Stuurhulp terug op stuur

De volledig elektrische XC40, eerder bekend als Recharge
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Dit punt is door de referentie groep van P8 rijders (waar ik ook deel van uitmaak) uitermate zorgvuldig onderbouwd onder de aandacht van Volvo gebracht in de vorm van een Change Request. We wachten op actie……
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
silverado
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
Locatie: Drenthe

Al iets positiefs te melden omtrent dit issue?
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8.

Volvo nr. 14: XC40 T2 R-Design GT8
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Deze maand update gehad van Volvo bij de jaarbeurt. Bij mij werkt het nog gewoon via het linker knopje op het stuur, net als voorheen.
Waterblok
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 03.03.2021 - 08:54

Harry M. schreef: 28.03.2022 - 09:16 Deze maand update gehad van Volvo bij de jaarbeurt. Bij mij werkt het nog gewoon via het linker knopje op het stuur, net als voorheen.
Welke versie software? 1.9 of hoger? Of heeft de dealer er patches op gezet?
Volvo 240-740-XC70 2.4 T- nu XC40 P8
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Waterblok schreef: 01.04.2022 - 15:47
Harry M. schreef: 28.03.2022 - 09:16 Deze maand update gehad van Volvo bij de jaarbeurt. Bij mij werkt het nog gewoon via het linker knopje op het stuur, net als voorheen.
Welke versie software? 1.9 of hoger? Of heeft de dealer er patches op gezet?
Dit staat op de factuur:

Service 2.0, software regeleenheden down 08
31676057 Service 2.0 upg 08
Waterblok
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 03.03.2021 - 08:54

Harry M. schreef: 01.04.2022 - 15:50
Waterblok schreef: 01.04.2022 - 15:47
Harry M. schreef: 28.03.2022 - 09:16 Deze maand update gehad van Volvo bij de jaarbeurt. Bij mij werkt het nog gewoon via het linker knopje op het stuur, net als voorheen.
Welke versie software? 1.9 of hoger? Of heeft de dealer er patches op gezet?
Dit staat op de factuur:

Service 2.0, software regeleenheden down 08
31676057 Service 2.0 upg 08
Maar wat zegt de auto welke versie er draait?
Ik heb n.l. begrepen dat de VS gevraagd/geisd heeft dat de PA van het stuur ging.
Volvo 240-740-XC70 2.4 T- nu XC40 P8
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Waterblok schreef: 01.04.2022 - 15:57
Harry M. schreef: 01.04.2022 - 15:50
Waterblok schreef: 01.04.2022 - 15:47 Welke versie software? 1.9 of hoger? Of heeft de dealer er patches op gezet?
Dit staat op de factuur:

Service 2.0, software regeleenheden down 08
31676057 Service 2.0 upg 08
Maar wat zegt de auto welke versie er draait?
Ik heb n.l. begrepen dat de VS gevraagd/geisd heeft dat de PA van het stuur ging.
Zal straks even voor je kijken, maar "de VS"? De mijne is in Belgie gemaakt en niet in the USA. Daar hebben ze ook gekleurde reflectors op de zijkanten en andere kleuren knipperlichten. We doen hier toch niet klakkeloos wat ze in de VS vragen? :-). I will check this for you and come back on this issue.
Hendricus GP
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 23.01.2021 - 11:36

Het zou prettig zijn om de oorspronkelijke functies opnieuw te programmeren mogelijk in combinatie met instellingen op het middenscherm. Nu hebben we allen knoppen op het stuurwiel zonder functie. Veilig rijden zou door een dergelijke wijziging verbeterd worden.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Hans Eilander schreef: 14.09.2021 - 18:24 Waarom laat je die stuurhulp niet helemaal weg? Die staat bij mij altijd uit. (net als S/S en Lane Keep Assist) Het is toch de bedoeling dat je zelf stuurt in de auto? ;) Het is toch niet gevaarlijk, als je bij het rijden niet geholpen word door een stuursysteem dat af en toe wat corrigeert?
Daar kan ik me in vinden. Zal wel iets met flink wat rijervaring te maken hebben in tijden dat deze opties nog niet bestonden.
Andere formulering voor de leeftijd...........

Een weekje rijden met een gehuurde BMW leverde mij een ritje naar een dealer op om dat hele circus uit te zetten.
CC is voor mij wel een waardevolle optie die ook nog een stapeltje bekeuringen scheelt.

Ik neem aan dat Volvo kan uitleggen waarom er gekozen is voor de verandering van de bediening.
Het is een keuze die niets te maken heeft met wijzigingen of beperkingen van de techniek.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

WillyWortel2 schreef: 29.10.2022 - 19:45 CC is voor mij wel een waardevolle optie die ook nog een stapeltje bekeuringen scheelt. Ik neem aan dat Volvo kan uitleggen waarom er gekozen is voor de verandering van de bediening.
Klopt, zowel CC als ook ACC heeft een toegevoegde waarde. Het regelt een constante snelheid, wat de auto zuiniger maakt. En de ACC houd ook afstand bij een plots remmende voorganger. Wat bekeuringen betreft, speelt dat bij mij geen rol. Want ik hou me in de regel altijd aan de max. snelheid, en wanneer de rust in het verkeer het toelaat, zelfs daar onder.
Dus waar je 100 km/u mag, rij ik dan 90 of 95 km/u. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

WillyWortel2 schreef: 29.10.2022 - 19:45 Daar kan ik me in vinden. Zal wel iets met flink wat rijervaring te maken hebben in tijden dat deze opties nog niet bestonden.
Andere formulering voor de leeftijd...........
Ik draai hem even om; kan aan de leeftijd liggen dat je er niet mee kan omgaan?

De hedendaagse systemen zijn niet perfect maar in vele situaties veiligheidsverhogend.
Aan de bestuurder om die situaties te herkennen. Daarom kunnen ze ook uit.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Natuurlijk mag je het ook omdraaien. Ik kan er wel mee omgaan maar kies er bewust voor zelf actiever betrokken te zijn bij het autorijden. Dat heeft naar mijn idee het voordeel dat ik alerter ben op gebeurtenissen om me heen.
Kan alleen anekdotisch bewijs aanvoeren helaas. Meer dan 2 miljoen schadevrije kilometers ook met zwaar transport zeggen wel iets.

Ben wel benieuwd of er onderzoek is gedaan naar de bijdrage aan de veiligheid door nieuwe ontwikkelingen.
Er zijn wel berichten verschenen dat bestuurders meer risico nemen omdat ze vertrouwen op veiligheidssystemen.
Dat kan niet de bedoeling zijn van deze techniek.

Oude wijsheid van een rallyrijder bij het inschatten van risico's: Bij een lantarenpaal heb je nog een kans, bij een boom niet.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

WillyWortel2 schreef: 29.10.2022 - 21:44 Natuurlijk mag je het ook omdraaien. Ik kan er wel mee omgaan maar kies er bewust voor zelf actiever betrokken te zijn bij het autorijden. Dat heeft naar mijn idee het voordeel dat ik alerter ben op gebeurtenissen om me heen.
Met jouw kan ik praten. Ik ben het helemaal met je stelling eens. @raspaardje suggereert hiermee, dat wij als "oude mannen," niet met die moderne technieken weten om te gaan. Dat is schijnbaar alleen voor moderne dynamische mannen weggelegd. Mag ik ff lachen?? By the way: ik heb ik mijn arbeidsleven óok 32 jaar internationaal gereden. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

WillyWortel2 schreef: 29.10.2022 - 21:44 Natuurlijk mag je het ook omdraaien. Ik kan er wel mee omgaan maar kies er bewust voor zelf actiever betrokken te zijn bij het autorijden. Dat heeft naar mijn idee het voordeel dat ik alerter ben op gebeurtenissen om me heen.
Mooie reactie en een erg goede zaak dat je het zo doet.
En dan kan je je vast ook indenken dat anderen dat niet kunnen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

In alle bescheidenheid: ik kan niet over de vaardigheden van anderen oordelen en zal dat ook niet doen.

Op het gevaar dat de uitspraak over nieuwe voorzieningen naar mij terug slaat: op een ander forum worden het stumperhulpjes genoemd. Ik citeer alleen maar, ben niet de bedenker van deze benaming. :)
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Dibadro schreef: 03.01.2022 - 12:21 Vorige week een dingetje gehad met de Stuurhulp.
Komend van de XC40 T4 waar je het wel kon aan/uit zetten op stuur.
De auto (XC40 P6) ging opeens nerveus sturen toen ik de knop het stuur dacht te gebruiken wat niet werkt, deed ik snel de ACC uit, als je dan de OPD aan hebt gaat de auto gelijk goed remmen.

De auto achter mij was niet zo happy zeg maar. Als je dan met 100km ineens gaat remmen is de auto achter je heel snel dicht bij je achter bumper.
Gelukkig was de bestuurder/auto allert, maar de vinger op z'n voorhoofd zei genoeg.

Nu gebruik ik de stuurhulp maar niet meer, te veel tikjes op midden scherm, waardoor je niet op de weg kan kijken.
Onhandig en best wel link als je even de hulp wilt uitschakelen.
Laat die 2 doelloze knopjes op het stuur weer die functie krijgen.
Het gaat mij niet om de opties die hier besproken worden maar om de beslissing van Volvo om de bediening van de stuurkolom naar het middenscherm te verplaatsen. Hier was sprake van een bijna ongeluk veroorzaakt door onvoldoende controle over de wat ik voor het gemak de nieuwe opties noem.
Laat mij maar met rust, ik heb geen behoefte aan deze nieuwigheden.
Laatst gewijzigd door WillyWortel2 op 30.10.2022 - 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Het google gebaseerde systeem kent meerdere punten waar het naar mening minder funtionaliteit biedt dan sensus ik snap daadwerkelijk niet waarom men dat laat gebeuren.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

WillyWortel2 schreef: 30.10.2022 - 10:45 Het gaat mij niet om de opties die hier besproken worden maar om de beslissing van Volvo om de bediening van de stuurkolom naar het middenscherm te verplaatsen. Hier was sprake van een bijna ongeluk veroorzaakt door onvoldoende controle over de wat ik voor het gemak de nieuwe opties noem.
Laat mij maar met rust, ik heb geen behoefte aan deze nieuwigheden.
Het gaat dus idd om twee verschillende dingen:
1. Weghalen van stuurbediening
2. Nut en noodzaak van rijhulpsystemen an sich
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
C40
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 26.04.2022 - 23:00

Mensen en opletten. Voor mij de reden dat ik gestopt ben met dagelijks motor rijden...zoveel mensen van alle leeftijden die liever naar hun kruis kijken dan autorijden.
Prim ontwikkeling dat dit soort systemen verplicht zijn op nieuwe auto's.

Knopje mag wel weer terug. Op de snelweg prima maar op tussenwegen (60) zonder midden lijn werkt het niet lekker. De auto stuurt je dan steeds naar het midden. En om elke keer je configuratie in te moeten duiken is te veel moeite.
C40 Twin Ultimate 20"
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Mooi al die hulpmiddelen en nog beter wanneer de bediening daarvan mogelijk is zonder in het menu te spitten.
Zolang die bediening niet goed mogelijk is bevorderen deze systemen de veiligheid niet.

Ik rij ook motor, al een jaar of veertig. Ben het eens dat de aandacht van andere weggebruikers afneemt.
Defensief rijden en extra goed opletten wat er om je heen gebeurt is een noodzaak voor iedere motorrijder.
Blijf motor rijden, het is veel te leuk.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “EX40”