Pagina 1 van 1
Temperatuur motor.
Geplaatst: 08.11.2021 - 19:06
door JosW
Ik zag dit toevallig voorbij komen. Weet iemand hoe dat bij onze Volvo's zit? Bij mij gaat de temperatuurmeter vrij vlot naar het midden, maar heb naar aanleiding van dit artikel het idee dat het de koelvloeistof is, en niet de olie. Volgens het artikel is een motor pas na 15 a 20 minuten echt warm.
https://topgear.nl/autonieuws/temperatu ... zWInmRvgKk
Temperatuur motor.
Geplaatst: 08.11.2021 - 19:30
door volvo440special
Dat is inderdaad het metertje van de koelvloeistof temp. Metertjes voor de olie zitten er (helaas) vaak niet op.
Temperatuur motor.
Geplaatst: 08.11.2021 - 19:57
door Frits V70
Mocht je een standverwarming hebben kun je die ook inschakelen. Als het vriest gaat hij bij mij altijd op de timer voor in de ochtend. Daarboven tot 10 graden zet ik 'm aan zodra ik gestart heb. Komt de boel lekker vlot op temperatuur.
Temperatuur motor.
Geplaatst: 08.11.2021 - 21:40
door The Mechanic
Kan (bij normaal rijden) wel 10 km duren voordat de olie echt op bedrijfstemperatuur is.
Temperatuur motor.
Geplaatst: 09.11.2021 - 07:59
door Fredhead
Inderdaad de koelvloeistof, die meter is ook nog met een bepaalde marge.
Als ie net in het midden staat wil dat nog niet betekenen dat de kvs al volledig op temperatuur is en het duurt ook nogal wat graden voordat de meter aan gaat geven dat de boel warmer wordt dan moet.
Temperatuur motor.
Geplaatst: 09.11.2021 - 08:58
door volvo440special
Ja dat ook nog inderdaad. De meter wordt (bewust) gemanipuleerd door de software. De temperatuur fluctueert altijd een beetje en om bestuurders niet ongerust te maken, staat hij (zo uit m'n hoofd) in het bereik 80-105 graden altijd strak in het midden. Terwijl de thermostaat (afhankelijk van welke gemonteerd is) pas bij 87/92 graden opent.
Pas daarboven slaat hij naar rechts uit en daaronder loopt 'ie terug. Bij de modernere Volvo's heb je niet eens 'n meter meer. Daar krijg je een melding bij een te hoge temperatuur.
Temperatuur motor.
Geplaatst: 09.11.2021 - 10:14
door JosW
Frits V70 schreef: ↑08.11.2021 - 19:57
Mocht je een standverwarming hebben kun je die ook inschakelen. Als het vriest gaat hij bij mij altijd op de timer voor in de ochtend. Daarboven tot 10 graden zet ik 'm aan zodra ik gestart heb. Komt de boel lekker vlot op temperatuur.
Ik heb inderdaad een standverwarming maar dat betekent dus dat in principe en in eerste instantie alleen de koelvloeistof wordt verwarmt, toch?
Temperatuur motor.
Geplaatst: 09.11.2021 - 13:47
door Frits V70
Ik denk het wel, maar daarmee wordt automatisch ook de motor meegenomen. Alles komt dan sneller op temperatuur.
Temperatuur motor.
Geplaatst: 09.11.2021 - 19:07
door Msuidgeest
Het kan ook anders met die temperatuuraanwijzer: sinds ik een nieuwe waterpomp, snaren en thermostaat heb gemonteerd staat de wijzer een millimeter verder naar rechts. Het kan gezichtsbedrog zijn maar ik zie het wel.
Temperatuur motor.
Geplaatst: 09.11.2021 - 21:22
door DB200
JosW schreef: ↑09.11.2021 - 10:14
Ik heb inderdaad een standverwarming maar dat betekent dus dat in principe en in eerste instantie alleen de koelvloeistof wordt verwarmt, toch?
Klopt helemaal. Dus als je start is de olie nog niet op temperatuur. Wel komt de olie en het blok eerder op temperatuur, dus minder roetuitstoot en daarmee minder belasting van roetfilter e.d. en natuurlijk minder slijtage. Mijn ervaring is dat met de huidige temperaturen en koude start het in mijn geval ca. 20km duurt voordat het D5 blok echt lekker is doorgewarmd. Dat kan ik zien aan het brandstofverbruik. Maar als het even kan, gebruik ik de standkachel. Zo veel beter voor het milieu en de machinerie.
Temperatuur motor.
Geplaatst: 09.11.2021 - 22:19
door GerardV70
Helaas zit er bij mijn auto geen koelwater temperatuurmeter meer op.
Ik vind het wel vervelend, zeker als je in de bergen met een caravan rijdt. Dan kan je niet anticiperen om tijdig naar de kant te gaan wanneer de meter oploopt.
Temperatuur motor.
Geplaatst: 10.11.2021 - 21:36
door dirkdiesel
@GerardV70: Je auto heeft wel sensoren die de temperaturen meten. Met het juiste gereedschap kan je dat zichtbaar maken. Het komt er op neer dat je een OBD-adapter nodig hebt i.c.m. een app op hardware. Die hardware kan je telefoon zijn of een meter (uit een pakket bestaande uit een fysieke meter met beeldscherm, OBD-adapter, snoer en software).
Mogelijke oplossingen:
https://appfelstrudel.com/a/445403397/a ... -tool.html
https://www.amazon.com/obd2-gauge-displ ... ge+display
Temperatuur motor.
Geplaatst: 14.11.2021 - 18:00
door Niwaheli
JosW schreef: ↑08.11.2021 - 19:06
Volgens het artikel is een motor pas na 15 a 20 minuten echt warm.
Gisteravond daar eens even naar gekeken. Hoeveel mij altijd is geleerd dat een motor zo'n 25 km nodig heeft op goed op temperatuur te komen.
Gisteravond 2 (helaas bewogen) opnames gemaakt in het donker.
Te beginnen met de eerste bij vertrek (uit garage).
P1030226.JPG
De tweede bij aankomst na ca. 50 km.
P1030227.JPG
Helaas slechte kwaliteit van de foto's, maar met wat goede wil kun je het wel een beetje ontcijferen.
De koelwatertemperatuur loopt veel sneller op dan die van de motorolie. Na zo'n 20 km kwam de motorolie aardig goed op temperatuur, maar de eindwaarde van de olietemperatuur kwam pas na zo'n 35 of 40 km in beeld.
Temperatuur motor.
Geplaatst: 14.11.2021 - 18:58
door volvo440special
Mooi overzichtje zo met alle variabelen!
Weet je toevallig nog wat de temperatuur (ongeveer) na zo'n 10 en 20 km was? Ben ik altijd wel benieuwd naar.
Temperatuur motor.
Geplaatst: 14.11.2021 - 21:20
door Niwaheli
Exact weet ik het niet meer. Een volgende keer zal ik dat goed in het oog en het geheugen houden. Stuur je dan wel een pm.
Temperatuur motor.
Geplaatst: 15.11.2021 - 07:26
door Ferrari
Bij engine oil temperature staat "calc", dus dit is een berekende waarde. Waarschijnlijk zit er geen olietemperatuursensor op en wordt de olietemperatuur berekend aan de hand van de watertemperatuur en o.a. de draaitijd van de motor. Uiteindelijk wordt de olietemperatuur min of meer hetzelfde als de watertemperatuur in de motor.
Temperatuur motor.
Geplaatst: 15.11.2021 - 08:53
door Hans oet Twent
Facts;
In onze V70 zit een koelwater temperatuur meter dinges in.
Bewust deze V70 gekozen vanwege de Standheizung. Gebruik van dat ding is hierboven al beschreven. Ook hier gaat hij regelmatig voor vertrek aan.
@GerardV70;
Maak je geen zorgen. Uit ervaring weet ik dat de auto het zelf aangeeft indien hij het een beetje te warm krijgt. Zeker met de caravan er achter is dat wel een dingetje. En dat gebeurt altijd op de plekken waar je dat niet wil. Mijn ervaring is dat de snelheid de grootste boosdoener is. De krachtige motoren kunnen veel aan en met dezelfde constante snelheid naar boven zegt ons dat er gas bij moet. De cruise control is zo'n killer....
Hoe op te lossen of mee om te gaan is door direct de snelheid er uit te halen en 'rustig' naar boven tokkelen. Mijn ervaring is dat de temperatuur direct weer of relatief snel weer naar 'normale' waarden gaat. En zodra je weer naar beneden gaat krijgt de auto weer genoeg koeling en is het probleem getackeld. Voor de Geartronic rijders is wel mijn advies om nooit op de cruise control te rijden en de de bak in een versnelling vast te zetten oftewel handmatig schakelen zoals je dat met een handbak ook zou doen.
Note;
Ik weet dat ik niet weet of er vervuiling tussen de beide koelers in mijn V70 zit. Dat zou ik eigenlijk eens moeten (laten)controleren en indien nodig verhelpen. Geen idee of dat zelf goed te doen is. Mocht daar vervuikling tissen zitten dan is dat natuurlijk ook een reden waarom over verhitting plaats zou kunnen vinden. Wat ik ook weet is dat de V70 geen oververhitting had tijdens de reis naar/door en terug Zweden.