Pagina 1 van 1
Winterwielen monteren + vet
Geplaatst: 22.11.2021 - 09:38
door quickstep
Goedemorgen,
Ik moet deze week weer mijn winterwielen monteren onder mn V70.
Van andere autoliefhebbers hoor ik dat ze de bouten insmeren met (koper?) vet, wat is jullie ervaring hiermee.
Winterwielen monteren + vet
Geplaatst: 22.11.2021 - 10:05
door raspaardje
Kopervet kan maar keramisch vet is beter.
Winterwielen monteren + vet
Geplaatst: 22.11.2021 - 10:08
door diesel01
Ik wissel zonder vet, zijn de uiteinden heel vies dan maak ik ze schoon met een beetje WD40.
De naaf en de schijf maak ik altijd wel even schoon met een staaltol op de boormachine en dan gaan de banden er weer op.
Trek ze na op 140nm en heb nooit problemen met vast zittende bouten.
Winterwielen monteren + vet
Geplaatst: 22.11.2021 - 11:13
door Urbexpeditie
Afgelopen week ook gedaan. Wielbouten even gereinigd met WD40. Nagetrokken met momentsleutel.
Winterwielen monteren + vet
Geplaatst: 22.11.2021 - 12:17
door Gouwe
Mijn mening: wielbouten hoor je niet in te vetten met welke pasta dan ook. Gewoon zorgen dat e.e.a. goed schoon is en droog erop en aandraaien op moment volgens opgave Volvo.
Winterwielen monteren + vet
Geplaatst: 22.11.2021 - 12:21
door Kees Jan
ik borstel alles schoon, de schroefdraad smeer ik niet in met vet want dan klopt het aandraaimoment niet meer. Wel de naaf met een dun laagje keramisch vet. Ik smeer dat erop met een kwastje en veeg dan het overtollige vet weg met een doekje anders slingert dat op de velg
Winterwielen monteren + vet
Geplaatst: 22.11.2021 - 13:17
door raspaardje
Ik draai al jaren mijn wielbouten op gevoel aan. Inclusief het gebruik van een beetje vet. Vroeger was dat kopervet, nu keramisch vet.
En dat gaat al jaren goed.
Gisteren merkte ik op dat sommige nog geheel vetloze bouten niet heel vast zaten. Terwijl andere echt even veel kracht nodig hadden om vervolgens met zo'n harde "kraak" los te komen. Met een beetje vet heb ik het idee dat dat laatste iig nooit gebeurt.
Kan iemand mij uitleggen welk verschijnsel dat "inritieel loskomen/kraken" is?
Winterwielen monteren + vet
Geplaatst: 22.11.2021 - 13:29
door Urbexpeditie
Kraken/piepen bij het loshalen van wielbouten komt deels door twee verschillende materialen (rvs wielbouten / gietstalen naaf) welk strak met elkaar verbonden zijn en waarbij een hoge spanning aanwezig is.
Ook wordt dit mede veroorzaakt doordat de wielbouten te vast zijn aangedraaid voor een fijne draad.
Er wordt niet voor niets aangeraden een moment van 140 Nm te gebruiken.
Wanneer je ze zomaar vast draait, zet je ze al gauw te vast.
Winterwielen monteren + vet
Geplaatst: 22.11.2021 - 14:38
door Ferrari
Ook hier een beetje kopervet om te voorkomen dat ze met een knal/kraak loskomen bij het losdraaien. Worden ook altijd met de momentsleutel kruiselings vastgedraaid.
Droge bouten, maar wel vastgezet op het juiste moment hebben de neiging om vaak erg vast te zitten en met een knal/kraak los te komen, was mijn ervaring.
Winterwielen monteren + vet
Geplaatst: 22.11.2021 - 16:15
door Emmevi
Heb nog nooit vet gebruikt op de wielbouten van de auto of motor, dit omdat anders de moer te soepel over de bout loopt en de momentsleutel te laat ingrijpt waardoor het aanhaalmoment te hoog wordt.
Bij ons op het werk gaan de moeren ook droog (maar wel schoon) op de bout, tenzij specifiek in de werkinstructie is aangegeven dat hij ingevet moet worden.
De afgelopen 28 jaar nog nooit last gehad van wielbouten die los lopen, juist te vast zitten, of die met een vervelende kraak los komen.
Winterwielen monteren + vet
Geplaatst: 22.11.2021 - 18:59
door diesel01
Zoveel mensen, zoveel verschillende werkwijze..
De doet het graag met, de ander wil uitsluitend zonderβ¦


Doe gewoon wat je goeddunkt en vooral prettig vind.
Het lijkt wel de Viva


Winterwielen monteren + vet
Geplaatst: 23.11.2021 - 09:36
door didsbiak
Wielbouten nooit met vet op het draad gedeelte insmeren, tenzij anders vermeld is. Maar onze VOLVO's is dit niet het geval Dit beinvloed namenlijk de torque waarde op de bouten. Door gebruik van vet op het draad heb je minder weerstand waardoor de torque waarde veel hoger wordt dan de voorgeschreven is. En een te grote spanning op de bouten kan er toe leiden dat het draad sneller slijt en of de bout haarscheurtjes gaat vertonen en uiteindelijk afbreekt. Hooguit een heel klein beetje (koper/keramisch)vet op het conische vlak van de bout/washer. Belangrijker is dat de bouten en draadgaten droog en schoon zijn. De conische vlakken zorgen immers voor voldoende afdichting.
Winterwielen monteren + vet
Geplaatst: 23.11.2021 - 10:38
door Ferrari
Interessant om te lezen m.b.t. de vraag van de TS:
https://duursma.nl/blog/89-wat-is-het-a ... n-een-bout
Zo leer je, in mijn geval dan, elke keer weer bij!