Pagina 1 van 1

alarm voor S80

Geplaatst: 08.03.2005 - 21:57
door binkie1
Ik heb sinds vndaag een S80 - 2.4 T. De verzekeringmaatschappij verlangt echter een alarminstallatie klasse 3 in de auto. Dit naast de al van fabriekswege aanwezige startonderbreker.
Kan iemand mij vertellen wat een relatief goed alarm, SCM-goedgekeurd, is en wat qua prijs niet de 1000 euro te boven gaat?

Geplaatst: 08.03.2005 - 22:04
door s80 1999
Ik zou ff langs de dealer gaan, volgens mij hoef je maar een beetje software te downloaden en een extra kastje te plaatsen achter in de kofferbak.

Geplaatst: 09.03.2005 - 16:58
door XC70 OR
Ik ken de S80 niet zo goed maar als het net zo is als bij de V70 vanaf 2001 kost alarm met SCM goedkeuring ca. 805 euro.
Ik heb wel een volledig legale tip om het goedkoper te doen (ca. 400 euro) maar dan moet je me even prive mailen.

Geplaatst: 09.03.2005 - 17:31
door Battlecruiser
Maarre... ik kan me nauwelijks voorstellen dat zo'n auto ooit nieuw verkocht is met slechts een klasse 1. Wie doet dat nou? Dan is ie niet serieus te verzekeren bij geen enkele verzekering. Ja, je mag wél betalen, maar niemand zal uitkeren...

Is er niet iets defect aan het alarm?
Of hadden ze het klasse 3 certificaat er niet meer bij?

Geplaatst: 09.03.2005 - 18:25
door bart simpson
Battlecruiser S80 schreef:Maarre... ik kan me nauwelijks voorstellen dat zo'n auto ooit nieuw verkocht is met slechts een klasse 1. Wie doet dat nou? Dan is ie niet serieus te verzekeren bij geen enkele verzekering. Ja, je mag wél betalen, maar niemand zal uitkeren...

Is er niet iets defect aan het alarm?
Of hadden ze het klasse 3 certificaat er niet meer bij?
Een klasse 3 alarm is bij Volvo in Nederland ALTIJD een accessoire, en ja hij is mits onder de € 50.000,-- nieuwwaarde via Volvo uitstekend te verzekeren zonder alarm, een klasse 1 is standaard op iedere nieuwe auto.
Het klasse 3 alarm is relatief simpel achteraf te monteren en valt daardoor niet onder het fiscaal bijtellingsregime, en dat is dan weer een voordeel voor zakelijke rijders.
Een niet Volvo alternatief is niet wenselijk omdat een met een ECC uitgeruste Volvo een nablaasfunctie van die ECC kent waar een niet origineel alarm op af blijft gaan, hierover heeft een stuk over in een Autoweek gestaan dit jaar.

S80 - alarm

Geplaatst: 10.03.2005 - 20:35
door binkie1
Om nog even iets duidelijker de auto en het vereiste alarm weer te geven. Het betreft een S80 - 2.4T - Wasa Limited Edition. Deze is voorzien van een HU1205 (radio/cd-speler/navigatiesysteem), de duurdere lederen bekleding (die Volvo in zijn optiepakket heeft zitten), originele Volvo 17" LM. Een auto die op basis van deze configuratie, volgens mijn garage, circa 49.000 nieuwwaarde had in 2002.
De auto is geleverd door Volvo Niham in Den Haag en in gebruik geweest bij één van de ministeries. Op een km-stand van 101.000 heeft men er afscheid van genomen en een recenter exemplaar voor deze in gebruik genomen, zoals dat bij zakelijke gebruikers dan gewoonlijk is.

Uit telefonische navraag bij een paar dealers, blijken er best veel S80´s
(gebruikt) met alleen een klasse 1 (startonderbreker) te zijn uitgerust.

Een kastje in de kofferbak met wat software downloaden, volstaat helaas niet.

De verzekeringsmij. waar ik bij zit, verlangd een goedgekeurd klasse 3 alarm, wat door een gecertificeerd bedrijf moet worden ingebouwd en men wil ook een copie van het certificaat ontvangen. Tot die tijd geldt voor hun de stelregel: "u bent alleen WA extra verzekerd". Wanneer ik de auto elders wil verzekeren volgt geen premierestitutie, maar laat men het bedrag staan voor "een volgende auto". Als je net in januari de premie hebt betaald is het, als je nu de S80 wilt verzekeren, weggegooid geld.

Na wat rondbellen met verzekeringmaatschappijen kom je te weten dat het knelpunt eigenlijk alleen maar in de letter T van turbo zit. Heb je (zoals ze dat zo fijn kunnen vertellen) alleen een "kale Volvo" dan is de verplichting van een klasse 3 alarm ineens niet meer van toepassing en volstaat een startonderbreker. Dit dan ongeacht wat je in en aan je Volvo hebt aangebracht.
Na een beetje doorvragen bij in ieder geval 1verzekeringmij kreeg ik als antwoord dat het wel/niet aanwezig zijn van een klasse 3 alarm je geen korting oplevert en je in geval van inbraak/diefstal ook niet (omdat je je auto dan goed beveiligd hebt) verhoudingsgewijs meer krijgt uitgekeerd.

Het is trouwens ook leuk als je, zoals ik ook heb gedaan, bij een paar dealers gaat vragen wat het inbouwen (all in) van zo´n alarm moet kosten. Dit loopt uiteen van 850 t/m 1500 euro. De laatste zal wel een gouden sirene hebben dan.
Een "niet Volvo alternatief" is inderdaad, zoals mij ook werd verteld, niet echt wenselijk. De ultrasoon gaat dan door de ecc valse alarmen geven, of je zou die af moeten plakken.

Informeren bij 2 dealers (bij de monteurs), heeft me inmiddels vandaag opgeleverd dat er een monteur is die voor 650 euro een klasse 3 alarm in zijn eigen tijd in wil bouwen. Door één dealer werd ik gelijk naar de werkplaats verwezen onder het mom "er is vast wel een monteur die iets bij wil verdienen" en zo gebeurde. Onder volledige garantie en met een certifcaat kan ik volgende week dinsdag de verzekeringmij bellen met de mededeling dat ze moeten muteren naar WA+casco. Mijn eigen garage heeft me tot die tijd van 2 groene kentekenplaten met volledige dekking daarop voorzien. Onder het mom dat ik de auto een paar dagen om te proberen heb.

Graag wil ik jullie hartelijk danken voor de tips en het meedenken v.w.b. een oplossing voor mijn probleem.

Nu ik de overstap heb gemaakt van een Vectra naar de S80 weet ik één ding zeker: "de volgende auto zal ook een Volvo S80 worden"!! Het is een hele prettige, comfortabele en pittige auto, die ook nog eens oerdegelijk is.

Geplaatst: 10.03.2005 - 20:53
door bart simpson
Een klasse 3 alarm kost bij de Volvo dealer € 845,-- incl.btw en montage en incl. het certificaat.
Geeft een monteur je ook garantie?

Geplaatst: 10.03.2005 - 21:08
door binkie1
Ik krijg geen factuur, wat mij als particuliere rijder de BTW scheelt.
De monteur doet het gewoon op naam van de zaak, waarbij ik de volledige garantie en het certificaat krijg.
In plaats van een officiële factuur krijg ik een bon waar dan op vemeld staat dat ik voor bedrag x aan onderdelen heb gehaald. Dit herleid naar het door mij te betalen bedrag.
De man achter de receptie deed dit voorstel in het bijzijn van de monteur. Voorwaarde was alleen dat ik de naam van de dealer niet bekend zou maken, ter voorkoming van lastige vragen door de fiscus.
Nou, prima toch. Ik ben gematst.

Geplaatst: 10.03.2005 - 21:59
door bart simpson
En zo is het, en het goeie alarm.

Alarm

Geplaatst: 13.03.2005 - 22:15
door XC70 OR
Ja natuurlijk kan het goedkoper als in de prijslijst want daar zit een megamarge op.

Precies het zelfde Volvo alarm met precies dezelfde Volvo onderdelen en software heeft in Duitsland een adviesprijs van 380 euro incl MWST en incl montage.
Dit kun je dus in Nederland ook laten certificeren.
Zelf ook zo gedaan dus niet gaan mailen dat het niet kan svp.

Logisch dat ze het dus voor 650 euro ook doen, verdienen ze er nog steeds leuk aan!

Geplaatst: 13.03.2005 - 22:20
door bart simpson
Volgens mij is de onderdelenprijs alleen al iets van € 450,-- ex.btw in Nederland, ik zeg niet dat het niet kan wat je zegt, alleen de megamarge voor de dealer lijkt mij niet kloppen.
Duitse Volvo´s missen trouwens de interieursensorinbouwmogelijkheid (midden in de hemelbekleding) af fabriek, zit dat component er bij jou wel in?.