Pagina 1 van 1
Opladen batterij bij afrijden berg
Geplaatst: 16.08.2021 - 09:27
door Steven Volvo
Hallo,
(Ik kon het antwoord niet vinden met de zoekfunctie, dus als er al een topic over is, kan deze weg)
Auto is een V60 TE T6.
Wij gaan vrijdag naar de Pyreneeen in een huisje op ~1km hoogte.
Waar ik nu aanneem daar niet te kunnen laden, bedacht ik me het volgende:
Ipv het oude afremmen op de motor, kan ik natuurlijk nu mooi de batterij opladen bij het dalen.
Ik heb ook gezien dat in Hybrid mode met de pook in B2/3/4/5 kan schakelen om de remmen te sparen.
Maar als de batterij nu vol is, en ik regenereer nog steeds: Hoe werkt dat dan?
Kan de batterij te warm worden? Dat soort items. Risico's. Eerste keer met een hybride in de bergen voor ons.
Waar ik ook wel verwacht dat die Batterij niet met een ritje van de berg af opgeladen is..
Maar stel ik kan in het dal laden bij de supermarkt en ik zou de volgende dag naar beneden rijden...
Groet
Steven
Opladen batterij bij afrijden berg
Geplaatst: 16.08.2021 - 11:47
door Daf88
Hoi Steven,
Wat heb ik gemerkt in Oostenrijk?
Inderdaad als de batterij vol is kan er niet meer bij! Ik ga er vanuit dat Volvo daar over heeft nagedacht en heb niets "vreemds" kunnen ontdekken behalve dan dat hij minder op de electromotor afremt dan als de batterij minder vol is. Ook heb ik gemerkt dat als je in Hybrid stand electrisch rijdt in B en je gaat handmatig schakelen (B2/3/4..) wordt de benzine motor aangeslingerd. Je remt dan deels op de electromotor, maar zeker ook op de benzine motor.
Toen we leeg vetrokken van boven op de berg en een stukje naar het dorp afdaalden konden we idd eenvoudig electrisch rijden tot bij de supermarkt, voor de terugweg hadden we wel de benzine motor erbij nodig.
Toen we leeg vertrokken van boven op de berg en terug naar huis gingen hadden we 10 km range opgedaan na ca 30 km rijden.
Opladen batterij bij afrijden berg
Geplaatst: 16.08.2021 - 12:16
door volvo440special
Lijkt me dat er wel remweerstanden aanwezig zijn. Dan wordt de overtollige energie gewoon verstookt (omgezet in warmte).
Opladen batterij bij afrijden berg
Geplaatst: 16.08.2021 - 14:51
door Daf88
volvo440special schreef: ↑16.08.2021 - 12:16
Lijkt me dat er wel remweerstanden aanwezig zijn. Dan wordt de overtollige energie gewoon verstookt (omgezet in warmte).
zeker, en omzetten van kinetische energie in electrische gaat ook gepaard met verlies (=warmte)
Opladen batterij bij afrijden berg
Geplaatst: 24.07.2023 - 15:30
door Dentista
Zetten jullie dan bij afdalen de stand charge aan en B of alleen B?
Opladen batterij bij afrijden berg
Geplaatst: 24.07.2023 - 16:45
door Gouwe
Alleen B. Charge is de meest inefficiënte stand die je maar kunt bedenken en zou je m.i. nooit moeten gebruiken (tenzij je lekker inefficiënt wil zijn natuurlijk en tot wel 40% extra benzine wil verbruiken). B en Charge werken onafhankelijk van elkaar.
Opladen batterij bij afrijden berg
Geplaatst: 24.07.2023 - 17:36
door Dentista
Ik snap dat die inefficiënt is maar als je een berg afrijd gebruik je als het goed is het gaspedaal haast niet. En zal hij dan toch extra moeten laden. En niet meer benzine verbruiken of zie ik dit verkeerd?
Opladen batterij bij afrijden berg
Geplaatst: 24.07.2023 - 21:31
door raspaardje
Met stand Charge laad je de batterij op met je benzine.
Opladen batterij bij afrijden berg
Geplaatst: 25.07.2023 - 21:32
door bakk
Als je je auto wil opladen met afremmen dan gebruik je de B stand toch lijkt me?
Opladen batterij bij afrijden berg
Geplaatst: 26.07.2023 - 09:59
door Gouwe
Dat hoeft niet. Rustig rem aantikken en je hebt hetzelfde effect. Sterker met je voetrem kun je meer remenergie genereren.
Opladen batterij bij afrijden berg
Geplaatst: 31.07.2023 - 12:44
door Daf88
Wat ik vaak doe is de cruise control op een snelheid zetten waarmee het prettig afdalen is, de auto remt dat zelf op de electromotor en laadt de batterij op. (Scheelt zelf met het rempedaal spelen en/of hopen dat de B stand voldoende afremt)
Opladen batterij bij afrijden berg
Geplaatst: 31.07.2023 - 19:22
door Gouwe
Ik denk dat afhankelijk van de hellingshoek (of wat je achter op de trekhaak hebt) de auto dan continu naast de regeneratie aan het bij remmen is en dat lijkt me niet echt verstandig?
Opladen batterij bij afrijden berg
Geplaatst: 01.08.2023 - 10:22
door Dentista
Daf88 schreef: ↑31.07.2023 - 12:44
Wat ik vaak doe is de cruise control op een snelheid zetten waarmee het prettig afdalen is, de auto remt dat zelf op de electromotor en laadt de batterij op. (Scheelt zelf met het rempedaal spelen en/of hopen dat de B stand voldoende afremt)
Ik doe hetzelfde. Rijdt erg comfortabel zo
Opladen batterij bij afrijden berg
Geplaatst: 01.08.2023 - 10:38
door AirBoxeRT
Gouwe schreef: ↑26.07.2023 - 09:59
Dat hoeft niet. Rustig rem aantikken en je hebt hetzelfde effect. Sterker met je voetrem kun je meer remenergie genereren.
Lees ik hieruit goed dat je meer remenergie opwekt met je voetrem en daarmee meer batterij kan laden? Of is dat laatste mijn eigen, verkeerde, interpretatie?
Wat ik altijd begrijp is dat zolang je in het witte blijft van de regeneratie meter, de remgenerator in werking is. In het rode gedeelte van de meter, worden ook de remmen in werking gesteld. Klopt dat? In de B stand zie ik dat er maximaal in het witte gebleven wordt (tot aan het rode). In de D stand kan je doseren met je rempedaal in het witte en met doortrappen tot in het rode.
In de bergen en met de caravan rijd ik voornamelijk in de B stand. Eigenlijk is het ‘one pedal Drive’. Je remt door alleen het gas los te laten. Rem doseren gaat dan door meer of minder het gas los te laten.
Naar mij idee maakt het uiteindelijk helemaal niets uit voor de energie-opwekking. D stand in combinatie met de rem, of B stand met gaspedaal dosering. Ben benieuwd hoe anderen daar over denken.
Opladen batterij bij afrijden berg
Geplaatst: 09.08.2023 - 12:22
door Rene68
Ik heb in Frankrijk niet kunnen laden maar rij altijd in de B stand. Dan kon ik op een rit van 45km toch aardig wat elektrisch rijden. Gemiddeld verbruik was 6,2l/100km dus dat is best netjes als je bedenkt dat bergop vaak de benzinemotor er bij moest.