Pagina 1 van 1
Extreem schommel stationair toerental S70
Geplaatst: 03.11.2006 - 11:15
door SV
Hallo,
Ik heb 3 jaar een Volvo S70 2.5-20V met 350dkm op de teller deze rijdt op LPG(-G3) en euro95, altijd zonder problemen gereden.
Sinds een halve week begon mijn motormanagementsysteem lampje te branden een aantal malen gereset (accupoolklem losgehaald).
Nu komt er een ander probleem opzetten, wat waarschijnlijk een gevolg is van het motormanagement probleem, namelijk dat het stationair toerental extreem begint te schommelen, tussen de 1000rpm en de 200rpm, zelfs soms afslaan.
Wie weet wat hier het probleem zou kunnen zijn? En wat zijn de mogelijke oplossingen?
SV
Geplaatst: 03.11.2006 - 15:42
door Ludo
controleer alle vacuumslangetjes eens op lekkage.
Geplaatst: 03.11.2006 - 15:50
door bart simpson
LMM?
Geplaatst: 03.11.2006 - 18:29
door SV
Wat wordt er bedoelt met LMM??? :oops:
Geplaatst: 03.11.2006 - 18:59
door Oceanracer
LMM is beter bekend als de luchtmassameter. Maar als ik mij niet vergis is dat voor een TDI/2.5D. Waar ik zelf aan zit te denken is je gasklephuis. Kijk maar even wat je daarover kunt vinden (ook van mijzelf) op het forum. Denk dat je dan snel wat wijzer bent.
Geplaatst: 04.11.2006 - 14:34
door lbexkens
heb hetzelfde probleem gehad, wer dtijdelijk opgelost met nieuwe software voor gasklephuis, uiteindelijk toch een nieuw gasklephuis
Geplaatst: 04.11.2006 - 20:22
door SV
Ik heb gemerkt dat nu het even iets warmer is het probleem verdwenen is, zit er ook iets van een temperatuur sensor in het gehele regelsysteem? Of heeft het een andere oorzaak? Ook is het lampje van het motormanagement weer uit.

Geplaatst: 09.11.2006 - 09:15
door Koops
Ik zou hem eerst laten uitlezen.
Je komt er dan sneller achter wat het probleem is.
Controleer alle vacuumslangen eens bij het gasklephuis en of hij op allebeide brandstoffen het zelfde doet.
Geplaatst: 09.11.2006 - 17:45
door SV
Vacuumslangen??? Volgens mij is het een elektronisch gestuurde gasklep. Ik heb zelf ook even wat meer op internet zitten speuren en dit blijkt nogal een lastig punt bij Volvo te zijn in de modeljaren 1999 t/m 2001.
In Amerika hebben ze hierom de garantie periode en garantie kilometrage verlengd.
Ik kan alleen nog niet verklaren waarom het erger wordt naarmate de temperatuur afneemt, dit zal waarschijnlijk iets met uitzettingscoëfficiënten te maken hebben van de verschillende materialen. Niemand heeft mij tot nu toe aankunnen geven of er ook temperatuursensor in het regelsysteem zit wat hier invloed op heeft.
Geplaatst: 09.11.2006 - 20:11
door Oceanracer
In Amerika hebben ze hierom de garantie periode en garantie kilometrage verlengd.
Tja, daar wel. Hier moet je alles gewoon zelf dokken. Maar kijk nog eens op 't forum rond. Er zijn er die hem vervangen door een van een ander merk en schijnt prima te werken. Ik weet niet voor hoelang natuurlijk...
Geplaatst: 10.11.2006 - 10:38
door Koops
Wat is het bouwjaar van de auto dan???
Geplaatst: 10.11.2006 - 12:23
door SV
Het bouwjaar van de auto is april 1999. En de gasklep lijkt ook enorm op de gasklep die ze beschrijven in de probleemanalyses bij het Amerikaanse forum (en garantie verlengingsregelingen), zit bij mij alleen op een andere locatie, zie attachment. Helaas door beperkingen (file grootte) zijn de foto's bijna allemaal verwijderd uit het document.
De elektronische gasklep schijnt van Italiaanse makelijk te zijn, Magneti Marelli, mogelijk heeft deze in de loop van de tijd wel een verbeterde versie uitgebracht??? Wie hiervan op de hoogte is ik hoor het graag!!!
Geplaatst: 10.11.2006 - 13:16
door Oceanracer
Volgens mijn dealer is de huidige ETM wel beter dan z'n voorganger. Krijg er ook gewoon garantie op natuurlijk. Maar of ie het ook weer 2 ton volhoudt...
Geplaatst: 11.11.2006 - 10:17
door SV
Wat is de garantietermijn die Volvo nu geeft voor de ETM? :?:
Geplaatst: 12.11.2006 - 11:07
door Oceanracer
Ik denk dat de dealer wel begrijpt dat ik niet nog een keer 600 Euro ga betalen als ie onverhoopt de geest mocht geven. Ik ga er dus van uit dat zolang ik de auto in mijn bezit heb, hij kosteloos wordt vervangen mocht hij overhoopt defect raken.
Geplaatst: 12.11.2006 - 15:48
door bart simpson
Oceanracer schreef:Ik denk dat de dealer wel begrijpt dat ik niet nog een keer 600 Euro ga betalen als ie onverhoopt de geest mocht geven. Ik ga er dus van uit dat zolang ik de auto in mijn bezit heb, hij kosteloos wordt vervangen mocht hij overhoopt defect raken.
Een nogal tricky aanname.
SV schreef:Wat is de garantietermijn die Volvo nu geeft voor de ETM? :?:
op een vervangingsdeel 1 jaar (of 12 maanden)
Geplaatst: 12.11.2006 - 16:06
door Oceanracer
Een nogal tricky aanname.
Ik benader alles postitief, tot het tegendeel bewezen is, Bart. Tot op heden heeft mijn dealer mij nog niet tereurgesteld. Dus denk ik dat we er wel uitkomen. Maar de kans dat ook deze defect raakt is kleiner dan bij de vorige.
Geplaatst: 12.11.2006 - 16:10
door bart simpson
Oceanracer schreef:Een nogal tricky aanname.
Ik benader alles postitief, tot het tegendeel bewezen is, Bart. Tot op heden heeft mijn dealer mij nog niet tereurgesteld. Dus denk ik dat we er wel uitkomen. Maar de kans dat ook deze defect raakt is kleiner dan bij de vorige.
Dat is een mooie aanname, hoop wel voor je dat hij lang(er) meegaat.
Geplaatst: 12.11.2006 - 16:13
door Oceanracer
Ik ook
