Stuurhulp terug op stuur

De volledig elektrische XC40, eerder bekend als Recharge
Waterblok
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 03.03.2021 - 08:54

Ik zeg het hier nog maar een keer, ik vind het erg jammer en onveilig dat de stuurhulp naar de middenconsole is verhuisd.
Kom je van de snelweg wil je wel cruisecontrol maar geen stuurhulp moet je dat in de middenconsole in een paar klikken uitzetten.
Op het stuur kun je ze alleen allebei aan en uit zetten maar niet apart de stuurhulp.
Graag terug naar oorspronkelijke bediening op stuur van allebei!

Vinden jullie dat ook?
Volvo 240-740-XC70 2.4 T- nu XC40 P8
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Dat verzoek moest je aan VNL richten, dan kom je in de buurt van ‘gehoor’.
Of ze er wat mee doen is de vraag, er zal een reden zijn neem ik aan.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het is door 'n gebrek aan halfgeleiders, niet voor de grap
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Voor zover ik weet is er vanuit VCNL al een verzoek geweest om het terug te draaien. Hoe dat in verhouding staat tot de verzoeken vanuit Noorwegen en de USA (de twee andere markten waar veel P8/Recharge Twin) wordt verkocht weet ik niet.

@OGA244 ik snap je opmerking niet. Dit gaat over auto's die alle chips aan boord hebben, waar een nieuwe software versie alleen functionaliteit verandert (en niet weghaalt)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dank voor je verheldering, fijn dat iemand precies weet hoe het zit.
Waterblok
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 03.03.2021 - 08:54

OGA244 schreef: 02.09.2021 - 07:48 Dank voor je verheldering, fijn dat iemand precies weet hoe het zit.
Om precies te zijn het is een softwareaanpassing die met een update meekwam, het is irritant, onveilig en zie er het nut niet van.
Volvo 240-740-XC70 2.4 T- nu XC40 P8
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Waterblok schreef: 07.09.2021 - 15:55 Om precies te zijn het is een softwareaanpassing die met een update meekwam, het is irritant, onveilig en zie er het nut niet van.
Waarom laat je die stuurhulp niet helemaal weg? Die staat bij mij altijd uit. (net als S/S en Lane Keep Assist) Het is toch de bedoeling dat je zelf stuurt in de auto? ;) Het is toch niet gevaarlijk, als je bij het rijden niet geholpen word door een stuursysteem dat af en toe wat corrigeert?
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Hendricus GP
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 23.01.2021 - 11:36

Op binnenwegen tot 80 km per uur ben je soms genoodzaakt om meer intensieve stuurbewegingen te maken. Op de grote weg is dat minder. Dat maakt dat je op binnenwegen bij voorkeur geen stuurhulp wil inschakelen en op de grote weg juist wel. Tja, dan moet je stoppen voor je de grote weg op rijdt. Of toch op de grote weg alsnog op de middenconsole de instellingen wijzigen....................................Ik wil dat niet. Graag die optie terug op het stuurwiel.
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Ik snap de gedachtegang achter deze software wijziging ook niet. Het is behoorlijk irritant. Gelukkig zit het op mijn V60T8 nog wel op het stuur.
Larsvanderkaa
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 12.12.2020 - 20:54

Waterblok schreef: 02.09.2021 - 01:50 Ik zeg het hier nog maar een keer, ik vind het erg jammer en onveilig dat de stuurhulp naar de middenconsole is verhuisd.
Kom je van de snelweg wil je wel cruisecontrol maar geen stuurhulp moet je dat in de middenconsole in een paar klikken uitzetten.
Op het stuur kun je ze alleen allebei aan en uit zetten maar niet apart de stuurhulp.
Graag terug naar oorspronkelijke bediening op stuur van allebei!

Vinden jullie dat ook?
Kun je me uitleggen wat je precies bedoeld?

Lees ik goed dat je via het scherm moet wisselen tussen Pilot Assist en Adaptieve Cruise hetgeen voorheen via de linker knop op het stuur ging (met links en rechts drukken)?
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 841
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Larsvanderkaa schreef: 24.11.2021 - 13:35
Waterblok schreef: 02.09.2021 - 01:50 Ik zeg het hier nog maar een keer, ik vind het erg jammer en onveilig dat de stuurhulp naar de middenconsole is verhuisd.
Kom je van de snelweg wil je wel cruisecontrol maar geen stuurhulp moet je dat in de middenconsole in een paar klikken uitzetten.
Op het stuur kun je ze alleen allebei aan en uit zetten maar niet apart de stuurhulp.
Graag terug naar oorspronkelijke bediening op stuur van allebei!

Vinden jullie dat ook?
Kun je me uitleggen wat je precies bedoeld?

Lees ik goed dat je via het scherm moet wisselen tussen Pilot Assist en Adaptieve Cruise hetgeen voorheen via de linker knop op het stuur ging (met links en rechts drukken)?
Inderdaad. Het aan- en uitzetten van stuurhulp (Pilot Assist) ging in de XC40 P8 eerst met een van de knoppen op het stuur. Nu moet je op het middendisplay drie knoppen indrukken om te schakelen. En de knop op het stuur heeft geen functie meer.

Stuurhulp is gekoppeld aan Adaptive Cruise Control. Dus als ACC aan staat krijg je altijd stuurhulp erbij als het in het middendisplay aangezet is.

Veel P8-rijders vinden dit onhandig.

Volvo Nederland heeft een tijd geleden gezegd dat dit gedaan is door een "overijverige programmeur". Maar het laatste nieuws is dat het toch een ontwerpkeuze is en niet teruggedraaid wordt.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Larsvanderkaa
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 12.12.2020 - 20:54

Peter-V50 schreef: 24.11.2021 - 14:07
Larsvanderkaa schreef: 24.11.2021 - 13:35
Waterblok schreef: 02.09.2021 - 01:50 Ik zeg het hier nog maar een keer, ik vind het erg jammer en onveilig dat de stuurhulp naar de middenconsole is verhuisd.
Kom je van de snelweg wil je wel cruisecontrol maar geen stuurhulp moet je dat in de middenconsole in een paar klikken uitzetten.
Op het stuur kun je ze alleen allebei aan en uit zetten maar niet apart de stuurhulp.
Graag terug naar oorspronkelijke bediening op stuur van allebei!

Vinden jullie dat ook?
Kun je me uitleggen wat je precies bedoeld?

Lees ik goed dat je via het scherm moet wisselen tussen Pilot Assist en Adaptieve Cruise hetgeen voorheen via de linker knop op het stuur ging (met links en rechts drukken)?
Inderdaad. Het aan- en uitzetten van stuurhulp (Pilot Assist) ging in de XC40 P8 eerst met een van de knoppen op het stuur. Nu moet je op het middendisplay drie knoppen indrukken om te schakelen. En de knop op het stuur heeft geen functie meer.

Stuurhulp is gekoppeld aan Adaptive Cruise Control. Dus als ACC aan staat krijg je altijd stuurhulp erbij als het in het middendisplay aangezet is.

Veel P8-rijders vinden dit onhandig.

Volvo Nederland heeft een tijd geleden gezegd dat dit gedaan is door een "overijverige programmeur". Maar het laatste nieuws is dat het toch een ontwerpkeuze is en niet teruggedraaid wordt.
Dit is inderdaad geen verbetering! Juist het eenvoudig schakelen tussen PA en ACC maakt het systeem prettig en functioneel voor elke situatie.

Wij overwegen een overstap naar een C40 en binnenkort eens ervaren (met XC40) hoe dit in de praktijk werkt.
Gebruikersavatar
Dibadro
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 17.12.2012 - 15:26

Vorige week een dingetje gehad met de Stuurhulp.
Komend van de XC40 T4 waar je het wel kon aan/uit zetten op stuur.
De auto (XC40 P6) ging opeens nerveus sturen toen ik de knop het stuur dacht te gebruiken wat niet werkt, deed ik snel de ACC uit, als je dan de OPD aan hebt gaat de auto gelijk goed remmen.

De auto achter mij was niet zo happy zeg maar. Als je dan met 100km ineens gaat remmen is de auto achter je heel snel dicht bij je achter bumper.
Gelukkig was de bestuurder/auto allert, maar de vinger op z'n voorhoofd zei genoeg.

Nu gebruik ik de stuurhulp maar niet meer, te veel tikjes op midden scherm, waardoor je niet op de weg kan kijken.
Onhandig en best wel link als je even de hulp wilt uitschakelen.
Laat die 2 doelloze knopjes op het stuur weer die functie krijgen.
XC40 P6 Pro - Onyx Black- 20" - Nubuck Textiel - Trekhaak - Dakspoiler
Vorige: XC40 T4 Geartronic Inscription, Pine Grey metallic - Full option.
V40 D2 Summum - Introline - Stoel+voorruitverwarming - Misty Bleu - P120 - S40 Edition 2 - Barents Blue, 3 x VW Bora
Waterblok
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 03.03.2021 - 08:54

Weet iemand wat de motivatie van Volvo is om die knopjes werkeloos te maken?
Ik begrijp dat "andere" typen Volvo wel nog de PA op het stuur kunnen bedienen?
Volvo 240-740-XC70 2.4 T- nu XC40 P8
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Ik kan er ook geen zinnig verklaring voor vinden. Wij zijn ook nog in het bezit van een V60T8 en deze heeft het (gelukkig) nog op het stuur zitten.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Mijn S90 gaan dinsdag naar de dealer voor de jaarlijkse beurt, ik hoop dat bij mij de functie blijft zoals hij nu is….
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
silverado
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
Locatie: Drenthe

Verandert dit niet? Dan was dit de laatste Volvo voor mij!
Ik rijd altijd met ACC, maar lang niet altijd i.c.m. Pilot Assist.
Sterker nog, het zit vanaf 2011 op al onze Volvo's en wil niet meer zonder!
Wat hierboven al vermeld is, soms moet je het uitzetten omdat de stuurhulp wat vreemd reageert.
Als dan de ACC ook uitschakelt is dit een groot minpunt.
Bij de dealer zullen ze wel een mooi kulverhaal houden als verkooppraatje.... dat het misschien bij de volgende update vast terugkomt...
Mijn ervaring met Volvo leert dat dat niet gaat gebeuren.
(deden ze laatst ook al over de onregelmatig knipperende richtingaanwijzer... Is bewust door Volvo gedaan...?!?)
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8.

Volvo nr. 14: XC40 T2 R-Design GT8
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Nu vind ik persoonlijk het onregelmatig knipperen van de richtingaanwijzers, geen punt om van wakker te liggen. Belangrijker is, dat andere weggebruikers kunnen zien, dat je van richting, of rijbaan gaat veranderen. Ook ben ik nog niet zo zeker, of aan de buitenkant het onregelmatig knipperen waar te nemen is. De verklikker binnen, kan dan onregelmatig klikken. Maar aan de buitenkant is dit m.i. echter niet waar te nemen. Zet als test je alarmlichten maar aan...(off topic: het heeft niets met stuurhulp te maken) ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik moet altijd naar rechts klikken om autopilot aan te doen, dat zou nu dan niet meer hoeven. Ik gebruik NOOIT normale cruisecontrole.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Paul schreef: 01.02.2022 - 18:53 Ik moet altijd naar rechts klikken om autopilot aan te doen
Dit wil dus niet meer in de XC40P8. Gisteren een enquête ingevuld van Volvo over de XC40P8. Daar ook nogmaals aangegeven dat ik erg ontevreden ben over de verplaatsing van de autopilot knop naar de middenconsole.
Plaats reactie

Terug naar “EX40”