werkelijk verbruik B3

TJ-73
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 25.10.2022 - 15:16

b3 aut8 uit 2021 nu sinds juni in mijn bezit.
Met ca 70% snelweg en ca 100/110km per uur staat mijn verbruik op 6.3l / 100 gemm na paar duizend km. Lager denk ik niet echt haalbaar bij woonwerk van ca 45m enkele reis

Bij ca 18 graden en 100 km p/u op de acc kom ik op een rit van 50 km tot 5.5l / 100
Kouder weer= hoger verbruik

Dit alles op de eco stand.
Persoonlijkk vind ik Eco het prettigst rijden vwb het soepele opschakelen/ terugschakelen

Korste stukjes binnenwegen oid zit ik op ca 9.5L/100
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1021
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Wij komen zelden op de snelweg, misschien zo’n 10% over het afgelopen jaar gezien. Het zijn voornamelijk regionale wegen en dan met rotondes en 60km/u gedeeltes bij kruisingen en door dorpen. Relatief veel optrekken en afremmen dus, verbruik volgens de app 5.6L/100km in bijna 14.000km.
Vandaag getankt en 44 liter e10 verbruikt in 740km = 5.9L/100km
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11616
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ter vergelijk: MY20 T4 S60: 64dkm, gemiddeld langdurig gebruik: 6,6l/100km.

Alleen V-Power benzine E5.
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Svea05 schreef: 14.10.2021 - 19:53 Je kan geen appels met peren vergelijken, dus dat tientje verschil zegt niet zo veel.
Klopt zeker, je moet in zo'n vergelijk wel kijken naar de totale kosten. Alleen als dat een tientje is per 100 km en je rijdt er 30K per jaar is dat toch 3000 euro voordeel per jaar.
Stroom kost mij ca. 3000 kWh per jaar a 7 cent (terugleververgoeding van het overschot van mijn zonnepanelen). Verbruik op benzine 1:18 (inclusief ritten met de tenttrailer er achter tijdens de vakanties). MRB = 50% korting, dus ook bijna 800 euro besparing per jaar. Remmen zijn rondom na 240K nog origineel.
Al met al is mijn T8 na 7 jaar en 240K op de teller de goedkoopste Volvo ooit gereden, hoewel dat nooit het doel is geweest om de auto aan te schaffen. Ik vind de techniek gewoon mooi en voor de wekelijkse boodschappen doen, hond uitlaten in het bos etc. hoef ik de benzine motor niet te gebruiken.
En tuurlijk, ik loop meer risico op dure reparaties, maar ik onderschrijf het verhaal van EVO500 helemaal dat het echt super rijdt, vermogen als het nodig is (voor de fun en het strakke sturen heb ik de Z4), puur elektrisch en heerlijk stil als het kan.
En nee, een 2200kg zware auto is met ik geloof 89Pk geen strepentrekker, maar je komt echt prima met het verkeer mee.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

TJ-73 schreef: 27.10.2022 - 22:59 B3 automaat uit 2021. Nu sinds juni in mijn bezit. Met ca 70% snelweg en ca 100/110km per uur, staat mijn verbruik op 6.3L / 100km. Lager denk ik niet echt haalbaar bij woonwerk van ca 45m enkele reis. Bij ca 18 graden en 100 km p/u op de acc kom ik op een rit van 50 km tot 5.5L / 100. Dit alles op de Eco stand.
Als ik dan het verbruik van de B3 vergelijk met mijn T2, doe ik het helemaal niet zo slecht met een verbruik van 1:16,5. Hoewel de BC een verbruik aangeeft van 5,7L/100km. Dat is ca 6L/100 km bij 70% binnenwegen. Ik rij altijd in de Comfort modus. Dus de aanschaf van een B3 zou me niet veel voordeel opleveren. By the way: Ik zag bij het samenstellen van een XC40, dat je niet eens meer kan kiezen voor een T2, maar je begint nu al gelijk vanaf de B3 voor €50.995,- :-/
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 922
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

ik zit met een B4 op 7.0 gemiddeld na 20K
Daar zit ook 4k vakantie bij met fiets achterop en bepakte auto.

Ik rijd heel afwisseld, ik denk stad/80km/snelweg dat het 1/3 is voor alle.
De meeste woonwerk ritten van 30km met 20km snelweg kom ik tussen de 5.8 en 6.5 aan.
afhankelijk van drukte en tijdstip.

Maar als het een keer 130 is staat de teller vrijwel altijd op 150.
Echt een rit van 100km snelweg en 110km/h kom ik laag in de 5 uit 5.1 tot 5.3
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

wasbeer2006 schreef: 28.10.2022 - 10:59 ik zit met een B4 op 7.0 gemiddeld na 20K. Daar zit ook 4k vakantie bij met fiets achterop en bepakte auto. Ik rijd heel afwisselend, ik denk stad/80km/snelweg dat het 1/3 is voor alle. De meeste woonwerk ritten van 30km met 20km snelweg kom ik tussen de 5.8 en 6.5 aan. Echt een rit van 100km snelweg en 110km/h kom ik laag in de 5 uit 5.1 tot 5.3
Dat verbruik is toch heel netjes? ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1265
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

TJ-73 schreef: 27.10.2022 - 22:59
Dit alles op de eco stand.
Persoonlijkk vind ik Eco het prettigst rijden vwb het soepele opschakelen/ terugschakelen

Ik heb de bak op de individual stand ook op lage toeren cq. minder zenuwachtig. Dat rijd goed en je kunt de pedaal best wel indrukken, voordat ie allerlei gekke schakel pogingen gaat doen, dus lekker vanuit lage toeren rijden met genoeg koppel. De ACC reageert dan ook veel rustiger (zo lijkt althans).
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ik vind alleen het af- en aankoppelen van de motor storend/onrustig in de Eco rijmodus. Daarom hier de Comfort instelling in de Individual rijmodus.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 922
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Dat doet een my22 ook in comfort alleen niet in dynamic.
Heel de motor gaat bij mij uit, ontkoppelen doet ie zelden als de motor aanstaat.

Het is wel leuk als je een keer zuinig wilt rijden bij een afrit gas los, soms rijd ie wel 2km met de motor uit.
Dan zie ik hem op het laatst zomaar van 6.5 naar bv 6.2 terugzakken.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Rob M
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
Locatie: Westerwolde

Hier de V60 MY'22 B3, rijden vanaf 3-1-22 en nu een kilometerstand van bijna 44.000Km (ong 55.000Km/jr)
Een gemeten en berekend verbruik van 5.6L/100Km - 1 op 17.86 de app geeft 5.5L/100Km aan en is daarmee behoorlijk nauwkeurig.
Nu rij ik vrijwel alleen maar snelweg, 105Km/u op de PA met de uitschieters in Duitsland, maar dat is eigenlijk altijd op weg naar Zweden, waar het verbruik fors daalt naar zo'n 5.0L/100Km op de boordcomputer.

Al met al een heerlijke auto, waar ze wat mij betreft alleen zo weer de 'ouderwetse' automaat in mogen schroeven.
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Dan vindt ik de brandstofmotor in de t8 een "relatief" vrij zuinige motor, gezien er een compressor en turbo wordt toegepast. Ging bij de aankoop eerder uit van 1:10 tot 1:12.
Zojuist even terug gekeken naar een rit van vorige week waar ik op en neer naar Velp(NL) was gereden, enkele rit 130km.
Hier heb ik de heenweg de accu leeggereden en zal ik dan niet over hebben.

De terug weg, met lege accu dus, met gemiddeld 110km/uur gps km's/uur op de snelweg kwam ik uit op 6.2L/100km - 1 op 16,1 en dat voor een v60 van 2000kg (uiteraard ook met PA, wel met 20"wielen)

Ik moet wel eerlijk zijn en heb wel gemerkt op vakantie, dat als je gemiddeld 130 rijdt het verbruik omhoog schiet naar 1:14, maar misschien dat dit bij een B3/4/5 ook het geval zal zijn.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Op de snelweg bij constante snelheid telt gewicht nauwelijks. Terwijl alle benzine V60's dezelfde 2.0 liter motor hebben. Verbruik verschilt dan ook nauwelijks.

Bij optrekken en afremmen is het een ander verhaal.

Er is focus op elke gram theoretische uitstoot want dat bepaalt de marge bij nieuw verkoop.
In de praktijk zijn er zoveel variabelen dat de verschillen tussen de V60 varianten bij dezelfde rijstijl niet significant zullen zijn.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1265
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Mooi hoe ze je softwarematig meer laten betalen voor "hetzelfde" blok. Jammer dat we er zelf nog niet veel aan kunnen doen (B-reeks) :P
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

raspaardje schreef: 28.10.2022 - 15:06 Terwijl alle benzine V60's dezelfde 2.0 liter motor hebben
t6/t8 zijn voorzien van compressor en turbo. b reeks niet. Vandaar dat ik het verbruik mee vindt vallen gezien een compressor niet bekend staat als zuinig
J33Bee schreef: 28.10.2022 - 15:58 Mooi hoe ze je softwarematig meer laten betalen voor "hetzelfde" blok. Jammer dat we er zelf nog niet veel aan kunnen doen (B-reeks)
Zou er niet prat op gaan. Alleen cilinderhoud wil niet zeggen dat het hetzelfde blok is! Soms is het niet alleen turbodruk en brandstof hoeveelheid verhogen zoals met chippen. Weet dat vw 19tdi met 105pk (nu mijn dochter haar auto) kunt "chippen" naar 150Pk zoals de sterkste versie.
Denk je ook dat doe ik mooi later. Echter de 150Pk heeft wel degelijk versterkte drijfstangen /lager schalen/ zuigers.
Ander voorbeeld (heb ikzelf) In EVO500 is het onderblok ook 2969cc zoals bij de gewone 3000, echter handgesmede zuiger/uitgebalanceerde en lichtere drijfstangen...en kan daardoor 1500t/m meer aan. Enkel aan de motor code te zien.
Of dit ook bij volvo het geval is lastig te achterhalen, gezien de motoronderdelen niet te achterhalen zijn van de nieuwere blokken. Misschien dat oga dat weet? Maar gaat wel off topic.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 922
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

[/quote]
Rob M schreef: 28.10.2022 - 14:01

Al met al een heerlijke auto, waar ze wat mij betreft alleen zo weer de 'ouderwetse' automaat in mogen schroeven.
Dat snap ik, ik heb liever de 7dct, maar al een paar keer gezegd dat 90% liever de echte automaat heeft.
Elke bak met dubbele koppeling rijd toch minder smooth weg, zeker in de autohouder

@evo500, op vakantie met 130 - 140 en een fiets achterop ging de B4 naar 7.5 gemiddeld. 100 ipv 130 scheelt gewoon een 30% brandstof, eigenlijk altijd.

Er zal best iets aan hardware anders zijn, waarom heeft alleen de b3 en b4 de 7dct, kan de bak het koppel van de b5 en b6 niet aan?
Maar bij een polestar tune voor de b4 ben ik meteen van de partij. Als is de B4 snel zat, prima motor voor deze auto en de B3 ook wel, maar dan mis je net ff het vlotte randje
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

EVO500 schreef: 28.10.2022 - 16:35 t6/t8 zijn voorzien van compressor en turbo. b reeks niet. Vandaar dat ik het verbruik mee vindt vallen gezien een compressor niet bekend staat als zuinig
Die doen niet mee bij constante snelheid en 100 km/u. Je hebt dan maar een pk of 15 nodig...:)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

wasbeer2006 schreef: 29.10.2022 - 08:50 Er zal best iets aan hardware anders zijn, waarom heeft alleen de b3 en b4 de 7dct, kan de bak het koppel van de b5 en b6 niet aan?
Zou kunnen en dat zegt dus niets over het feit of het motorblok wel of niet hetzelfde is.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

raspaardje schreef: 29.10.2022 - 14:40
EVO500 schreef: 28.10.2022 - 16:35 t6/t8 zijn voorzien van compressor en turbo. b reeks niet. Vandaar dat ik het verbruik mee vindt vallen gezien een compressor niet bekend staat als zuinig
Die doen niet mee bij constante snelheid en 100 km/u. Je hebt dan maar een pk of 15 nodig...:)
Doet een compressor niet altijd mee?
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

raspaardje schreef: 29.10.2022 - 14:40 Die doen niet mee bij constante snelheid en 100 km/u. Je hebt dan maar een pk of 15 nodig...
Is mechanische compressor en loopt dan ook altijd mee! Dat is ook het verschil tussen een turbo en compressor. Of dit tegenwoordig, op een of andere manier ontkoppeld kan worden, betwijfel ik en weet ik ook niet. Maar als jij beter geïnformeerd bent hoor ik het graag.
Ben al weer een jaar of 15 uit het reviseren van motoren als hobby dus houdt het niet meer zo bij.
Weet dat deze altijd meedraaide (mechanisch via krukas/riem en soms elektrisch bij Audi) en met name gebruikt werd bij Amerikaanse auto's en bij Mercedes AMG waar niet naar verbruik werd gekeken.
Voordeel is tov turbo, dat deze niet eerst op snelheid hoeft te komen. Werkt meteen (geen last van dat de turbo een keer wat later op toeren komt)
Tegenwoordig hebben ze overigens wel de turbo's zo verbeterd dat ook bij laag toerental een hoog koppel kan worden gehaald.
Er is te weinig te vinden helaas over volvo motoren vanaf 2016 tegenwoordig en vindt hier geen info over.
wasbeer2006 schreef: 29.10.2022 - 08:50 Er zal best iets aan hardware anders zijn, waarom heeft alleen de b3 en b4 de 7dct, kan de bak het koppel van de b5 en b6 niet aan?
Bak is meer gevoelig voor koppel als pk. Dus kan me voorstellen dat men hier een andere bak voor neemt.
wasbeer2006 schreef: 29.10.2022 - 08:50 Maar bij een polestar tune voor de b4 ben ik meteen van de partij. Als is de B4 snel zat, prima motor voor deze auto en de B3 ook wel, maar dan mis je net ff het vlotte randje
Ja, zou me daar niet teveel zorgen over maken als het koppel niet met meer als 15% toeneemt. Is mijn inziens fijner als pk's. Heb mij Laguna al weer 6 jaar terug ook laten tunen van 400nm naar 450nm. Dat maakte echt wel verschil. Wordt een hele andere auto.
Een nadeel. 1e versnelling (handbak) is nu eigenlijk overbodig. In 2de kan je nu sneller accelereren als vanuit de 1e. En dan komt het weer.... hij trekt hem dan wel door de koppeling heen bij teveel gas.
Resulteert in hoger verbruik omdat dit zo lekker is :-D en veel meer banden slijtage, terwijl je eigenlijk niet harder rijdt als normaal!
Kortom, polestar blijft niet voor niks binnen deze grens. Buiten de bak gaan ook de remmen en stabiliteit van de auto een rol spelen.
Laatst gewijzigd door EVO500 op 29.10.2022 - 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”