Laadpaal aan huis

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Plaats reactie
RensB
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 10.08.2021 - 15:00
Locatie: Julianadorp

Goedendag allemaal, dit gaat mijn eerste bericht c.q. vraag worden op dit forum en als ik iets niet goed doe dan verneem ik dat graag.
Recentelijk heb ik een Volvo XC40 recharge twin pro gekocht met een verwachte afleverdatum medio februari 2022.
Dit geeft mij de gelegenheid om te orienteren m.b.t. het aanschaffen en laten plaatsen van een huislaadpaal.
Dit kan omdat het huis vrijstaat is met een eigen oprit.
Inmiddels heb ik diverse offertes ontvangen in de range van €1500 en € 3700.
Wel of geen Dynamic load balancing, aanpassen meterkast maar ik heb al 3 fases 16A
Omdat ik op dit forum niets over het aanschaffen kan vinden wil ik aan vragen naar jullie ervaringen en adviezen
Alvast bedankt
Volvar
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 16.07.2021 - 19:26

Ik heb vorig jaar via Engie (50Five doet dan het feitelijke werk) een laadpaal aan de muur van de woning laten bevestigen. Het werk bestond uit een extra 3 fase/16 ampere groep in de meterkast (heb een 3x25 aansluiting), het trekken van de kabel door de kruipruimte, het boren van de kabel door de muur omhoog, het bevestigen van de laadpaal en het leveren van de laadpaal (Wallbox Pulsar plus).
Ik laad hier momenteel 2 auto's die twee fase kunnen laden (VAG) mee met beide een accu van 36 kWh. Ik laad eigenlijk nooit op 16a, omdat een lagere stroomsterkte voor het doel voldoet. Meestal 12 ampere, waardoor er nog 13 ampere op de gebruikte fasen overblijft en dat is in ons huishouden voldoende. Ik heb dus niet voor load balancing gekozen.
Kosten: 1670 euro inclusief BTW.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Volvo biedt nu ook complete systemen aan toch? Toen ik moest kiezen nog niet.

Ik heb en wallbox van het merk Wallbox metde bijbehorende load balancer in de meterkast. Voorbereid voor 22 kW, maar nu afgesteld op 11. Kostte me totaal ca 1400 euro, daarbij opgemerkt dat ik zelf de kabel van de meterkast naar de garage (waar de box hangt) heb getrokken. Aansluiting gebeurde door een professional.
Ik koos voor een box met vaste kabel van 7 meter waardoor ik naar keuze binnen in de garage kan laden of buiten op de eigen oprit mer voldoende flexibiliteit. Gaat perfect met de P8.
C40 Ultimate Twin
RensB
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 10.08.2021 - 15:00
Locatie: Julianadorp

mga1600 schreef: 14.08.2021 - 20:10 Volvo biedt nu ook complete systemen aan toch? Toen ik moest kiezen nog niet.

Ik heb en wallbox van het merk Wallbox metde bijbehorende load balancer in de meterkast. Voorbereid voor 22 kW, maar nu afgesteld op 11. Kostte me totaal ca 1400 euro, daarbij opgemerkt dat ik zelf de kabel van de meterkast naar de garage (waar de box hangt) heb getrokken. Aansluiting gebeurde door een professional.
Ik koos voor een box met vaste kabel van 7 meter waardoor ik naar keuze binnen in de garage kan laden of buiten op de eigen oprit mer voldoende flexibiliteit. Gaat perfect met de P8.
Helemaal goed maar begrijp ik dat de Wallbox in de garage hangt?
Moets er in de meterkast niet veel aangepast worden?
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

RensB schreef: 14.08.2021 - 14:01 Wel of geen Dynamic load balancing, aanpassen meterkast maar ik heb al 3 fases 16A
Meestal is de inkomende stroomkabel afgezekerd met 3x 25A. 3x 16A is erg weinig.
Zelf heb ik wel voor Dynamic load balancing gekozen, omdat ik geen trek heb in een doorgebrande hoofdzekering. Dan moet de netbeheerder komen en dat is ook niet kosteloos.
Als je inderdaad als hoofdzekering 3x 16A hebt, dan zou ik zeker voor Dynamic load balancing kiezen of minimaal de hoofdzekeringen door 3x 25A laten vervangen.
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1356
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Ik heb zelf een Zappi laadpaal besteld. Veel mogelijkheden met deze slimme laadpaal. Onder ander de keuze om Eco+ laden, alleen als er zonnestroom van mijn zonnepanelen komt. Ook duidelijke installatie handleiding op internet te vinden. Meer info: https://zappi.info
2023: XC60 T8-AWD-Recharge Ultimate Dark. 2020: XC60 T8 Twin Engine AWD Inscription - Polestar engineered
2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D / 2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 2.4D D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

RensB schreef: 16.08.2021 - 14:23
mga1600 schreef: 14.08.2021 - 20:10 Volvo biedt nu ook complete systemen aan toch? Toen ik moest kiezen nog niet.

Ik heb en wallbox van het merk Wallbox met de bijbehorende load balancer in de meterkast. Voorbereid voor 22 kW, maar nu afgesteld op 11. Kostte me totaal ca 1400 euro, daarbij opgemerkt dat ik zelf de kabel van de meterkast naar de garage (waar de box hangt) heb getrokken. Aansluiting gebeurde door een professional.
Ik koos voor een box met vaste kabel van 7 meter waardoor ik naar keuze binnen in de garage kan laden of buiten op de eigen oprit mer voldoende flexibiliteit. Gaat perfect met de P8.
Helemaal goed maar begrijp ik dat de Wallbox in de garage hangt?
Moets er in de meterkast niet veel aangepast worden?
We hadden al een 3 fase aansluiting met 3 x 25A hoofdzekeringen. Er is een tweede groepenkast tegen de bestaande aangebouwd waarin de 3 fase aardlekautomaat is aangebracht en de 'power balancer" of "powerboost" . Die laatste zorgt er voor dat de gebruikers in "het huis" prioriteit krijgen en dat het laden secundair is. Want met 3 x 25A hoofdzekeringen zou het kunnen gebeuren dat als (in ons geval) de inductie kookplaat toevallig op alle stations volle kracht aan staat en daarbij de oven en eventueel de wasmachine of de droger en ik vervolgens de auto zou aansluiten (daar is per fase max. 16A voor nodig) dat de hoofdzekeringen er uitgaan. Die unit (die bij de wallbox hoort en daarmee communiceert) zorgt dat die 25A nooi overschreden wordt en remt dan het laden tot een lagere waarde zodat alles heel blijft. Zodra er ergens een verbruiker weer uitgaat regelt hij het weer bij naar een hogere waarde. Kortom, je kunt thuiskomen, inprikken zonder dat je hoeft na te denken.
Die Wallbox mag ook buiten hangen natuurlijk, maar omdat de auto meestal binnen staat (zeker in de winter) vonden we het handiger om 'm binnen te hangen. Naast de 5 aderige kabel van voldoende dikte (hangt van de lengte af) moet er ook een dun communicatie kabeltje (UTP) van meterkast naar de wallbox getrokken worden.
In ons geval is de installateur er sec voor de Wallbox aansluiting denk ik zo'n 2 a 3 uur mee bezig geweest, inclusief testen. We hebben ook nog wat andere dingen laten doen bij die gelegenheid dus ik kan het niet helemaal precies zeggen. Naast die Wallbox en zijn Powerboost (ca 1100 EURO) war er een lege groepenkast nodig en een 3-fasen aardlekautomaat en wat klein materiaal).

Die Wallbox werkt echt simpel en communiceert met de auto. Werkt tot dusverre altijd en laden gaat perfect. Je kunt de Wallbox (als hij buiten hangt) elektronisch 'op slot zetten' met de app op je telefoon zodat je een ander jouw stroom niet kan stelen. Ik ben erg tevreden met dit ding en zoals gezegd is alles voorbereid op een 22 kw toekomst (kwestie van een keuze schakelaar omzetten in de wallbox en de setting met de app aanpassen). De meterkast en de bekabeling is er klaar voor, maar de hoofdzekeringen moeten dan wel worden verzwaard. Maar voorlopig heeft bijna ieder EV genoeg aan 11kw.....en laden gaat best rap
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het mooie zou zijn als je ook zonnepanelen laat installeren. Maar dan wel een 3fase-systeem. En natuurlijk dan overdag laden.

Daarnaast denk ik dat zolang je op gas kookt er geen bezwaar is om gelijkertijd je auto te laden. Zelfs het gebruik van de wasmachine is geen probleem want die hoofdzekering floept echt niet uit als er 26 ampère doorheen gaat. Pas bij 35 ampère of meer gedurende een half uur kan de zekering uitschakelen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Msuidgeest schreef: 17.08.2021 - 11:09 Het mooie zou zijn als je ook zonnepanelen laat installeren. Maar dan wel een 3fase-systeem. En natuurlijk dan overdag laden.

Daarnaast denk ik dat zolang je op gas kookt er geen bezwaar is om gelijkertijd je auto te laden. Zelfs het gebruik van de wasmachine is geen probleem want die hoofdzekering floept echt niet uit als er 26 ampère doorheen gaat. Pas bij 35 ampère of meer gedurende een half uur kan de zekering uitschakelen.
Zonnepanelen hebben we ook (16 stuks) en inderdaad met een 3 fasen omvormer. Maar de wallbox ‘rechtstreeks’ op de panelen kunnen laten lopen hebben we ( nog) niet gedaan,- we hebben het er wel over gehad- maar de installateur raadde aan om daarmee te wachten tot die techniek wat beter uitontwikkeld is - hij had er problemen mee ondervonden op een ander adres. Voorlopig leveren we nog terug (aan Nuon).
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

De veiligste methode is alles apart, achter een eigen automaat van 16 ampère, naar de meterkast.
De opgewekte energie wordt dan in de meterkast verdeeld en als er niet genoeg wordt opgewekt levert het energiebedrijf de rest.

Of andersom natuurlijk: terugleveren het net in.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 841
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Wij hebben ook de Wallbox Pulsar Plus en die werkt prima met de XC40 P8. We hebben ook de load balancer laten installeren, omdat we een aantal grootverbruikers hebben, zoals elektrische vloerverwarming en een sauna. We hebben een standaard 3-fase aansluiting. Een zwaardere aansluiting is per maand vier keer zo duur!

Daarnaast hebben we ook zonnepanelen. De ervaring is dat er maximaal 7,5 kW geproduceerd wordt, dus dat is niet genoeg om de auto met 11 kW te laden. Maar zolang er nog saldering bestaat is dat prima. Wat we niet zelf verbruiken gaat het net in en als we niet genoeg produceren nemen we het weer af.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”