Pagina 1 van 2

bedampte / natte voorruit

Geplaatst: 06.10.2021 - 19:08
door steven.vuylsteke
Zo, de wagen is nog steeds in mijn bezit en die wil ik dan ook vlekkeloos door verkopen zonder gebreken.

Nu merk ik, zeker bij vochtig buitenweer. ( zo is het nu al enkele dagen aan het regenen, maar ook deze zomer toen we met de caravan vertrokken tijdens een flinke regenbui ) dat de voorruit aandampt ipv damp vrij wordt. En dat er , vooral bij de achter blazers, soms mist uit de blazers komt. Die op hun beurt de passagiersruiten tot druppels toe nat blaast.

De foto in bijlage is vandaag genomen. De auto stond geparkeerd en toen mijn vrouw instapte trof ze hem zo aan. Nadien alle knoppen aangezet en de wagen bleef zo'n 10min volledig bedampt aan alle ruiten.
Ik had eergisteren tijdens een ritje gemerkt dat uit die blaasstrip aan de voorruit druppeltjes gevormd waren op dat rooster. Toen ik thuis kwam heb ik de wagen laten draaien en alles op maximale temperatuur gezet en de blazers zijn werk laten doen terwijl de koffer geopend stond. Na enige tijd was de wagen geen stoomhok meer maar een warme droge ruimte. Ik dacht dat ik zo wel even al het vocht uit het systeem gehaald had.
Niet dus.

Wat is de oorzaak hiervan en wat kan ik eraan doen om het te verhelpen ?

bedampte / natte voorruit

Geplaatst: 06.10.2021 - 19:15
door -KJ-
Rijd je veel of zelfs altijd met de airco aan?

bedampte / natte voorruit

Geplaatst: 06.10.2021 - 19:31
door steven.vuylsteke
De wagen staat meestal op auto climate. en daarbij staat de ac inderdaad meestal aan.
heb ondertussen een half uurtje forum zoeken gedaan naar gelijkaardige verhalen.
zou kunnen de verstopte afvoer zijn, deze heb ik via youtube weten te localiseren , dat kijk ik morgen eens na als ik tijd heb.


bedampte / natte voorruit

Geplaatst: 06.10.2021 - 19:50
door -KJ-
Dan is het vocht op je voorruit damp van (bijna-)ijsvorming op je verdamper. De verdamper ontdooit nadat je de auto uitzet en het vrijgekomen vocht slaat neer op koude oppervlaktes en niet heel toevallig precies boven de uitstroomopeningen.

bedampte / natte voorruit

Geplaatst: 06.10.2021 - 19:58
door steven.vuylsteke
nog wat gegoogle om dit eenvoudige schema ( https://volvoserviceonly.nl/volvo-airco ... e-control/ ), te vinden om me wat te kunnen voorstellen waar het probleem vandaag komt en hoe het systeem werkt
wat kan ik er dan aan doen om dit te verhelpen. Is het dan met de vochtafvoer te maken of iets anders als oplossing. Of ligt het misschien aan bijvullen van de airco ( dit is toch al weer een jaar of twee/drie geleden )

bedampte / natte voorruit

Geplaatst: 06.10.2021 - 20:11
door -KJ-
De airco uitzetten kort voordat je op je bestemming bent zodat het vocht kan verdampen en verspreiden terwijl de ventilator nog werkt. Dat voorkomt ook schimmelvorming en (dus) nare luchtjes.

bedampte / natte voorruit

Geplaatst: 06.10.2021 - 21:00
door Msuidgeest
Maar dan niet uitzetten zodra je de oprit opdraait maar 5 minuten van te voren. Is mijn ervaring ... zowel zakelijk als privé.

bedampte / natte voorruit

Geplaatst: 07.10.2021 - 20:02
door V70/2.4D/2003
Schoonmaken met ammoniakwater al geprobeerd? Vaak komt het mede omdat de ruiten vettig zijn.

bedampte / natte voorruit

Geplaatst: 07.10.2021 - 21:00
door steven.vuylsteke
Die kuis ik normaal altijd mee wanneer ik de wagen was. Maar zal ze nog eens een extra beurt geven. Had trouwens met een nieuw product voor de ramen gekocht, kan ik het eens testen

bedampte / natte voorruit

Geplaatst: 08.10.2021 - 12:38
door BraboFrits
Misschien een open deur, maar...heb je de airco niet per ongeluk op hercirculatie staan? Zodat er dus geen buitenlucht binnen komt? Heeft mijn moeder eens gehad na een servicebeurt aan haar Audi

bedampte / natte voorruit

Geplaatst: 08.10.2021 - 15:34
door steven.vuylsteke
Ik denk van niet, daar staat hij behalve bij tunnel rijden nooit op.
ik kijk het nog eens na. Maar ik vroeg gisteren wel of ze nog steeds aandampen, maar het probleem was samen met de felle regen verdwenen. Dus misschien gewoon een veel te hoge vochtigheid zowel buiten als binnen.

bedampte / natte voorruit

Geplaatst: 09.10.2021 - 10:03
door Gouwe
Dat van die airco uitzetten is m.i. echt wel een jaren negentig verhaal hoor. Verdampers waren toen nog van koper en nu al jaren van alu en voorzien van coating. Ik denk dat jij inderdaad ergens een vocht afvoer/blokkade hebt waardoor het vocht uit de auto wat op de verdamper neerslaat niet kan worden afgevoerd. Controleer ook eens je interieurfilter (laat die er eens een paar dagen uit en kijk wat er gebeurt).

bedampte / natte voorruit

Geplaatst: 13.10.2021 - 14:08
door didsbiak
Gouwe schreef: 09.10.2021 - 10:03 Dat van die airco uitzetten is m.i. echt wel een jaren negentig verhaal hoor. Verdampers waren toen nog van koper en nu al jaren van alu en voorzien van coating. Ik denk dat jij inderdaad ergens een vocht afvoer/blokkade hebt waardoor het vocht uit de auto wat op de verdamper neerslaat niet kan worden afgevoerd. Controleer ook eens je interieurfilter (laat die er eens een paar dagen uit en kijk wat er gebeurt).
Inderdaad, de gebruikershandleiding adviseerd om de airconditioning altijd te laten aanstaan ter voorkoming dat de ruiten beslaan.
Ik heb 2 wkn geleden de interieurfilter vervangen bij dezelfde symptomen en tot op heden geen beslagen ramen meer.

bedampte / natte voorruit

Geplaatst: 13.10.2021 - 15:10
door Ferrari
Het interieurfilter wordt wel eens "vergeten" (behalve op de factuur) is mijn ervaring. Inderdaad bij vochtproblemen goed om te controleren en bij twijfel vervangen. Ook inderdaad altijd de airco op aan/automatisch voor het beste resultaat.

bedampte / natte voorruit

Geplaatst: 13.10.2021 - 15:47
door volvo440special
Precies. Die ECC systemen werken alleen optimaal met de airco altijd aan.

bedampte / natte voorruit

Geplaatst: 13.10.2021 - 18:07
door -KJ-
Op geen van de 34 pagina's in mijn handleiding die over het klimaat gaan staat het advies om de automatische klimaatregeling altijd aan te zetten. Ik gebruik deze automatische regeling wel, maar zonder ingeschakelde airconditioning. Die gebruik ik alleen als het (te) warm of (te) vochtig is. In de 25 jaar dat ik in auto's van diverse merken met ECC heb gereden heb ik dit altijd zo gedaan omdat ik een hekel heb aan droge lucht (dan krijg ik last van m'n slijmvliezen) en het onnodig vind om motorvermogen en brandstof weg te gooien. In al dit tijd nooit problemen gehad met vocht, uitgedroogde ringen in aircoleidingen e.d. Maar iedereen mag uiteraard z'n eigen keuzes maken!

bedampte / natte voorruit

Geplaatst: 13.10.2021 - 19:03
door steven.vuylsteke
Ja, die droge lucht is vaker een probleem, dan die paar keren van de bedampte/beslagen ruiten. Hij staat bij gewone ritten bij tussendoor klimaat vaak uit. Ze heeft er ook een hekel aan.
blij dat onze opvolger panoramadak heeft en geventileerde zetels. het maakt de airco des te meer een bijzaak voor super hete zomerdagen of puur beslagen ruiten verhelpen :)

ivm op de factuur en vergeten. Ze staan bij de volvo dealer en soms ook andere vakmannen niet te zwaaien met een bakje gewisselde stukken aan de kassa. die zijn dan normaal gesproken reeds mooi gerecycleerd / weggesmeten in mensentaal.

bedampte / natte voorruit

Geplaatst: 14.10.2021 - 09:28
door Ferrari
steven.vuylsteke schreef: 13.10.2021 - 19:03

ivm op de factuur en vergeten. Ze staan bij de volvo dealer en soms ook andere vakmannen niet te zwaaien met een bakje gewisselde stukken aan de kassa. die zijn dan normaal gesproken reeds mooi gerecycleerd / weggesmeten in mensentaal.
Met "vergeten", dus tussen aanhalingstekens bedoel ik eigenlijk filter is niet vervangen, maar wel gefactureerd of vermeld in het onderhoudsboekje. Mijn netjes door de Volvo-specialist ingevuld onderhoudsboekje van de C70 meldt dat bij 170 dkm "alle filters vervangen" zijn en bij 187 dkm, bij aflevering aan een nieuwe eigenaar, ook weer "alle filters, behalve brandstoffilter vervangen" zijn. Bij 210 dkm heb ik volgens het onderhoudsschema zelf het onderhoud gedaan en dus ook het interieurfilter vervangen. Dit zag er enorm smerig uit (er was een soort van aanslag op gegroeid) en de behuizing zat vol met bladeren en andere troep. Ik kan me niet voorstellen dat dit na 23 dkm of 40 dkm en max. 1,5 jaar er zo uit ziet; dit moet al van jaren en veel meer km's zijn. Ik heb onlangs bij 240 dkm het filter weer vervangen (dus na 30 dkm) en daar zat wel iets van bladeren in, maar het filter zag er eigenlijk nog als nieuw uit. Het is bij een C70 best wel een lastige klus om het interieurfilter te vervangen; je moet er redelijk lenig voor zijn om er bij te komen, dus dat "vergeten" is makeelijk gedaan.

OT:
Bij het continue beslaan van de ramen is het zeker aan te raden de staat van het interieurfilter te controleren, ook al is dat op papier recent vervangen. Daarnaast, zoals hier boven al gemeld:
- Zorgen dat de ruiten van binnen schoon zijn.
- Zorgen dat er nergens water in de auto staat (afvoeren open en geen lekkage).
- Zorgen dat de airco goed werkt.
- Zorgen dat het interne ventilatie niet aanstaat en dat de klep daarvan goed werkt.

bedampte / natte voorruit

Geplaatst: 14.10.2021 - 09:37
door volvo440special
-KJ- schreef: 13.10.2021 - 18:07 Op geen van de 34 pagina's in mijn handleiding die over het klimaat gaan staat het advies om de automatische klimaatregeling altijd aan te zetten.
Staat gewoon in het boekje:

bedampte / natte voorruit

Geplaatst: 14.10.2021 - 10:07
door -KJ-
Niet in mijn boekje, bij welk model en bouwjaar heb jij gekeken?