concurreren aangezien bijna elk merk al om is naar DCT? Een DCT bak is zoveel fijner en beter bij de les dan de Aisin GT-6 of de GT-8. En neemt ook nog eens de snellere acceleratie voor zijn rekening. (Niet het miller concept)

Lager verbruik, minder uitstoot en hogere prestaties voor Volvo V60 B3 en B4 dankzij motoren met Miller cyclus

Geplaatst: 13.08.2021 - 09:09
door V480-S60
Sorry, de Powershift (en ook dat was een DCT bak) is en blijft een ramp. En zoals gezegd de DCT die ik in mijn Aziatische leasert heb is ook verschrikkelijk. Het principe is goed. De uitwerking vaak belabberd. En aangezien de moedermaatschappij Aziatisch is, vrees ik het ergste.

En ja de Aisin GT6 is ook niet zonder problemen. Ik prefereer deze echter toch echt boven de DCT. En de GT8 in de huidige series blijkt toch echt weer beter te zijn.

Lager verbruik, minder uitstoot en hogere prestaties voor Volvo V60 B3 en B4 dankzij motoren met Miller cyclus

Geplaatst: 13.08.2021 - 09:24
door Edgecrusher
Misschien helpt het als we de specs en fabrikant weten van deze DCT. Ik verwacht niet de 6DCT450 Ford Powershift uit de 2009-2014 modellen ;)

Lager verbruik, minder uitstoot en hogere prestaties voor Volvo V60 B3 en B4 dankzij motoren met Miller cyclus

Geplaatst: 13.08.2021 - 09:55
door diesel01
Edgecrusher schreef: 12.08.2021 - 22:45 Om te kunnen concurreren aangezien bijna elk merk al om is naar DCT? Een DCT bak is zoveel fijner en beter bij de les dan de Aisin GT-6 of de GT-8. En neemt ook nog eens de snellere acceleratie voor zijn rekening. (Niet het miller concept)
euhmm zonder op de man te willen spelen maar mijn D5 met polestar(240pk/500nm) én 8gt is een heerlijke combi.
Na de polestar kuur voor de rotonde een versnelling terug, daar blijft hij in hangen en op koppel weer de rotonde af de 80 in.
Op de autobahn in polestar stand weet de bak precies wat er van hem verlangt word en is het een hele fijne metgezel.
Het ding loopt bij het opgaan snelweg zo mooi door de versnellingen, binnenkort komt er na 100k km nieuwe olie op de bak.
Als referentie heb ik de ZF van een 5 serie en daar doet de 8gt niet voor onder, de zf is wellicht iets verfijnder.

Lager verbruik, minder uitstoot en hogere prestaties voor Volvo V60 B3 en B4 dankzij motoren met Miller cyclus

Geplaatst: 13.08.2021 - 09:59
door lint
Hier ook goede ervaringen met de GT-8 bak in combinatie met de Polestar optimalisatie.

Lager verbruik, minder uitstoot en hogere prestaties voor Volvo V60 B3 en B4 dankzij motoren met Miller cyclus

Geplaatst: 13.08.2021 - 10:05
door Rob M
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit per direct is. He namelijk net een V60 besteld.
Mijn dealer wist het nog niet en zoekt het uit voor mij.

Lager verbruik, minder uitstoot en hogere prestaties voor Volvo V60 B3 en B4 dankzij motoren met Miller cyclus

Geplaatst: 13.08.2021 - 10:58
door OGA244
per week 41

Lager verbruik, minder uitstoot en hogere prestaties voor Volvo V60 B3 en B4 dankzij motoren met Miller cyclus

Geplaatst: 13.08.2021 - 11:33
door Miguel81
Edgecrusher schreef: 13.08.2021 - 09:24 Misschien helpt het als we de specs en fabrikant weten van deze DCT. Ik verwacht niet de 6DCT450 Ford Powershift uit de 2009-2014 modellen ;)
Fabriekant is Geely verwacht ik zo, http://global.geely.com/intec/g-power/. Dat zal dan dus buiten de leverings probleem ook een winst verbetering voor Volvo/Geely met zich mee brengen.

Lager verbruik, minder uitstoot en hogere prestaties voor Volvo V60 B3 en B4 dankzij motoren met Miller cyclus

Geplaatst: 13.08.2021 - 11:40
door Rob M
OGA244 schreef: 13.08.2021 - 10:58per week 41
Dank je wel, levering vanaf die week zou betekenen dat ik de nieuwe motor en bak-combinatie krijg. Niet dat het mij veel uitmaakt overigens, ik vertrouw erop dat ze geen rotzooi in een auto schroeven en het is de afgelopen andere Volvo's altijd goed gekomen of meer dan uitstekend opgelost.
Komt vast goed!

Lager verbruik, minder uitstoot en hogere prestaties voor Volvo V60 B3 en B4 dankzij motoren met Miller cyclus

Geplaatst: 13.08.2021 - 11:49
door Franswa
Ik heb een V40 met Powershift gehad en hier 90K probleemloos mee gereden, het enige irritante is het moeilijk vloeiend te kunnen wegrijden. Nu heb ik een V40 met een GT6 en die vind ik toch minder bij de les.Die moet nog wel eens nadenken.

Lager verbruik, minder uitstoot en hogere prestaties voor Volvo V60 B3 en B4 dankzij motoren met Miller cyclus

Geplaatst: 13.08.2021 - 12:51
door Edgecrusher
diesel01 schreef: 13.08.2021 - 09:55
Edgecrusher schreef: 12.08.2021 - 22:45 Om te kunnen concurreren aangezien bijna elk merk al om is naar DCT? Een DCT bak is zoveel fijner en beter bij de les dan de Aisin GT-6 of de GT-8. En neemt ook nog eens de snellere acceleratie voor zijn rekening. (Niet het miller concept)
euhmm zonder op de man te willen spelen maar mijn D5 met polestar(240pk/500nm) én 8gt is een heerlijke combi.
Na de polestar kuur voor de rotonde een versnelling terug, daar blijft hij in hangen en op koppel weer de rotonde af de 80 in.
Op de autobahn in polestar stand weet de bak precies wat er van hem verlangt word en is het een hele fijne metgezel.
Het ding loopt bij het opgaan snelweg zo mooi door de versnellingen, binnenkort komt er na 100k km nieuwe olie op de bak.
Als referentie heb ik de ZF van een 5 serie en daar doet de 8gt niet voor onder, de zf is wellicht iets verfijnder.
Mag hoor, geen ervaring met de gt8 met polestar, maar wel de standaard en dan zijn de ZF en BW toch een stuk fijner en rapper.

Lager verbruik, minder uitstoot en hogere prestaties voor Volvo V60 B3 en B4 dankzij motoren met Miller cyclus

Geplaatst: 13.08.2021 - 12:51
door S80 Executive
Mijn ervaring met de XC40 T5 recharge is positief. De automaat schakelt eigenlijk onmerkbaar. Dat heeft ook te maken met de technische oplossing die Volvo voor de XC40 hybride gekozen heeft. De elektromotor 'helpt' de bak om de schakelmomenten te versnellen / versoepelen / verbloemen. Het kan dus best zijn dat de 7 bak zonder die techniek minder mooi schakelt. Aan de andere kant zijn die B3 en B4 motoren mild hybride, dus misschien wordt daar een soortgelijke techniek toegepast? Ik vergelijk het met een Passat 3.6 V6 met 6 bak DSG die ik ooit gehad heb en de Leon van mijn vrouw, met 7 bak DSG. Die Leon schakelt best goed, totdat de XC40 kwam. Die schakelt echt veel mooier.

Lager verbruik, minder uitstoot en hogere prestaties voor Volvo V60 B3 en B4 dankzij motoren met Miller cyclus

Geplaatst: 13.08.2021 - 21:58
door RoaldH
Die Ford DCT in combinatie met een licht gekietelde D2 in de V70 is ronduit hopeloos. Maar de nieuwe DCT7 kan beter zijn. Immers zal de ISG ook aan de DCT7 zitten, net als in de XC40T5.